Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

Kakans skrev 2010-09-15 15:59:25 följande:
    Hallå!

Jag har nu uteslutit mjölk i ca 2½ vecka, och har nu börjat igen för ca 4 dagar sen och idag, 4 dagar senare märker jag att något inte är som det ska med min ca 2 månader gamla dotter.
    I fredags åt jag ost, märkte ingenting, har sedan ätit gräddfil mm utan att märka något.
    Igår när jag åt mos med mjölk i så verkar det som att min dotter reagerat på detta..

Kan det då vara så att hon kanske är allergisk mot laktos eller innehåller ost laktos också?
    Tycker det är konstigt om det är komjölksallergi, för då borde hon ju ha reagerat  på ost mm också eller?

(När jag misstänkte komjölksallergi första gången fick min dotter utslag i hela anstiktet som senare liknade eksem, hade svårt att basja, spydde mycket och allmänt grinig. Nu är symptomen detsamma, men har inte upptäkt några utslag ännu.. men jag kan tyda några små, små, små prickar som ju kan vara vanliga horomprickar.)

Vad tror ni? Vad ska jag göra? Jag har nu fått tillbaka samma gamla tjuriga bebis som jag hade innan uteslutning av mjölken, men varför reagerade hon inte på t ex osten? Gräddfilen? Har till och med ätit grädde utan reaktion.. Eller tar det så pass många dagar som 4 dagar innan man ser reaktionen???

Tack på förhand!
    Ammar du så innehåller din bröstmjölk mer laktos än vad komjölk gör oavsett om du äter mjölk eller inte. Att bebisar reagerar på laktos är extremt, extremt, extremt sällsynt - skulle gissa att färre än 5 barn per år av de som föds har en medfödd laktosintolerans, och de kan då inte ammas över huvud taget.
    Ost som lagrats är i princip laktosfri, men är snudd på koncentrerat mjölkprotein.
    Men mjölk innehåller drygt ett 20-tal olika proteiner och vanligast är att man reagerar på mins 2 eller fler. Ost är i princip rent kasein, så om man i huvudsak reagerar på vassleproteiner i mjölken så kan det vara så att man inte får så jättestor reaktion på mjölkproteinet om man skulle få i sig ost.

Man behöver inte se reaktion på en gång som man får i sig lite mjölk utan det kan dröja flera dagaar innan man ser tydliga symtom. Tänk lite som ett vattenglas - om du har ett tomt glas och häller i lite grann så är det inga problem, och du kan hälla i en liten skvätt till och en till och en till. Men häller du mycket på en gång så rinner glaset över, eller om du häller många småskvättar så blir glaset också till slut fullt och rinner över, dvs att man märker av en reaktion.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Vacker Utsikt skrev 2010-09-15 21:13:41 följande:
    Känner mig helt desperat! Har försökt få tag i en läkare hela dagen men de har bara telefontid vissa tider o då är det såklart kö.. I eftermiddags rann det blod ur min lilla älskling när hon tog i på skötbordet.. Ni andra med barn som reagerat med blod i avföringen, hur har det sett ut? Som sagt, det verkligen rann ur henne.. Får åka in akut igen om jag inte får tag i nån imorrn! Mitt hjärta blöder!
    Om det börade blöda med rött, färskt blod i samband att hon tog i för att bajsa så beror det med ganska stor sannolikhet att ett litet blodkärl ytterst vid ändtarmen sprack lite när hon tog i, i synnerhet om bajset var hårt.
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2010-09-27 21:18:12 följande:
    Zendiums barntandkräm innehåller inte mjölkprotein, däremot alla deras vuxentandkrämer. (och samma med ägg/lysozym)
    dvs alla vuxentandkrämerna är med colostrum (dvs råmjölk från ko) och lysozym (konserveringsmedel framställt ur ägg), men barntandkrämen innehåller inget av det.

(... såvida de inte har ändrat på något under de allra senaste månaderna)
  • Miralicia
    Tillalamm skrev 2010-09-27 21:27:58 följande:
    Vet någon om Profylac innehåller soja (ex sojalecitin som emulgeringsmedel) eller annat emulgeringsmedel?
    ingen soja eller andra baljväxter i Profylac, däremot sojaolja i Nutra
  • Miralicia
    kakdeg skrev 2010-10-27 14:40:05 följande:
    Finns det mjölkfritt osaltat smör? Har bara hittat med salt i hittills...
    smör finns inte som mjölkfritt, måste vra baserat på grädde för att få kallas för smör så allt mjölkfritt matfett (av "smörtyp") måste kallas för margarin och det finns inget mjölkfritt margarin som är osaltat. Men om det är för att ge till bebis som du är ute efter osaltat så är den mängd salt som är i margarinet ingen fara att ge - det är att tillsätta salt utöver det som halv-/helfabrikat som margarin, havre-/risdryck etc redan innehåller som man bör vara försiktig med. Vill du ha helt osaltat och mjölkfritt matfett så är det olja, kokosfett och ister som gäller.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-10-27 19:13:12 följande:
     Men hon har inte skrivit något annat än att det finns mjölkfritt margarin. (läs igen. ) Kolla Mildas paket så tror jag inte det står "smör" på utan just "margarin"?
    exakt Mjölkfritt margarin finns i flera varianter - men ingen osaltad variant. Och smör är namnskyddat på så sätt att det måste vara baserat på  grädde för att få heta just smör, och det går ju inte att få till när det är helt mjölkfritt utan måste då heta margarin.

Sen att man i vardagsspråk lätt kallar det alla former av (riktigt) smör & margarin (både med och utan mjölk) just  för "smör" är en annan sak.

Skulle man fråga efter just mjölkfritt smör i affären så är det tyärr rätt så stor risk (i varje fall i rätt många affärer) att man istället blir förevisad laktosfritt smör. Laktosfritt smör finns ju eftersom det är grädde där man tillsatt laktasenzymer för att spjälka laktosen - men inte så lyckat att ge till en mjölkallergiker.
  • Miralicia
    Karla79 skrev 2010-11-01 21:05:19 följande:
    Jag börjar bli orolig att Sempers mjölkfria gröt utgått ur sortimentet, hittar den inte någonstans längre! Någon som vet? Är mest ute efter mjölkfri fullkornsgröt med ris/vete/äpple.
    De håller på och gör om dem då de upplevde det svårt att få tag på tillräckliga mängder av tillräckligt bra kvalitet av risprotein. Deras mjölkfria grötar & vällingar beräknas vara tillbaka i affär runt årsskiftet/början av 2011, men då med förändrade recept.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar