1977a skrev 2010-10-25 11:17:27 följande:
DrKejs skrev 2010-10-25 10:40:52 följande:
Absolut! Båda föräldrarna är viktiga och vi gör vårt bästa för att ge barnen en så god uppväxt som möjligt.
Det gänget du räknar upp är toppen på isberget. Av någon anledning verkar många av de ledande feministerna hata familjen och vill förstöra för alla andra. De borde vända sitt hat mot något annat än att skada våra barn, kanske gå ut i skogen på överlevnadskurser (gärna mitt i vintern i Sibirien).
Jag håller med er om att det är djupt tragiskt att föräldrar inte anses räcka till för sina små barn och att barnen i stället hamnar i ofta alldeles för stora barngrupper alldeles för tidigt. På det stora hela delar jag (tror jag) er syn på små barns behov. Jag skulle gärna se många fler hemmaföräldrar av bägge könen, jag tycker att vårdnadsbidraget är strålande och att barngrupperna MÅSTE minska i storlek. Och att anknytning och utvecklingspsykologi måste upp som prio ett i förskollärarutbildningen-långt före skolliknande pedagogiska inslag.
Men till skillnad mot er är jag djupt tacksam för allt som feminister åstadkommit genom åren. Utan deras insats skulle vi kvinnor (vet inte om dr kejs är man eller kvinna, men jag menar generellt sett) förmodligen inte ens haft möjlighet att debattera de här frågorna på det sätt som vi gör nu. Vi skulle ha levt i männens värld och inte ha varit några att räkna med i det offentliga samtalet. Det är liberala och vänsterorienterade feminister som bit för bit och med stor möda flyttat fram kvinnors position genom åren, även om mycket återstår att göra. Utan feminister hade kvinnor saknat rösträtt, saknat tillträde till högre utbildningar, förvägrats fri abort, fortfarande kunnat våldtas inom äktenskapet med rättsväsendets goda minne. Och så vidare.
Jag håller med er om att de feminister som ni nämner vid namn har en trångsynt hållning, men för mig personifierar de inte feminismen. Tvärtom finns det många skilda feministiska riktningar-feminismen är inte en enhetlig rörelse utan väldigt splittrad. Grunden är emellertid gemensam- att man sett att kvinnor och män levt/lever under skilda (orättvisa) villkor och att man vill kämpa för att förändra detta. Jag kallar mig själv feminist, samtidigt som jag tror att det kan finnas vissa biologiska skillnader mellan män och kvinnor även i skallen, samtidigt som jag motsätter mig lagstadgad delad föräldraförsäkring, samtidigt som jag välkomnar vårdnadsbidraget.
Jag tycker att man kan göra en analogi med synen på barnuppfostran. Som en reaktion på gamla tiders auktoritära och förtryckande barnuppfostran kom 70-talets gränslöshet och därefter dagens återgång till nannyprogram, skamvrå, femminutersmetoder och liknande. Det är som en pendel som svänger fram och tillbaka, sär vi i stället för att ställa två dåliga saker mot varandra borde hitta en tredje, mycket bättre, ny väg. Vilket vi ju delvis har gjort också.
I stället för att avfärda feminismen helt och hållet, låt oss vara öppna för vad den faktiskt var en reaktion på, ta till oss de bra bitarna ocjh kassera de dåliga, och hitta en ny tredje-BÄTTRE väg. Feminismen har gjort väldigt många saker väldigt mycket bättre. Allt är däremot inte bra, men det var det verkligen inte förr heller. Om vi vågrar plocka det som är bra både från förr och från idag och sedan utveckla det vidare kommer vi mycket längre än om vi stannar vid att hacka på varandra.
Ett första viktigt steg är att bemöta våra motdebbattörer med argument och inte med personangrepp. Oavsett vilken sida vi står på.
Vi verkar vara helt överens om den första punkten.
Vad gäller feminismen och att en tillskrivs en massa saker som den ska ha åstadkommit så är det en snäv verklighetsbeskrivning. Det är i huvudsak liberala och socialdemokratiska krafter som har åstadkommit det mesta av det du beskriver. Vad gäller rösträtten så fick kvinnor allmän och lika rösträtt i riksdagsval innan männen fick det; 1921 fick kvinnor allmän och lika rösträtt, 1924 fick män allmän och lika rösträtt.
Men självklart så har även feminismen åstadkommit en del positiva saker; dock har feminismen i Sverige urartat helt och förfallit till ett ensidigt gynnande av en snäv grupps intressen baserat på marxism.
Dagens feminism har stängt in kvinnor i en väldigt snäv mall. De kvinnor som går utanför denna mall anklagas för att vara dumma, hjärntvättade, förtryckta. Den kvinna som vågar framföra att hon vill vara hemma med sina barn tills de börjar skolan spottar den rådande feminismen på.
Dagens ledande feminister är de som sätter agendan. Visst finns det feminister som protesterar mot den misandri och radikalism som de ledande feministerna står för, men med tanke på att de ledande feministerna är så starka i samhället så kommer protesterna inte fram.
Dessutom så har de satt agendan, dvs de har framfört sina falska teorier som sanning och de flesta feminister i Sverige skriver idag under på saker som könsmaktordningen. När man tror på denna könsmaktordning så är man medlöpare till de ledande (och ultraradikala) feministerna. Läs gärna vad feminister som Petra Östergren och Loiuse Persson skriver så får du en annan bild.
Jag håller fullständigt med om att vi måste kassera radikalfeminismen och att vi måste samarbeta för att åstadkomma en bättre tillvaro för främst våra barn. Därför behövs föreningar som
www.haro.se och
www.hemmaforaldrar.se. Därför måste vi motarbeta tokfeminismen (
http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/75664429.pdf).
Kan starkt rekommendera följande artikel av HAROs ordförande Madeleine Wallin:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/10/22/det-svenska-j-mst-lldhetsperspektivet-r-f-r-ldrat
Sen är vi överens om att det är en fördel att hålla en god argumentationsnivå; dessvärre faller jag ofta i fällan att hugga tillbaka mot feminister som ofta sysslar med härskartekniker.