Inlägg från: Lilla fröet |Visa alla inlägg
  • Lilla fröet

Carlanderskatöserna del 19

Hej, jag e ny här
    vi har idag en dotter, färdigutredda under 2004 gjort en missfallsutredning o där inga fel, jag har endometrios, men endast micro, opererats både med titthål o tagit bort sammanväxningar o polyper vid 2 tillfällen, har nu alltså sökt till carlanderska..men vad kan dom egentligen göra för oss..gör ett sista försök, vet ju bara hur galet dåligt man mådde när man va inne i denna cirkusen o vill ju egentligen inte hamna där igen, fast det e skillnad på den längtan som fanns när man inte hade något barn..kanske låter knäppt i era öron men hoppas ni förstår vad jag menar

min man gjorde ett spermaprov då för 6 år sen,  tror ni man behöver göra om det? 

Mamma till världens finaste tjej (vill du kolla hos mig så säg till
  • Lilla fröet

hej på er alla..ska till carlanderska den 4 okt, första besöket, har ju följt er ett tag nu, men jag nåste bara fråga..vad är det där ni skriver om FET? Man kan ju tror att man ska kunna allt vid detta laget..men icke! Känns ju så fånigt, men jag e så nyfiken. Är det d som e det vanligaste man gör? Jag har köpt en sån där fertilitetsmonitor sen ca 1 år o jag har påvisad äl varje mån..fick utslag i morse, så då e det alltså lägga att mysa ikväll då? Eller brukar ni köra på i flera dagar efteråt oxå? 

• Lilla fröet
    FruNaftra skrev 2010-09-22 08:28:56 följande:
    Calcaneus, näää vad surt då. Jag trodde man kunde göra FET vid nästkommande ÄL, alltså den som kommer efter nästkommande blödning. Då blir det några veckors extra väntande. Vad dumt. Man tycker man borde vänja sig vid väntandet....

Hur mår du idag? Jag håller tummarna för dig idag!!

Kryddan, har du frysisar kvar att köra med eller hur var det?

Lilla fröet, har ni gjort utredning än?
    FET= Frozen embryo transfer. Återföring av embryo (blastocyst som blivit nedfruset efter IVF) i stimulerad eller ickestimulerad cykel .
    ET= Embryo transfer. Sk "färskförsök" där det återförs ett embryo/blastocyst direkt efter en IVF
    vi är utredda för många år sen inom landstinget, op 05 för sammanväxningar o polyper i livmodern o lite microendo.. har spolat äggledarna, gjorde en liknande op nu o det fanns få polyper men nu e det borta iaf, gjort en mf-utredning som inte visade några fel, har idag en dotter på snart 4 år så vi kände att det va dags att söka hjälp privat nu. Men man förstår ju inte allt..
  • Lilla fröet
    FruNaftra skrev 2010-09-22 09:13:38 följande:
    Oroa dig inte. Du kommer snart bli lika klok och upplyst som vi andra här inne   
    Ärligt talat så är det dumt att ge dig amatörråd här inne utan det är bättre att du får prata med läkaren om vilken metod som är bäst för er. Det ser så olika ut för oss alla.
    ja, det e klart! det jag nästan e  mest "rädd" för är attd et inte ska finnas nån metod så att ta till...
  • Lilla fröet
    mulan skrev 2010-09-22 10:24:33 följande:
    Lilla fröet: Välkommen hit !!!!!

Skrippo och Calcaneus: Hoppas på fin fina + idag hos er båda!!!!! Tummar och kramar
    Tack
  • Lilla fröet
    cotton skrev 2010-09-22 11:38:56 följande:
    Hoppas ni får fina plus idag Calcaneus och Skrippo!

Lilla fröet, du får väldigt bra svar av CA. De är väldigt noggranna och otroligt professionella. Jag tror de får tillgång till tidigare journaler men var tydlig och berätta allt som hänt så att de kan sätta in bästa möjliga åtgärder. Jag fick exempelvis en polyp på livmoderhalsen under min senaste graviditet och jag tänker absolut ta upp det under mitt möte med läkaren (Torbjörn) och höra ifall det kan påverka nästa graviditetsförsök. (FET för min del)
    ja, jag har hört gott om carlanderska, doms kulle ringa till salhgrenska o få mina journaler därifrån, o jag har fått mina ifrån krokslätt där vi först utreddes så alla dom sakerna är på sin plats..
    jag vet ju att det spelar roll om, kvinnan är överviktig, hur petiga är dom? Mitt bmi ligger på 26, men min man däremot e ju större..brukar dom lägga nån vikt på mannen?
  • Lilla fröet
    Fylgja skrev 2010-09-22 15:16:27 följande:
    Ja det stämmer - ett FET räknas som ett halvt ET, och eftersom vårt första IVF inte ledde till ett ET men däremot till 7 frysta blasistar så fick vi möjlighet till 6 FET.

Lilla Fröet - de fäster ingen vikt (ha ha) vid mannens vikt. Min man är också överviktig, och de nämnde under utredninngen att det ev. kan ha viss påverkan på fertiliteten, men ingen på behandlingen. Dvs det spelar ingen roll när han väl "lämnat sitt bidrag".  Ligger du på BMI 26 så räknas det väl som en viss övervikt, men inte såpass stor att den skulle betyda så mycket. Har en väninna som hamnar på "fetma" nivån, men det var inget snack om det när hon gjorde sitt IVF eftersom hon var frisk och så i övrigt,. Däremot fick hon höra en del om det på MVC, men det är ju en annan sak.
    danei skrev 2010-09-22 13:41:17 följande:
    Själv sitter jag här med värdens molvärk i magen, brukar få det ett par dar innan det är dags för mens men eftersom jag inte känner mig lättirriterad som jag brukar göra så tolkar jag det som possitivt änsålänge.

Hade gärna haft TD på fredag, känns som jag har väldigt långt mellan FET och TD kommer vara på RD14 då. Men det är kanske vanligt?
    Jag har för mig att jag haft TD på dag 14 varje gång, så det är nog rätt normalt. Håller tummarna att det är en positiv molvärk! (Låter knäppt, men du förstår nog!)
    ja, min man fick ju då för 6 år sen bra resultat på sitt prov..men dom tar väl förmodligen om det, ingår det i läkarbesöket, har försökt att läsa mig till det..men jag e väl lite trög   Försöker gå ner lite igen, läste i min journal vad läkaren skirivt, "har lyckats gå ner 15 kg men fortfarande inte gravid, o med samma partner"  har inte vart såhär smal som jag e nu sen jag gick i högstadiet.. men vi får se vad dom säger, tänkte jag skulle komma till 25 i bmi innan jag kommer dit
  • Lilla fröet

läste att man inte ska "banta" under tiden man försöker bli gravid? Jag kör ju gi för att gå ner i vikt.. ska det försvåra eller vaför ska man nte? Kanske en dum fråga

• Lilla fröet

i mon ska jag o min man äntligen till carlanderska..ska man betala för besöket då eller får man en faktura?

• Lilla fröet
    Vädur 78 skrev 2010-10-03 21:00:53 följande:
    Vad är det för besök?
    Vårt besök innan start var gratis eller ingick i paketet vi köpte
    det är ett läkarbesök, samtal o genomgång av våra utredningar o de papper vi har fyllt i..stod att det skulle kosta 3-5000, vi har inte köpt nåt paket...ännu
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19