Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

För oss som bakar

Måste bara berätta om vad jag såg idag!

SÅ länge som jag väntat och letat. Nu äntligen! Var på Ica Maxi idag, och nu har dom börjat sälja chokladpellets, alltså typ chocolate chips, från Odense! Måste nästan premiärbaka något med dessa, har till och med mailat Odense förut men fick svaret att det nästan bara är City Gross som säljer deras pellets. Men nu så! =)

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep
    Ann Lee skrev 2010-11-10 19:25:02 följande:
    Men är de goda? Jag har nog hittat någon variant någon gång... värre kvalitet än blockchoklad kändes det som. Därför brukar jag hacka själv. Kan inte du testa och recensera här?
    Det kan jag helt klart göra
    Kakaoinnehållet i den mörka chokladen var 53% tror jag. Det beror väl på hur bitter man vill att den ska vara
    Det verkar inte gå att kolla innehållet på hemsidan tyvärr, annars hade man ju iallafall kunnat jämföra :)
  • Shaun the sheep
    phillipha skrev 2010-11-11 19:58:46 följande:
    Jag skulle vilja ha lite tips av er som bakar en massa...

Min man är allergisk mot ägg och nötter(alla nötter och mandel) och jag skulle vilja baka något smarrigt som han kan äta. Har ni något förslag?

/Jenny
    Det finns en sida som heter typ www.allergimat.com och där brukar jag alltid kolla när jag saknar ägg eller nåt annat. Annars kan jag tipsa om en chocolate ganache tarte, om det lockar?
  • Shaun the sheep
    phillipha skrev 2010-11-12 11:30:51 följande:
    Det låter otroligt gott! Har du ett recept :)
    Det har jag!

Chocolate Ganache Tart
    Ingredienser:

KEXBOTTEN
    - 300 g kaksmulor (jag brukar göra 150 g digestive & 150 g Maryland chocolate chip cookies) 
    - 10 msk smält smör
    GANACHE
    - 3 dl grädde
    - 340g mjölk choklad (mörk går lika bra för de som vill), Marabou!

Gör så här:
    KEXBOTTEN
    Sätt ugnen på 175 grader. Blanda smulorna med smöret. Tryck ut på en form med löstagbar botten, tryck upp kanterna ca 2-3 cm. Grädda i 10 min, inte mer. Låt svalna helt.
    GANACHE
    Hacka chokladen och lägg i en skål.  Koka upp grädden i en kastrull och ha över chokladen, rör om tills all choklad smält. Häll över den svala kexbotten och täck med plastfolie och ställ i kylen över natten till fyllningen stelnat.
    Servera med grädde!
    Personligen tycker jag den är lättast att skära efter 2 dygn, men det är ju absolut inget måste.
    Den är riktigt god,! I originalrecpetet ska det vara 4 dl kaksmulor, och det stod då att det skulle vara bara cookies. Det funkar, men är lite bökigare. Botten blir väldigt hård och svår att skära. Men vill du hellre prova det, så går det som sagt också
  • Shaun the sheep
    Csve skrev 2010-11-17 09:07:24 följande:
    Igårkväll fick jag ett ryck och bakade lussekatter!
    Dom blev (som vanligt Flört ) jättegoda!
    Men nästa ggn gör jag som ja gjort innan, har i lite riven mandelmassa i!
    Åh, vad gott! Själv ska jag baka saffranskrans i helgen, också med mandelmassa såklart. GUD vad gott det är! Äter också lussekatter just nu faktiskt, men jag har fuskat och köpt färdiga Skäms
  • Shaun the sheep
    Csve skrev 2010-11-17 12:29:44 följande:
    Har aldrig gjort saffranskrans faktiskt!
    Köpta lussekatter e oftast torra tycker jag., =(
    Det här var såna där butiksbakade. Såna tycker jag blir så sjukt goda, nästan godare än hembakta.
    Men det är väl en massa skräp i säkert.
    Att göra en krans är så smidigt, man gör bara en halv deg, vill man kan man ju göra en hel deg som vanligt,
    och göra två kransar istället :) Jag brukar baka dem i springform för att få en snygg form på kransen
  • Shaun the sheep
    Tinkerbelle skrev 2010-11-19 13:37:34 följande:
    Saffransbröd med pepparkaksfyllning blev det senast för mig. Kul när det börjar närma sig jul!

louisespis.blogspot.com/2010/11/saffransbrod-...
    Gällande ett helt annat recept: Vilken soppa tror du rent spontant skulle passa bäst till chili chesse muffin sconesen? Är så sugen på att prova dem i helgen
  • Shaun the sheep
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-11-19 17:12:13 följande:
    OT: Min grabb kollar på dig just nu på SVT Play
    Haha! Visst är jag ganska påhittig?
  • Shaun the sheep
    6barnsmamman skrev 2010-11-20 18:40:56 följande:
    Hej på er!! Hoppas ni kan hjälpa mig...FlörtSonen fyller 17 på onsdag o naturligtvis ska han ha en tårta, frågan är bara vilken sorts tårta? Känns som man bara gör samma variant hela tiden o just tårta är väl inte min starkaste sida på bakfronten... Har ni några bra tips?
    Vad tycker han om för smaker då? Finns det något han är allergisk mot eller absolut inte tycker om?
  • Shaun the sheep
    Tinkerbelle skrev 2010-11-22 13:56:30 följande:
    Sorry att jag inte sett frågan. Har inte haft tid at sitta vid datorn så mycket det senaste. Men jag kan verkligen rekommendera muffinsen till en len tomatsoppa eller sparrissoppa. Lite mildare soppor, fast å andra sidan åt jag dem till en Kelda kyckling Orientalisk eller caribisk? och det var jättegott också. Gjorde även grönärtsoppa i helgen och det skulle de passat till.
    Tänkte eventuellt göra en sötpotatissoppa imorgon och testa till, får återkomma om det blev gott

louisespis.blogspot.com/
    Tack så mycket, ska nog prova tomatsoppa Båda barnen älskar också sån, så det blir nog bra! =)
Svar på tråden För oss som bakar