• Fylgja

Carlanderskatöserna del 19

didda skrev 2010-09-28 12:20:22 följande:
    Ingen blödning i sikte ännu. Förra gången kom den på sprutdag 10 och det är dte ju idag så vi får väl se om den dyker upp. Ni som sprayat flera gånger- har blödningen kommit samma dag eller varierar det?

Är det någon som vet hur Skrippo mår? Hon hade ju testdag den 22/9, har jag missat något inlägg eller har hon inte varit här?
    Allt verkar vara bra med Skrippo, sist jag hörde iallafall. Hon har däremot inte varit aktiv i tråden på ett tag. Det blir ju så ibland.

Nu är jag ruvare igen. Fjärde gången gillt...kanske. Är lite frustrerad så här i efterhand - embryologen sa något om att blastisen hade dragit ihop sig lite och jag tänkte att det ska jag fråga om sen. När jag inte är så kissnödig och snurrig i bollen (varmt och förkyld och det gjorde lite ont). Men det glömde jag förstås. Och nu undrar jag förstås vad hon menade med det.. Hå hå ja ja. Bara att vänta och se.
  • Fylgja
    FruNaftra skrev 2010-09-29 10:47:42 följande:
    Kryddan, har du fått svar på vad de menade när de sa att blastisen hade dragit ihop sig? Låter lurigt det där...
    Grattis till alla fina blastisar!  Nej, jag har inte fått svar, men jag har faktiskt inte frågat heller. Om det inte tar sig den här gången ska jag fråga om det hade någon betydelse - annars ska jag försöka tänka som någon skrev här (glömt vem nu, förlåt!) att de inte skulle stoppat in den om det inte funnits någon chans.

Oftast får man ju en liten stund efteråt med läkaren och kan fråga om det är något, men det var lite snabba ryck igår. Så det var mer - här är stickan, lycka till!

Däremot blev jag faktiskt lite ställd, så här i efterhand, av att sköterskan påpekade att Trombyl, som jag äter, medför ökad blödningsrisk om man skadar sig. Det visste jag nog nånstans, själva syftet med medicinen är ju att den är blodförtunnande så det är ju logiskt. Men jag tänker att det kanske inte varit helt fel med ett påpekande lite tidigare. Typ när det skrevs ut. Inte när man knaprat det i ett par veckor. Men vad vet jag, det kanske är så obetydligt ökad risk att det inte är någon större skillnad mot att peta i sig vanliga värktabletter med acetylsalisyra i. Hon kanske bara var överdrivet nitisk.
  • Fylgja
    FruNaftra skrev 2010-09-29 16:23:54 följande:
    Kryddan: Snabba ryck är bara förnamnet. Ibland hinner man knappt avsluta meningen innan läkaren har dragit vidare. Trobyl är medför ju en ökad risk vid blödning, absolut. Det borde de ha sagt till dig. Om inte annat borde personalen på apoteket ha uppmärksammat detta. De måste väl haft mycket på CA och glömt av att ta upp detta med dig. Nu har jag varit på CA. En i personalen var sjuk så det var ganska stressigt där. Jag känner att samtalet inte blev riktigt bra eftersom jag kände mig så stressad. Men jag hann ta upp det viktigaste iallafall. Torbjörn tyckte att det såg bra ut och tyckte att jag skulle börja ÄL-testa fr.o.m. nu på måndag (det blir dag 10). Ska in på en sista kontroll strax efter ÄL-utslag så de kan konstatera att jag verkligen har ägglossat. Sen blir det FET Gud vad skönt att jag slapp vänta ett år. Nu gäller det bara att kroppen är med på noterna och ägglossar.
    Japp, apoteket borde väl sagt något antar jag. Men det är ju inte hela världen, jag borde ju kollat själv också. Synd att det blev stressigt för dig idag - men bra att det såg bra ut. Då är det tumhållning för ÄL som gäller då!
    calcaneus skrev 2010-09-29 17:42:05 följande:
    Jag glömde: jag fick LH-omslag idag och har fått tid för FET på tisdag! Hurra! Maken kan följa med om vi ändrar tiden för kisens tandläkarbesök. Känns bättre att bli gravid när maken är med.
    Grattis till omslaget! Ja, det känns lite roligare när båda är med. Min man har missat två av gångerna och det känns som att varit verkligare för honom de gånger han varit med.
    akita06 skrev 2010-09-29 18:11:15 följande:

Ikväll tar jag första sprutan..Wiiiee!!!
    Lycka till!
  • Fylgja

Hej alla! Tar en fuskpaus på jobbet, får väl jobba igen lite på lunchen istället Cool.

Sydney: Hårtappet kan nog både vara hormonellt och stressbetingat. Jag tappar massor av hår när jag är extra trött, men tack och lov har jag en ogräsmatta att ta av så det gör inte så mycket. Mer än att det blir mycket rensande av duschsilen!  Var rädd om dig!

Fru Naftra: Håller tummarna för omslag snart!

Lilla Fröet: Grattis till så snabb start! Alla reagerar olika på behandlingen, det går ju som sagt att läsa på Fass om man vill veta mer. Jag kollade bara att mina övriga läkemedel säkert inte krockade med IVF-medikamenterna, sedan väntade jag tills jag började känna diverse symtom. Kände på mig att jag annars skulle stressa upp mig i onödan. Men där är man ju olika.  Ett FET räknas som ett halvt IVF. Så ett trepack kan ju innebära antingen 3 fulla IVF eller ett IVF och 4 FET. Eller någon annan kombo.

Släggan: Skönt att allt verkar bra, men jaa... vad trist det är att gå runt och vara orolig jämt.

Danei: GRATTIS!

Och till alla andra som jag glömt.. jag tänker på er och försöker hålla koll!

Idag är RD 6 och jag känner redan att mensen är på väg, så jag antar att det är kört den här gången. Ska gå och se om apoteket har fått in Pergotime igen så att jag är redo för nästa omgång. Försöker att bara vara och inte tänka. Det går sådär.

• Fylgja

Japp, det var en blasto och jag har BIM nångång mellan den 7-9/10. Funderade på att tjuvtesta, men tja.. det lär ju visa sig om det är någon ide´.

Jag har två snabba mattips: Kyckling med ruccola och grönmögel ost resp. roquefortssås till en köttbit av valfritt slag.

Kycklingen: Skär kycklingfilé i småbitar, fräs i panna, salt och peppar. Sista minuterna: häll på balsamvinäger och låt det koka in lite så det blir karamelliserat. Koka bandpasta. Varva pasta, kyckling, grönmögelost (gärna kvibille ädel special) och ruccola. Häpp, klart!

Roquefortssåsen är också enklast tänkbara. Smula ner en bit roquefort, eller annan grönmögel, i en tetra matlagningsgrädde. Låt puttra en liten stund så det hinner tjocka till sig. Servera med någon god köttbit och sallad eller sockerärtor.

Inte ett dugg sofistikerat men busgott!

• Fylgja
    FruNaftra skrev 2010-10-05 12:03:50 följande:
    Kryddan, ojojoj....vad gott det lät. Kyckligen låter ju kanongod...den blir det nog
    Jag ska bara ge kycklingen en stekyta innan jag häller på balsamvinägern? Då ska alltså kycklingen kokas i balsamvinäger? Och sen häller jag av det?

Men då borde du ju kunna testa snart om mensen inte dyker upp. Spännande
    Nja, jag brukar liksom steka kycklingen nästan klar, eller helt klar lite beroende på hur nojig jag är, och sedan hälla på en skvätt balsamvinäger. Osäker på måtten..men gissningsvis någon matsked eller två till ett par filéer. Det bränner ganska fort så man får hålla lite koll:röra runt i pannan så att kycklingen får suga åt sig vinägern och inte pannan! Det blir inte direkt någon vinäger att hälla av, den fastnar på kyckling och i pannan.

Just när man hällt på vinäger luktar det rätt illa, men det blir supergott. Smakar inte vinäger, bara mer kyckling på något sätt.
  • Fylgja
    cotton skrev 2010-10-05 13:36:44 följande:
    Kryddan71, att man känner att mensen pär på väg, är inte sällan ett tecken på graviditet. Det känns som livet retas dock när symtomen för mens och bebis är så lika. När jag fick mitt plus med Cornelius, var jag helt inställd på att mensen skulle komma, det kändes så. När jag tog mitt prov, tog jag det inte för att se om jag fick ett plus, utan för att får se mitt minus "svart på vitt" så att säga, så att jag kunde få det konstaterat. (det var en mycket uppgiven och grymt sur variant av mig själv den morgonen). Men jag fick ett plus istället! Jag blev så chockad och så glad! Men å andra sidan hade jag väldigt svårt att fatta att jag var gravid igenom hela graviditen...

Jag testade mitt ganska svaga men ändock otvivelaktiga plus den 31 maj, och då hade jag ET den 24 maj.  alltså fick jag mitt plus på RD 7. Men bli nu inte orolig om du tar ditt test imorgon och det blir negativt, för det är så individuellt när man får sina plus. Det säkraste är att vänta till TD.

FruNaftra, hoppas ni får en mysig födelsedagsmiddag! Den där kycklingrätten har jag ätit, och det är jättegott (om man gillar mögelost...)
    Jo...jag vet. Det är väl förmodligen bara ett sätt jag har att förebygga besvikelser genom att ta ut dem i förväg Flört plus att jag inbillar mig att jag skulle vara lik min mamma om jag blev gravid eftersom jag varit lik  henne i andra "kvinnorelaterade" frågor. Hon tillhör sorten som blev illamående supertidigt i graviditeten - långt innan hon fick utslag på gravtesten-  och jag känner inget åt det hållet alls. När jag knaprade progynon mådde jag ju illa mest hela tiden så då var det svårare att avgöra.

Inte för att jag VILL må illa, får jag väl förtydliga. Det är det värsta jag vet - men det brukar ju vara ett tydligt grav.symtom iallafall.

Du är gullig som bryr dig - jag skulle nog ha fullt upp med mig själv om jag var i din sits!
  • Fylgja
    Lilla fröet skrev 2010-10-05 15:19:10 följande:
    fick inte riktigt koll på om jag ska ha orgalutran i kylen?
    Har för mig att jag förvarade min i kylen, men tog ut den en kvart innan sprutning för annars sved det lite extra mycket.
  • Fylgja

Fru Naftra: Balsamvinäger!! Inte röd eller vitvinsvinäger, blir inte samma sak. Balsamvinägern gör att det blir liksom lite karamelliserat, får fin stekyta.

34:an: Grattis! Då hoppas vi ett av dem är ett guldägg!

• Fylgja
    cotton skrev 2010-10-06 11:34:35 följande:
    Tack alla. Vi har försökt att planera en så fin stund för oss tre som möjligt. Det känns som tvära kast i livet, att gå från att planera ett föräldrarskap till att planera sitt barns begravning.

Att vara annat än stark är inget alternativ just nu. Därför blickara vi framåt. Jag vet att man kommer att bära med sig sorgen och saknaden för resten av sitt liv, men vi bär även med oss kärleken till vårt barn och den är som sagt starkare än något annat. Det är den fantastiska kärleken som ger en styrka att orka fortsätta. Men visst har vi / jag, låga stunder då man bara sitter och stirrar rakt framför sig, eller gråter, eller skriver några rader till sin son.
    Ja, väldigt tvära kast - livet är märkligt. Hoppas det blir ett fint avsked på måndag. En av mina barndomsvänner var i er sits för många år sedan, förlorade en liten tös i vecka 19. Det var otroligt smärtsamt men att ta farväl var första steget för dem att börja läka. Hennes man ville först inte se barnet, det var för smärtsamt, men sjukvårdspersonalen övertygade honom till slut och han var tacksam för det. Istället för sina hemska fantasier fick han nu se sin lilla perfekta dotter och kunde börja sörja utan inblandning av skräckfantasier.
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19