• Kavat

Äggallergitråden

Nenna B skrev 2011-09-04 09:11:21 följande:
    Då syns inte den sena reaktionen på pricktest? Om man inte uppmärksammar det hemma senare alltså?
    Precis, pricktest visar på snabb reaktion.

Om det inte visar på pricktest direkt så finns det en möjlighet att det visar senare ja. Det brukar dock inte läkarna bry sig om. Alltså pricktest är gjort för att läsas av efter femton minuter. Men vet man vad som prickats var och ser en sen reaktion på pricken så är det i princip så patchtest funkar...
  • Kavat
    Twixie skrev 2011-09-04 12:13:29 följande:
    Tack Kavat Så sent som i våras reagerade han fortfarande på ägg (kokt som rått) inom fem minuter från det att jag satt på plåstret. Det har också blivit stora blåsor, man har också sett var han kliat sig om han har varit snabbare än måg. Men nu som sagt gav det ingen reaktion då utan han hade på plåstret i över en timme utan reaktion, därmot eftermiddagen efter så blev det knottrigt och rött. Ska pröva dock nästa gång med annat plåster, så att det inte är plåstret han reagerat på. Han får utlslag av "Cars" och dem plåstrena. Frågan är bara hur hans reaktion på ägg har förändrats, tidigare spydde han inom 15 min efter intag av ägg, undrar hur han reagerar nu. Skulle vilja veta, men vill ju inte provocera...
    Både jag och barnen reagerar på plåsterhäfta. Bäst är faktiskt den som heter sensitive. Men du borde väl kunna se om reaktion bli under själva "kompressen" eller under plåsterhäftan? I alla fall om det inte spridit sig massor. Sätt ett helt rent plåster brevid?
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2011-09-04 12:17:50 följande:
    Min son hade högt resultat på ägg på blodprovet! Sambon har kokat o skalat ägg i sonens närhet, utan resultat o även satti kokt ägg på benet utan resultat!
    Då betyder det alltså att han tål och vara i närheten av ägg o röra vid ägg, men inte äta ägg?
    Det låter så ja. Dock kan det ju förändras, till det bättre eller sämre.
  • Kavat
    shine skrev 2011-09-07 13:18:50 följande:
    Hej!
    Om jag ammar och slutar att äta ägg. Hur lång tid tar det innan jag märket något?

Har slutat med mjölkprotein och det tar ju 2 veckor för att gå ur mig. Sen tar det 2 veckor innan det går ur mitt barn. Är det samma för äggproteinet?
    Japp, samma med ägg.
    Men det brukar ju vara värst första dygnen och sen bli bättre och bätte. Mina har haft värsta magknipen 3 timmar efter intag, men sen har det lugnat sig så de var mycket bättre inom något dygn, även om magen/ bajs  och eksem brukar ta längre tid innan det blir ok. Men som sagt alla är olika.
  • Kavat
    IdaVi skrev 2011-10-10 09:32:10 följande:
    Sara: Reaktionen var lika stor som den varit tidigare, nästan större t.om. Men han tyckte att man kunde testa eftersom hon "bara" får nässelutslag av ägg. Och skulle hon reagera skulle vi bara ge henne hennes medicin. Känns ändå skeptiskt...
    Jag hade också varit väldigt skeptiskt. Varför liksom?

Alltså nu har mina barn rätt många allergier men varför ska man behöva provocera med något (om man inte vill) som det är uppenbart att de reagerar på. Ni kommer väl ändå inte att ge henne ägg om hon får nässelutslag av det?
    Jag ser inte jag vitsen alls med att utsätta henne för det.
  • Kavat

Aerius och tavegyl är båda antihistaminer. Aerius smältablett innerhåller inte sorbitol och är lättare att ta med sig. Tavegyl kan vara lite sövande och det sägs att det kan lindra klåda mer än aerius.
    Aerius sägs vara en modernare variant av tavegyl, i vissa fall är det ju inte så bra att bli sömnig så tavegyl brukar man rekomendera att ge till kvällen.

Så i princip är det samma sak, fast man får nog själv bedömma skillnaderna och hur det funkar, men kan vara bra att veta att de är lite olika, men ändå samma.

• Kavat
    Tessou skrev 2011-10-18 07:41:40 följande:
    Hej! Är det någon som har recept på hemmagjord glass - utan ägg?
    Jag har i min sädesslagsallergi blogg här, men det är utan det mesta, gjort på kokosmjölk. Tål ni mjölk så är det absolut godaste och enklaste jag vet dajmkulor i vispas vaniljsås/krädde. Men osäker på just daimkulorna, om de är glutenfria, vanlig daim är det.
  • Kavat

Sara, hjälp vad läskigt!

Återigen blir jag så himla överraskad av råden man ger vid provocering hemma. Det är så stora mängder och kan gå hur illa som helst. Varför överdriva mängden när man inte vet hur reaktionen blir? Jag är full av häpnad och blir lite ilsken också över nonchalansen jag upplever finns.

Hur mycket ägg var det i pannkakan som det var tänkt att han skulle äta?

Mina barn har ju både snabba och långsamma reaktioner på samma ämne. Så även om de skulle fått en mildare snabb reaktion så kan du ju paja hela veckans sömn och magen och eksem och allt därtill om man kör på för mycket. Helt i onödan säger jag...

Hoppas att det går bra nu och att han mår bättre snabbt. Hjärta

Min son som har höga värden på RAST på ägg och även på något annat test hon gjort som kollar om han reagerar med en snabb reaktion visar på det.
    Han reagerar på nässelutslag när han kommer i kontakt med tillagat ägg och får klåda.
    MEN vad vi nu testat är hur han reagerar när han andas in rått ägg. Han reagerar med klåda och eksem och diarre. Men diarren kom först ett dygn efteråt. Så han har alltså en sen reaktion på luftburet ägg.

• Kavat

Råden är väl egentligen att man ska utsätta dem upp till en nivå utan reaktioner. Så fort de reagerar bär man backa. Lättare sagt än gjort med andra ord speciellt eftersom immunförsvaret inverkar och påverkar. Är se sjuka av annan orsak så reagerar de ofta lättare på sådant/nivån de tål aom friska. Sen tycker olika läkare olika. Jag tre man måste lita på sig själv och barnet och själv sätta nivån.

• Kavat

Ja, när det är eksem och mage brukar man säga en månad. Det tar två veckor innan det är helt ur kroppen och ytterligare tid innan kroppen läkt på rätt kost. Tänk dig ett sår som ska läka och börja räkna från när honnör helt fri från maten. Tarmen kan ju bra påverkad och det ser man ju inte.

Ammar man lägger man på två veckor.
    Man brukar säga minst 2 veckor om man inte ammar och 4 om man ammar.
    Men som sagt så ska det läkas också, både hud och i mage. Och sen ska ni helst se hur hon mår ett tag på kosten också. Så var inte för snabb.

Min son slutade spy två månader efter jag slutat ge honom allt han inte tålde. Det blev sakta bättre.

Svar på tråden Äggallergitråden