em84 skrev 2010-05-14 12:34:47 följande:
Ne men oj!! Det hade jag inte en aning om!! Men varför sa inte läkaren det? De visste ju att jag hade uteslutit allt förutom Sinlac och Nutra. Men de skulle ge mig en tid först den 24:e, men det sa jag var för långt. Så sköterskorna skulle istället skicka ut en kallelse på enbart blodprover, för att det skulle gå snabbare.
Ja, fråga läkaren!
De tar beslut utan att tänka först och ärligt talat så tror jag inte att de har så bra koll på rutiner och hur det funkar just med gluten och veteallergi. Men om hon inte åt sedan tidigare så kanske de ansåg att det inte spelade någon roll, utan att de bara kollar veteallergi?
För även om de kollar gluten så kommer ju provsvaret tyvärr att vara felaktigt.
Det finns ju dock en viss chans att det visar på blodprov på veteallergi, men det är inget som egentligen hindrar att hon skulle kunna ha glutenintolerans också. Däremot så verkar det som att veteallergi är en sen reaktion i många fall och då visar det inte på blodprovet.
Om ni tar bort gluten/vete under några månader och hon mår bra och ni provocerar och hon mår kass, ja, då ska ni ju inte ge det.
Men hur vet man om det är vete/gluten om det inte visar på veteallergi på blodprovet?
Nej, det vet man inte och det finns inget säkert sätt att ta reda på heller utan att ge under flera månader (efter vad jag fick höra). Är det då veteallergi ska du alltså ge ditt barn det den inte tål under flera månader för att bevisa att det inte är gluten...
Och det är rätt ohållbart om du frågar mig. Man vill ju inte plåga i onödan. Så resultatet kommer att bli som i EL Is sons fall, man "gissar" att det är veteallergi.
Tyvärr är det så illa, men det finns inga tester som visar på gluten om man slutar äta och magen får en chans att läka och då kanske man aldrig får glutendiagnos.
Sen är det en hel del med flera av allergierna mjölk, ägg, soja, vete, havre som hänger i allergitråden och sädesslagstråden, så kombinationen av allergier är inte helt ovanlig, vilket talar för att det är allergi.
Vad spelar det då för roll vilken diagnos man får?
Man äter ungefär detsamma fast en glutendiagnos är mer "accepterad" av både läkare och andra upplever jag, fast en allergi är mycket jobbigare då man oftast är mycket känsligare.
Glutenintolerans växer aldrig bort medans en veteallergi kan göra det.
Angående pengar så får man om man är sjukförsäkrad ett engångsbelopp för en fastställd glutendiagnos, men du får det inte för en allergi, om den inte är kvarstående vid 18 års ålder. (Så är det på TH i alla fall.)