• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

em84 skrev 2010-03-10 20:23:27 följande:
    Men herregud, kan de vara så känsliga att de reagerar på kontakt? Hur vanligt är det?Vi började smörja nyligen med miniderm och hennes torra fläckar börjar bli bättre, men hon får som sagt lite nässelutslag från och till. Tycker hon får mycket i pannan!
    Jag är själv rätt ny på det här med allergier men vad jag förstått är det inte jätte ovanligt att de reagerar på kontakt. Framför allt om de, som min dotter, har lite känslig och torr hy. Vi använde miniderm på vår dotter men hon blev ännu värre!
    Har ni börjat med någon ny mat ?! Sett att eksemen kommer i samband med något hon får i sig?! Är ju som sagt väldigt ny på det här. K Kavat och gänger har mer koll =)
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-03-10 20:23:01 följande:
    Ta med foton och ta med lite mjök och dutta lite på armen och visa henne om hon ändå inte tror på fotona. Då måste hon tro dig.Jag tycker även du ska visa läkaren knottrorna på vete (om de är kvar) och tror hon inte på dig, så byt läkare!!!! Du ska inte gå hos en läkare som inte tror på dig eller som du inte litar på, då kommer du aldrig att få den hjälp du behöver. Jag reagerar ju också på tejp och jag reagerar även på den vita tyvärr. Det bästa för mig var Sensitive plåster. Å andra sidan var gör du om du gör om testet och det visar "knottror" på vete?  Du måste ändå ta bort ur kosten och provocera. Så om du inte ger henne vete på 2 veckor och ser hur hon mår och sen provocerar?
    Jag pratade med en läkare vi har till stora dottern för hennes förkylningsastma! Och berättade hela historien om lilla dottern och att vi hela tiden blir motarbetade. Hon sa att skulle de fortsätta tar de utan tvekan henne som "fall". Detta innebär dock att vi måste byta bvc. Men jag gör i vilket fall precis vad som krävs för att ha läkare som tror och stödjer mig. Är otroligt osäker som person och har väldigt svårt att säga vad jag tycker och tänker. Så att ha läkare som motarbetar mig är inte bra !

Knottrorna är fortfarande kvar. Efter drygt 58 h sen vi tog bort plåstrerna!

Ja vi får helt enkelt se när hon blir äldre och börjar få i sig mer vete! Nu får hon ju inte i sig någonting eftersom hon endast äter Althera!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-03-10 20:28:13 följande:
    du vet ju hur jag haft det...gått till läkare som inte trott ett skit på mig. sökte mig till ett annat sjukhus och i dag fick jag ju en läkare som trodde på ALLT jag berättade och var väldigt tillmötesgående och förstående till sonens problem och verklgien gick till botten med allt! så säger som kavat...tror hon inte på dig så byt läkare!!
    Ja jag får nog göra det. Hatar när jag sitter och berättar hur det varit och vad jag tror är fel. Då fnyser hon nästan och tittar med hånflin i blicken.
    Nu hoppas jag verkligen att hönan ökat i vikt i morgon. har hon gjort det har alla hennes problem försvunnit. Då kan ju inte ens hon neka =)
  • Tibell

vet ni vad tjejer!! Jag är så lycklig att jag knappt kan tänka klart! Precis varit hon läkaren. Bella hade ökat 380 g på 14 dagar!!!!! Det är vad hon ökade de första 2 månaderna!Jag blev så glad att jag nästan grät. Sköterskan såg detta så de fattade nog hur mycket vi oroat oss för detta och vilka problem vi haft!
    sen fick vi pratade med läkaren. och hon var fortfarande inte säker på allergin pga att blodprovet inte visade något. Då visade jag henne bilderna på eksemen. Och idag hade hon inte så mö som ett endaste litet eksem! 
    Efter det trodde hon lite mer på mig! så vi bestämde att ett nytt pricktest ska göras om 3 månader. Skulle hon fortfarande reagera kommer vi dröja ut det med 6 månader mellan provoceringarna!!!
    åhh vad lättad jag är!!

• Tibell

Åh tack!! Nu sitter jag här med tårar i ögonen igen..ni är alla så vänliga! Utan er hade jag inte klarat detta kan jag lova!

• Tibell
    EL I skrev 2010-03-11 12:37:27 följande:
    åh vad skönt att hon äntligen verkar fatta att hon har fel Jag blir så less på att man ska få kämpa så och vara så orolig och nervös när man ska till läkaren för att de inte ska tro på en!!Vad skönt att hon börjar gå upp du ska se att hon kommer lägga på sig mer nu när hon blivit av med mjölken!
    Fast hon tror fortfarande inte helt på det ?! Så nu funderar jag på om hon verkligen har alla hästar i stallet. För när ALLA Bellas problem har vänt ( förstoppning, gaser, panikskrik, eksem samt extremt dåligt viktuppgång) så borde hon ju förstå. Till och med min 13 åringa lillasyster skulle kunna ställa diagnos mjölkallergi. Men denna läkare stirrar sig så blind på vad provresultaten visar att hon inte kan tänka längre än så. Sa flera gånger att det inte alltid det visar sig på blodprov men det örat lyssnade hon inte på. Suck. Strunt samma..nu behöver jag inte tjata mer i allafall. Tid till dietist är beställd och vi får Altheran på livsmedelsavvisning..eller vad det heter !!
  • Tibell
    Amulett skrev 2010-03-11 13:56:41 följande:
    En del läkare är allt bra märkliga ... Men DU vet ju! Och förhoppningsvis har din sambo börjat fatta sambandet nu också? Låt henne (läkaren) leva i sin villfarelse och var nöjd över att du har fått det du behöver och att det fungerar för er.Sedan kan du ju, om du behöver mer hjälp och diskussion, antingen få det via dietisten (om hon/han är bra) eller så byter du läkare längre fram. Men ödsla ingen kraft på att fundera på varför läkaren gör som hon gör. Nu har du ju fått det du behöver för stunden. När ni är på banan och alla mår bra kan du ta tag i resten! *kram*
    Ja sambon har äntligen tagit sitt förnuft till fånga han med =) Det behövdes bara lite tjat från mig. Sen påminde jag honom både via bilder och via bloggen på hur hon var innan vi började med mjölkfritt. När han mindes den stora förbättringen förstod han..men ni vet ju hur det är med karlar..de är inte lika snabbtänkta *fniss*

Ja precis. Jag hoppas verkligen att jag får en bra dietist. För skulle det dyka upp fler allergier tror jag det blir bättre att ta det via honom/henne!

Ikväll ska vi fira!!!
    Varma kramar till alla ni som stöttat och hjälp oss!!
    Bella hälsar och tackar hon med !!!!!!!
  • Tibell

Nu efter 4 dagar har Bella fortfarande röda plitor/knottror där vetet satt! förstår ingenting. När ska det försvinna?! Märkerna efter plåstrerna hade försvunnit igår morse! Och den övriga huden är jätte fin!

• Tibell

Ni vars barn som fått små reaktioner på något..Hur har de yttrat sig ?!

• Tibell
    EL I: Ja hon är ofta väldigt gasig. Och säger titt som tätt att hon har ont i magen. Men sen är ju frågan om hon bara säger det för uppmärksamheten eller för att det verkligen är så. Men nu har ju hon också gått på mjölkfritt..eller inte helt. Men 90% i allafall. Och jag måste faktiskt erkänna att magen inte alls är lika uppspänd längre !?! Hon är ju rätt smal i övrig ( hon väger kanske 11-12 kg och är 94 lång ) så hon ser ju rätt rolig ut med sin ölamage ;) På morgonen när hon vaknat är magen "normal". Alltså lika smal som övriga kroppen! 
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar