• Fylgja

Carlanderskatöserna del 19

majsanna skrev 2010-09-19 21:25:16 följande:
    Hej allihopa!
    Hoppar in här för att ställa en fråga till er erfarna.Jag har nu genomfört den två gratisförsök som vi har i vårt landsting (Rmc) med minus som resultat båda gångerna. Därför tittar vi nu runt på de privata klinikerna och då bland annat på Carlanderska.
    Hur är er allmänna uppfattning av Carlanderska?? Är de positiva till att använda blodförtunnade mediciner såsom Trombyl och Innohep? Jag har använt det på Rmc på grund av att jag har en blodkoaguleringsstörning som gör mitt blod trögflytande och därmed har äggen svårare att fästa. Antar att jag måste använda det även i fortsättningen för att har någon chans att lyckas.

Vore kul om ni kunde berätta.
    Jag tycker de varit öppna och flexibla på Carlanderska.  Jag har ingen diagnostiserad blodkoaguleringsstörning, men äter Trombyl på ordination av Carlanderska nu. Orsaken är att de första tre FET misslyckats och då ville de pröva om det kan ha någon positiv effekt på mig.
    Överlag har jag alltid fått ett gott bemötande. Alla är vänliga och känns skickliga. Det kan kännas som lite ont om tid inne hos läkaren ibland, men har man frågor tas de emot seriöst och de tar sig tid. Så - jag kan rekommendera Carlanderska.
  • Fylgja
    FruNaftra skrev 2010-09-20 12:59:17 följande:
    Glömde nämna att vissa ägg fortfarande var omogna men Torbjörn hoppades på att de skulle hinna mogna under dagen innan befruktningstillfället. Vi har ganska dålig befruktnings- och nedfrysningsstatistik så därför känns det lite surt just nu men loppet är inte kört än!

KRAM
    Förstår att du blev besviken - men som sagt, blir några ägg befruktade och sedan trivs, så räcker det ju! Sköt om dig efter ÄP-pärsen nu.
  • Fylgja

Grattis Fru Naftra! Vilka goda nyheter! Nu håller vi tummarna för att ett helt gäng vill leva vidare.
    Jag fick Suprefact som sagt, men mådde väl sådär. Det blev en förbättring när jag fick det, svullnaden, illamåendet och "borta-i-huvudet" känslan minskade redan innan ÄP, men sedan hade jag ändå ett par rätt jobbiga dagar efteråt. Gick till jobbet dagen efter men det var inte så smart, fick ta mig hem efter lunch och kom knappt ihåg hur.

Så ta det lite lugnt idag som sagt Flört

• Fylgja

Äsch, jag glömde ju att jag loggade in här för att gnälla lite... Jag var ju på VUL i fredags och allt såg fint ut. Äggblåsor runt 15 mm och Göran trodde jag kunde se fram emot ÄL till helgen eller måndag, tisdag. Idag är det tisdag, inget utslag på stickan och strecket blir bara svagare Skrikandes    Känns välbekant, och frustrerande - tänk om det inte funkar den här gången heller, trots Pergotime??

Känner att jag är på helspänn hela tiden även om jag försöker tänka att det blir som det blir. Sover urdåligt och har svårt att slappna av - och så blir jag orolig att det ska påverka ägglossningen. Gah, all denna oro.

Nåja, får väl testa på några dagar. Har jag inte fått något utslag på torsdag tror jag att jag ringer Carlanderska och kollar även om det är en sticka kvar då.

• Fylgja
    cotton skrev 2010-09-21 19:20:09 följande:
    Glader igenom i mina inlägg.

Jag hoppas också att vi får en möjlighet att snart utöka vår familj med ytterligare en familjemedlem. Vi har en mens att vänta in och sedan ska vi börja med FET och det är ett stort steg. Kanske för stort, men som sagt, någon gång måste man ta alla jobbiga steg, och då kan vi gå igenom allt det nu.

Kramar om er allihop och jag både hoppas och tror vi får massor av plus i tråden. Och då hoppas jag att vi ses på fika-trådar med våra sommar och höstbebisar längre fram.
    Jag tror inte det behöver vara ett för stort steg att sätta igång med ett FET. Däremot kan du kanske komma att reagera, bli oväntat ledsen arg osv. Sorgen har ju olika faser och det kan svänga plötsligt. Men förmodligen är du medveten om det eftersom du verkar vara en klok kvinna Glad  Var rädd om dig hursomhelst, och ta en dag i taget.

Calcaneus och Skrippo - håller tummarna för er imorgon! Vem vet Calcaneus, mirakel kan ju ske.

Jag testar bara ÄL på morgonen. Jag är inte så rädd för att missa att ägglossning skett, däremot att äggen slutar utvecklas - det är det som hänt två gånger tidigare, det har sett ok ut vid VUL men sedan har det plötsligt avstannat ochh ägglossningen har uteblivit. När det sker är det inget att göra åt den månaden. Så jag försöker hålla i mig och inte ringa i onödan, men längre än torsdag vill jag inte vänta. Ringer jag fredag morgon lär de ha svårt att trycka in en koll i schemat.

Går det inte den här gången får jag väl se om de låter mig pröva stimulerat FET igen. Knapra Progynon alltså. Vi hade det uppe till samtal i samband med att jag fick reda på att Pergotime var slut, men Torbjörn var inte så pigg på att sätta mig på det igen, eller på att köra minivarianten av IVF (spruta ett tag). Vi får se..
  • Fylgja
    FruNaftra skrev 2010-09-22 08:28:56 följande:
    Calcaneus, näää vad surt då. Jag trodde man kunde göra FET vid nästkommande ÄL, alltså den som kommer efter nästkommande blödning. Då blir det några veckors extra väntande. Vad dumt. Man tycker man borde vänja sig vid väntandet....

Hur mår du idag? Jag håller tummarna för dig idag!!

Kryddan, har du frysisar kvar att köra med eller hur var det?

Lilla fröet, har ni gjort utredning än?
    FET= Frozen embryo transfer. Återföring av embryo (blastocyst som blivit nedfruset efter IVF) i stimulerad eller ickestimulerad cykel .
    ET= Embryo transfer. Sk "färskförsök" där det återförs ett embryo/blastocyst direkt efter en IVF
    Jag vänjer mig aldrig vid väntandet...  Så jag förstår om det känns motigt. Tyckte själv det kändes som evigheter när jag fick hoppa över en cykel efter IVF:et.

Ja vi har fyra blastistar kvar i frysen. Fick otippat bra utdelning på vårt första IVF (otippat pga manlig faktor)

Tänk vad man kan oroa sig i onödan förresten - idag var det en fin leende gubbe på ÄL-stickan! Så FET är satt till tisdag nästa vecka.

cotton skrev 2010-09-21 22:04:24 följande:

Kryddan71, tänk att det ska vara så otroligt komplicerat med ägglossning ändå. Väldigt mycket att tänka på och hålla reda på. Men ring på torsdag om det känns bäst. Och skulle det bli så att din ÄL uteblir denna gång, tycker jag gott att Torbjörn kan kika på alternativ för dig. Denna väntan vi tvingas igenom är otroligt påfrestande och inte ens en så klok IVF-läkare som Torbjörn kan nog förstå det alla gånger...
    Tack för omtanken! Att Torbjörn var tveksam till att sätta mig på stimulering beror på att jag försökt det två gånger tidigare och haft lite för kraftiga biverkningar, enligt honom. Hastig viktnedgång osv.
    Det är ju alltid så svårt att veta hur man "ska" må, så jag reagerade inte själv. Eller tog inte upp det med dem snarare. Det uppdagades i ett uppföljningssamtal efter tredje misslyckade FET.   Mot bakgrund av det ville han hellre att jag skulle pröva ostimulerat igen en omgång. Jag har ÄL, men tydigen inte varje månad, ibland går det tydligen flera månader mellan gångerna.

Lilla Fröet - välkommen hit! Och lycka till med besöket på Carlanderska. Det låter ju ändå som att ni har goda förutsättningar - om du har ÄL regelbundet och ni har fått barn "på egen hand" tidigare.
  • Fylgja
    cotton skrev 2010-09-22 12:55:27 följande:
    Kryddan71, vad härligt med så många blastisar i frysen! Visst är det så att ett FET försök räknas som ett halvt ET försök? Så köper man ett trepack för 60,000 kr på CA, kan man lika gärna köra tre ET försök eller sex stycken FET försök?

Då förstår jag varför Torbjörn varit osäker men nu fick du äntligen en glad gubbe! Så FET om några dagar nu... å så spännande!

Lilla fröet, jag vet inte alls hur mycket de kikar på övervikt och dylikt på CA, men det känns irrelevant hur mycket mannen väger.
    Ja det stämmer - ett FET räknas som ett halvt ET, och eftersom vårt första IVF inte ledde till ett ET men däremot till 7 frysta blasistar så fick vi möjlighet till 6 FET.

Lilla Fröet - de fäster ingen vikt (ha ha) vid mannens vikt. Min man är också överviktig, och de nämnde under utredninngen att det ev. kan ha viss påverkan på fertiliteten, men ingen på behandlingen. Dvs det spelar ingen roll när han väl "lämnat sitt bidrag".  Ligger du på BMI 26 så räknas det väl som en viss övervikt, men inte såpass stor att den skulle betyda så mycket. Har en väninna som hamnar på "fetma" nivån, men det var inget snack om det när hon gjorde sitt IVF eftersom hon var frisk och så i övrigt,. Däremot fick hon höra en del om det på MVC, men det är ju en annan sak.
    danei skrev 2010-09-22 13:41:17 följande:
    Själv sitter jag här med värdens molvärk i magen, brukar få det ett par dar innan det är dags för mens men eftersom jag inte känner mig lättirriterad som jag brukar göra så tolkar jag det som possitivt änsålänge.

Hade gärna haft TD på fredag, känns som jag har väldigt långt mellan FET och TD kommer vara på RD14 då. Men det är kanske vanligt?
    Jag har för mig att jag haft TD på dag 14 varje gång, så det är nog rätt normalt. Håller tummarna att det är en positiv molvärk! (Låter knäppt, men du förstår nog!)
  • Fylgja
    FruNaftra skrev 2010-09-22 15:23:50 följande:
    Vad menar ni när ni säger att en FET räknas som ett halvt ET?
    Jag som betalat för ett singel IVF-försök och inte får göra ET....tror ni vi får göra 2 FET utan extra kostnad då? De har inte sagt något om detta till oss utan  bara att vi skulle skjuta på återföringen till nästkommande menscykel sa de.
    Jag vet faktiskt inte vad som gäller vid singel IVF, men till mig sa de att eftersom de inte kunnat återföra något embryo vid IVF:et så räknades det inte. Fråga nästa gång vetja Glad 
  • Fylgja
    calcaneus skrev 2010-09-22 20:51:09 följande:
    Som väntat var det ett minus i morse. Jag talade in på Carlanderskas tel- svarare och ringde distansgyn och sa att jag vill fortsätta direkt. Då fick jag en tid på måndag för att kontrollera inför nästa ÄL och då känns det genast som om man är på banan igen! Nu måste jag nog beställa fler ÄL-stickor...
    Så trist! Men som sagt - då håller jag tummarna för ett plus nästa gång!
    Lilla fröet skrev 2010-09-22 20:25:27 följande:
    ja, min man fick ju då för 6 år sen bra resultat på sitt prov..men dom tar väl förmodligen om det, ingår det i läkarbesöket, har försökt att läsa mig till det..men jag e väl lite trög   Försöker gå ner lite igen, läste i min journal vad läkaren skirivt, "har lyckats gå ner 15 kg men fortfarande inte gravid, o med samma partner"  har inte vart såhär smal som jag e nu sen jag gick i högstadiet.. men vi får se vad dom säger, tänkte jag skulle komma till 25 i bmi innan jag kommer dit
    Ja de lär ta om provet. Min man lämnade inte direkt vid läkarbesöket utan vid ett annat tillfälle, men det kan nog vara lite individuellt.
  • Fylgja

Fakturan skickas ut med kort betalningsdatum, jag tror det var 7 eller 10 dagar om jag minns rätt  - vi fick info om det på ett tidigt stadie så förmodligen har det blivit någon miss! Trist - hoppas det löser sig ändå. Ta upp det med Carlanderska - de kanske kan göra någon annan lösning när det inte är ni själva som ska betala in beloppet. De brukar ju vara flexibla.

Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19