• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Oj så konstigt jag skriver. Jag menar såklart att vi tvättade oss om händer INNAN vi rörde vid henne..så tokigt det blev. Snart läggdags för mig tror jag ;)

• Tibell

Ja två katter

lillasysteryster skrev 2010-03-08 21:43:53 följande:
    älsklingen87: har ni djur?
  • Tibell
    lillasysteryster skrev 2010-03-08 21:53:24 följande:
    HAr ni gjort prick test på katt? *funderar*  Kanske skulle kunna vara katt hon reagerar på. I hennes säng finns mindre katthår än i resten av huset...
    Nej det enda de gjort pricktest på är mjölk! Men på torsdag ska vi dit igen. tror läkaren ville ta ett nytt pricktest för mjölk..men är inte säker. Kan man be dem ta för katt också då?!
  • Tibell
    lillasysteryster skrev 2010-03-08 22:01:19 följande:
    Ja det måste ni tycker jag! Ring innan o be om det så de är förberedda. Träffade förra veckan en pojke som var mjölk, ägg o hundallergisk. Läkarna hade först sagt att man bebisen inte "kunde" vara allergisk mot djur men det var han visst!
    Jag får ringa i morgon och göra ett försök! Kanske kan be dem ta på flera när de ändå håller på?! Kan man pricktesta vete ?! Och damm?! Skulle gärna vilka be dem testa ägg med eftersom vi ibland märkt att hon fått eksem via kontakt med ägg..dock inte helt hundra!

Men de är såå lama på detta stället. Jag har väldigt svårt att tro att de kommer vilja göra flera olika pricktest. De tror inte ens hon är mjölkallergiker trots att vi sett starka reaktioner både via kontakt och intag! Sist hon fick i sig mjölk var hon helt eksemig och bajsade diarré i 2 dagar efter!
    Hur ska jag då göra ?! Säga att jag ringer en barnmottagning i en annan by?!
  • Tibell
    K Kavat: Usch stackars liten =( riktigt så illa är det inte här men något är galet eftersom hon aldrig får vara eksemfri mer än några timmat åt stöten. Och är det nu helt vanlig eksem utan orsak tänker jag kräva tid till en hudläkare som kan hjälpa oss med hur, när och vad vi ska smörja med!

Man känner sig så maktlös som förälder ibland. Jag vill inget hellre än att min lilla tös ska få vara eksemfri. Hade vi bara kunnat hitta orsaken till eksemen hade det varit så mycket lättare att hjälpa henne. Nu har jag tagit ett snack med sambon och vi har bestämt att börja tvätta händerna innan vi rör vid henne. Blir hon bättre ska alla mjölkprodukter ut!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-03-09 09:02:55 följande:
    Måste även säga att det låter lite konstigt att din äldre dotter inte vill dricka mjölk och kläks av grädde, glass och youghurt... Barn är ibland smartare än man tror. Det kanske helt enkelt är så att hon heller inte tål mjölk? Men det kan ni ju testa om ni tar bort det för hela familjen. Min dotter slutade själv äta allt med ägg i och hon visade ju sig vara allergisk mot ägg.. Så barn är ibland smartare än man tror!
    Okej. Ja hon vägrar verkligen mjölk. De har försökt på dagis med men inte lyckats! Yoggi kan hon äta pytte pytte skedar men annars klöks hon och ser allmänt besvärad ut. Så hon äter inte så mycket sådant! Hon har ju också lite knasig mage. Den är ofta uppsvälld (vällingmage ) trots att hon snart är 3. Dessutom är hon alltid antingen förstoppad eller är lite lösare i magen! Har inte tänkt tanken på mjölkkänslighet hos henne heller!
  • Tibell

Och när jag tänker efter dricker hon inte ens chokladmjölk! och äter inte glass i tallrik..endast isglass!

• Tibell
    Kavat skrev 2010-03-09 10:33:53 följande:
    Mmm, du ser!
    Men hon dricker ju välling fortfarande. En på morgonen och en på kvällen. Det klagar hon inte på?!
  • Tibell

Kanske är så att hon inte vill ha rena mjölkprodukter! För hon är ju som sagt konstig i magen rätt ofta! Aldrig normalt bajs

• Tibell
    Kavat skrev 2010-03-09 08:58:22 följande:
    Ring och be dem pricktesta allt som ni misstänker. Säg även att allergierna finns redan i familjen. Tror inte att de pricktestat damm eller kvalster (brukar väl vara kvalstrena i dammet man är allergisk mot?) ??? Men be dem då ta RAST(lämna blodprov) på det de inte kan pricktesta.Självklart ska de kunna pricktesta det mesta eller då kolla på RAST, bättre att göra det vid samma tillfälle än flera så ring dem och hör! Sen är vete ofta en sen reaktion och det visade inte på min son, trots att han är så superkänslig mot det.Eftersom du misstänker ägg, så är äggallergi ibland luftburet och då låter det inte alls konstigt om hon reagerar ibland. Men skriv upp när hon äter och när hon reagerar och skriv upp när ni andra äter saker med ägg i, knäcker ägg, kokar ägg osv och se om det kan ge några ledtrådar.
    Pratade med sjuksköterskan idag! Jag sa som det var att eksemen kommer titt som tätt. Men de står fortfarande fast vid atopisk eksem och att det blir så då! Men idag är hon jätte fin i hyn. Har tvättat händerna som en galning så det kanske var så att hon fick mjölk på sig ?!

Hur som helst nämnde jag det med både katt, ägg, damm och kvalster! Men hon sa att kontaktallergi är jätte ovanligt och hon trodde inte så var fallet ( då måste jag vara ovanlig.. jag reagerar med eksem via kontakt på tomat, damm, kvalster och gräs ;) ). Och hon sa att de inte pricktestar djur fören de är i skolåldern!
    Men men. Är det så nu att utslagen kommer tillbaka igen ska jag ta upp det med läkaren jag ska träffa på torsdag!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar