galojj skrev 2011-11-13 17:51:52 följande:
Oj, det låter ju inte så kul:-S
Alltå, han tålde ju inte riktigt antibiotikan, han blev(precis som jag blir)väldigt dålig av den. Och han åt ju dessutom mellan 7-10 kurer på bara några månader.
Det är ju efter det hans problem med magen börjat!
Skrev ett långt inlägg till dig som försvann eftersom min uppkoppling dog tillfälligt just som jag klickade på skickaknappen
Men kontentan i inlägget var att antibiotika tar ju inte bara de elaka bakterierna utan påverkar även de snälla som behövs i tarmen så att de också slås ut vilket kan innebära att magen "ballar ur". Med det antalet täta antibiotikakurer skulle jag bli väldigt förvånad om inte de snälla bakterierna påverkats. Det kan ta ett bra tag att återhämta sig och om han titt som tätt får i sig sånt han inte tål så "tufsar" det också till om han främst reagerar med mag/tarmbesvär av olika slag.
Om jag var du skulle jag testa med att börja ge honom lite probiotika och se om det kan hjälpa magen/tarmarna att återhämta sig. Probiotika är snälla magbakterier, tex Sempers magdroppar är en variant av probiotika men det finns många olika varianter av probiotika på apoteket eller i hälsokosten, så gå dit och prata med dem.
Det utesluter ju inte att det skulle kunna vara något annat också som han reagerar på, men det skadar ju knappast att testa och om magen är allmänt i olag så kan den vara mer mottaglig för att ge symtom mot sånt som egentligen annars kanske inte skulle orsaka lika mycket besvär.