• Loris

Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)

Hej hej =)

Det vore roligt att komma i kontakt med några fler som väntar barn i augusti 2010 =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:34
    Nu är vi ett par blivande höstmammor som har hittat till tråden! Rubriken säger augusti men alla är välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 14:50
    BF-lista:
    tuds, 1:a barnet, BF: 20 augusti
    Li81, 2:a barnet BF 23 augusti.
    Klaveret, 2:a barnet BF 26 augusti
    Loris, 2:a barnet BF 29 augusti
    Moyo, 2:a barnet, BF: månadsskiftet augusti/september
    Lisabettan, 3:e barnet, BF: början av september
    LindaMattias, 1:a och 2:a barnet BF:6 september
    shioo, 2:a barnet, BF 20 september
    Pencil, 1:a barnet, BF: månadsskiftet september/oktober
    Monchhichi, 2:a barnet, BF 6 oktober
    Lysa, 3:e barnet, BF: 21 oktober
    Nygga 2:a barnet BF 24:e september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-25 13:19
    Starla, 1:a barnet, BF 30 juli
    LauraMaria, 1:a barnet, BF: 12 augusti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-10 20:31
    BF lista i egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m52460191.html

Glöm inte att lägga till ditt namn och BF om du inte står med :D

• Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)
  • Loris
    Tuds, Det var en bra inställning ;D

Jag försöker tänka lite så att man ändå får "lön för mödan" och förlossningen kommer ju att komma om man vill det eller ej, men som tur är så handlar det om ett par timmar (förhoppningsvis!!!) och sen är det ju över.
    Jag har väl iofs "turen i oturen" att jag glömt och förmodligen förträngt mkt av just smärtan.. Det hjälper nog på traven.

HannaMaria84, (har gått igenom ett par listor för att få lite inspiration) detta har jag packat/tänkt packa i BB-väskan:

MVC dokument
    Börsen ( idkort )
    Tofflor
    Kläder till efter förlossningen
    Handduk
    Necessär (duschcreme, schampo, balsam, tandborste, tandkräm, hårborste, deo, extra hårsnoddar, diadem)
    Bebiskläder (ett par uppsättningar) + fleeceoverall till hemfärd (bra att ha med om det är kallt)
    Bebismössa
    Något mindre ätbart och drickbart för maken under förlossningen
    Mynt (ifall det behövs under förlossningen, det kan ju dra ut på tiden och männen får inget att äta, automater ftw=) )
    Digitalkamera, digitalvideokamera + laddare och eventuellt extra minneskort och batterier
    Mobiltelefon + laddare (fick ett papper från min BM där det stod att man gärna fick använda sin mobiltelefon på BB, ska givetvis fråga personalen innan men det vore verkligen smidigt om det gick =D )
    Någon bok/tidning
    Riskudde
    Mp3 spelare

Om någon har tips på något mer som kan vara bra att ta med, så, hojta gärna

Imorgon ska jag till BM, ska bli spännande att se hur magen har växt, sist så var SF måttet rätt litet (men bebisen ska visst ha legat en aning konstigt just då det mättes, och så var det en annan BM eftersom min var på semester).

Jag måste avvakta och se om jag måste vara hemma med lillan på kvällarna nästa vecka eller om jag kan dra mig ut en sväng innan jag skriver upp mig på fikalistan.
  • oxytocin
    syster Maria skrev 2010-07-28 13:02:31 följande:
    Var hos bm i måndags och mitt sf-mått hade då stått stilla sedan en månad tillbaka, har tidigare legat på normalkurvan men ligger nu ordentligt lågt ner. Tyvärr var det inte samma bm som jag brukar ha så jag vet inte om de mäter annorlunda eller att magen faktiskt inte vuxit  som den ska. Fick  iaf tid för extra UL nu på fredag vilket känns bra.
    Har någon av er koll på om  sf-måttet påverkas mkt av att magen sjunker ner? Sedan ett par-tre veckor upplever jag att magen är betydligt lägre än tidigare.
    Min SF-kurva förändrades rätt radikalt när jag bytte barnmorska, de mäter ju lite olika. 
  • tuds

Min sf-kurva ändrades också när jag bytte barnmorska. Från att hålla sig mitt på standardlinjen hoppade jag upp på översta linjen. Men jag kände ju också att den här barnmorskan mätte mycket längre ner på mig och jag nämnde det till henne. Senaste gången jag var och mätte hade det dock börjat plana ut eftersom det brukar göra det de sista veckorna.

Loris: Min packningslista ser ungefär likadan ut som din. Jag har dock fått lite papper från barnmorskan där det står om förlossningen och vad man behöver ha med. Där stod att mobiltelefoner inte får användas på avdelningen, och istället får man en vanlig telefon där som kopplas till ens egen telefonräkning. Det stod också att man får blöjor för de närmaste dagarna, men samtidigt stod det att man skulle ta med blöjor. Det är väl inte så vanligt att man stannar mer än några dagar ändå. För säkerhets skull har jag packat med några blöjor eftersom de hade skrivit att man skulle det. Man skulle också packa med tvättlappar och badolja, så jag har lagt ner det också för säkerhets skull. Man tycker ju att de borde ha tvättlappar på förlossningen/BB, men eftersom de skrev så där så...

• Andrenna

Hej allihopa!

Jag hänger gärna med på fika om inget oförutsett inträffar. Jättetrevligt!

Fikalista för tisdag den 3/8 klockan 19:00 utanför Åhléns.
    Klaveret
    Pencil
    LindaMattias
    HannaMaria84 , troligast, jobbar natt
    Syster Maria
    Andrenna

Tack för tipset med BB-väskan, har funderat lite vad man ska packa ner. Har inte gjort det än men det börjar väl kanske bli dags med tanke på att jag nu är i v 36. Gossen kan ju i princip komma närsomhelst.  Känns bara så avslägset på något sätt för jag är fortfarande så inne i jobbet. Men nu är det bara 5 arbetsdagar kvar tills jag får lite semester. Ska bli helt underbart.Tänk att nu är det inte länge kvar tills vi har en massa bebisar här i trådet. Så himla spännande.

Var till BM igår o alla värden var bra och gossen hade fixerat sig med huvudet ned så det känns ju bra.

När det gäller förlossningen inser jag att den närmar sig med stormsteg. Ibland tänker jag hur sjutton jag ska klara av smärtan o gå igenom en förlossning. Men jag oroar mej inte för jag kan inte oroa mej för något jag aldrig varit med om. Jag litar på att min kropp gör det den ska och att personalen på förlossningen är duktiga o tar hand om mej när vi kommer in. Ut kommer lillen på ett eller annat sätt.

Nej, dags att kolla lite tv innan det är läggdags och ladda för en ny arbetsdag.

Ha det så bra allihopa

• oxytocin

Det är nog klokt att inte oroa sig inför förlossningen. Och att inte ha några förväntningar. Det kan gå precis hur som helst. Jag hade förra gången förväntat mig en smärtsam, vaginal förlossning men blev besviken eftersom att det inte alls blev som jag trott. Det blev ju akut snitt och den smärtan jag föreställt mig kom på andra sätt istället. Ett öppet sinne är bra!

• Starla

Hallå allihop!
    Oj vad ni har hunnit avhandla mkt här inne! Vi har haft besök av min far och hans sambo och datorn har varit
    avstängd hela veckan. Skönt att bli ompysslad lite. Glad 
    Angående mobil på förlossningen eller inte så sa de när vi var på förlossningsvisning att man visst får ha med sig mobil dit in.
    Däremot stod det på papperna att man inte fick det men det skulle vi strunta i. Så är det iallafall i Umeå (vet inte om ngn av er andra har tänkt föda någon annanstans).
    1 dag kvar till nedsläpp här men jag tror verkligen inte att hon har tänkt titta ut snart. Jag får nog allt snällt vänta ett tag till. Den här sista veckan har jag blivit så ofantligt trött, känt mig som en klubbad. Var hos BM igår och hade järnvärde på 116 och hon tyckte att det kanske var liite lågt så mer järnrik kost alltså.
    Men jaa... det var väl bara till att använda reservknappen för tålamodet då tills nåt händer. Tungan ute 

Ha en bra dag! 

• Loris
    Tuds, Det kan nog vara smart att packa ner lite blöjor utifall att. Det ska jag lägga till!

Starla, oj oj, det är verkligen nära! Håller tummarna för att bebisen vill titta ut snart

Satt precis och kollade runt på BB's hemsida också, Här finns en länk till lite info från BB för tiden man ligger där och vad som kommer hända under den tiden,
    www.vll.se/Sve/Lokalt/Nedladdningsboxar/Filer/BBinfo.pdf

Egentligen letade jag efter numret till de som hyr ut bebissängar, jag kan inte hitta det någonstans och jag kommer inte ihåg vilka det var som höll i uthyrningen.. Någon som har deras nummer eller vet vilka det är som håller i det? *hm*
    Det vore så skönt att ha en sån säng just första 1-2 månaderna innan man går över till spjälsängen.

Jag var hos BM idag, allt såg fint ut och måttet var jättebra 33 cm och 142 hjärtljud.
  • lysa

Fick just tid till mitt snittsamtal på specen. Det blev 7/9. Är det någon fler i tråden som troligen kommer att snittas? Födde sonen vaginalt och hade smärtor i svanskotan ett år efter och därför blev det snitt med dottern och hade tänkt snitt även denna gång, men upplever ändå viss ambibvalens...Det här med att barnet ska ut väcker verkligen en hel del tankar...

Vad spännande att det snart kommer fler tråd-bebisar. Är det Starla som är på tur efter Moyo?

Moyo: Det verkar verkligen som att du får stora barn. Hur går det för sonen? Har ni fått lämna barn 4?

Lysa med son-00, dotter-09, BF 22/10
  • HannaMaria84

När jag var på förlossningen så pratade de ju om hur det skulle funka när man kommer in. De sa att man skulle ha med sig bra med fika/mat till pappan ifall det blir lång förlossning, "en pappa med lågt blodsocker är ingen rolig pappa"
    Sedan så sa de att när bäbisen kommit så får man en liten väska på förlossningen med blöjor, bindor och nån liten annan sak, för på BB avd finns det inget för bäbisen. Men jag ska nog ta med mig några blöjor och tvättlappar så man har.

Jag ska nog inte packa nån väska än, men det är nog en bra ide´ att börja fundera lite på vad man ska kunna ha med. Sedan när lillen är född så kanske sambon kan åka och hämta saker till mig ifall man behöver något hemifrån.

Starla: Hoppas den vill komma ut snart, håller tummarna. Visst är du nr 2 då här på tråden?

Ser framimot att träffa alla er som ska gå på fikat på tisdag. Kul att få ett ansikte på er här på tråden.

• Lisabettan

Åh vad spännande med fler bebisar på väg. Längtar så, är spyless på att vara gravid och jag har bara gått 34+ veckor. Har börjat inse att det kan vara 9 veckor kvar om jag har otur. Hade en massa onda sammandragningar och var tvungen att ta det lugnt tidigare, men nu när det är "fritt fram" så är det stendött där inne.

Ni som varit på förlossningen/BB, får man inte jättebindorna och nättrosorna nu för tiden? Den storleken man fick där går ju inte (mig veterligen) att köpa själv...

Fikalista för tisdag den 3/8 klockan 19:00 utanför Åhléns.
    Klaveret
    Pencil
    LindaMattias
    HannaMaria84 , troligast, jobbar natt
    Syster Maria
    Andrenna
    Lisabettan

Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)