Gör jag rätt mot barnen????
Du gör helt rätt. Tänk vad länge barnen går i skolan. Klart de blir skoltrötta om de får börja på dagis och gå där varje dag redan när de är 1 år. När barnet är 3-4 år är det helt ok att låta det gå på kyrkans barntimmar eller deltidsförskola (lekis, kyrkis). Dagis är en helt annan verksamhet där barnen lämnas 10-11 timmar det gör det svårt att bara nyttja det ca 3 timmar om dagen. Det blir problem för personalen och mycket gråt och tandagnisslan från de andra barnen som ser att någon/några barn får gå hem tidigare.
Då inser de att inte ALLA barn är på dagis hela dagarna att det finns de som får vara med sina föräldrar. Det skapar oro i barngruppen och som ett brev på posten så brukar pedagogerna börja klaga till de föräldrar som bara har barnen där lite grann "jag tror det skulle vara bättre om ditt barn var här längre tid, han/hon har svårt att komma in i gruppen, det blir så mycket avbrott mitt i leken osv".
Därför är deltidsförskola (lekis) bättre för där kommer alla barn samma tid och går samma tid. De är där och leker och lär sig saker. Men de sover, äter, "bor" inte där hela dagarna.
Att få tid med sina föräldrar, att få den närhet, kärlek och omsorg som ett litet barn har rätt till, att få höra till och känna trygghet är väl det bästa man kan ge sitt lilla barn. Då har det en trygg grund att stå på och slipper hamna på facebook som tonåring och gå med i grupper som "vi som alltid blev hämtade sist på dagis". Du lär nog också slippa se ditt barn sitta och lägga ut bilder och filmer på sig själv i en desperat kamp att få den bekräftelse de aldrig fick som barn..........