Vi (eller rättare sagt jag) googlade runt och insåg snabbt vilka funktioner som vi gärna ville ha. Vi har haft en Emmaljunga (-03) med dottern och är bortskämda med möjligheten att höja och sänka handtaget och att kunna vända sittdelen både framåt och bakåt beroende på om det ska sovas eller åkas.
Att vända sittdelarna skulle helst fungera oberoende av varandra eftersom jag helst vill ha det yngre barnet vänt mot mig medan lillan vägrar att åka så.
Sedan ville jag gärna ha dubbla sufletter, så att man har möjlighet att täcka för om det yngre barnet somnar utan att påverka det äldre syskonet alltför mycket.
Det var ungefär här jag insåg att det bara fanns en vagn för oss, och det var Firstwheels Twin City. Den måste man direktimportera om man ska ha en ny och den mesta försäljningen har skett i Stockholmsområdet så där finns en begagnatmarknad, men nu hade vi übertur och hittade en i Hörnefors så det blev dit och titta på skicket och sedan var det inte mer med det.
Dyr, ja, men det är inte gratis att köpa nytt eller att skicka med bussgods från Stockholm heller (plus att man då inte har möjlighet att kolla skicket själv).
Vi hade först tänkt köpa en ny vagn, men vi vill inte betala hur mycket som helst och på de mindre dyra varianterna så åker barnen åt samma håll i sittdelen. Helst hade vi nog shoppat runt och testat lite olika vagnar innan vi handlade, men när just den här vagnen kom ut fanns inte mycket tid att spela på. Jaja, blir vi sjukt missnöjda så verkar begagnatmarknaden för syskonvagnar ganska bra så då får vi helt enkelt sälja iväg den här och köpa något annat, inte mer med det.
I övrigt ska vi nog inte handla något mer, såvida vi inte "måste" skaffa ett nytt babyskydd pga ålder eftersom vi fick ett begagnat till lillan. Sedan känns det som om jag ska införskaffa något kit med neutrala babykläder för eftersom lillan kom lite tidigare än planerat så är babygarderoben övervägande rosa.
Åter till viktfrågan så är jag en förkämpe för viktkontroller hos BM, trots att resultatet inte alltid är det man skulle hoppas på. Hade vi inte kollat min vikt när jag väntade dottern hade kanske diagnosen havandeskapsförgiftning dröjt så länge att vi riskerat både mitt och lillans liv och mest sannolikt hade jag även blivit snittad. Man kan välja att låta BM kolla vikten och skriva in den i journalen så någon har koll. Men man måste nog vara mycket tydlig med hur man vill att det ska göras för att slippa kommentarer man inte orkar med.
Starla:
Jag förstår precis hur du känner. Hur bra det än är att få ärva och få nytt i gåva så är det ändå så att någonting vill man se ut själv. Vi tog emot allt vi fick med inställningen att "trivs vi inte så vet vi i alla fall vad vi inte vill ha". Sedan var vi 98% nöjda med allt så det blev aldrig av att köpa någonting nytt öht. Jo! Första sommaren köpte vi en smidig sulky för att slippa dra med stora vagnen när man skulle på korta turer med bilen, men annars känns det som om det enda vi bidragit med är förbrukningsvaror. Haha!
Uj, vilket mega-inlägg!