• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Amulett skrev 2010-04-14 19:52:59 följande:
    Svar från Familjeliv angående att vi har många mjölkallergitrådar (och allergitrådar) öppna just nu ... Jag föreslog att TS ska få en möjlighet att stänga sina egna trådar, men de svarade istället: "Ja, det kan bli knepigt. Så här kan vi göra: Anmäl trådarna, så stänger vi dem manuellt med en länk till den nya tråden. Tror du det kan fungera?" Vad säger ni? Och är det någon som har koll på alla gamla trådar så att man kan skicka ett samlat mail till dem?
    Hinner inte nu och har inget samlat tyvärr. Men annars så är det väl en bra idé. Å andra sidan så hur många kommer hitta dit egentligen? Hittar man inte oftast den aktuella tråden direkt?
  • Kavat
    LeiasMamma skrev 2010-04-14 19:48:53 följande:
    Någon vars barn reagerat på Göteborgskex smörgåsrån....dom vanliga??? Min tjej är mjölkallergisk och har nu utslag på hela magen coh på benen, och armarna, precis som hon hade när vi upptäckte att hon var allergisk. Dom skall ju vara mjölkfria enligt deras allergi-upplysning. Någon som har några tankar eller idéer vad detta kan vara???
    Tål hon vete? Alltså har ni testat något annat med vete i.
    Kan även vara sojalectin. Det finns ju en del superkänsliga även för det. Sojaallergi och mjölkallergi hänger ju ofta ihop. Men vad ger ni för mjölkfritt margarin? Är det sojalectin i det? Gröten?
  • Kavat
    Amulett skrev 2010-04-14 20:08:02 följande:
    Reagerade på det för att någon tidigare idag hade skrivit i en gammal mjölktråd från i höstas ... Jag kan maila dem om de två mjölktrådarna + allergitrådarna, och säga vilken som är aktuell och be dem stänga övriga gamla.
    {#lang_emotions_sunny}
  • Kavat
    Thindran skrev 2010-04-14 20:15:48 följande:
    Ja, men vad innebär det att "bara" vara överkänslig egentligen? Vår son mår ju dåligt, vi märker det direkt när jag fuskat lite. Så det är klart jag håller mig borta från mproteinet... Jag förstår bara inte det där med att de kan vara allergiska eller "bara" överkänsliga... Barnen blir ju uppenbart dåliga... Tycker det låter som din son har en riktig allergi! Menar läkarna att det inte är en allergi?
    Det jag försökte förklara är att olika läkare säger olika saker. En läkare anser att vår son är allergisk medans en annan kallar det för överkänslighet eftersom det inte visar på prick/rast. Därför kan man inte säga vad överkänslig betyder, för det betyder så olika för olika läkare och olika personer.

Så vad man kallar det spelar egentligen inte så stor roll, om ingen besserwisser kommer och ska vara "duktig".
    Några exempel.
    Men min erfarenhet av bemötandet från andra människor om jag säger att sonen är överkänslig är att de tror att han kan äta en halv vanlig smörgås, alltså han tål inte en hel för han är ju lite känslig, men en halv kan han ju äta... Hade han ätit en halv smörgås så vete katten vad som hade hänt, han reagerade kraftigt som 8 månaders på en makaron av vete... Därför säger jag alltid att han är allergisk mot vete. Han kan ju inte ens ta i vete utan att få en reaktion.
    Min son visar på äggallergi på RAST och där är läkarna eniga: han är allergisk mot ägg.
    Men just överkänslig verkar vara mycket svävande efter vilken läkare man frågar.

Däremot så anser jag att min dotter överkänslig mot äpple. Hon kan äta mindre micrade mängder av allergiäpple, men hon får eksem som kliar och ont i magen. Dock blir hon inte superdålig, men tillräckligt dålig för att vi anser att hon inte ska äta det. Däremot kan hon vid enstaka tillfällen få t.ex en godisbit som innehåller lite äpplejucie osv utan att vi märker någon skillnad. Är hon förkyld t.ex så är immunförsvaret redan nere, då funkar det inte alls. Får hon tre st så kommer klådan och eksemen...  Så det är en balansgång och när det är så på håret så är det lättare att försöka att inte ge.

Men jag kallar egentligen henne inte allergisk mot äpple, även om hon mår bättre utan. Och det är inga livshotande reaktioner hon får, även om det är mycket otrevligt för henne givetvis. Visst skulle man även kunna kalla det en allergi.. Men i det stora hela så spelar det ingen roll vad man kallar det så länge som alla som är inblandade i hennes mat vet vad hon får äta eller vad hon inte får äta.
  • Kavat
    honeypie81 skrev 2010-04-15 16:48:05 följande:
    Vet inte om jag skriver i rätt tråd nu, men tänkte att det kanske är någon som vet.. Jag har en dotter på snart 2 år som jag misstänker har mjölkproteinallergi. Hennes "symptom" är: - knottrig hud med röda och torra eksem som kommer och går, men aldrig försvinner helt. - Väldigt ofta lös i magen och säger ofta att det gör ont när hon bajsar. - Är förkyld ofta med snuva och feber (ingen aning om feber kan ha med allergi att göra). - Har ofta ont i öronen och fått diagnosen öroninflammation flera gånger eller så är hon "bara" röd i örat. - Lättretlig och sover dåligt, vaknar säkert 10 ggr per natt. När hon var liten bebis så uteslöt jag mjölkproduket ur min kost de första 3 mån då hon reagerade på det. Tror ni att hon kan tänkas vara allergisk mot mjölkprotein?
    Det finns en länk till en  "barn-mjölk-tråd" i trådstarten.

Men visst är det många symtom på något, som kan vara allergi. Men dock har jag hört att kopplingen till öron ofta sammanfaller med glutenintolerans, så om jag var du skulle jag även se till att de kollar upp gluten med ett blodprov!
    Mjölkproteinallergi eller laktosintolerans sammanfaller ofta med glutenintolerans. Så man blir bättre utan mjölk eller laktos men inte helt bra.

Mjölkprotein kan man däremot ta bort helt på eget bevåg för att testa mjölkfritt i minst 2 veckor och sedan provocera för att se om man märker någon skillnad.
    Gluten (vete) får man absolut inte ta bort innan man har gjort blodprov, för det värdet som visar på gluten på ett blodprov sjunker snabbt om man inte äter gluten och då kan man få felaktiga resultat och ingen diagnos och man förlänger "plågan". Så ring allergimottagning, barnmottagnin eller liknande och be att få ta ett glutenprov samt att de även tar för mjölkprotein för att kolla upp.
    Dock inte alltid det visar på mjölkprotein (speciellt om man har sena reaktioner som diarré, magont och eksem) även om man är allergisk. Så då är det uteslutning och provocering som gäller och det kan du testa själv direkt.
  • Kavat
    honeypie81 skrev 2010-04-16 07:41:27 följande:
    Ah missade helt den tråden Tack snälla för svaret!! Ska genast ringa bvc och allergimottagningen när de öppnar..
    Det räcker nog att ring allergimottagningen. Brukar bara ta onödigt långt tid om man går via BVC, för då ska de boka in läkartid osv, som för övrigt nästan aldrig gör något utan bara bokar en ytterligare tid på allergimottagningen...
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-04-16 21:32:57 följande:
    Altheran innehåller hydrolyserat vasslepulver, dvs komjölksprotein som är sönderslaget i monekyler så att kroppen förhoppningsvis inte ska känna igen det. De flesta ersättningarna på marknaden innehåller ju antingen hydrolyserat vasslepulver eller hydrolyserat kaseinpulver och både är ju komjölksprotein. Tål man inte det ena så brukar man väl tåla det andra? Eller har jag missuppfattat det?
    Oftast är man allergisk mot flera olika proteiner (varav kasein och vassle är två). Så oftast tål man Nutra eller Profylac, men inte alltid.

Profylac innehåller inte sojaolja, men det är så mycket större risk att reagera på t.ex guar E 412 om man är allergisk mot soja än sojaoljan i Nutra. Så tål man inte Nutra så är det troligare att det är just det sönderslagna mjölkproteinet som är kvar som man reagerar på.
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-04-17 14:20:30 följande:
    Vi har pratat igenom det här men Nutran här hemma nu iaf, och sagt att vi ska ge det ett försök med den burken vi fick. Vi ska ju träffa läkaren på onsdag, och tänkte börja med Nutran på måndag då. Tror ni att det är lagom tid att börja med den, eller ska vi börja redan imorgon?  Vi tänkte inte bara ge Nutra, utan ge den efter min bröstmjölk (eventuellt byta ut ett mål bara om dagen) som Kavat föreslog.
    Om hon är ok nu, så att du tror att ni märker skillnad om hon reagerar?
    Ska man vara riktigt noga så ska ju mamman och bebisen vara "ren" en månad innan ny provocering. Först då vet man att allt är ur kroppen.
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-04-17 17:08:07 följande:
    Det är ju därför vi inte ville testa nu egentligen heller, för det känns som att hon aldrig får lugn och ro i magen av allt hon reagerar på... Så det kändes som att antingen får vi ljuga för läkaren och säga att vi har testat, eller så testar vi fast hon inte är okej än...
    Svårt. Blir lite arg på läkaren. De är ju fasen inte de som får stå ut med ledsna barn och eksem och sömnlöshet...
    Ja, det är bara ni som kan bestämma. Ta kort på henne innan ni testar så ni VET hur hon ser ut och sen efteråt, så ni kan jämföra om det blivit värre.
    Men ta det försiktigt!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar