• DrKejs

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

sirisdotter skrev 2010-10-10 09:09:42 följande:
    Hej doktorn,  känner du till förhållandena på förskolor  i Frankrike,  med anledning av dina internationella utblickar?   När vi föräldrar på 80-talet agerade mot att dagisgrupperna utökades ansåg en väninna till oss att vi var fåniga.  I Frankrike hade de stora grupper (som skolklasser)  på förskolan och det fungerade utmärkt tack vare att där fanns disciplin...
    Jämför du våra småbarnsgrupper med école maternelle? Då jämför du helt fel, eftersom våra småbarnsgrupper är i åldern 1-3 och école maternelle är i åldern 3-5. Ska du göra någon jämförelse så får du göra det mellan deras crèche och våra småbarnsgrupper. Du kanske är medveten om att inte ens 10% av alla barn i Frankrike går på deras crèche? Jämför med våra siffror.
  • DrKejs
    Mrs Ray skrev 2010-10-10 14:11:20 följande:
    Förskolan kom till för att även kvinnorna skulle kunna komma ut i arbetslivet och bli jämställda. Den skattesubvention som finns gör att även lågavlönade har råd att ha sin barn i förskolan, vilket inte är fallet i t.ex. England, där en plats kostar ca 12 000 i månaden. Hur skulle det fungera för en ensamstående förälder? I praktiken gör det att de allra flesta engelska mammor är hemma med sina barn.

Att börja prata om att skatterna är så höga i Sverige gör mig faktiskt arg. Jämför med andra länder, där skatterna inte är så höga och se hur det ser ut - till exempel USA. Där finns mycket, mycket större större klass- och inkomstklyftor.

Vad gäller disciplinen i skolor och förskolor i Frankrike talar jag av egen erfarenhet - där får man en örfil om man inte sköter sig. Är det så vi vill ha det i Sverige istället.

Vad gäller att man får ha sitt barn i förskolan trots att man blir arbetslösa vill jag bara säga : varför ska barn plötsligt skiljas från kompisarna bara för att en förälder blivit arbetslö`s? och hur länge ska man hålla platsen? Hur skulle man som förälder (jag var arbetslös 1,5 månader i år innan jag fick nytt jobb) kunna söka jobb med en treåring hemma? Två barn hemma? Tre? personligen sökte jag jobb aktivt ungefär 4-5 timmar per dag, sen hämtade jag sonen tidigt.

Jag välkomnar gärna nya lagar och regler som gör det lättare för småbarnsföräldrar att få livet att gå ihop. Jag tycker att förskolan är bra, men vill förstås inte att sonen ska ha alltför långa dagar där, vilket vi löser genom att den som hämtar på eftermiddagen istället går extra rtidigt till jobbet.

Jag tycker dock att det är trist att det nästan enbart är kvinnor som stannar hemma och tar han om inte bara barnen utan också om hela hushållet. trist också att förskolan betraktas som nån slags förvaring, som barnen skulle må dåligt av, när både forskning och föräldrars egna erfarenheter visar att förskolan är bra.
    Varför ljuger du? Snittkostnaden för en dagisplats i England för barn upp till tre är ca 7000/mån. Av denna kostnad kan man få upp till 80% betalt av staten, dvs kostnaden för en plats kan vara så låg som 1400/mån. Snittet för vad staten betalar ligger på 30% av kostnaden.

Samtidigt är skatterna lägre i England, vilket gör att de flesta inte har några problem med att själva avgöra hur de vill göra.

Jag är trött på feministpropagandan om hur bra våra dagis är för barn under tre. Du får väldigt gärna visa upp den forskning som visar att det är bättre för barn under tre att vara på dagis istället för att vara hemma. 
  • DrKejs
    ominte skrev 2010-10-10 21:24:35 följande:
    Ett mycket klokt inlägg. Jag håller med dig på varenda punkt. Vill också tillägga att jag har stora erfarenheter från ett annat land i sydeuropa som har låga skatter. Varje dagisplats kostar ca 8-9000 kr. På varje avdelning har man ca 40 barn på 2-3 vuxna (!!) Det råder fullständigt kaos, ingen har koll på något. Pedagogik är alltså knappast prio 1.

De flesta väljer därmed att antingen 1) skaffa barnflicka 2)låta mamman vara hemma.
    Dagisplatserna man får för ovanstående summa är för halvdagar. barnet går mellan 8-12 så då gäller det att hitta ett arbete där man kan ha samma arbetstider. SJUKT!
    Ok, vilket land i sydeuropa har dagis som kostar 8-9000/mån med grupper på 40 barn och 2-3 vuxna där barnen går halvdagar?
  • DrKejs
    sirisdotter skrev 2010-10-10 22:41:52 följande:
    Crèche var det nog min väninna tog som exempel.   Uttryckte mig uppenbarligen otydligt - själv har jag knappast levt så länge i Frankrike att jag har någon uppfattning om barnomsorgen där.   Har länge undrat om det ligger något i min väninnas påstående, tog tillfället i akt att pejla eftersom andra länders barnomsorg drogs in i tråden.
    Vem säger att deras crèches är bra? De har också kunnat konstatera att barnens hälsa är avsevärt sämre hos barnen på crèches än hemmabarnen.
  • DrKejs
    sirisdotter skrev 2010-10-11 00:35:18 följande:
    Nu blir det OT väl  - en väninna till mig  (moderat) ,   som varit bosatt ganska länge i Frankrike  framhöll det franska systemet som förebild.   Hon tyckte  maken  och jag  var sjåpiga när vi  startade en aktionsgrupp bland föräldrarna på vårt dagis,   p g a att  barngrupperna skulle utökas.
    Fast i det franska systemet så är det inte ens 10% av barnen som går på deras crèches. Enorm skillnad mot Sverige!
  • DrKejs
    Kimona skrev 2010-10-14 18:24:21 följande:
    Ja det är något som alla hemmamammor kan tänka över :) att tjäna pengar på en hobby :)

Underskatta inte alternativet att vara fristående konsult. Har funkat bra att jobba enstaka dagar och ryckvis som hemmapappa.  
  • DrKejs
    Ramborg skrev 2010-10-14 16:09:37 följande:
    Puffa på... Men i en tråd som bara är till för dem som tycker likadant blir allt sagt till slut.
    Cry me a river.

En feminist som inte har barn och som vill trycka ner sina åsikter i halsen på andra får räkna med att få skit tillbaka. Någon som däremot vill komma in och vill diskutera istället för att kasta skit på oss som valt våra barn främst är hjärtligt välkommen.
  • DrKejs
    Ramborg skrev 2010-10-16 08:28:49 följande:
    Tack för klok kommentar, hemmaföräldern! Jag väljer att tro att drkejs har en sådan dag.

Hos oss är det ingen som kommer kunna vara hemmaföräldern på heltid, eftersom båda vill vara det. Vi får väl turas om, jag och maken.
    Ursäkta, men vad förväntar du dig när du inleder hånfullt och nedvärderande i ditt första inlägg? Är det då jag som har haft en dålig dag när jag hugger tillbaka? Jag är jävligt trött på alla feminister som använder härskartekniker mot sina meningsmotståndare. Om ni kunde diskutera utan att nedvärdera, smutskasta, håna och vara allmänt jävliga så skulle det underlätta markant. Tills ni kan föra en diskussion utan dessa ingredienser så kommer ni att få skit tillbaka.
  • DrKejs
    lunkentuss skrev 2010-10-18 12:08:48 följande:
    Hej hej =) Jag är hemma med våra barn som är 3.5 och 1.5... Äldsta går 15 timmar på allmän förskola o lillan är hemma hela tiden med mig. Planerar att vara hemma tills dom börjar förskolan vid 6 års åldern dvs 4.5 år till =) Trivs väldigt bra med detta =) När dom börjar skolan ska jag nog plugga då jag bara läst gymnasiet... :)

Jag har valt att vara hemma för att jag vill vara med mina barn så mkt som möjligt när dom växer upp -dom är bara små en gång dom små underbaringarna! Vill att dom ska känna att man finns där -tror det gör dom till trygga individer =)
    Gratulerar till ett bra val i livet! Jag är helt övertygad om att du gör rätt, både för dig och dina barn.
  • DrKejs
    Hemmaföräldern skrev 2010-10-23 21:59:36 följande:
    Vi som ändå valt att bli hemmaföräldrar är kanske inte så dumma ändå trots allt och dessutom ganska hedervärda för jag vet att många av oss också kämpar för att problemen inom förskolan ska åtgärdas och nu börjar det ändå att hända lite saker.

Se den här länken:

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.402801-hela-uppr...

Vi har valt bort det här till våra barn. Inte alltför korkat eller hur ;)

Inte ett dugg korkat.

Jag vet inte hur många gånger jag har påtalat dessa saker, men dessvärre finns det för många idioter som sväljer all skit som dagisivrarna kräker ur sig. De fattar inte att de skadar sina egna barn; ettåringarna har ju såååååå trevligt på dagis och det är såååååå bra för dem att utvecklas socialt.

Här har du en av anledningarna till att jag avskyr (milt uttryckt) feminismen i Sverige. Den är familje- och barnfientlig och varje sund människa borde kämpa för att få bort det enorma inflytande som feminismen har.
  • DrKejs
    Hemmaföräldern skrev 2010-10-24 23:49:05 följande:
    Jag håller med dig men ibland kan jag tänka att någon halkar in här och har en väldigt bestämd åsikt. De VET och VILL läxa upp oss "gamla mossiga" hemmaföräldrar med alla de argument som de fått från något partikansli som bestämt vilka åsikter som är "rätt" och vilka som är "fel". 

Ibland går det inte att ha en dialog men ibland kan en debatt kanske utmynna i något som börjar likna en dialog och en förståelse. Louise Hallin pratar om att det finns en "feministmaffia" som sitter där i riksdagen någonstans och dikterar väldigt mycket. Min intryck är att vilka de nu än är (jag har mina aningar) så verkar de inte överförtjusta i män...... för att uttrycka det milt.

Sveland, Lodalen, Wennstam och förmodligen Schyman och Winberg m fl är några jag tror mig ha identfifierat. Men det förklarar också mycket av de konstiga utspel vi drabbas av.

Föräldraskap handlar om samarbete och båda föräldrarna är lika viktiga. 
    Absolut! Båda föräldrarna är viktiga och vi gör vårt bästa för att ge barnen en så god uppväxt som möjligt. 

Det gänget du räknar upp är toppen på isberget. Av någon anledning verkar många av de ledande feministerna hata familjen och vill förstöra för alla andra. De borde vända sitt hat mot något annat än att skada våra barn, kanske gå ut i skogen på överlevnadskurser (gärna mitt i vintern i Sibirien). 
  • DrKejs
    1977a skrev 2010-10-25 11:17:27 följande:
    DrKejs skrev 2010-10-25 10:40:52 följande:
    Absolut! Båda föräldrarna är viktiga och vi gör vårt bästa för att ge barnen en så god uppväxt som möjligt. 

Det gänget du räknar upp är toppen på isberget. Av någon anledning verkar många av de ledande feministerna hata familjen och vill förstöra för alla andra. De borde vända sitt hat mot något annat än att skada våra barn, kanske gå ut i skogen på överlevnadskurser (gärna mitt i vintern i Sibirien). 
    Jag håller med er om att det är djupt tragiskt att föräldrar inte anses räcka till för sina små barn och att barnen i stället hamnar i ofta alldeles för stora barngrupper alldeles för tidigt. På det stora hela delar jag (tror jag) er syn på små barns behov. Jag skulle gärna se många fler hemmaföräldrar av bägge könen, jag tycker att vårdnadsbidraget är strålande och att barngrupperna MÅSTE minska i storlek. Och att anknytning och utvecklingspsykologi måste upp som prio ett i förskollärarutbildningen-långt före skolliknande pedagogiska inslag.

Men till skillnad mot er är jag djupt tacksam för allt som feminister åstadkommit genom åren. Utan deras insats skulle vi kvinnor  (vet inte om dr kejs är man eller kvinna, men jag menar generellt sett) förmodligen inte ens haft möjlighet att debattera de här frågorna på det sätt som vi gör nu. Vi skulle ha levt i männens värld och inte ha varit några att räkna med i det offentliga samtalet. Det är liberala och vänsterorienterade feminister som bit för bit och med stor möda flyttat fram kvinnors position genom åren, även om mycket återstår att göra. Utan feminister hade kvinnor saknat rösträtt, saknat tillträde till högre utbildningar, förvägrats fri abort, fortfarande kunnat våldtas inom äktenskapet med rättsväsendets goda minne. Och så vidare.

Jag håller med er om att de feminister som ni nämner vid namn har en trångsynt hållning, men för mig personifierar de inte feminismen. Tvärtom finns det många skilda feministiska  riktningar-feminismen är inte en enhetlig rörelse utan väldigt splittrad.  Grunden är emellertid gemensam- att man sett att kvinnor  och män levt/lever under skilda (orättvisa) villkor och att man vill kämpa för att förändra detta. Jag kallar mig själv feminist, samtidigt som jag tror att det kan finnas vissa biologiska skillnader mellan män och kvinnor även i skallen, samtidigt som jag motsätter mig lagstadgad delad föräldraförsäkring, samtidigt som jag välkomnar vårdnadsbidraget.

Jag tycker att man kan göra en analogi med synen på barnuppfostran. Som en reaktion på gamla tiders auktoritära och förtryckande barnuppfostran kom 70-talets gränslöshet och därefter dagens återgång till nannyprogram, skamvrå, femminutersmetoder och liknande. Det är som en pendel som svänger fram och tillbaka, sär vi i stället för att ställa två dåliga saker mot varandra borde hitta en tredje, mycket bättre, ny väg. Vilket vi ju delvis har gjort också.

I stället för att avfärda feminismen helt och hållet, låt oss vara öppna för vad den faktiskt var en reaktion på, ta till oss de bra bitarna ocjh kassera de dåliga, och hitta en ny tredje-BÄTTRE väg. Feminismen har gjort väldigt många saker väldigt mycket bättre. Allt är däremot inte bra, men det var det verkligen inte förr heller. Om vi vågrar plocka det som är bra både från förr och från idag och sedan utveckla det vidare kommer vi mycket längre än om vi stannar vid att hacka på varandra.

Ett första viktigt steg är att bemöta våra motdebbattörer med argument och inte med personangrepp. Oavsett vilken sida vi står på.
    Vi verkar vara helt överens om den första punkten.

Vad gäller feminismen och att en tillskrivs en massa saker som den ska ha åstadkommit så är det en snäv verklighetsbeskrivning. Det är i huvudsak liberala och socialdemokratiska krafter som har åstadkommit det mesta av det du beskriver. Vad gäller rösträtten så fick kvinnor allmän och lika rösträtt i riksdagsval innan männen fick det; 1921 fick kvinnor allmän och lika rösträtt, 1924 fick män allmän och lika rösträtt.

Men självklart så har även feminismen åstadkommit en del positiva saker; dock har feminismen i Sverige urartat helt och förfallit till ett ensidigt gynnande av en snäv grupps intressen baserat på marxism.

Dagens feminism har stängt in kvinnor i en väldigt snäv mall. De kvinnor som går utanför denna mall anklagas för att vara dumma, hjärntvättade, förtryckta. Den kvinna som vågar framföra att hon vill vara hemma med sina barn tills de börjar skolan spottar den rådande feminismen på.

Dagens ledande feminister är de som sätter agendan. Visst finns det feminister som protesterar mot den misandri och radikalism som de ledande feministerna står för, men med tanke på att de ledande feministerna är så starka i samhället så kommer protesterna inte fram.

Dessutom så har de satt agendan, dvs de har framfört sina falska teorier som sanning och de flesta feminister i Sverige skriver idag under på saker som könsmaktordningen. När man tror på denna könsmaktordning så är man medlöpare till de ledande (och ultraradikala) feministerna. Läs gärna vad feminister som Petra Östergren och Loiuse Persson skriver så får du en annan bild.

Jag håller fullständigt med om att vi måste kassera radikalfeminismen och att vi måste samarbeta för att åstadkomma en bättre tillvaro för främst våra barn. Därför behövs föreningar som www.haro.se och www.hemmaforaldrar.se. Därför måste vi motarbeta tokfeminismen (http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/75664429.pdf).

Kan starkt rekommendera följande artikel av HAROs ordförande Madeleine Wallin:

http://www.newsmill.se/artikel/2010/10/22/det-svenska-j-mst-lldhetsperspektivet-r-f-r-ldrat

Sen är vi överens om att det är en fördel att hålla en god argumentationsnivå; dessvärre faller jag ofta i fällan att hugga tillbaka mot feminister som ofta sysslar med härskartekniker. 
  • DrKejs
    Mary Wollstonecraft skrev 2010-10-25 14:29:39 följande:
    Det är väl inga problem, vill man vara hemma får man det :)
    Under förutsättning att make/ maka kan betala när föräldradagarna är slut. Så länge inte skattepengar går åt till att försörja hemmaföräldrar har jag svårt att se vad som är så provocerande...
    För att en sjuhelvetes massa skattepengar går åt till att ensidigt subventionera förskolan. Bort med dessa subventioner!
  • DrKejs
    1977a skrev 2010-10-25 21:02:28 följande:
    Om det nu är så att radikalfeministerna överröstar andra feminister, innebär det då att feminismen som idé är dålig?

Vi har ett samhälle idag där män och kvinnor behandlas olika-inte utifrån sina livsval utan för att de är just män respektive kvinnor. Jag har mycket svårt att acceptera att mina barn ska växa upp i ett sådant samhälle och därför värdesätter jag den feministiska rörelsen, även om jag är helt överens med dig om att delar av den pådyvlar människor snäva roller på precis samma sätt som det traditionella manssamhället.

Jag kan också i någon mån förstå-dock ej försvara-radikalfeminister som reagerat med ursinne på det förtryck som kvinnor som grupp utsätts för. Varför har det ända in i vår tid varit relevant att i domstol tala om våldtäktsoffers klädsel, varför är det mestadels frivillighetsorganisationer som engagerar sig i kvinnor som misshandlas av sina män, varför får kvinnor otillbörliga frågor om planer på familj vid jobbintervjuer medan män slipper? Män som grupp diskrimineras också, t ex i vårdnadstvister. Hur gör vi för att bekämpa orättvisor där man ser könet i stället för människan?
    Ja, jag tycker att feminismen som idé är dålig. Jag vill ha ett jämlikt samhälle där vi har lika spelregler. Jag vill ha ett samhälle där barnen är prio ett och där vi som föräldrar kan vara hemma med våra barn om vi vill. Dessa saker har feminismen under lång tid motarbetat, därför är den dålig.

Du pratar om förtryck av kvinnor. Kan du visa på detta förtryck av kvinnor i Sverige år 2010? Ja, utöver den diskriminering som kvinnor som vill vara hemmaföräldrar råkar ut för. 
  • DrKejs
    1977a skrev 2010-10-26 19:16:53 följande:
    Ett exempel är att 20 kvinnor dödas av den man de lever med varje år. Medan väldigt få män dödas av den kvinna de lever med. Det är inget som det svenska samhället sanktionerar, däremot ligger våldet mot kvinnor (och barn) väldigt långt ner på den politiska agendan. Nämndes det över huvud taget i valrörelsen?  Det talas väldigt mycket från vissa håll om invandrares väldigt lilla överrepresentation i våldsbrottsstatistiken, medan det sällan pratas om gruppen mäns gigantiska överrepresentation. Förvisso är det oftast män som faller offer för andra mäns våldsbrott, om man räknar bort sexualbrotten. Men faktum kvarstår att män utsätter kvinnor för våld mångmångdubbelt mer än kvinnor utsätter män för samma sak. Ett parti tog upp detta i valrörelsen, och det var Feministiskt Initiativ.

För att förekomma den debatt som kan följa är jag den första att vara öppen för att det kan finnas ett (stort?) mörkertal när det gäller kvinnliga förövare. Studier visar också att kvinnor oftare döms till vård och män till fängelse och att vi eventuellt är "blinda" för kvinnors våld. Men de statistiska skillnaderna när det gäller detta är så överväldigande att jag har mycket svårt att se att mörkertalet kan vara SÅ stort att inga könsskillnader finns på området. Då vill jag nog se siffrorna innan jag köper det. Mord förblir dessutom sällan ouppklarade så jag tvivlar på att 20 män obemärkt mördas av sina fruar varje år.

Våld mot kvinnor är ett strukturellt problem i samhället och ja-ett förtryck av kvinnor. Därmed inte sagt att män som grupp bär ett ansvar, det vill jag verkligen understryka. Men vi som samälle bär ett ansvar att våga se att det finns könsskillnader när det gäller våld i relationer.

Sedan tror jag inte att t ex våldsproblemen löses genom att kvinnor och män ska bli exakt likadana på alla områden. Precis som du skriver Dr Kejs, så anser jag att radikalfeminismen förtrycker kvinnor som väljer att vara hemma med sina barn. Förtrycket och sveket blir då dubbelt och från två håll, vilket är enormt ledsamt.
    Beklagar att vi är OT nu, men jag måste besvara detta inlägg.

Det är synd att du inte tar reda på hur det faktiskt ser ut med relationsvåldet utan att du har köpt det politiskt korrekta budskapet. Jag trodde också på det politiskt korrekta budskapet en gång i tiden, innan jag satte mig in i frågan.

Det är lika vanligt att kvinnor slår män som att män slår kvinnor i nära relationer. Om detta är att anse som ett strukturellt problem i samhället så borde det vara åt bägge håll. Dock ska jag för att förekomma protester från din sida ge dig länkar som visar att du faktiskt inte har rätt när det gäller våld i nära relationer; exempel med referenser från USA:

http://deltabravo.net/files/frtcmp9.pdf
    http://www.dvmen.org/dv-35.htm#pgfId-1353321
    http://www.batteredmen.com/

Det finns referenser från England och Irland också om du är intresserad. Inte Sverige, eftersom denna typ av undersökningar inte tillåts här.

Som du kan se från de länkarna så är det vanligare att kvinnor misshandlar sina barn, främst de ensamstående mammorna.

Jag ser inte att det är konstigt att FI har propagerat för en helt annan bild, det finns en enorm industri i landet som byggts upp på mantrat om mäns våld mot kvinnor. Gudrun och många till har sitt levebröd i denna industri och skulle bli tvungna att fixa riktiga jobb om de inte längre kunde sprida sin propaganda. Däremot ser jag det som ett sundhetstecken att andra partier kanske börjar få upp ögonen för den falska bild om radikalfeministerna sprider, även om den borgerliga regeringen också kör med deras mantra.

Vi som människor bär ett ansvar att få bort den extremt negativa inverkan som radikalfeminismen har på vårt land och som har ställt till med enorm skada för våra barn. Vi har ett ansvar att se igenom deras propagandaapparat och avslöja dem samt kasta ut dem från maktens boning. Endast då kan vi få ett bättre samhälle för barnen eftersom de är familjefientliga och anser familjer vara ett förtryck.

Beklagar OT. 
  • DrKejs
    1977a skrev 2010-10-26 22:24:57 följande:
    Jag ber också om ursäkt för att jag bidragit till att föra denna tråd OT.

Ska ta del av länkarna, Dr Kejs. Mörkertalet kring kvinnors våld mot män är säkerligen stort, precis som mörkertalet kring mäns våld mot kvinnor är det.

Finner det dock fortfarande osannolikt att 20 svenska män obemärkt mördas av sina fruar varje år. Jag undrar också om du tror att mörkertalet är lika stort när det gäller sexualbrotten? Tror du att lika många svenska kvinnor som män åker utomlands och förgriper sig på barn, att lika många överfallsvåldtäkter och "date rapes" begås av kvinnor? Att lika många kvinnor som män utnyttjar tvåårsregeln i Utlänningslagen för att systematiskt kunna hämta hem en kille, misshandla och våldta honom, skicka hem honom och sedan hämta en ny? Att lika många kvinnor som män hänger på ungdomssajter för att få kontakt med barn i sexuellt syfte? Exemplen jag valde här är mestadels brott som begås utanför familjen. Andelen kvinnliga förövare är säkerligen större när det gäller brott mot närstående.

Ang barnmisshandel: Att vissa kvinnor precis som vissa män misshandlar sina barn är ställt utom allt tvivel, men det går inte att rakt av överföra undersökningar från de länder du nämner till svenska förhållanden. Barnaga är  tillåtet i åtminstone Storbritannien och USA. Även om de gör en distinktion mellan aga och misshandel så är omständigheterna väldigt annorlunda där jämfört med Sverige där allt våld är olagligt. Det  finns också väldigt få amerikanska och brittiska ensamstående fäder att jämföra de ensamstående mödrarna med.
    Fortsatt OT.

Menar du att du baserar ditt uttalande om kvinnoförtryck på de 17 fall av dödlig utgång när det gäller våld i nära relationer? Kan tillägga att 3-4 män per år blir dödade av kvinnor i nära relationer. Samlande faktorer för dessa fall är psykisk sjukdom, alkoholism och utanförskap. (Enligt BRÅ.) 

Menar du att majoriteten av svenska män förgriper sig på barn och kvinnor samt att detta är allmänt accepterat? Eller baserar du din syn på det fåtal som är sjuka i huvudet och förgriper sig på barn?

Sen undrar jag vad du menar med att det finns så få ensamstående pappor i USA? Procentuellt sett finns det ungefär lika många ensamstående pappor i USA som i Sverige. Detta innebär drygt 2,5 miljoner ensamstående pappor i USA, vilket torde vara ett fullgott underlag för undersökningar.

Vad gäller anmälda brott i Sverige så har BRÅ följande siffror:
    Ungefär 11 000 anmälningar om våldsbrott mot barn görs varje år. Av dessa leder endast cirka 14 procent till åtal. Drygt två tredjedelar av dem som misshandlar barn är män och knappt en tredjedel kvinnor. (Merparten av männen är styvpappor medan den största enskilda gruppen är barnens biologiska mammor) Två tredjedelar av de misshandlade barnen har skilda föräldrar.

Hur stort är mörkertalet? Hur många slag anmäls aldrig? Hur många småbarn som inte kan kommunicera ordentligt får stryk? Hur många falskanmälningar görs?

En sak är säker, och det är att vi biologiska pappor INTE är förövare av vare sig sexuella övergrepp eller misshandel av våra barn (visst finns det hjärndöda idioter som faktiskt gör detta, men de är en försvinnande liten del). Styvpappor är de vanligaste förövarna, vilket stämmer väl överens med andra däggdjurs beteende.

En annan sak som är tydlig är att ensamstående mammor är överrepresenterade vad gäller dessa problem. Därför är dagens familjefientliga politik skadlig för våra barn. Jag vill ha en barn- och familjevänlig politik i landet, därför vill jag ha bort feminismens negativa inverkan.

Beklagar OT, men jag kan inte låta dylika saker kvarstå obesvarade. Det är tråkigt att få in radikalfeminismen i trådar som har med hemmaföräldrar att göra, men jag antar att vi inte ska få avgöra själva hur vi vill göra i våra familjer eftersom vi anses som ett hot.
  • DrKejs
    1977a skrev 2010-10-27 18:10:16 följande:
    Inser att denna diskussion kan bli lång, och eftersom den är OT skriver jqag mitt sista inlägg i frågan nu.

Jag har aldrig påstått att majoriteten av svenska män utsätter kvinnor och barn för våld, förstår över huvud taget inte hur du kan tolka det jag skriver på det sättet. Jag har däremot skrivit att de förövare som begår dessa brott mestadels är män. Det är en stor skillnad.

Jag har ingen anledning att betvivla dina uppgifter om att 3-4 män dödas av kvinnor de har en relation med. Men om siffrorna 17 respektive 3-4 är nårgorlunda konstanta så är det 4-5 gånger vanligare att män dödar kvinnor än tvärtom. En inte alltför vågad gissning måste då bli att förhållandet ser likadant ut när det gäller misshandel utan dödlig utgång.

Jag har aldrig sagt något om biologiska föräldrar kontra styvföräldrar, men styvpappor är väl också män såvitt jag förstår?

Att vara ensamstående förälder är vidare inte samma sak som att ha den huvudsakliga vårdnaden.

Slutligen kan jag tillägga att jag tror att det är mycket vanligare att kvinnor slår barn än att kvinnor slår män. Helt enkelt för att de kan. Precis som män slår kvinnor därför att de kan. Kvinnor kan ha psykisk makt över män och därmed även fysisk om mannen inte försvarar sig. En kvinna har sällan någon chans mot en man i en våldssituation.
    Fortfarande OT, beklagar.

Din gissning om att det är mycket vanligare att män slår kvinnor är felaktig. Det är lika vanligt förekommande att kvinnor slår män, vilket jag också länkat till. Hur du fortfarande kan framföra en uppfattning som har blivit vederlagd övergår mitt förstånd. Även i Sverige har EN undersökning gjorts, denna gjordes på en studentpopulation. Du kan läsa om den här samt söka vidare på Gill och Remahl. http://www.yakida.se/dn.html

Lägger ner denna diskussion då den är helt OT.
Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!