Mjölkallergitråden - bebisar
Kakans skrev 2010-09-15 15:59:25 följande:
Hallå!Jag har nu uteslutit mjölk i ca 2½ vecka, och har nu börjat igen för ca 4 dagar sen och idag, 4 dagar senare märker jag att något inte är som det ska med min ca 2 månader gamla dotter.
I fredags åt jag ost, märkte ingenting, har sedan ätit gräddfil mm utan att märka något.
Igår när jag åt mos med mjölk i så verkar det som att min dotter reagerat på detta..
Kan det då vara så att hon kanske är allergisk mot laktos eller innehåller ost laktos också?
Tycker det är konstigt om det är komjölksallergi, för då borde hon ju ha reagerat på ost mm också eller?
(När jag misstänkte komjölksallergi första gången fick min dotter utslag i hela anstiktet som senare liknade eksem, hade svårt att basja, spydde mycket och allmänt grinig. Nu är symptomen detsamma, men har inte upptäkt några utslag ännu.. men jag kan tyda några små, små, små prickar som ju kan vara vanliga horomprickar.)
Vad tror ni? Vad ska jag göra? Jag har nu fått tillbaka samma gamla tjuriga bebis som jag hade innan uteslutning av mjölken, men varför reagerade hon inte på t ex osten? Gräddfilen? Har till och med ätit grädde utan reaktion.. Eller tar det så pass många dagar som 4 dagar innan man ser reaktionen???
Tack på förhand!
Ost som lagrats är i princip laktosfri, men är snudd på koncentrerat mjölkprotein.
Men mjölk innehåller drygt ett 20-tal olika proteiner och vanligast är att man reagerar på mins 2 eller fler. Ost är i princip rent kasein, så om man i huvudsak reagerar på vassleproteiner i mjölken så kan det vara så att man inte får så jättestor reaktion på mjölkproteinet om man skulle få i sig ost.
Man behöver inte se reaktion på en gång som man får i sig lite mjölk utan det kan dröja flera dagaar innan man ser tydliga symtom. Tänk lite som ett vattenglas - om du har ett tomt glas och häller i lite grann så är det inga problem, och du kan hälla i en liten skvätt till och en till och en till. Men häller du mycket på en gång så rinner glaset över, eller om du häller många småskvättar så blir glaset också till slut fullt och rinner över, dvs att man märker av en reaktion.