Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

LokesMammi skrev 2011-05-13 11:44:22 följande:
    När jag nu ska vara mjölkfri sa sköterskan att jag inte behöver vara noga med att läsa innehålls förteckningar, så länge jag håller mig ifrån ren mjölk, mjölk i mat o glass o choklad o sånt så ska det inte vara ngn fara.
    Den sköterskan vet inte vad hon pratar om!!!

Om du nu ska testa att vara mjölkfri för det finns misstanke om mjölkallergi så måste du lusläsa alla innehållsförteckningar och utesluta alt,allt, allt, allt, allt, allt, allt som på något sätt innehåller mjölk!
    Om du inte gör det utan bara utesluter delvi går det inte att dra några slutsatser av det testet. Om det blir lite bättre, men inte bra blir det väldigt svårt att säga om det berodde på mjölk eller något annat eller att det är kortisonet som hjälper elelr bara slumpen.

Eller om det nu inte blir nån skillnad på att du låter bli viss mjölk men inte all och det inte blir någon skillnad, ska hon då avfärda tanken på att det kan vara mjölken som ställer till besvär utan bara säga att det är nog "atopiska eksem" och rekommendera er att smörja, smörja, smörja med kortison och en massa annat. Visst att det delvis kan bli bättre så länge ni smörjer med starka kortisonsalvor men blossar upp så snart det blir minsta miss i kortisonsmörjning.

Nej, bort med absolut ALL mjölk ner till minsta delingrediens (och under första testperioden även allt som är märkt med att det kan innehålla spår av mjölk) i åtminstone 3-4 veckor och därefter testa att återinföra försiktigt för att se om det blir sämre igen.

Vad jag är trött på (BVC-)sköterskor (och annan vårdpersonal) som uttalar sig och ger råd om allergier utan att ha en aning om vad de pratar om utan ger en massa felaktiga råd. *suck*
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    LokesMammi skrev 2011-05-13 16:18:53 följande:
    Vet inte, hon sa så iaf. Sen ska hon titta på honom den 9 juni igen o se hur hans hud ser ut. Ska man hålla sig ifrån mjölksyra, mjölksocker o sånt också alltså? Det är komjölken jag ska hålla mig ifrån........
    Finns en lista i min blogg och med direktlänk nästan längst ner i trådstarten till den här tråden med vilka beteckningar som mjölk kan dölja sig bakom
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-05-13 17:27:23 följande:
    Du som har koll, theo har ett torrt rött märke på kinden och vi smörjer med Locobase repair men finns det något annat vi kan prova. Bvc säger bara att vi ska smörja men tycker det går bra med "rumpsalva". Det växlar mellan att vara väldigt rött och inte så jätterött, så något påverkar men det är aldrig bra inte ens när vi var hos mina föräldrar och han inte hade några röda kinder. 

På tal om bvc-sköterskor som inte kan något. 
    Du kan alltid testa med någon receptfri kortison som Hydrokortison, Mildison, eller Hyderm (Fictoril är samma men har lite mer konserveringsmedel etc i som kan ge allergiska reaktioner, så den kan man ju hoppa över ) - alla är i princip samma sak, dvs det är samma verksamma substans men det är olika tillverkare och därmed olika namn och sen kan det variera lite med övriga hjälpämnen i krämen/salvan. Men smörj som en "kur" då, dvs 2-3 ggr/dag tills det röda försvunnit och fortsätt sedan att smörja ett tag efter att själva utslaget har försvunnit och trappa successivt ner smörjandet - från morgon och kväll till en gång per dag, en gång var annan dag, en gång var tredje, var fjärde osv. Tänk bara på att vara lite försiktig med att smörja alldeles innan ni går ut i stark sol, bättre att passa på tex innan sovstund, till nattten, direkt på morgonen etc.

Ibland kan huden behöva lite hjälp på traven med lite kortison som hjälper till att stabilisera upp cellmembranen i huden för att läka ut tidigare utslag ordentligt.

Men blir det ingen skillnad på utslaget på alls på 1-2 veckors smörjning så skulle jag nog be att någon (annan än BVC-sköterskan då ) tittar på det.
    Ett alternativ skulle ju kunna vara någon form av svamp och då behövs det annan behandling, men det är svårt att säga något utan att se hur det ser ut.
  • Miralicia
    maria12 skrev 2011-05-13 21:36:39 följande:
    hej..... tänkte fråga er som verkar ha mkt erfarenhet...
    Min 6 v bebis verkar ha mjölkallergi, hon fick blod och slem i avföringen samt magont och vi uteslöt mjölkprodukter i min kost - problemen försvann efter några dagar och hon blev mkt mer nöjd utan magont. När hon varit bra en vecka så åt jag grädde i en sås av misstag till lunch - samma kväll fick hon ont i magen och hade blod i blöjan. Sen helt bra i 1.5 vecka till.

I förrgår åt jag liiiite makaroner som var stekta i smör och ca 1 msk av samma makaroner igår kväll innan jag fick reda på att de stekts i smör.... i kväll var hon lite "knökig" men inget överdrivet, men sen kommer lite slem och blod i bajsblöjan igen.....

min fråga: kan bebisar som ammas och har mjölkallergi vara såååå känsliga mot mjölkprotein i så små mängder som mamman äter? Eller tror ni det kan vara något annat?
    Någon som haft samma problem (blod i avföringen) under bebisens spädbarnstid vid mjölkallergi?
    Ska träffa en barnläkare till veckan men era tankar och erfarenheter är guld värda.

Kram
    Kort svar, men ja, de kan vara så känsliga. Vet många som har reagerat på betydligt mindre mängder som mamman fått i sig.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-05-15 11:18:15 följande:
    Om han är superallergisk mot fisk..
    Superallergisk mot fisk behöver det knappast vara, utan det räcker ju snarast med att man är allergisk mot fisk. Som jag förstått så ska man inte äta fiskolja om man är fiskallergiker (har inte fördjupat mig massor i det eftersom det inte varit relevant just för oss). Men den är inte proteinfri på samma sätt som övriga rena oljor (tex sojaolja som många gånger fungerar vid sojaallergi).
  • Miralicia
    Bjornis skrev 2011-05-23 21:55:55 följande:
    OK. Så barn kan ha så ändå. Jag Sixten har ju uppenbarligen så trots mjölk och äggfritt... Altheran är han som sagt inte så bra överens med så jag försöker förlänga tiden mellan aminingarna så mjölken ska räcka.
    Hänger inte riktigt med nu, men du ammar och upplever att din bröstmjölk inte riktigt räcker till? Har jag uppfattat det rätt?
    I så fall bör du snarast satsa på att amma ännu tätare än vad du gör nu för att öka produktionen än att dra ut längre på tiden mellan amningstillfällena. Att vänta längre tid mellan amningarna är snarast kontraproduktivt och leder till att mjölken bara kommer att minska mer och mer.
    Tillgång styr efterfrågan så ju oftare du ammar desto mer mjölk produceras - brösten kan aldrig bli helt tomma utan så snart de börjar tömmas genom amningen så börjar produktionen av mer mjölk, så ju oftare du ammar desto mer mjölk bildas. Testat att byta upprepade gånger fram och tillbaka mellan brösten vid samma amningstillfälle först det ena tills han släpper, erbjud nästa tills han släpper det, sedan tillbaka till första igen, därefter andra etc.

Väntar du allt längre tid mellan amningstillfällena blir det snarast att brösten är fyllda "till vanlig tid" mellan tillfällena - du drar ut på att amma vilket leder till att brösten konstaterar typ "jaha, det var inte dags att amma nu, då behöver vi inte producera så mkt till nästa gång", och då minskar produktionen så lite senare kanske du upplever att mjölken minskat och tänker "bäst att spara" och väntar då ytterligare lite längre, varpå brösten minskar produktionen ytterligare lite osv Dvs det blir en ond cirkel som bara leder till allt mindre och mindre mjölkproduktion om du drar ut på tiden mellan amningstillfällena för att få mjölken att "räcka till".

Om du istället ammar tätare så kommer brösten att ställa in sig på det - "jaha, det behövdes visst betydligt mer mjölk än vad vi hade tillverkat till denna gång, bäst att sätta igång produktionen lite extra". Så om du upplever att mjölken inte riktigt räcker till - satsa på att amma betydligt oftare, eller till och med avsätt ett par dagar helt och hållet fför intensivamning. Och med intensivamning menar jag då inte att amma var tredje timme istället för var fjärde, utan att amma på absolut minsta lilla tecken från bebisen. Gärna bädda ner er hud mot hud och i princi bara amma, amma, amma och amma och skippa all ev annan mat under några dagar till bebisen samtidigt som du ser till att dricka mycket, dvs att det kan innebära kortare amningar flera gånger i timmen och nattamma även upprepade gånger under natten eftersom de hormoner som styr mjölkproduktionen är extra aktiva nattetid.
  • Miralicia

Fast bebisars "naturliga ätmönster" är vanligtvis inte att äta "hela måltider" med flera timmars mellanrum, utan det är att äta mindre mängder i taget och ofta, i synnerhet när de ammas eftersom bröstmjölken är betydligt mer lättsmält än tex ersättning eller annan mat.

Sen finns det de som är rejäla snabbammare som ammar måltider med flera timmar emellan, men de är betydligt färre än de som ammar kortare snuttar i taget men ofta  om man låter barnen själva få välja utan att styra upp allt för mycket.

Sen kan det mycket väl vara så att det gör ont i magen. Då kan det antingen vara så att man äter dåligt för man inte har någon aptit och det gör ont eller också så äter man ofta för att det lindrar när det kommer mat i magen.
    Både Kavats ena son och min dotter var av den typen som åt ofta när det gjorde ont i magen. Min dotter var så att om hon hade fått i sig något så märktes det tydligast på nätterna, för då vaknade hon 4-5 gånger i timmen för att amma, varje timme fram till 6-tiden på morgonen då hon lyckades somna och sova 1-1½ timme, medan hon annars kanske vaknade för att amma 1-3 gånger.

• Miralicia

Det här med att man ibland kan få ont av att äta medan det ibland kan lindra magsmärtor genom att äta är  välkänt/accepterat inom sjukvården i varje fall när det handlar om magsår hos vuxna (att om magsåren sitter i själva magsäcken blir det oftast värre i samband med födointag, medan smärtorna ofta lindras av matintag om magsåret sitter alldeles efter magsäcken i tolvfingertarmen), så det är ju mycket väl troligt att det fungerar på samma sätt när det är andra orsaker till magont än just magsår och även bland barn även om det inte handlar om regelrätta sår.

• Miralicia
    sofy: Skitsnack helt enkelt av den du träffade på barnmedicin som sa att de inte kan reagera på mjölk i den åldern. Jag vet de som reagerat redan under tiden de fortfarande var kvar på BB.
  • Miralicia
    needtobreathe skrev 2011-05-25 13:59:39 följande:
    Hahaha, sådärja! Tji fick dom där jävla "läkarna" på barnmedicin. Jag krävde att få prata me en dietist som va HELT inne på mitt spår om komjölk, sa att de verkade precis så. Sa även att det ÄR skillnad på NAN och NAN HA om än liiiten skillnad, så att läkaren från allergi/gastro sagt att de va samma skit va bara bullshit.

Så nu ska vi få en burk althera o en nutramigen o prova oss fram hemma, sen återkommer vi o får ut de på recept om de verkar fungera.
    Skönt att ni kan få lite medhåll. Hoppas att det blir bättre för er snabbt.

Visst att det finns en liiiiiiiiiiiten skillnad på NAN och NAN HA (vanlig NAN helt ohydrolyserad och NAN HA är delvis hydrolyserad), men på ett sätt är det samma "skit" eftersom båda innehåller mjölkproteiner som inte är kraftigt hydrolyserade (som Nutramigen, Althera, Pepticate, Profylac etc är). Så den lilla sakern är ju skit samma om det är så att man inte tål mjölkprotein över huvud taget
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar