• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Jos skrev 2010-05-08 20:25:54 följande:
    Bytt badolja har jag ju gjort för sjutton! Från Libero´s till Natusan.. Badade henne med den igårkväll...och hon var mkt rödare imorse och har fått fler utslag under dagen..
    Ooo, håller tummarna att det är det. Hojta till hur det går!
  • Kavat
    Amulett skrev 2010-05-10 07:45:48 följande:
    Fast man blir ju iofs hårdare av ris ... så det kan ju vara dumt ... *trött idag*
    Fast det beror nog helt på vad man har för mage och vad anledningen är till att man blir hård av Enago.
    Blir man hård av fibrerna så är det mycket mindre fibrer i ris.

Sinlac innehåller ju både ris och majs och även majs är ju stoppande för många.
    Pokergirl skrev 2010-05-09 22:41:09 följande:
    Hur har era bebisar reagerat på Enago respektive Sinlac? Vi körde Sinlac en period då Enago inte gick att få tag på. Nu har vi använt oss av Enago och jag upplever att C blir hård i magen av detta. Skulle hellre ge henne Enago då Sinlac är sötad men jag vill ju inte ha en förstoppad bebis.
    Min son tålde ingen av dem. Sojasläkting i Sinlac och vete och havre i Enago..
    Men precis som Amulett skrev så kan fibrerna göra magen hård!
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-05-10 13:06:17 följande:
    Min son tålde ingen av dem. Sojasläkting i Sinlac och vete och havre i Enago.. Men precis som Amulett skrev så kan fibrerna göra magen hård!
    FEL av mej Sinlac innehåller bara ris, inte majs!!!
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-05-10 13:07:58 följande:
    FEL av mej Sinlac innehåller bara ris, inte majs!!!
    Med andra ord har Sempers risgröt och Sinlac samma bas: ris.

Men Sinlac innehåller en rätt stor del fruktkärnmjöl (sojasläkting).
    Ingredienser Sinlac:

Mältat rismjöl, fruktkärnmjöl, rismjöl, socker, vegetabilisk olja (palm, raps, solros), syra (citronsyra), natriumfosfat, antioxidationsmedel (askorbylpalmitat), maltodextrin, mineralämnen (kalium, kalcium, järn, zink, jod), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin, B12, biotin och pantotensyra).

Hittar inte innehållsförteckningen på Sempers risgröt.
  • Kavat
    lillälva skrev 2010-05-12 09:54:22 följande:
    Fick ju så bra info och tips här ang min lille son (född 23 april) så jag tänkte bara berätta att igår var vi på den första allergiutredningen på sjukhuset. De gjorde ett pricktest på mjölk, som inte visade på någon allergi. Dock ska vi fortsätta mjölkfritt fram till ett års ålder. de kommer att testa honom igen vid 1 mån, 6 mån och 1 år. De kommer även att ta blodprov när han är ett år. Vi fick livsmedels... anvisning eller hänvisning eller vad det heter på nutramigen. Än så länge ammar jag mest, men vi får se så småningom. Som tur är tar han gärna nutra, trots att det smakar pest (enligt mig). Om det har hjälpt min son med mjölkfritt? Jag vet uppriktigt sagt inte. Han hade ju mkt blod i avföringen tidigare, men det har helt försvunnit sedan en vecka tillbaka. det pekar ju på att uteslutande av mjölk har hjälpt. Dock är han "konstant" ledsen, känns det som. Han är ofta otröstlig, och det enda som ibland kan hjälpa är att lägga honom vid bröstet, då han antingen fortsätter skrika eller somnar. Han signalerar att han vill äte, även om han precis nyss ätit en hel flaska nutra eller ammat sig mätt. Funderar på om han tolkar magont som hunger? Har hört att det kan vara så ibland. Att han har magknip är det ingen tvekan om. Han spänner ryggen och nacken bakåt och skriker! Det är dock inte alltid han skriker på detta sätt, utan även skrik som inte verkar bero på smärta, men vad vet jag. Han kan vakna med skrik, men somnar omedelbart om när han har bajsat, så något som har med magen att göra känns det som om det är. Kanske är han allergisk mot ngt helt annat än mjölk, eller något annat oxå... Han är oftast mer nöjd när jag bär honom, men det går ju bara inte att göra konstant, speciellt inte när det finns äldre syskon hemma! Har fått dåligt samvete gentemot min dotter (3,5 år) som är jätteduktig och sysselsätter sig själv, men samtidigt ser jag på henne att hon är ledsen och känner sig övergiven av mig. Hon har även börjat stänga in sig på rummet och gömma sig på andra ställen utan att svara mig när jag ropar på henne. Det sliter i hjärtat!
    Min son åt när han hade ont.

En vanlig kombination med mjölkallergi är äggallergi, äter du det ofta?

Märker du skillnad på hur han mår? Alltså varierar det något eller är han ledsen för jämnan?

Vi bar sonen i stort sett jämt. Investera i en bra bärsjal om du inte redan har det. Guld värt att kunna göra saker samtidigt (ex läsa bok för dottern) samt att kunna bära ergonomiskt och slippa få ont.
  • Kavat
    FrökenLindström skrev 2010-05-13 14:19:32 följande:
    Måste flika in med en fråga. gäller kanske främst er med lite äldre barn. hur gör ni när ni ska iväg på middag hos t ex farmor/mormor/vänner? Tar ni med er egen mat eller lagar dom mat som även ert barn kan äta? anledningen är en diskussion jag hade med min kära mor häromdagen. Jag sa det att det blir ju mycket att tänka på nu med matlagningen o de varpå hon svarade att "ja men ni tar väl med egen mat till Eleonora när ni ska hit och så, det blir ju mycket enklare" Jag tyckte det var fel svarat, därför jag frågar hur ni gör! :)
    Vi har ju rätt många allergier i vår familj, så det varierar lite. Mamma brukar alltid ha mjölkfritt margarin både att steka i och på macka. Jag har tagit dit bröd, kex och pasta vi kan äta som ligger där och det är för att det är lättare för alla.
    Hon vet ungefär vad barnen tål och är det något nytt så brukar hon fråga. För det mesta gör hon rätt basic mat, typ kokt potatis, broccoli, kött, köttfärssås mm som hon vet att barnen tål och äter. Jag har sedan tidigare ställt dit t.ex grillkrydda som vi tål (hon hade med vetestärkelse som vi inte kan äta), och att jag gjorde det var av den anledningen att hon är urusel på att läsa innehållsförteckningar eller recept. Säkrare för oss och så slipper hon göra fel.

Så hade min mamma sagt att hon inte kunde göra mjölkfri mat så hade jag försökt att köpa dit saker som funkar. Alternativt säga "stek alltid i vanlig olja, om vi ska äta" Så gjorde mina föräldrar i början. De stekte alltid i olja för de visste att det funkade.
    Sås äter ändå inte mina barn så det har aldrig varit något problem. De har Carlshamns mjölkfria flytande margarin som sås.
    Så jag har försökt underlätta för mina föräldrar och förklara vad som funkar för att göra det lätt för dem. Vi har ju som sagt lite mer än bara mjölk.

Fast om hon kommer lära någonsin vet jag inte. Jag är ju både gluten och laktosintolerant (funkar med laktastabletter till viss del) och min mamma frågar då och då om jag inte ska ha en vanlig macka, pizza eller vad det kan vara, "det är ju bara att ta ett piller? Så full koll har hon inte.

När vi är iväg på andra ställen har vi så gott som alltid med oss mat till framförallt barnen. Det kräver ju dock lite framförhållning. Mina bröder och de närmaste vännerna fixar mat till oss om vi kommer medans vi har släktingar på makens sida som absolut inte tar någon hänsyn alls utan kör sitt race full ut och ger oss info om vad de ska äta. Sist var det ingenting som barnen eller jag tålde i vare sig huvudrätt eller efterrätt...
  • Kavat
    AmandaBrun skrev 2010-05-14 09:22:55 följande:
    Tack för svar. Päron funkar jättebra med hans mage så jag kan ju bara mixa gröten med mosad päron då?
    Sinlac innehåller till största delen rismjöl och är glutenfri liksom Sempers nya risgröt (utan banan) som bör ha kommit ut i butikerna nu. Annars kan man säga till så brukar de ta hem.

Skillnaden bla. är att sinalc innehåller en del sojasläktingar och sojaallergi är en vanlig kombination med mjölkallergi (30-50 % av mjölkallergikerna har/utvecklar sojaallergi) så ger du Sinlac är det bra att veta om risken med den.
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-14 09:49:17 följande:
    Tänkte fråga om vad man kan ge om man ska utesluta alla sädesslag? Vår dotter har mjölk och äggallergi och ska även utredas för gluten och vete. Har ni tips på gröt och välling? Ska börja med Neocate idag istället för Nutran. Kan man göra välling med potatismjöl istället för maizena? Vår dotter blir så förstoppad av maizena. Tack på förhand!
    Viktigt är att ni absolut inte utesluter gluten/vete innan läkaren säger att det är ok. Värdet på glutenblodprovet går ner relativt fort om ni tar bort gluten och magen läker så då kommer heller inte en ev. gastro tyda på gluten! Så se till att de tar glutenprover INNAN ni tar bort vete.

Om ni nu märker att hon blir bättre på vetefritt så är det både jobbigt och tufft att behöva ge vete för att ev. kolla ett glutentest i efterhand då man behöver ge under en lång tid för att det ev. ska visa.

Kolla gärna på min sida för länkar till sädesslagsallergi och glutentråden samt i mina bloggar, där finns en hel del. Sonen har ju både mjölk, ägg, soja och sädesslagsallergi.

Sempers nya mjölkfria risgröt är glutenfri och det är den enda som finns utan "allt" i vanliga affärer. Sen finns några andra i "alternativa affärer" som ekologiska barnmatsbutiken osv. Sinlac hade jag inte gett om jag var du i och med att det redan nu är några allergier och ni misstänker fler.
    Men uteslut inte innan ni tagit gluten-blodprov!!!
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-14 12:34:47 följande:
    Ne men oj!!   Det hade jag inte en aning om!! Men varför sa inte läkaren det? De visste ju att jag hade uteslutit allt förutom Sinlac och Nutra. Men de skulle ge mig en tid först den 24:e, men det sa jag var för långt. Så sköterskorna skulle istället skicka ut en kallelse på enbart blodprover, för att det skulle gå snabbare.
    Ja, fråga läkaren!
    De tar beslut utan att tänka först och ärligt talat så tror jag inte att de har så bra koll på rutiner och hur det funkar just med gluten och veteallergi. Men om hon inte åt sedan tidigare så kanske de ansåg att det inte spelade någon roll, utan att de bara kollar veteallergi?
    För även om de kollar gluten så kommer ju provsvaret tyvärr att vara felaktigt.

Det finns ju dock en viss chans att det visar på blodprov på veteallergi, men det är inget som egentligen hindrar att hon skulle kunna ha glutenintolerans också. Däremot så verkar det som att veteallergi är en sen reaktion i många fall och då visar det inte på blodprovet.

Om ni tar bort gluten/vete under några månader och hon mår bra och ni provocerar och hon mår kass, ja, då ska ni ju inte ge det.

Men hur vet man om det är vete/gluten om det inte visar på veteallergi på blodprovet?
    Nej, det vet man inte och det finns inget säkert sätt att ta reda på heller utan att ge under flera månader (efter vad jag fick höra). Är det då veteallergi ska du alltså ge ditt barn det den inte tål under flera månader för att bevisa att det inte är gluten...
    Och det är rätt ohållbart om du frågar mig. Man vill ju inte plåga i onödan. Så resultatet kommer att bli som i EL Is sons fall, man "gissar" att det är veteallergi.
    Tyvärr är det så illa, men det finns inga tester som visar på gluten om man slutar äta och magen får en chans att läka och då kanske man aldrig får glutendiagnos.

Sen är det en hel del med flera av allergierna mjölk, ägg, soja, vete, havre som hänger i allergitråden och sädesslagstråden, så kombinationen av allergier är inte helt ovanlig, vilket talar för att det är allergi.

Vad spelar det då för roll vilken diagnos man får?
    Man äter ungefär detsamma fast en glutendiagnos är mer "accepterad" av både läkare och andra upplever jag, fast en allergi är mycket jobbigare då man oftast är mycket känsligare.
     Glutenintolerans växer aldrig bort medans en veteallergi kan göra det.
    Angående pengar så får man om man är sjukförsäkrad ett engångsbelopp för en fastställd glutendiagnos, men du får det inte för en allergi, om den inte är kvarstående vid 18 års ålder. (Så är det på TH i alla fall.)
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-14 12:38:43 följande:
    Ok, men då är ju frågan, ska jag börja ge gluten och vete igen? Det känns ju hemskt! Men har det stor betydelse för proverna så, absolut! Fick ingen som helst information om detta! Väntar även på Neocaten nu idag, men hur ska vi veta om Neocaten funkar, om vi börjar med vete och gluten igen? Blir det inte för mycket blandning? Eller kräkningarna kanske inte har med gluten alla att göra? Tacksam för svar!!
    Jag tycker du ska göra som läkaren sa, men ställ honom mot väggen och fråga hur han tänkt.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar