Inlägg från: rightbackatyou |Visa alla inlägg
  • rightbackatyou

Nej det heter inte syskon

Näpp

• rightbackatyou
    giftgrodan skrev 2010-03-13 16:39:41 följande:
    Tror du att bästa sättet att ta hand om din familj och ditt förhållande är att kalla din mans barn för så fula saker som du skriver här i tråden?
    Är du på riktigt?

Tror du att jag använder de orden när jag talar till min sambo eller hans spillra från förr?

Ojojojoj...
  • rightbackatyou
    crazy mom skrev 2010-03-13 19:11:23 följande:
    Jag tror att det här med att hänga upp sig på begrepp som halvsyskon är någon form av otrygghet. Om man nu känner att man måste verbalt påpeka det för barnen och människor i deras omgivning.Jag har 2 barn med olika pappor. Ja, de är halvsyskon, men i våran värld finns liksom inte på kartan att vi skulle använda oss av det begreppet. Finns ingen anledning. Att göra det kan få barnen att känna någon form av förvirring och uppdelning. För oss är dom syskon. Punkt liksom.
    Tycker att det tyder på osäkerhet att kalla folk för något de inte är.
    Som att en svensson kallar sig rik, en medellång människa kalla sig lång, en blandrashund för renrasig.

En medelsvensson är inte rik, en medellång människa är itne lång och en blandras är en blandras.

...å syskon är syskon, halvsyskon är halvsyskon.

Vill man inte skapa förvirring eller uppdelning kan man hålla sig till namn om det nu är jobbigt det där med halvsyskon
  • rightbackatyou
    My opinion skrev 2010-03-13 18:34:59 följande:
    Du är väl medveten om att man inte kan förhindra sin man att ta ut skillsmässa. Det spelar ingen roll hur mycket du vill hålla ihop familjen, om din man vill ha skillsmässa så får han det.
    Men varför skulle en människa gå ifrån en bra relation från ett kärleksfullt förhållande, ser inte poängen som jag skrev innan.

Men visst, det finns säkert idioter som gör det.
    Men väljer man att bli tillsammans med en fullkomlig idiot kanske man bara ska ha det.

Min sambo har gjort misstag, som alla gjort i olika mått, men han har lärt sig och lär sig fortfarande.

Du är väl medveten att jag vet att de som misskött sitt förhållande och drivit iväg sin partner man bildat familj med inte kan förhindra en skilsmässa, men då får man stå sitt kast helt enkelt, man har inte lagt ner engagemanget som behövdes helt enkelt, det i kombination att valt fel partner.

Och då får man stå där med lång näsa och en splittrad icke-existerande familj.
  • rightbackatyou
    giftgrodan skrev 2010-03-13 19:02:06 följande:
    Det tror jag inte, men jag tror knappast att du kan dölja din bitterhet som gör att du väljer såna ord här, för dem.
    Vet du vad?

Du får tro på tomten om du vill, jag vet ljusår mer om mig och de i min närhet än du
  • rightbackatyou
    Mei skrev 2010-03-14 01:42:44 följande:
    Om syskon = barn med två gemensamma föräldrar och inget annat - varför finns ordet helsyskon?
    Det fanns inte innan men har uppfunnits av de som inte förstår att syskon är syskon och halvsyskon är halvsyskon
  • rightbackatyou
    Upptagen skrev 2010-03-14 03:20:03 följande:
    Så om barn som är halvsyskon men lever i en fullgod syskonrelation kallar varandra för syskon så tyder det på osäkerhet? För din egen del, spelar det någon större roll om andra människor väljer att kalla sina halvsyskon för syskon? Om det är så viktigt för dig att pränta in det i dina barn och bonusbarns vokabulär så är det bara till å göra det, vad du nu har att tjäna på det.
    Vad jag tjänar?

Inget mer än att de lär sig hur det är, sätta rätt ord på rätt sak och släktskap.

Eller kallar dina barn sin moster för farbror om de vill?
    Kanske sin mamma för plastmamma, sin pappa för morfar och kusin för syskon?

En traktor är en bil, en sol är en måne, en ko är en häst för er, jag vill inte ha det så, det är förvirrande för mig och för stackars barnen.
  • rightbackatyou
    Shadilly skrev 2010-03-14 06:28:09 följande:
    Okej, men jag har en smart unge som pallar vardagen ändå. *styrkekramar*
    Så du menar att mitt barn inte är smart?

Vilket jävla påhopp.

Säg det till honom ifall du vågar, han är två år och väldigt charmig, men du visar dina sanna färger genom att påstå att han inte är smart eftersom han har en mamma som lär han att en traktor är en traktor, en mamma är en mamma och en måne inte är en sol ja då tror jag inte mer om dig än att du skulle kunna göra en sådan sak.

Vidrigt skrivet och ett direkt påhopp mot mig och mitt barn.
  • rightbackatyou
    Apmor2 skrev 2010-03-14 08:46:10 följande:
    Ja det e duktigt av dig att lära ditt barn att världen e svart o vitt, synd bara att det inte är helt o hållet sant:En traktor är en traktor men oxå en grävare, en sol är oxå en stjärna. halvsyskon är oxå syskon (ifall du hade missat det så markerar jag det lite extra halvsyskon) kalla det för förkortning om det känns bättre, men även om man bara har en förälder gemensamt så är man syskon.
    Är klockan halvåtta är den inte åtta.
    Ett halvsyskon är inte syskon.

Världen är inte svart och vit för att det finns namn på saker och ting.
  • rightbackatyou
    Pormoicheia skrev 2010-03-14 08:41:24 följande:
    Och det du har skrivit om ditt bonusbarn är bättre då menar du?Man ska inte kasta sten i glashus!
    På vilket sätt blir det jag skriver ett direkt påhopp riktat mot honom?
    Mig veterligen är inte han aktiv användare av FL´s tjänster, jag säger inget i vardagen varken till honom eller någon som kan säga något till honom.
    Ingen vet vem jag är, var jag bor, min sambos barn sedan innans namn eller någonting som knyter honom eller mig till någonting.

Så jag kastar inte ens ett sandkorn i ett glashus.
Svar på tråden Nej det heter inte syskon