Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

Sum quod sum skrev 2011-07-22 10:55:21 följande:
    AArggh..såg att sonen fick slemmig avföring och pratade med dietisten. Då talar hon om för mig att ENAGO inte alls är helt fri från mjölkprodukter trots att hon skrev så..är så arg!!!
    Ändå står den som mjölkfri och hon sa att det enbart var aminosyror just när det gällde mjölk.
    Så nu är det förbud på den tills mitten av augusti då vi ska introducera den igen.  
    Sum quod sum skrev 2011-07-22 11:47:59 följande:
    Den är visst inte som sagt helt mjölkfri..på aminosyror oavsett vad de än säger på enago. Lite falsk marknadsföring.
    Den får inte vara märkt "Mjölkfri" om den inte är helt fri från mjölk. Finns strikta regler om vad som gäller för att få kalla något tex "Mjölkfritt"

Livsmedelsverkets föreskrifter om livsmedel för särskilda näringsändamål:
    www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2000-2005/2000_14.pdf

De får inte tillskriva den egenskapen "mjölkfri" om det på något sätt är mjölk i den elelr att det finns en risk för att den på något sätt kan ha riskerats att kontaminerats av mjölk.

Om den inte uppfyller kraven för SÄRNÄR-märkning som EnaGo gör (eftersom den är märkt som mjölkfri) så får man som producent snarast göra som Nestlé gjort med två av sina grötar - de har ingen mjölk i innehållsförteckningen men eftersom det ffinns viss risk för kontaminering genom att de använder sig av samma maskiner som de gör mjölkgrötar i så finns det ingen möjlighet att få dem godkända som SÄRNÄR-märkning med mjölkfritt utan de får nöja sig med att säga att den är utan tillsatt mjölk.

Liknande som som skillnaden mellan tex Mildas mjölkfria margarin  och Milda culiness - Mildas mjölkfria är SÄRNÄR - dvs att de garanterar att den är helt fri från mjölkprotein och med den omfattande extrakontroll och dokumentation mm med extrakostnader som det innebär så utförs inte samma extrajobb (inkl anmälan till Livsmedelsverket) med Milda culiness, därav att den inte får kallas för mjölkfri även om det inte finns någon mjölk med i innehållsförteckningen.

Så din dietist är helt ute och cyklar vad gäller EnaGo och att den skulle innehålla mjölk. Däremot så finns det ju en lång rad andra ingredienser i EnaGo-gröten som skulle kunna orsakat reaktionen hos din son - havre, vete, majs, äpple, banan - vilket är betydligt troligare än att det skulle förekomma kontamination av mjölk i den.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Sum quod sum skrev 2011-07-22 11:46:31 följande:
    Nej egentligen inte om de är känsliga.. Fick veta av en kvinna nu att hennes diestist sa samma sak. 
    Sum quod sum skrev 2011-07-22 11:47:59 följande:
    Den är visst inte som sagt helt mjölkfri..på aminosyror oavsett vad de än säger på enago. Lite falsk marknadsföring.
    Du blandar ihop äpplen och päron Obestämd

Det här med fria aminosyror har med att Neocaten är baserad på fria aminosyror = aminosyror som inte är hämtade från mjölk utan från hydrolyserad majsglukossirap, till skillnad från Nutramigen, Althera, Profylac, Pepticate mfl som är baserade på hydrolyserat kasein eller vassle.

EnaGo har inget med någon mjölk i innehållsförteckningen. Den är garanterat mjölkfri eftersom den är märkt med "Mjölkfri" och är därmed anmäld som SÄRNÄR till livsmedelsverket med allt vad det innebär. Sen är visserligen EnaGo näringsmässigt berikad med extra aminosyror (precis som väldigt mycket annat i barnmatsväg och en del andra livsmedel och specialkostprodukter) och dessa aminosyror är också fria aminosyror - dvs de är inte framställda från mjölk.
  • Miralicia
    Finesse skrev 2011-07-22 13:32:48 följande:
    Ok.. vi gav Hampus sinlac då fick han utslag på kinderna.. så Enago har vi inte testat ännu då han bara är 5 månader.. Men jag tror vi ska testa Sinlac igen å se om han får utslag denna gång oxå.
    Sinlac innehåller en stor mängd johannesbrödsmjöl (går även under betecckningen fruktkärnmjöl/carob/E410) vilket är en baljväxt och därmed släkt med bla soja och jordnöt. Kombinationen mjölkallergi och sojaallergi är tyvärr vanlig. Mellan 30-50% (lite olika siffror nämns på olika håll) av mjölkallergiska bebisar och småbarn utvecklar även sojaallergi, varför man bör vara restriktiv (i mitt tycke helt undvika) med användning av sojaprodukter till bebisar och småbarn. Risken för att som mjölkallergiker reagera på soja ska dessutom tydligen vara större om man har reaktioner på mjölk som inte ger utslag på pricktest eller blodprov. Att kroppen "korsreagerar" på soja i tron att det är mjölk.
  • Miralicia
    Sum quod sum skrev 2011-07-22 14:08:41 följande:
    Kan vara..men han fick som sagt väldigt starka reaktioner när vi provocerade med althera för ett tag sedan. Nu ska vi utesluta den för att se vad som händer och sedan testa med den igen om några veckor. Och sedan göra detsamma med althera.
    Jag funderade också lite över gluten men han åt mannagryn osv innan utan problem.  I så fall är det havren.
    testa med att ge sak i taget var för sig innan du testar att ge EnaGo igen. Testa ris för sig, havre för sig, majs för sig, vete för sig, äpple/banan för sig
  • Miralicia
    Sum quod sum skrev 2011-07-22 15:51:13 följande:
    Jag undrar även då hur Enago kunde garantera att den är gjord på fria aminsyror vilket det står i brevet jag fick? Gällande mjölkprotein utan de använder ris samt..fria aminosyror..vilka då undrar jag??
    Tack för ditt mail. Alla våra produkter är helt fria från hydrolyserat
    mjölkprotein. Istället använder vi risprotein samt helt fria tillsatta
    aminosyror. 

Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar. Passar på att
    önska en skön sommar. 

Med vänlig hälsning,
    Kristina Kallur
    EnaGo

De aminosyror som är tillsatta extra står i innehållsförteckningen. De är L-lysin, L-valin, L-treonin, L-tryptofan, L-histidin, L- isoleusin och L-tyrosin.

Protein besstår av lika kombinationer av aminosyror. När man äter så måste proteinerna spjälkas i mag-tarmkanalen så att de består av separata (fria) aminosyror för att kroppen ska kunna ta upp dem från maten till blodet och sen transportera det dit de behövs och bygga ihop dem till proteiner igen. När de tillsats som berikning så är det inte i form av protein utan det är som redan färdigspjälkade aminosyror som inte behöver brytas ner för att kroppen ska kunna ta upp dem. Det finns 20 olika aminosyror som ingår i proteiner och dessa består av kol, väte, syre, kväve och i vissa fall även svavel. Dessa kombineras på olika sätt för att bilda olika aminosyror och sedan kombineras aminosyrorna i olika konstellationer med varandra för att bilda proteiner. Ett protein kan bestå av allt mellan 50 och flera tusen aminosyror och det finns ett par hundra tusen olika proteiner i kroppen. Kroppen kan tillverka en del av de aminosyror som behövs själv, men vissa (de sk essentiella aminosyrorna) kan kroppen inte tillverka på egen hand utan dessa måste vi få i oss med maten. Alla (utom en som är semiesentiell) de aminosyror som är tillsatta som extra berikning i EnaGo-gröten hör till de essentiella aminosyrorna.
  • Miralicia
    Linaslus skrev 2011-07-23 15:16:04 följande:
    En snabb liten fråga här. Min dotter som jag ammar tål inte mjölk. Allt e nytt och nu hittade jag lite kakor som jag skummade igenom innehållsförteckningen i affären. När jag kom hem hittade jag lite mer noggrant och ser att i dom ena är det laktos och dom andra mjölksocker, kan jag äta någon utav dom?
    Laktos (=mjölksocker) i livsmedel innehåller så gott som alltid rester av mjölkprotein
  • Miralicia
    Etl1 skrev 2011-07-23 22:38:33 följande:
    Tänkte höra med er som har större barn hur länge ni har använt mjölkfri ersättning?
    Min dotter får bara ersättning en gång per dag nu för tiden.. annars äter hon vanlig mat och enagos välling. När vi gör egen mat till henne så säger dietisten att vi ska laga den på ersättningen också.. men då äter hon inte maten. Hon är 10 månader.. kan vi använda oss av mjölkfria produkter från affären istället?
    Räkna på det vad gäller mängden kalcium, vilket är det främsta att tänka på särskilt att se till att de får i sig tillräckligt av om det äter mjölkfritt och i övrigt varierad kost säger jag. Bebisar mellan 6-11 månader bör få i sig 540 mg kalcium per dag och från 1-5 år bör de få i sig 600 mg/dag.

Kolla hur mycket kalcium det är i en portion ersättning (tex 41 mg/100 ml färdigblandad ersättning av Althéra) och räkna hur mycket hon får i sig med den mängd hon äter.
    Lägg ihop det med hur mycket kalcium det är i den portionsstorlek som hon äter av EnaGo-vällingen (104 mg/100 ml färdigblandad välling)

Säg att om hon äter 2 dl ersättning = 82 mg kalcium och 2 dl EnaGo-välling = 208 mg --> 290 mg kalcium om hon äter EnaGo 1 gång/dag, dvs inte tillräckligt.
    Äter hon EnaGo både morgon och kväll så blir det istället 498 mg kalcium. Dvs inte i något fall blir det riktigt tillräckligt med kalcium om man bara räknar på 1 flaska ersättning och 1-2 flaskor EnaGo-välling.
    Sen blir det ju en viss del kalcium genom annan mat också som tillkommer, men det beror ju lite på vad de äter och vilka mängder och kan vara svårare att uppskatta och räkna på om man inte lägger ner betydligt mer jobb .

Ett enkelt sätt att öka på mängden kalcium är att istället för att använda sig av vatten och blanda EnaGo-vällingen (vilket paketet anger) så kan man använda sig av kalciumberikad havre- eller risdryck som bas för vällingen. De flesta av de kalciumberikade havre- & risdryckerna innehåller samma mängd kalcium som vanlig komjölk, dvs 120 mg/100ml.

Så blandar man vällingen med ris-/havredryck istället för vatten så blir det då istället ca 2*120 (berikad dryck)+2*104 (EnaGo)=448 mg/ flaska välling - mängden kalcium mer än fördubblas, så att då ger 1 flaska Althera ersättning + en flaska EnaGo = 448 + 82 = 530 mg kalcium och det skulle jag inte ha några problem att accceptera som godtagbart oavsett om hon är 10 månader eller 3-4 år. Resterande bör ganska lätt täckas av vanlig mat även utan att tänka på att välja särskilt kalciumrika livsmedel etc om de äter hyfsat.

Om hon godtar ersättning till viss del så kan du använda ersättningspulver för att tex göra "yoghurt" att kunna ge till mellanmål genom att blanda ersättningspulver med fruktpuré så kan det bli lite extra där med. Men att hålla på och laga vanlig mat med ersättningen blir bara rätt meckigt genom att du då får laga två varianter (eftersom jag antar att ni vuxna inte är så pigga på att ha bismaken av den hydrolyserad ersättning i det ni äter) - då är det bättre att använda kalciumberikad havre-/risdryck i matlagningen så kan ni använda samma mat till hela familjen. Sen om hon äter hyfsat av maten så kan det vara bra att hellre servera kalciumberikad havre-/risdryck som måltidsdryck till maten snarare än att servera vatten, (så länge som de äter och inte bara dricker). På så sätt kan man få in ytterligare lite kalcium för att täcka behovet.
  • Miralicia
    Skruttan77 skrev 2011-08-05 13:34:03 följande:
    Hej alla ni som är hemma på detta med mjölkallergi!

Har en dotter på 10 månader som går upp dåligt i vikt och vid några tillfällen bajsat lite blodblandat slem. Har varit i samband med att hon ätit något med mjölk eller att jag (som ammar ganska mycket) druckit extra mycket mjölk så nu misstänker vi mjölkallergi. Har iaf börjat utesluta mjölk tills vi får komma på utredning på sjukhuset (remiss är skickad men vet inte hur länge vi får vänta...) och hon har inte bajsat mer blod nu senaste veckan. Däremot kräkt vid ett par tillfällen när jag fått i mig ett par dl mjölk under någon dag.

Min fråga är iaf om det är total nolltolerans som gäller när man utesluter eller borde det bli bättre bara av att jag "drar ner" på mitt egna intag av mjölk? Har inga problem med att ge henne helt mjölkfritt men hur mycket kan det påverka henne om jag tar en skvätt mjölk i kaffet, en ostbit på mackan osv? Ammar inte på natten men ganska många småsnuttar om dagarna då hon nästan totalvägrar vanlig mat.
    Så länge som det är mycket amning så nolltolerans. Sen visst om det är så att man ammar länge  och då bara ammar nån gång ibland även om barnet huvudsakligen äter annan mat så kan man ju - beroende på vilken typ av reaktioner det är barnet får då förstås - ev testa och se om man kan fuska med lite nån gång ibland utan att det ger reaktion hos barnet.
  • Miralicia
    LokesMammi skrev 2011-08-10 19:26:50 följande:
    Pratade med bvc sköterska idag. Hon sa att det finns mjölkfri mjukost som man kan ha på mackan till barnet! Har ni hittat nån? Tittade på willys idag. Den ska finnas bland "vanliga" ostar!
    Kavat skrev 2011-08-10 19:28:08 följande:
    Kaviar! Skämt åsido, aldrig sett, men inte letat så säg till om ni hittar något!
    Jo, det finns "mjölkfri mjukost" bland vanliga ostarna - Tofuline Creamy spread, som är typ Philadelphiaostkopia baserad på soja.

www.ingmanglass.se/index.php&page=228

Finns oftast bland vanliga färskostar, men tror inte den finns i Willys sortiment, men bla Ica, Hemköp, Coop ska ha den.

Sen var det ju det där med lämpligheten att använda soajprodukter till små mjölkallergiska barn, som är en annan fråga. Men det finns en mjölkfri mjukost.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar