• Veladis

Katt i tratt

Vi lät kastrera vår ettåriga katthona igår. Nu går hon med tratt, har ont och är allmänt olycklig. Känns jobbigt, det är ju vi som har orsakat det även om det var för hennes bästa. Hur kan vi göra för att underlätta för henne? Hjälpa henne på bästa sätt. Hon är inte glad på oss, verkar skämmas för tratten inför oss och sin kattkompis. Mest ligger hon under vår säng och sover. Hon vill inte bli kelad med, vänder sig bara bort. Skruttkisse!
    Jag förstår att det tar tid att läka och komma i gängorna igen. Men finsn det något vi kan göra för henne? Förutom att ge henne tid och låte henne vara ifred? Jag har sett henne ät lite en gång sedan igår, och dricka lite vatten också. Hon gick (stapplade) på lådan bland det första hon gjorde.

Hur länge måste de ha tratten?

Jag läste på katter.nu att man kunde göra en liten overall/body av ett strumpskaft eller en tröjärm istället, men hur skulle vi få in en leden katt som har ont i en sådan? Vi har även fått tips om någon slags krage. Det är dock inte på tapeten att köpa en sådan just nu.

Tacksam för stöd och tips. Känner mig som elaka matte just nu bara...

• Svar på tråden Katt i tratt
  • Sharatain

Det är bäst att bara låta katten vara. Oftast så behöver inte ens katterna tratt, utan det  är bara om de inte kan låta bli att slita i stygnen tex. Så endera tills stygnen har tagits bort (ca 10 dagar) eller tills hon slutar slita i dem.

Tycker det är onödigt att ha en overall etc på kattstackaren eftersom jag tycker att de ska få kunna sköta sin hygien som vanligt. Så nej... låt bara katten vara :) De brukar repa sig väldigt snabbt.

• tjej87

När katter mår dåligt drar dom sig ofta undan. Det går över om ett par dagar! Våra honor var lite spaka i ett par dagar men sen åt dom som vanligt och tratten kunde åka av strax efter. Jag vet att man tycker att man är dum men katten kommer snart att ha glömt bort det när tratten är av och det har läkt. Om hon har någon favoritmat kan hon kanske få lite sånt. Våra katter är t.ex helt galna i ost så det kan du ju prova om du vill skämma bort henne lite... Lägg in en kudde eller filt till henne under sängen som hon kan lägga sig på eller bädda in sig i.

• Sharatain

Håll henne under uppsikt bara och se till såret så att du ser att det ser fint ut och inte börjar infektera men vill hon vara ifred så låt henne vara det.
    Min birma låt i sin korg (som jag täckte över med en handduk) i 2 dagar i sträck och jag gick bara dit då och då för att se till henne så att hon var ok. Hon gick på toa och åt och sedan gick hon dit igen.

• Soul

En vecka brukar man säga att man ska ha tratten, men det beror lite på katten. Vissa katter bryr sig inte om såret, andra är där och slickar hela tiden. Det är inte ovanligt att katter blir närmast deprimerade av att bära tratt, men det går över. Låt henne vara ifred, men håll koll på att såret så det läker som det ska. Vi tog av tratten på våra katter när vi var med så att de fick möjlighet att tvätta sig och äta utan tratt. Det var uppskattat.

Det är dock viktigt att hon får i sig näring och vätska. Köp något extra smarrigt.

• Veladis

Tack för råden!

Jag vet inte om hon kommer att slicka i såret/bita i stygnen om vi tar av tratten, den sattes på medan hon ännu var sövd. men vi kan ju testa att ta av den när hon är inom synhåll. Det värsta är bara att i så fall få på den igen om vi märker att det inte funkar. Den är ju INTE populär... Hon kryper in under vår säng och lägger sig, vi ha lagt en filt där när vi märkte att det var där hon ville dra sig undan. Annars brukar hon mest sova högst upp i sin klätterställning som står precis bredvid vår varma murstock.

Hon har fått, och ätit lite burkmat, hon får nästan bara torrfoder annars så det var uppskattat. Hon åt ca 2 msk i går kväll och jag tror att hon ätit lite torrfoder idag.

Nu ligger hon under stolen när jag sitter vid datorn. Hon verkar ha ont/vara setl i bakdelen. Vågar vi ta av tratten en stund eller ska vi stå ut med att vara elaka hussar och mattar? Vad gör vi om hon smiter in under vår säng och slickar sig?

• dezibel

Kan du inte ta av tratten när ni är i ett rum där hon inte kan krypa in någonstans, typ i köket. Jag tror att hon garanterat äter bättre om ni serverar henne mat utan tratt.
    Att hon skulle hinna slicka lite på såret är inte att rekomendera men ingen katastrof så låt henne vara lite ledig från tratten du!

Jag fuskar ganska mycket med mina djur och tratt, har jag uppsikt har dom fått vara utan. Fast för många år sen hade jag en katt som opererades för ett "krossat" knä och hela bakbenet var fullt med stygn. Han hade lyckats få av sig tratten på natten och plockat ut varenda stygn ur benet, det blev besök hos vetten direkt!
    Dom kan, dom små liven!

• Veladis

Nu har kissen fått vara utan tratt i två omgångar. Dels i går kväll, men då drack hon bara lite vatten och la sig sedan att sova på sitt favoritställe i soffan. Tratten åkte på när vi skulle gå och lägga oss. Nu tog vi av den igen när vi åt frukost, och då gick hon och åt ungefär ½ portion mat. Sen ville hon upp på diskbänken och dricka vatten i kranen - hennes specialare, och det fick hon. Det hade inte gått så bra med tratt... Nu sitter hon i köksföntret (kom upp dit själv) och tvättar sig. Husse sitter bredvid och kollar så hon inte är på stygnen. Hon verkar så sakteliga återhämta si till sina gamla vanor. Det känns tryggt. Kastrering är ju en rutinoperation, men man är ju alltid orolig när det är något med de små liven...

• dezibel

Va skönt att hon får lite "frihet" och att det fungerar, snart är hon pigg & kry igen!

• Toppen9
    Veladis skrev 2010-02-13 09:31:12 följande:
    Nu har kissen fått vara utan tratt i två omgångar. Dels i går kväll, men då drack hon bara lite vatten och la sig sedan att sova på sitt favoritställe i soffan. Tratten åkte på när vi skulle gå och lägga oss. Nu tog vi av den igen när vi åt frukost, och då gick hon och åt ungefär ½ portion mat. Sen ville hon upp på diskbänken och dricka vatten i kranen - hennes specialare, och det fick hon. Det hade inte gått så bra med tratt... Nu sitter hon i köksföntret (kom upp dit själv) och tvättar sig. Husse sitter bredvid och kollar så hon inte är på stygnen. Hon verkar så sakteliga återhämta si till sina gamla vanor. Det känns tryggt. Kastrering är ju en rutinoperation, men man är ju alltid orolig när det är något med de små liven...
    Min kisse var mäkta sur på mig som "gjort" så att hon fick onte och dessutom tvingade henne att ha tratt runt huvudet men de förlåter en efter ett par dagar, sen är allt som vanligt igen. Gosa lite extra med henne.
  • timberhochmandie

Tratten ställer ju till det för kissarna när de inte kan gå som de brukar. De kan inte gå nära intill möbler eller hörn och stryka sig, eller komma emellan där det är smalt, de kan inte gå med huvudet normalt hängande och det är hopplöst att ta sig upp för en trappa eftersom de då måste lyfta huvudet ordentligt. Efter några dagar har de dock vant sig hyggligt vid att världen är konstig och rör sig lite morskare med tratten på.

Även jag brukar ta av tratten korta stunder för att katten ska få tvätta andra delar av kroppen än just op.såret, men kanske inte de allra första dagarna. (Dessutom kan man ju vara tvungen att ta av tratten för att rengöra den om katten har doppat kanten i maten eller i nåt ännu värre...)

Svar på tråden Katt i tratt