• Fylgja

Carlanderskatöserna del 19

Grattis Calcaneus - det är inte alltid det stämmer det där med ålder och äggproduktion {#lang_emotions_smile}  Jag var också oväntat lättstimulerad.

Fick mitt förväntade minus på stickan idag {#lang_emotions_cry} så nu gör vi en paus med det här över sommaren. Det var nog klokt att bestämma det innan, för i besvikelsen blir jag ju alltid lite panikslagen och vill sätta igång igen. Och jag orkar faktiskt inte det just nu.

Tar nog en liten paus från FL också men tittar säkert in då och då och ser hur det går för er, och håller förstås tummarna för er allihop!!

• Fylgja

En liten fråga förresten - är det någon här i tråden som prövat akupunktur i samband med IVF? Funderar lite på att testa det men vet inte var jag ska börja leta.

Erfarenheter? Synpunkter? Någon som har ett ställe att rekommendera?

• Fylgja
    Turbon skrev 2010-05-05 21:27:21 följande:
    Som f d Carlanderskatös hoppar jag in här och tipsar om en akupunktör som Carlanderska tipsade mig om: Kinesiska Hälsokliniken, Karl Johansgatan 80, Göteborg, tel 144294 Jag har gått där vid två av försöken (varav ett blev vår store son) och jag tyckte absolut att det var värt att göra det. Det är kinesisk akupunktur och de ser till hela kroppen och vad som passar dig. Jag hade t ex en kall livmoder och skulle äta viss mat som man blev varm av och använda moxa, kinesisk rökelse, på vissa punkter på magen. Visst låter det flummigt (och rökelsen luktade jätteäckligt!) men jag resonerade som så att det kan ju inte ge sämre resultat och om det så bara ökar chansen med någon procent att bli gravid så är det absolut värt pengarna. Som ju i det stora hela inte är speciellt mycket. Tror jag betalade 400 - 500 kr per besök. Lycka till!
    Tack! Låter ju betryggande om Carlanderska rekommenderade dem.
    Vädur 78 skrev 2010-05-06 07:45:58 följande:
    gick oxå på akupunktur den gången vi lyckades, kinesisk även här i växjö. våran lille pojk kom till oss i söndags 2980 g och 49 cm lång, han hade lite bråttom och kom 25 dagar för tidigt!!!
    Grattis Vädur! Hoppas allt går bra framöver, de brukar ju trots allt lägga på sig ganska snabbt - och 3 kilo är ju helt ok!
    calcaneus skrev 2010-05-06 17:31:44 följande:
    Joho, överstimulerad var jag. Antagligen blir det bara ÄP (på måndag) och sedan insättning en annan cykel. Äggstockarna såg ut som... HÅL! Det var bara blåsor, nästan inget emellan, inte konstigt att jag börjar känna mig lite svullen om magen... Minst 15 i varje.  Jag skall inte få äggen att mogna med Ovitrelle som väl är vanligt (och som jag fick recept på först) utan med något som hette ungefär Suprafakt. När jag kollar FASS är det behandling på prostatacancer? Någon som vet något? Jag är lite besviken över att det blir ÄP på måndag, då skulle jag varit på kurs med kvällsaktivitet och annat skoj. Om det nu inte blir insättning direkt känns det liksom lite snopet, då kunde ju det hela väntat till nästa cykel... Äh, det reder sig... Kryddan: Synd, mitt deltagande! Vädur: Jättegrattis! (Fast det är smidigt med stort överjäst barn också, jag lovar!)
    Jag fick också Suprafakt pga överstimulering. Det hjälper till att få äggstockarna att lugna ner sig tydligen - men gör också att man inte kan göra ett återförande direkt. Men det spelar ju inte någon roll - är man överstimulerad återför de ju inte ändå. Trist för dig! Hoppas du mår lite bättre snart.
  • Fylgja

Hej på er! Har haft en datorpaus ett par veckor men läst ikapp nu! Spännande att läsa hur det går för er allihop!

Mulan massor med grattis!! Har tänkt på dig och hoppades hitta ett positivt besked när jag läste ikapp.

calcaneus skrev 2010-05-22 21:12:29 följande:
    Happiness: Jo, jag fick vänta för att jag tog den där Suprefacten som äggmognad istället. De sa att den stör hormonerna så man inte blir gravid efter den men jag fattade inte varför vi inte kunde prova när vi hade så många försök på oss. Men på lördagen som borde varit "vår dag" för ET fick jag mens så då förstod jag... Jag antar att det är pga Suprefacten de vill att vi skall vänta en månad till, eller då är hela hormonsystemet helt enkelt i otakt nu? Någon annan som vet hur länge man måste vänta mellan FET om man kör i naturlig cykel? Rent logiskt borde man ju kunna köra varje månad om man orkar med mentalt?
    Suprefacten gör att slemhinnan inte blir bra och att ett embryo alltså inte har någon stans att fästa.. Sedan är det väl förmodligen så att de vill att dina äggstockar ska lugna sig lite eftersom du blev överstimulerad. Så var det för mig iallafall.

Du kan göra FET varje månad om du orkar med det. Det kan du även göra om du gör FET stimulerat. Jag har kört 5 månader i rad, fast två försök blev ju tyvärr avbrutna. Kör man FET stimulerat är det på sätt och vis lättare eftersom du inte har någon riktigt normal cykel som kan ställa till det. Man slutar helt enkelt med hormonerna, så kommer en blödning efter ett par dagar och så börjar man om med hormonerna. Strejkar det kan de ordinera ett läkemedel som sätter igång mensen (kommer inte ihåg vad det heter nu - tänker bara på proviva men så heter det ju inte ;o) )  Men naturlig cykel är ju trots allt bäst. (och man mår bättre också rent fysiskt)
  • Fylgja

Förstår att du är otålig! Jag blev rätt ledsen när jag fick veta att de inte ville chansa på ett ET utan sätta in Suprefact för att få överstimuleringen att gå ner.

Sedan blev min mens försenad också efter första cykeln, otroligt irriterande{#lang_emotions_frown}

Men men, det är ju bra att de är måna om ens hälsa och inte chansar. Sedan tyckte jag också det var lite svårt att förstå att jag var överstimulerad - det var ju första gången med sprutor och jox och jag visste inte hur man skulle känna sig. Hade ont och var svullen och mådde illa och var rätt omtöcknad, men tänkte att det väl var så det skulle vara. Men det var det tydligen inte...

• Fylgja

Grattis till ruvarna!

Calcaneus - hoppas du får sällskap till FET. Min man har lyckats vara med på ett av dem, det sista, och det känns lite gott att ha med honom. Även om det är jag som kör :o)  Komiskt att du tycker sämre om göteborgstrafiken - jag hatade köra i Stockholm när vi bodde där. Fast på ett vis är Stockholmare faktiskt justare - lite bättre på att samarbeta i köer och så.

Sedan är ju korsvägen en bedrövlig trafiklösning, den kommer jag aldrig att känna mig trygg med..

Idag har jag pratat med Carlanderska, de lägger om min medicinering lite nästa försök. Trombyl och så Pergotime istället för Progynonen, för att se om jag får mindre biverkningar av det. Torbjörn tyckte att jag gått ner lite mycket i vikt på kort tid och det har han väl en poäng i. Svårt att veta tycker jag - vad man ska förvänta sig/stå ut med i form av sidoeffekter.

• Fylgja
    ceropegia skrev 2010-05-26 21:36:04 följande:
    Inte tittat in på några dagar... I måndags förmiddags började jag störtblöda..... Åkte in till Sahlgrenska akut, fick ligga på en brits i korridoren i 3h och grina...sen blev jag undersökt. De såg ett hjärta, men sa att det slog för långsamt..att jag bara kunnde åka hem och vänta på ett fullständigt missfall.... grinade lite till, körde hem och kröp ner under täcket.. Då ringde min man till Carlanderska.. Fick en akuttid dagen efteråt... Torbjörn som undersökte mig sa att allt såg jättebra ut..och att "Liten" vuxit så det knakat sen vi såg den på VUL förra veckan...från 8mm till 16mm..och hjärtat slog jättefint... Så han beklagade att läkaren på Sahlgrenska skrämt ihjäl mig så.. Vad blödningen berott på vet de dock ej... Men han tror att det kommer gå vägen, iaf om jag vilar mkt...så denna veckan är jag soffliggande konstant... Detta var helt vidrigt att vara med om, hoppas ni slipper! Man blir ju skitskraj! :( Happiness: Håller tummarna!!
    Men oj! Din stackare, vilken upplevelse. Tack och lov för Carlanderskas fina bemötande och kunnande! Håller alla tummar för att det lilla livet ska fortsätta att boa in sig. Blödningar är ju inte helt ovanliga har jag förstått, men otäcka.

Vila och ta hand om dig!
  • Fylgja
    Resande skrev 2010-05-29 07:49:05 följande:
    Jag har testat minus idag så det fungerade inte med stimulerat FET heller. Fjärde försöket åt pipsvängen. Kunde ju aldrig tro att det inte skulle bli ett enda syskon av 8 fina blastocyston men så är det... Vi lägger ner nu så jag lämnar tråden. Kommer säkert tjuvkika någon gång för att se hur det går för er andra. Lycka till!
    Nej så tråkigt! Det är ju det där jag fasar för att det ska hända oss också. Tre frysförsök har vi ju kvar, med fina blastocyster... men de ska ju trivas hos en också {#lang_emotions_frown}

Skickar varma tankar och hoppas ni får en bra sommar trots den stora besvikelsen.
  • Fylgja
    ceropegia skrev 2010-05-29 15:57:11 följande:
     Tack för all stöttning ang vad som hände mig i förra veckan. Men jag vågar fortfarande inte tro att Liten lever... Så sent som i morse kom levrat blod ut... och jag har väldigt mkt stickningar i livmodern.....vill bara att det skall bli onsdag... Kram på er!
    Förstår att dagarna är evighetslånga! Håller alla tummar för dig!

Och för dig med Happiness! Det låter ju ändå som det kan vara något bra besked på gång!
  • Fylgja
    ceropegia skrev 2010-06-01 21:36:57 följande:
    Jag kan ställa upp som levande bevis på att man aldrig skall ge upp, att mirakel faktiskt sker.... Blodet har forsat längs mina ben...stora klumpar har kommit ut..jag har haft skitont...ändå levde den lilla rackaren där inne när vi var på VUL imorse..och verkade må bra........ Thorbjörn tror att graviditeten kommer gå vägen.... Jag är lycklig, med chockad... och nervositeten kommer inte lägga sig för ens jag slutat blöda o slutar ha ont.....
    Åh så roligt! Kommer fortsätta hålla alla tummar för dig - förstår att det är påfrestande och fruktansvärt nervöst. Jag hittar den inte just nu - men jag hamnade på en blogg där en tjej hade haft en graviditet med blödningar hela första trimestern och ett par veckor till. Barnet mådde bra hela tiden, själv var hon självklart mör och matt pga ständiga blödningar. Och övertygad om att det skulle gå åt skogen - men det blev en liten fin pojk.

Så ibland är kroppen bara konstig! Men det hade ju varit så skönt om det kunde sluta blöda så att du fick må bra nu!
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19