Gör jag rätt mot barnen????
Det där har jag också fått höra under åren. "Elak mamma som missunnar sina barn att få gå på dagis"!
Nej, jag är övertygad om att barnen har det bättre hemma. Med facit i handen så har inget av mina barn önskat att de fått gå på dagis i stället för att vara hemma. Ingen av dem har haft problem med att hantera skolstarten och ingen har haft sociala svårigheter med att passa in i grupp. Ingen av dem har heller någonsin haft tråkigt hemma som små (och det tycker jag är sorgligt att se, när dagisvana 2-3-åringar blir uttråkade efter en timmes lugn och ro hemma). Ingen av dem har varit stressade på något sätt före högstadiets betygshets - och det är guld värt i dessa tider av larm om stress hos småbarn.
Jag kan tillägga att när våra barn börjat skolan har de alltid på något sätt fått med sig avundsjuka klasskompisar hem från skolan. Klasskompisar som önskat att de själva fått komma hem efter skolan i stället för att gå på fritids. Föräldrarna ringer kvällen före eller samma morgon och undrar "om det kanske går bra att XX följer med din dotter hem? Hon gillar inte fritids något vidare och vill så gärna ... osv"