Indien
Jättetrist att höra att du kom till en familj som inte gav dig trygghet eller kärlek
Håller med dig om att det är bra att utreda de blivande föräldrarna ordentligt och man hoppas även att den som gör utredningen har en slags fingertoppskänsla för hur angelägna familjen är att adoptera, samt duktig på att kunna känna av signaler hos par/singlar där saker och ting inte riktigt stämmer. Jag hoppas på att det i framtiden (min egen önskan) ska blir svårare att klara av en utredning mer baserat på egenskaper hos den blivande föräldern och inte så mycket fokuserat på pengarna.......i min kommun har det visst i dagsläget blivit hårdare krav på inkomst och sparande. Förut "räckte det" med att ha en normal inkomst och ett normalt sparande (hur man nu def normalt). Jag tycker man ska lägga lika mycket krut på att granska de blivande föräldrarna/ern på andra sätt, ex tillgång till medicinska journaler gällande psykisk hälsa. MEN att du skriver att du skulle ha det bättre ätandes ris och gemenskapen bland gatubarnen har jag lite svårt för att ge dig medhåll på. Det tror jag helt enkelt inte på, även om det är sådana känslor som bubblar ur dig när det är som deppigast. Man ska ALDRIG säga eller visa att barnet bör känna tacksamhet för att det kommit till sin familj, det är snarare vi som föräldrar som ska vara tacksamma över gåvan att få ta emot ett barn i våra familjer
Hoppas du har någon att prata med. Kanske andra adopterade, kanske adoptionsrådgivningen. Finns det ingen i familjen du kan prata med?