Inlägg från: Kastrull |Visa alla inlägg
  • Kastrull

Katt i tratt

knyjoy

Jag skulle inte riktigt lita på att katten inte är på även stygnen. Vår ena kisse har tratt just nu, skulle slippa från och med igår men lyckades i ett obevakat ögonblick (det gick fort!) lossa på stygnen så att det uppstod en pytteliten blödning. Jag som bevakat ett bra tag hade inte sett något större intresse för själva sårskorpan, men som sagt det gick snabbt sen. Nu är detta endast ytliga stygn i huden och dessutom läkt i grunden, inte lika allvarligt som om det varit ett större ingrepp -som en kastration ju är- men jag vill med detta ha sagt att man nog ska vara lite misstänksam och en smula överbeskyddande under den kritiska perioden. Både en själv och katten har igen det senare när allt läkt som det ska.

Någon undrade kring kastrerade honkatter och full rulle: Min erfarenhet är tat vet avråder från alltför stimmigt bus och framförallt hopp upp på möbler, fönsterbräden osv. Om katterna gillar att ligga och brottas med tassarna mot magen på varann så kan det gå tokigt. Och en katts tunga är inte slät som en hunds. Därför samlas mer bakterier på kattens tunga, bakterier som inte ska tillåtas komma in i såret. (Den sträva tungan medför också en ökad "skrapning" av sårytan).

Svar på tråden Katt i tratt