Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

Jumbopolly skrev 2011-02-17 16:12:02 följande:
    provade idag att koka kyckling och makaroner i curry.. han har inte smakat det ännu men han skall få det nästa mål han äter.
    Hampus är 5 månader (blir 6 månader den 8/3)
    Vi har fått nutramigen som skall vara mjölkfritt.
    Men när min svåger läste innehålssförteckningen så står det att den innehåller kasein (vilket är ett mjölkprotein). Han äger ett företag som tillverkar hälsokost och läkemedel så han kan en hel del om innehåll. Han ifrågasatte det läkarna sa och att de skriver ut en ersättning som faktiskt innehåller mjölkprotein!
    Iof inte någon stor mängd men ändå mjölkprotein....
    skumt tycker jag..
    Hur smakar eran ersättning???
    Nutramigenen smakar vedervärdigt.. fast lillkillen gillar smaken i vällingsform (dock ej i gröt osv)
    De flesta "mjölkfria" ersättningarna är faktiskt baserade på mjölk (antingen kasein som i Nutan eller vassle som i tex Althera, Profylac & Pepticate) även om det finns några som är helt utan mjölk också. Men det är inte mjölk (kasein) i vanlig form som de innehåller, utan det är hydrolyserat kasein (och innebörden av det tycker jag att din svåger faktiskt borde veta om han är verksam inom tillverkning av läkemedel och hälsokost).

Det som skiljer den mjölk som är i de "mjölkfria" ersättningarna är att den hydrolyserats först, dvs att proteinerna i mjölken har sönderdelats i så små delar så att kroppen egentligen inte ska kunna reagera allergiskt på dem. För de allra flesta mjöllkallergiker fungerar det med dessa hydrolyserade ersättningar där proteinerna slagit sönder, men vissa som är extra känsliga kan reagera även på dessa och för dessa finns det ersättningar som är baserade på hydrolyserad majsglukossirap istället. Men man börjar alltid med att testa de hydrolyserade ersättningarna innan de vill skriva ut ersättningarna med fria aminosyror som Neocate pga att dessa är mycket dyrare (drygt 500:-/burk jämfört med ca 200:- för de hydrolyserade ersättningarna).

Det är processen med hydrolysering som gör att ersättningarna smakar och luktar rätt avskyvärt utifrån vårt vuxna smaksinne, något barn inte har hunnit utveckla än på samma sätt. Althera som är en av de nyare hydrolyserade ersättnigarna har de tillsatt laktos (mjölkfri sådan) till för att den ska bli mer lik vanlig ersättning elelr bröstmjölk.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Erica80 skrev 2011-02-17 17:57:01 följande:
    Hans läkare tyckte att jag skulle fortsätta äta som vanligt, men jag funderar på att lägga av med mjölk ett tag. Jag gjorde det när han hade kolik som liten och det va absolut inga problem.

Du har nog rätt i att jag borde lita på mig själv o jag känner att det är nått som inte stämmer med honom. Han har visserligen precis varit sjuk med typ magsjuka, men jag tycker att diarrén och hans gnällande borde ha gått över nu. Han är inte riktigt sig själv.
    Jag får nog lägga av en månad och se vad som händer.

Vad tror du om mjölk i maten (alltså tillagad)? Jag tänkte göra lasagne imorgon och ha mjölk i såsen. Jag har nämligen mjölk hemma och det känns onödigt att slänga. Köper typ sojamjölk sen
    Det är vanligtvis inte så stor skillnad på otillagad och tillagad mjölk som det är med tex ägg ur allergisynpunkt. Jag skulle hoppa över att använda den mjölken, i varje fall till mig själv om jag var i din situation och fortfarande ammade. Antingen skulle jag göra två varianter - en till de övriga i familjen som kan äta mjölk och sen matlådor till dem på det som blev över och en utan mjölk till mig själv/mjölkallergisk bebis/barn. Eller så skulle jag göra lasagne helt utan mjölk och tills vidare slänga in den mjölk jag hade hemma i frysen.

Hoppa över sojaprodukterna skulle jag vilja råda, utan satsa på havre- och risbaserade mjölkprodukter och även kokosmjölk.  Rätt många mjölkallergiker (ca 30-50%, lite olika siffror nämns på olika håll) utvecklar även sojaallergi, så dumt att chansa med soja innan du vet hur det ligger till. Soja är i sig en rätt kraftig allergen och den har likartad struktur med en del mjölkproteiner så det finns risk att kroppen tar fel och reagerar på soja i tron att det är mjölk,
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-02-18 09:36:16 följande:
    Det var bra tips, min sambo älskar lasagne men jag kan inte äta det pga. osten och vi har inte kommit på något bra alternativ. Men havregrädde ska vi prova. 
    Gör en vanlig bechamelsås, dvs som den vanliga ostsåsen fast utan ost och av mjölkfria produkter istället. Funkar utmärkt till lasagne
  • Miralicia
    Mirakel händer skrev 2011-02-18 20:45:43 följande:
    Jag tycker oxå att det låter som så att det är något mera han är allergisk/överkänslig emot. Men blodprov och tarmbiopsi visade att det inte var gluten.

Läkaren på barnkliniken, säger efter alla tester mm vet de inte vad de ska hitta på att göra är näst.
    Fast bara för att det inte visade något på blodprov och tarmbiopsi för gluten så behöver inte det betyda att inte är något med spannmål som ställer till det. Glutenintolerans och vete- (eller annan sädesslags-)allergi är två helt skilda saker, med olika kroppsliga mekanismer som ligger bakom och helt olika tester.

Ni har uteslutit att det beror på celiaki (glutenintolerans), och innan man utrett det så bör man inte ta bort sädesslagen ur kosten eftersom man då inte kan utreda för glutenintolerans. Men nu har ni ju konstaterat att det inte är celiaki, då skulle ni ju kunna testa om det blir bättre helt utan sädesslagen.

Kopierar in det jag skrivit en gång tidigare (och som Kavat varit snäll och sparat) lite om skillnaden på glutenintolerans och veteallergi - det är flera olika proteiner även i sädesslagen på samma sätt som i mjölk och när det handlar om vete, råg och korn så är det olika proteiner som ger besvär vid celiaki respektive allergi mot sädesslagen:

Vid veteallergi så reagerar man vanligtvis på betydligt mindre mängd än vid celiaki. Ett litet räkneexempel för att illustrera skillnaden:

Tänk dig att du har 100 g vanligt vetemjöl. Av dessa 100 g så utgörs 70-75g av stärkelse, 1-2g av lipider (dvs fetter), skal och annat övrigt utgör 10-15g. Kvar är 10-12 g som utgörs av proteiner.
    Av dessa 10-12 g proteiner så utgörs 9 g av gluten, dvs det protein som orsakar besvären vid celiaki. Kvar är 1-3 g protein som utgörs av albuminer och globuliner och det är dessa som orsakar reaktionerna vid veteallergi, även om man tål glutenet (såvida man inte har både och).

Så vid celiaki så är det 9% av innehållet i vetemjölet som orsakar besvären, medan det vid veteallergi är 1-3% av innehållet i mjölet. Det gör att vid veteallergi så är man ofta betydligt känsligare för ev proteinrester, tex så är det nog vanligare att man behöver äta naturligt glutenfritt vid veteallergi, medan man vid celiaki ofta klarar vetstärkelsebaserade mjölmixer.

---
    Han står redan på mjölkproteinfri kost som jag förstått det, eller? Vad ersätter ni mjölk med i dagsläget?
  • Miralicia
    2Fina skrev 2011-02-21 16:05:43 följande:
    Håller på att laga lite mat och gör samtidigt puré till lille herrn, kan man ha kokosmjölk till en snart 7-månaders? Tänkte variera lite med iMat i så fall, kokosmjölk har ju en lite annan smak.
    Det är inga problem att använda kokosmjölk i matlagningen
    LillSkruttet skrev 2011-02-21 16:21:30 följande:
    Blev också¨nyfiken så jag googlade lite snabbt och det verkar som om det tom på ett ställe är med som tips på hemlagad barnmat. Så det verkar helt ok. Sen vet jag inte om det är besläktat med något och kan utlösa allergi el liknande pga det. 

se.babycenter.com/baby/startingsolids/weaning...
    Kokosnöten är trots namnet ingen nöt i traditionell bemärkelse, så inte släkt med det man annars räknar som nötter utan är en frukt från palmträdet. Är närrmast besläktad med dadlar. Man kan visserligen vara allergisk mot kokos också (liksom mot allt som innehåller proteiner), men det är inte speciellt vanligt jämfört med övrigt allergier (basfödoämnen och "vanliga nötter").
  • Miralicia
    jennsans skrev 2011-02-21 21:18:43 följande:
    blir den mjölkfria vällingen (ena go) godare på typ havremjölk? går det ens att blanda på det? nyfiken att testa på sonen
    Det går utmärkt att blanda med havre- eller risdryck. Kan inte uttala mig om smaken, men den blir lite fylligare och väljer man dessutom kalciumberikad havre-/risdryck så blir det ett extra kalcumtillskott så att man lättare lyckas fylla dagsbehovet av kalcium utan att behöva ta till kalciumtillskott.
  • Miralicia
    2barnsmorsa skrev 2011-02-22 09:43:19 följande:
    Pratade med läkaren igår. Han ville att vi skulle försöka med nutra igen, men kunde även idag komma förbi och hämta en burk althera. Jag ska hämta althera. Han ville även att vi skulle kämpa med mjölkfria gröten. Hon måste tydligen äta sånna saker...
    Jag vill inte ge mitt barn ngt hon spyr av, varför ska jag hålla på med nutra...stackars barn...
    Den Mjölkfria grötarna som finns att köpa i affären är inget måste, det går att göra egen gröt också och går att experimentera sig fram med massor av olika varianter för att se om man hittar något som passsar. Utgår från kalciumberikad havre- eller risdryck för att fixa kalciumberikning istället för att använda sig av vattensom vätskebas + något i mjölväg - skrädmjöl/Gyllenmust (havremjöl), Pama minutris, vanliga havregryn, bovete - krossat/flingor, dinkelflingor, rågflingor, mannagryn, hirsflingor/hirsmannagryn, polenta mm mm. Det enda att tänka på är väl att inte använda sig av enbart glutenhaltiga spannmål som tex dinkelflingor eller rågflingor utan att man blandar upp dessa med lite annat. Och sen servera med lite fruktpuré till.

Gröt är inget livsnödvändigt, men ett enkelt  sätt att kunna stoppa i dem lite extra näringsämnen (oftast så är det järn som de tjatar om att indusstrigröten är "livsnödvändig" för att de ska kunna få i sig, och även kalcium när det handlar om mjölkallergiska barn) men det är inga större problem att få i sig det även på annat sätt. Köpegrötarna är till stor del baserade på de vanliga spannmålen (och mjölk om man ser till de som inte är mjölkfria) och det i sin tur gör att de dels inte är så järnrika och dels så innehåller de sädesslagen vissa ämnen som gör det svårare för kroppen att ta upp järnet, så därav att de får se till att järnberika extra. 

Och järn finns det väldigt många sätt att se till att få i dem på andra sätt och som dessutom tas upp lättare av kroppen så det utnyttjas effektivare. Med lite grundläggande kostkunskaper om järnrika livsmedel så kan man ganska lätt göra så att de får i sig mer järn med kosten än vad de får med industrigröt - om de ändå inte äter den gröten så får de ju knappast i sig det som anses viktigt med den. Bättre att de äter det som de tycker om och att man sen "berikar" med annat vid sidan av.
    Ex på naturlig järnberikning:
    Man kan blötlägga torkade aprikoser (ekologiska, osvavlade), koka dem mjuka och sen mixa slätt och servera som puré till gröten.
    Använda sig av hirsflingor/hirsmannagryn (järnrikaste sädesslaget)
    Servera leverpastej skuren i kuber/stavar som de får sitta och plocka med och äta själva.
    Blodpudding. Koka i havre-/risdryck istället för att steka till de minsta.
    För att näman några exempel.

Och gröt är i sig inget måste, tycker de bättre om välling så går det lika bra - välling är i princip utspädd gröt. En del barn äter välling med glädje men inte gröt och tvärt om och de klarar sig utmärkt för det.

Läste tillbaka lite i tråden på dina inlägg och förstod att hon har ätit ersättning tidigare och att ni nu vid 10 månader försöker byta rakt av till mjölkfri ersättning. Hur har hon reagerat på den gamla ersättningen/vällingen nu när ni fått konstaterat mjölkallergi? Om hon inte får väldigt kraftiga reaktioner så kan det ibland vara värt att delvis fortsätta med den gamla ersättningen till viss del och smyga över till den nya. Att man tar den gamla ersättningen och blandar i lite av tex Nutran/Althera i den. I vissa fall kan man få börja med tex 90% gammal och 10% av den nya och då kanske med någon smaktillsats också. Och att man sen för varje mål succesivt blandar i mer av den nya och mindre av den gamla tills man till slut har enbart den nya. Man kan även blanda i ngt krm/tsk med ersättningspulver i den vanliga maten när man ska gå över så att i princip allt smakar som den nya tills dess att de acepterarat den, men att man börjar väldigt försiktigt med bara några korn och sen ökar på lite där med tills de accepterat den nya ersättningen till smaken och att man då backar så att maten får smaka vanlig mat igen.

Vissa barn lär sig egentligen aldrig att acceptera smaken på ersättning så att de dricker den som ersättning/välling, men de kan acceptera den i annat då kan man räkna efter hur många skopor som behövs per dag för att de ska få i sig tillräckligt för att täcka behovet av mineraler etc och att man då gör vanlig välling på tex havre-/risdryck utan någon extra berikning i form av ersättningspulver, men att de kan godta ersättningspulversberiknig i tex gröt så kan man blanda ner pulver i den gröt som man själv testat sig fram till att barnet gillar och man kan även använda sig av fruktpuré som man blandar med ersättningspulver så att det blir "yoghurt" som man kan servera som mellanmål eller att man tex använder det i matlagningen och tex använder som bas istället för mjölk och steker pannkakor till barnet av istället. Ersättningspulvret behöver inte intas i form av ersättning eller välling i en nappflaska - i princip är det bara fantasin som sätter stopp för var man kan få in det om nu barnet inte gillar den i flaska.

Men då krävs det naturligtvis att de tål den och där kan man ibland få prova sig fram mellan olika sorter innan man hittar rätt.
  • Miralicia
    2barnsmorsa skrev 2011-02-23 15:52:42 följande:
    Min dotter har lös mage oavsett så jag vet inte om de ger hård mage eller inte...

men ja de finns yoghurt
    Carlsham...I love it...Min dotter oxå för den delen

det finns många olika sorter...

här är länken till deras hemsida
    i mitten avsidan ungefär har du ngt som heter Soygurt...
    olika smaker....

www.carlshamnbageri.se/produkter/mejeri
    Soja bör man vara försiktig med till mjölkallergiska bebisar och småbarn då rätt så många (30-50%) mjölkallergiska spädbarn/småbarn även utvecklar sojaallergi.

Yosa har havrebaserad yoghurt och Oatlys havrebaserad yoghurt ska komma ut igen den här veckan (den fick dras tillbaka ganska kort efter lanseringen tidigare då det framkommit att det varit odeklarerat mjölkprotein i den syrningskultur som de använde sig av)
  • Miralicia
    capernaum skrev 2011-02-23 18:52:38 följande:
    är sempers profylac soja baserat? försökt hitta nått om det me ingenstans :( vet ni här?
    Profylac är baserad på hydrolyserat vassle, innehåller ingen soja över huvud taget
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-02-28 13:12:40 följande:
    F-n... ska det börja strula nu igen?! 
    Fick meddelande från bvc och de skriver ut profylac igen men det är sista gången vi får det, måste träffa läkaren. Det ska vi göra nästa vecka på 6mån, kontroll. Jag som hade tänkt att hanen inte behöver ta ledigt men nu orkar jag inte åka själv.

Är så rädd att de ska börja tjaffsa om att vi ska provocera igen eller att vi inte kommer få någon ersättning. Theo är omväxlande hård i magen och inte, blir inte klok på om det är något som han äter som inte funkar eller om det är omogen mage. Han får mest ersättning och gröt eller välling på kvällen. Sen nu lite potatis på dagen.

Jag vill inte provocera igen, jag orkar inte det. Har varit sjuk själv i 3 veckor och nu fått halsfluss så jag är helt slut och hanen hjälper inte till. Ska jag inte få sova på en vecka igen och ha Theo ska vara hysterisk och gallskrika nu när vi äntligen börjar få lite rutiner hemma på sömn och mat och lek.

Hoppas läkaren är vettig och förstår att det inte ska provoceras igen. Läkaren på allergimottagningen sa att vi inte ska provocera förrens han är över året, men den läkaren har vi inte träffat utan fick diagnos på det vi berättat. Var lite akut där ett tag och ingen tog emot oss.

Dietisten på allergimottagningen har ju sagt att vi inte får ersättning efter 6månader då ska han enbart äta gröt och välling. Sinlac verkar inte fungera, sempers är svårt att få tag i och enagos blir han förstoppad av... Bäst är den egengjorda majsmjölsvälling/gröt men den måste vi väl berika med ersättning som vi gör nu?

Fy nu kommer jag ha ångest i en vecka över detta 
    Kan du inte kontakta läkaren på allergimottagningen och förklara läget att han har sagt att ni inte ska provocera förrän han är över året och att alla andra är på och tjatar på er att ni ska provocera typ omgående och att ni snart riskera att stå utan mat till sonen pga de andras inställning?

(PS - Vad var det för allergiläkare ni träffat/pratat med på ViN? Har han initialerna TJ?)
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar