Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

Risgrynet: Kolla i min blogg. finns listor på olika namn som mjölk kan gömma sig bakom, ersättningsprodukter, kalciumintag och lite andra tips mm. kan tyvärr inte direktlänka till de olika inläggen just nu när jag skriver från mobilen

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia

det kan gå snabbt så att man i princip märker skillnad från en dag till en annan - men det kan lika gärna ta ett par veckor innan man känner att man kan dra några direkta slutsatser.

• Miralicia
    nillasjoberg skrev 2011-10-17 21:18:50 följande:
    Hej! Det är ett tag sen jag var här och läste, det uppdateras så mycket hela tiden :) Kul! Men man hänger inte riktigt med :P

Har en fråga: hur är det med att ge ren havredryck, typ till maten, till en bebis under 1år? Vår förra dietist informerade om soyadrycken, och att de inte skulle få i sig så mycket soya om de är komjölksallergiker (när de är såhär små). Men den nya dietisten tyckte att han kunde dricka typ, ½dl till lunchen, för vi hade lite problem med att få ihop rätt kalciummängd...

Vad säger ni? :)
    Den mängd salt som är i är inget som spelar någon roll. Att man säger inte till barn under ett år är väl i första hand för att man inte ska ge för mycket så att de dricker sig mätta på det och inte äter tillräckligt av annat och därigenom inte får i sig tillräckligt med näring. Det är ju lite samma resonemang vad gäller vanlig komjölk också till bebisar - i maten men inte direkt som dryck innan året pga att de kanske dricker sig mätta och äter för lite och med för mycket mjölk och därigenom kalcium så hämmas järnupptaget, så att man därigenom ska ge vatten som måltidsdryck.

Men att ge tex ½ dl kalciumberikad havredryck till maten är nog snarast bättre än att ge vatten om man har en mjölkallergiker och dessutom har svårt att få ihop kalciumintaget. Det kalcium som är i ½ dl kalciumberikad havre-/risdryck har i princip obefintlig påverkan på järnupptaget - ½ dl = 60 mg kalcium och upp till 50 mg kalcium så har det ingen påverkan alls vad gäller ev hämning av järnupptag. Från väldigt liten påverkan på järnupptaget vid 50 mg så sker en successivt ökande hämning till att ha en maximalt hämmande effekt på järnupptaget vid intag av 300 mg kalcium (motsvarande 2½ dl mjölk/kalciumberikad dryck).

Så jag skulle inte tveka att ge sådär ½ dl dryck till maten från det att de är sådär ca 8 månader, hellre det än att ge vatten om det är svårt att få ihop tillräckligt med kalcium. Men att man begränsar det till ½-1 dl så att det inte handlar om obegränsade mängder.
  • Miralicia
    jennsans skrev 2011-11-10 23:05:22 följande:
    microlax svider på väldigt många.. resulax eller klyx sägs vara bättre... här skulle vi verkligen inte klara oss utan forlax och klyx och antagligen är roten i förstoppningen mjölken men blir inte bättre på lång tid.. blev bättre (men inte bra) strax innan provocering med mjölk igen.. detta pga att vi skulle få ett läkarintyg.. och jag ger heller laxermedel via munnen än microlax... men vi har nog olika erfarenhet och syn på det hela..  (ville bara skriva min historia)
    Får han Forlax dagligen och är ändå förstoppad så att han behöver klyx emellanåt?
    Han är mjölkallergiker? Hur är det med soja? Har ni testat med Movicol tidigare eller har han fått Forlax hela tiden?

Att jag undrar är ju pga att både vanliga Forlax och Forlax junior innehåller ett smakämne som i sin tur innehåller en sojasläkting (accaciagummi = samma som gummi arabicum/E414) och med tanke på hur pass vanligt det ändå är att mjölkallergiker även börjar reagera på soja.

Har han nån hydrolyserad ersättning (Nutra, Althera, Profylac, Peptiate) så skulle det kunna vara de små proteinresterna som ändå finns kvar i sönderdelad form som kan vara orsak till att förstoppning och behov av laxermedel fortsätter även med mjölkfri kost.

Men har han besvär trots Forlax skulle jag testa med Movicol istället för Forlax och se om det blir någon skillnad, att det kanske är sojasläktingen i forlaxen som han reagerar på med fortsatt förstoppning.
  • Miralicia
    galojj skrev 2011-11-13 17:51:52 följande:
    Oj, det låter ju inte så kul:-S

Alltå, han tålde ju inte riktigt antibiotikan, han blev(precis som jag blir)väldigt dålig av den. Och han åt ju dessutom mellan 7-10 kurer på bara några månader.

Det är ju efter det hans problem med magen börjat!

Skrev ett långt inlägg till dig som försvann eftersom min uppkoppling dog tillfälligt just som jag klickade på skickaknappen Skrikandes

Men kontentan i inlägget var att antibiotika tar ju inte bara de elaka bakterierna utan påverkar även de snälla som behövs i tarmen så att de också slås ut vilket kan innebära att magen "ballar ur". Med det antalet täta antibiotikakurer skulle jag bli väldigt förvånad om inte de snälla bakterierna påverkats. Det kan ta ett bra tag att återhämta sig och om han titt som tätt får i sig sånt han inte tål så "tufsar" det också till om han främst reagerar med mag/tarmbesvär av olika slag.
    Om jag var du skulle jag testa med att börja ge honom lite probiotika och se om det kan hjälpa magen/tarmarna att återhämta sig. Probiotika är snälla magbakterier, tex Sempers magdroppar är en variant av probiotika men det finns många olika varianter av probiotika på apoteket eller i hälsokosten, så gå dit och prata med dem.

Det utesluter ju inte att det skulle kunna vara något annat också som han reagerar på, men det skadar ju knappast att testa och om magen är allmänt i olag så kan den vara mer mottaglig för att ge symtom mot sånt som egentligen annars kanske inte skulle orsaka lika mycket besvär.
  • Miralicia

Att tänka på om man ger proviva eller annan probiotika (eller annan typ yoghurt etc med snälla magbakterier) i samband med att man ger antibiotika så se till att inte ge det vid samma tillfällen utan ge probiotika ungefär mitt emellan tillfällena med antibiotika eftersom det annars är typ meningslöst eftersom antibiotikan tar död på probiotikabakterierna också.

• Miralicia
    skånegås skrev 2011-11-15 14:35:30 följande:
    Sinlac är gjord av släkting till soja... och sempers/nestles? mjölkfria innehåller soja
    är sojalecitin i Sempers mjölkfria, men det stora flertalet av de som är sojaallergiker klarar produkter med lecitin av soja, så avskriv den inte pga det..

I helt rent och oblandat sojalecitin så finns det små mängder protein kvar, men eftersom lecitin används i små, små mängder som emulgeringsmedel så blir det väldigt lite i själva produkterna, oftast så så lite att det kan vara svårt att ens uppmäta några direkta halter av sojaprotein i de färdiga produkterna som innehåller sojalecitin. Det utesluter ju inte att det inte finns de som kan reagera ändå, men det är inte så att man per automatik behöver utesluta produkter med sojalecitin. Det får man då istället ta bort om man märker att de ändå inte blir bra utan reagerar på det. Men för det stora flertalet så utgör det inte några direkta problem. Mina erfarenheter säger att det är betydligt vanligare att reagera på sojasläktingar som i Sinlac och andra baljväxttillsatser i div produkter än att de reagerar på sojalecitin
  • Miralicia
    Alvi skrev 2011-11-16 22:22:29 följande:
    Delicatos chokladbollar - var inte de mjölkfria förut? Nu står det att de kan innehålla spår av mjölk. Är det samma innehåll tro, men de bara kör det safe?
    typ så ja. Det ska vara samma innehåll och inte ändrat nån stans i tillverkningen eller innehåll, bara att leverantören av chokladdoppet började märka det med att det kan innehålla spår av mjölk pga att någon av deras leverantörer ändrat sin märkning av någon ingrediens även om inget egentligen skulle ha ändrats. Typ det beskedet var det som ficks när folk härifrån trådarna var i kontakt med dem när de ändrade märkningen för ett par år sedan
  • Miralicia
    olandstoken skrev 2011-11-23 11:09:24 följande:
    Snälla hjälp mig, vad har ni för erfarenheter?

Sonen 8 veckor idag. Jag slutade med mjölkprotein förra tis. Tyckte han blev bättre (hans problem är främst fisar) på tors, men på lör var han tillbaka igen på samma ungefär. Så igår tänkte jag att det är nog vanlig fisighet och bebis skrik. Så jag åt 5 chokladbitar (godis med chokladöverdrag) vid 13 tiden. Sen på kvällen hade vi skrik och fisfest. Kan han bli mer allergisk under denna veckan? Eller var det bara en sånn kväll? Så typiskt att jag åt den chokladen, sur blir jag på mig själv

Du behöver vara utan mjölk betydligt längre tid än en vecka. Kan ta upp mot 3-4 veckor innan det kan vara idé att dra några mer direkta slutsatser eftersom det finns kvar mjölk ett bra tag efter att du tagit bort det ur kosten.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar