• Fylgja

Carlanderskatöserna del 19

mulan skrev 2011-01-02 20:15:00 följande:
    Den 29:e anlände ytterligare en liten Carlandeska bebis Hjärta!

kl 8.49 föddes vår lilla Ebba med planerat kejsarsnitt pga sätesbjudning. 48 cm och 3110 g och såklart världens sötaste Hjärta.
    På torsdag är det 5 år sedan vi började kämpa och det tog oss 9 försök (7 återföringar o 2 avbrutna försök) men nu är vår efterlängtade dotter äntligen här och vi är världens lyckligaste Hjärta.

Ge inte upp och jag hoppas verkligen att ni alla i tråden en dag ska få uppleva denna lycka

Kramar
    Å så härligt att höra!!! Stort stort grattis! Jag har faktiskt haft dig och din historia i tankarna när jag har tyckt att det känts hopplöst. Hjärta
  • Fylgja
    FruNaftra skrev 2011-01-02 21:18:12 följande:
    Neeej...CA har ju stängt tills på fredag. Då går det ju inte att ringa dom
    Ring tel.svararen, de läser av den ibland - jag ska in på VUL på fredag så då är de iallafall där (om det nu inte blir inställt som det blev för lilla Fröet..)
  • Fylgja

Shibby: Jag tyckte också det var läskigt att ta första sprutan, har lite sprutskräck. Men min man klarade absolut inte av att hjälpa mig med det så det var bara att bita ihop Glad  Jag tog båda sortens sprutor i magen, på olika sidor om naveln. Orgalutran är lite knepigare att  ta, man får vara lite mer beslutsam. Om de inte har bytt sprutspets förstås, det var tal om det när jag höll på med dem.

Sydney: Jag har frågat om det där med ostimulerat/stimulerat och det svar jag fick var att det inte spelade så stor roll, men om man har väldigt osäker ägglossning blir det ju ett stressmoment i sig och då kan stimulerad funka bättre. Eller mitt i mellan varianten, som jag gjorde ett par gånger - Pergotime. Då får ägglossningen lite hjälp på traven samtidigt som man slipper allt det där med vaginatorier osv.

amorosa skrev 2011-01-04 08:38:52 följande:
    Härligt att så många är igång nu!

Mulan: stort grattis! Det ger verkligen hopp!

Jag väntar på min mens, efter Provera behandling. Borde kommit i söndags eller igår, men inget. Elisabeth sa jag skulle grav testa idag om den inte kommit. Det var så klart negativt. I ena meningen sa hon att jag inte skulle börja med sprutor på en tisdag, och i andra meningen sa hon att jag skulle börja idag om grav testet var negativt. Jag är totalt villrådig. Ska jag börja ikväll eller inte?? När vi pratade om grav testet sa hon 4/1 och jag tänkte inte på då att det var en tisdag, och att det var tvärtemot vad hon sagt innan. Kan ju inte ringa och fråga heller. Men ska kanske snacka in på svararen och hoppas att de lyssnar av idag och ringer tillbaka. Vad tror ni?
    Testa att ringa och se  om de hör av sig. Jag vet inte - det låter ju lite konstigt om du skulle börja med sprutorna trots att mensen inte kommit, men det kanske finns något skäl till det?? Jobbigt att inte känna att man vet vad som gäller Rynkar på näsan
  • Fylgja
    cotton skrev 2011-01-04 12:18:00 följande:
    Kryddan, när ska du iväg på ditt VUL? Hur känns det? Pirrigt, nervöst? Hur mår du rent allmänt i din grav?

Igår gick jag in i vecka 11+0, den 12e veckan. Känns otroligt skönt, även om jag inte tror jag kommer att kunna slappna av i denna graviditete förrän efter vecka 19+0 vilket är dagen då Cornelius föddes.
    På fredag! Och ja, det känns otroligt pirrigt och nervöst. Jag mår rätt ok - inget farligt illamående att tala om, däremot avgrundstrött Rynkar på näsan Jag är ju van vid att vara onormalt trött men det här är ju löjligt - förmiddagarna är en enda kamp att ens orka sitta upp. Tvingar mig upp och ut för att få luft och tänker att grannarna lär väl plocka upp mig om jag inte orkar rundan runt Cool    Jag kan tack och lov jobba hemma mycket, det känns otroligt lyxigt just nu. Men imorgon ska jag vara på MVC klockan 10, får se hur det går! Otroligt när man tycker klockan 10 är tidigt!!

Jag förstår verkligen att du inte så enkelt kan slappna av och njuta helt av graviditeten - jag har väldigt svårt att tro att jag kommer göra det förrän jag - förhoppningsvis - har en bebis i famnen, och jag har ju inte dina hemska erfarenheter!
  • Fylgja
    amorosa skrev 2011-01-04 12:34:33 följande:
    Tar ni Orgalutran 90 grader mot magen, precis som de andra sprutorna? Har för mig att jag läst att den ska stickas in 45 grader. Men det är lite trixigt att få nålen genom huden ibland då. Det gäller att ha den spetsiga sidan på nålen mot huden.
    Jag minns inte riktigt, men jag har för mig att man fick vinkla sprutan lite mer för att få in den, så det kanske blev typ 45 grader då...  Svårast var väl att man behövde tjuffa in den med lite kraft, det tog emot.  Jag fick göra om det ett par gånger med ett par av sprutorna.

De andra sprutornan (förutom ägglossningssprutan) gled ju in i huden lätt eftersom de var så tunna.
  • Fylgja

Jag är i 8+3 på fredag om jag nu minns rätt.  Är lite orolig nu eftersom jag fått tillbaka den där mensvärken jag hade i början, den har varit borta ett par veckor nu.  Men men.. ska försöka låta bli att oroa mig för allt och inget.

• Fylgja
    FruNaftra skrev 2011-01-06 10:08:18 följande:
    Amroa, ett tips är att överlämna läkemedel till CA istället för att lämna tillbaka det till apoteket för förstörelse. Då kan CA lämna medicinerna till utländska patienter som saknar högkostnadsskydd. Medicinerna är ju ändå betalade för och det är ju bra om man kan hjälpa ett behövande par om det går   Jag lämnade igen min vaginalgel (har 14 förpackningar) till CA och de blev jätteglada. Skönt att kunna hjälpa någon

Hoppas CA jobbar för högtryck i helgen så de kan ta igen det värsta. Måste verkligen få tag på dom nu känner jag!
    Bra tips - jag lämnade också tillbaka en del till CA, lite oöppnade sprutor mm. Har man annan medicin och bor i Gbg-området är det ett tips att lämna till Rosengrenska stiftelsen som hjälper papperslösa med medicinska problem. De tar gärna emot diverse mediciner, näringsdrycker etc, man kan kontakta dem via mail och kolla om de kan ta emot det man har.
  • Fylgja
    FruNaftra skrev 2011-01-06 13:38:57 följande:
    Jättebra idé!
    Min man har också tipsat om detta eftersom han jobbar som SSK på akuten. Tycker det är skrämmande att SD ville sopa bort detta...det är ju papperslösas enda chans till ett drägligt liv om hälsan skulle försämras :( Men de är ju inte mycket värda i deras ögon.
    Ja SD är ju som de är..  Rynkar på näsan Man blir lite mörkrädd ibland...    Rosengrenska gör ett toppenjobb och vid det här laget är ju nätverket rätt stort, finns både sjukgymnaster, terapeuter mfl vårdpersonal, förutom sjuksköterskor och läkare.

Sist jag var i kontakt med dem behövde de antidepressiva och blöjor till större barn - eftersom de hade flera som hade svårt att "hålla tätt" pga all oro. Vidrig tillvaro..  Men det var ett tag sedan så nu vet jag inte. Vanliga "basmediciner" är ju alltid välkomna.
  • Fylgja
    Shibby 78 skrev 2011-01-06 21:03:02 följande:
    Ok, då ligger du en dag före mig med likadant protokoll då
    Läste att man ska vinkla den 45 grader istället. Var den lätt att ta? Ska man stoppa in den och sen dra ut för att se att man inte träffat något blodkärl?
    Du behöver vara lite mer beslutsam när du tar sprutan, den är liksom lite segare att få igenom huden. Men jag minns inget om att man skulle dra ut den igen?? Vet att det blödde lite vid ett tillfälle, jag kollade med CA och de sa att det inte var så himla farligt.
  • Fylgja
    FruNaftra skrev 2011-01-06 17:56:02 följande:
    Ååhhh....det gör ont i hjärtat av att läsa det du skriver, Kryddan71

Man kan säkert göra mycket men med alla stora omkostnader kombinerat med föräldraledighet så finns det inte många kronor över, om ens några. Men det är bra att känna till detta den dagen man står med mediciner eller bjöjor osv och funderar på att kassera.

I morgon öppnar CA. Wooowooo!!!!  Hoppas de ringer snart så jag kan få tid för VUL. Så jobbigt att gå runt och inte veta om det är mens man har eller ej.
    Ja hjälp, pengarna ska räcka till mycket! Men som sagt, ibland får man ju mediciner över av ett eller annat skäl. Vi hittade en del när vi rensade efter mina svärföräldrar t.ex.
    sydney skrev 2011-01-06 18:05:57 följande:
    kryddan: det är ju kanon att kunna hjälpa till på så sätt. Det är nog inte så många som vet om såna här grejer, och så slänger man istället. Är det imorgon du ska på VUL? lycka till!

Hoppas alla som behöver får kontakt med CA imorgon. De lär ha lite att göra då!
    Jag får roa mig med pukaåkning tror jag. shit vad snö det har kommit nu.
    Låter kul med pulka! Här har det snöat mycket också, har skottat ett antal timmar de senaste dagarna - men nu regnar det... det var väl onödigt!
    Lilla fröet skrev 2011-01-06 19:22:51 följande:
    kryddan, lycka till i mon, det kommer gå kanon
    Tack! Har du hört något mer om ditt VUL?
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19