• Pippi

Gör jag rätt mot barnen????

Jag har en flicka på 3 1/2 år och en pojke på 13 månader. Ingen av dem har någonsin varit på dagis och vår önskan är att de ska få vara hemma tills de börjar skolan.
    Jag går med dem till öppna förskolan 3 dagar per vecka och flickan är ensam på kyrkans barntimmar en dag i veckan plus att hon dansar en dag i veckan på dans skola.
    På fredagar brukar vi dessutom regelbundet träffa en annan flicka som är lika gammal som min med en jämnårig lillebror o leka ett par timmar.

Nu till min fråga .alla undrar när de ska in på dagis o varför inte. De hävdar att mina barn går miste om så mycket lek och lärdom,även träning inför skolstsrten.

Gör jag fel som vill ha dem hemma i 6 år,alltså gentemot mina barn nu då?

En fråga till hur mycket leker ni som är hemma med era barn på dagarna. Jag ängnar mig helhjärtat åt den stora flickan en timme mitt på dagen när lillebror sover,med typ barbie eller så.Förövrigt så är de med mig på allt annat jag gör i hemmet med mera,vi är också ute en stund var dag.

Ska tillägga att jag ska börja jobba om 2 veckor då 50% på kvällar o helger,då kommer barnens pappa hem från jobbet o tar över kvällsmat o nattning.

Missunnar jag mina barn allt det ROLIGA på dagis för att jag är en egoist o vill njuta av mina barn så mycket jag kan eller kan jag ha dem hemma med gott sammvete?????

• Svar på tråden Gör jag rätt mot barnen????
  • lövet2

Det där har jag också fått höra under åren. "Elak mamma som missunnar sina barn att få gå på dagis"!
    Nej, jag är övertygad om att barnen har det bättre hemma. Med facit i handen så har inget av mina barn önskat att de fått gå på dagis i stället för att vara hemma. Ingen av dem har haft problem med att hantera skolstarten och ingen har haft sociala svårigheter med att passa in i grupp. Ingen av dem har heller någonsin haft tråkigt hemma som små (och det tycker jag är sorgligt att se, när dagisvana 2-3-åringar blir uttråkade efter en timmes lugn och ro hemma). Ingen av dem har varit stressade på något sätt före högstadiets betygshets - och det är guld värt i dessa tider av larm om stress hos småbarn.

Jag kan tillägga att när våra barn börjat skolan har de alltid på något sätt fått med sig avundsjuka klasskompisar hem från skolan. Klasskompisar som önskat att de själva fått komma hem efter skolan i stället för att gå på fritids. Föräldrarna ringer kvällen före eller samma morgon och undrar "om det kanske går bra att XX följer med din dotter hem? Hon gillar inte fritids något vidare och vill så gärna ... osv"

• nano

Nej jag tycker inte du missunnar dina barn nånting. Är de glada och nöjda så är det bra. Själv har vi vår dotter på 2 år på förskola och hon älskar det (men så söker vi jobb både två samt att min man har en sjukdomshistoria kan man säga).

Det är ju jättebra det du gör, stora tjejen är ju tom själv på en aktivitet och det tror jag är viktigt. Då har hon ju lärt sig att vara i grupp utan dig och det är väl mest det som är skillnaden mot att vara hemma och att vara på förskolan. (Borstätt från lekkamrater men det träffar ju ni).

• kutiom

Du gör rätt. Jag är så trött på alla som förespråkar dagis, förstår inte riktigt. Nu tycker jag i och för sig inte att dagis är dåligt men kan man som du klara av det utan så är väl det toppen. Jag själv klarar däremot inte av att aktivera min snart fyraåriga dotter tillräckligt så för oss passar det med dagis. Tror inte folk vet hur dom ska bete sig mot familjer där barnen inte passar in i den allmänna dagismallen.

• MariaKsk88

Det beror väl på barnen, vissa kanske har större behov att vara på dagis med andra barn. Min son älskar det och behöver få vara med andra i hans ålder. Däremot är jag med honom jättemycket på eftermiddagar, kvällar och helger.. Sen beror det på vad man gör hemma, om man lämnar ungarna framför TVn halva dagen är nog dagis bättre. Jag gör alltid en massa olika saker med min son när han är hemma, t ex pysslar, spelar spel, läser, går ut, lagar mat, tränar på att skriva och räkna, ritar, målar osv. Det är ju faktiskt så att de gör otroligt mycket kul på dagis. Men om du går på öppna förskolan så pass mycket så får de ju roligt dr också :) Det viktigaste är väl att de mår bra och att de får mycket stimulans och inga sociala svårigheter. Och det är det ju du som ser! Jag tycker dagis är jättebra men hämtar gärna tidigt och gör saker själv för vi har så mysigt tillsammans och jag saknar honom så mycket på dagarna.

• Hemmaföräldern

Du gör helt rätt. Tänk vad länge barnen går i skolan. Klart de blir skoltrötta om de får börja på dagis och gå där varje dag redan när de är 1 år. När barnet är 3-4 år är det helt ok att låta det gå på kyrkans barntimmar eller deltidsförskola (lekis, kyrkis). Dagis är en helt annan verksamhet där barnen lämnas 10-11 timmar det gör det svårt att bara nyttja det ca 3 timmar om dagen. Det blir problem för personalen och mycket gråt och tandagnisslan från de andra barnen som ser att någon/några barn får gå hem tidigare.

Då inser de att inte ALLA barn är på dagis hela dagarna att det finns de som får vara med sina föräldrar. Det skapar oro i barngruppen och som ett brev på posten så brukar pedagogerna börja klaga till de föräldrar som bara har barnen där lite grann "jag tror det skulle vara bättre om ditt barn var här längre tid, han/hon har svårt att komma in i gruppen, det blir så mycket avbrott mitt i leken osv".

Därför är deltidsförskola (lekis) bättre för där kommer alla barn samma tid och går samma tid. De är där och leker och lär sig saker. Men de sover, äter, "bor" inte där hela dagarna.

Att få tid med sina föräldrar, att få den närhet, kärlek och omsorg som ett litet barn har rätt till, att få höra till och känna trygghet är väl det bästa man kan ge sitt lilla barn. Då har det en trygg grund att stå på och slipper hamna på facebook som tonåring och gå med i grupper som "vi som alltid blev hämtade sist på dagis". Du lär nog också slippa se ditt barn sitta och lägga ut bilder och filmer på sig själv i en desperat kamp att få den bekräftelse de aldrig fick som barn..........

• BymBym
    Hemmaföräldern skrev 2010-02-13 18:11:55 följande:
    Du gör helt rätt. Tänk vad länge barnen går i skolan. Klart de blir skoltrötta om de får börja på dagis och gå där varje dag redan när de är 1 år. När barnet är 3-4 år är det helt ok att låta det gå på kyrkans barntimmar eller deltidsförskola (lekis, kyrkis). Dagis är en helt annan verksamhet där barnen lämnas 10-11 timmar det gör det svårt att bara nyttja det ca 3 timmar om dagen. Det blir problem för personalen och mycket gråt och tandagnisslan från de andra barnen som ser att någon/några barn får gå hem tidigare. Då inser de att inte ALLA barn är på dagis hela dagarna att det finns de som får vara med sina föräldrar. Det skapar oro i barngruppen och som ett brev på posten så brukar pedagogerna börja klaga till de föräldrar som bara har barnen där lite grann "jag tror det skulle vara bättre om ditt barn var här längre tid, han/hon har svårt att komma in i gruppen, det blir så mycket avbrott mitt i leken osv". Därför är deltidsförskola (lekis) bättre för där kommer alla barn samma tid och går samma tid. De är där och leker och lär sig saker. Men de sover, äter, "bor" inte där hela dagarna.Att få tid med sina föräldrar, att få den närhet, kärlek och omsorg som ett litet barn har rätt till, att få höra till och känna trygghet är väl det bästa man kan ge sitt lilla barn. Då har det en trygg grund att stå på och slipper hamna på facebook som tonåring och gå med i grupper som "vi som alltid blev hämtade sist på dagis". Du lär nog också slippa se ditt barn sitta och lägga ut bilder och filmer på sig själv i en desperat kamp att få den bekräftelse de aldrig fick som barn..........
    Oj Oj Oj vad var detta för generalisering???
    Vår familj hade behov av så lite barnomsorg så personalen ville att de skulle komma några extradagar. 3 timmar 2-3 dagar i veckan. Inga problem överhuvudtaget. Vilka förskolor har du varit i kontakt med?

TS, tycker inte du gör fel. Det beror på barnet hur det är. När vår äldsta var 3,5 märkte vi en klar skillnad hos henne. Var vi än var så sökte hon otroligt mycket kontakt med andra barn. Då fick hon börja och det har varit jättebra. Inskolningen tog 1 timme ungefär Hon trivs ypperligt. För henne var det dags då....

Tråkigt nog var vi tvugna att att låta minstingen böra ungefär samma tid pga ändrade arbetstider, och det gick inte lika bra. Önskar att vi kunde väntat hon var bara 2 år. Men nu trivs även hon bra
  • Anne69

Klart att du inte gör!!! Ni verkar ju ha fullt upp. Mina barn har aldrig varit på så  många aktiviteter som dina o de verkar må hur fint som helst ! 2 o 4 år nu. Vi har dock inte möjlighet att ha dem helt hemma till skolstart men om jag kunde skulle jag inte tveka.

Svar på tråden Gör jag rätt mot barnen????