Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

För oss som bakar

Hej allihopa!

Jag måste fråga en sak. Jag tycker jag är ganska insatt i bakandets trender. Det är mitt största intresse, så det är väl inte så konstigt! Men, så idag köpte jag tidningen Hembakat och fick en smärre chock!
    Vad tusan är whoopies?
    Här kommer jag och trodde cupcakes, macroner och surdeg var grejen, och så snackas det om whoopies! Som visserligen ser ut som macroner, men ändå.

Är det någon här som provat såna? Är det goda, hur är konsistensen? Blev grymt sugen på att provbaka några

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep

Men hörni!

Var det AnnLee som hade gjort Cookies in a jar i sin blogg? Om man har i torrjäst, borde man inte kunna ge bort bröd och allt möjligt då? =)

• Shaun the sheep

Åh, idag har jag bakat Dulce de Lechebrownies! Har bara provat dem lite varma än, och de var såklart goda.

Men det står i receptet att de är ännu godare dagen efter, och det brukar ju stämma! =) Ser fram emot fikat imorgon

• Shaun the sheep
    principessan skrev 2011-02-08 19:49:41 följande:
    Har du recept på det? Själv har jag börjat prenumerera på tidningen hembakat... Mycket som är lockande i den! 

Javisst! Kan inte länka för Jag skriver via mobilen, men receptet är från mingodasida.blogspot.com! Det finns säkert nån sökfunktion,och om inte så finns ju google ;) De smakar himmelskt!
  • Shaun the sheep

Idag blev det whoopie pies! Hur gott som helst! Blev super inspirerad av bloggen Bake my day och satte igång. Hade dock peanutbutterfrosting emellan, eftersom jag var så himla sugen på det! Tyvärr blev ingen bild,
    för de blev inte så snygga.. Men nästa gång så! =)

• Shaun the sheep
    Tinkerbelle skrev 2011-02-24 12:23:51 följande:

Whoppie Pie med härlig fyllning av mascarpone och hallon
    louisespis.blogspot.com/2011/02/whoppie-pie-m...

Jag hade också problem att få till en bra klick på plåten! Fast min smet var nog för rinnig, så total motsats till dig! Haha, vad konstigt det kan bli. Hursomhelst lät det jättegott, kanske borde prova ditt recept nästa gång! =)
  • Shaun the sheep
    Tinkerbelle skrev 2011-02-24 13:38:39 följande:
    Ja, skam den som ger sig! Efter en trip till affären med dottern så ska vi ta och baka lite choklad whoppies Har frosting över som jag vill göra slut på. Får se hur det blir den här gången...
    Lycka till!
  • Shaun the sheep
    queenofangels skrev 2011-02-24 17:37:49 följande:
    ni som också gillar att baka, kan ni hjälpa mig med en bra fyllning på en tårta där dom vill ha något chokladigt. ska göra en vanlig chokladmousse, men vad mer som e chokladigt tycker ni passar?? e till en 4 åring
    Kanske dumlefluff? Eller marabouganache? :)
  • Shaun the sheep
    queenofangels skrev 2011-02-24 19:42:23 följande:
    har också funderat på dumleflufff. om man gör en mörk chokladmousse o dumlefluff borde de väl inte bli mega sött.
    Nej, precis! Jag tror det blir perfekt!
  • Shaun the sheep
    Belavon skrev 2011-02-26 17:32:33 följande:
    Jag har provat att baka bröd de senaste två veckorna, men bara misslyckats. De blir så kompakta och hårda, jag vill ju ha dem mjuka och fluffiga... tips?
    Det som jag tycker gör enorm skillnad är att börja med lite mindre mjöl än som står i receptet. Sen köra degen med assistenten/degkrokar till elvispen i 5 minuter ungefär. Tillslut är degen inte alls kladdig, som den ju kan kännas i vanliga fall om man har för lite mjöl. Jag brukar vara dålig på att knåda brödet när det jäst klart, men det brukar bli bra ändå. Men när jag upptäckte degkrokarna (för att senare köpa assistent) så öppnades en hel värld framför mig kändes det som
    Det är mitt enda tips faktiskt, hoppas att det kan vara till hjälp!
Svar på tråden För oss som bakar