• Kavat

Äggallergitråden

IdaVi skrev 2010-09-18 20:28:49 följande:

Tackar Sara för att jag hittat hit !
    Kommer nog ha nytta av denna tråd iom dotterns äggallergi. Skönt att få tips, råd och stöd av andra i samma situation. Och snart vankas 2-årskalas med tårtbak och annat och då är det ju bra att få lite nya idéer.  

Välkommen!
  • Kavat

Hur har era förskolor gjort med ägg?
    Pratade med kokerskan idag. De värmer all mat i samma ugn, även om det är t.ex fiskpudding med ägg i och äggfri mat. Funkar sådant? Erfarenheter?

Vi har ju tagit bort ägg helt hemifrån så jag har ingen aning om det skulle funka.
    Vet ju heller inte hur känslig han är mer än att han visar på tester att han kan få andnöd, men vi har ju lyckas undvika ägg helt hittills och han reagerar med klåda om han tar i ett ägg.

Sen sa kokerskan att de får majonäsbaserade såser en gång i veckan - de innehåller ju otillagat ägg. Finns sådant på era förskolor?

Även ägg i tillagad form finns ju i puddingar, pannkakor osv sa kokerskan.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till allt. Jag vet ju faktiskt inte hur sonen reagerar, om han reagerar, men känns livsfarligt att ha honom sittandes bland 1-3 åringar som äter ägg i sin mat.

Jag som trodde det "bara" var veten och havren vi behövde oroa oss för... Obestämd Har ju glömt hur man lagar mat med ägg...

• Kavat
    Twixie skrev 2010-10-06 12:45:48 följande:

Kan du kanske inte pröva lite hemma? Göra en rätt med ägg i till dig som tillagas och se om han reagerar på det? Kanske kan kännas grymt att utsätta honom för det men om han reagerar på det hemma, så är det ju med största sannorlikhet det även på förskolan. Reagerar han inte alls hemma trots att du kanske t.o.m. steker ägg så är ju risken mindre att det det är pga det. Känns hemskt ibland att utsätta dem för sånt medvetet, samtidigt känner jag iaf att det är bättre att göra det i trygg miljö där man har tillgång till ev. mediciner och kan hjälpa på annat sätt än när det händer på förskolan....

Eller ännu hellre hos en kompis, mormor osv.
  • Kavat

Tack för alla tips och råd om dagis! Nu är jag äntligen klar med infon till dem... 8-9 A4... Men det är väl bättre att infon finns där så de kan kolla när det behövs.

• Kavat
    Twixie skrev 2010-11-01 18:31:45 följande:
    Om man ska byta ut 2 ägg i ett recept för Brownies. Skulle ni byta det mot No Egg eller är det bättre med t.ex. linfröavkok? Är så dålig måste jag erkänna på "byta ut" recept. Bakar nästan bara efter äggfria recept men åt en sådan god brownie i förra veckan att jag bara måste prova byta ut . Var inte så många ägg heller så det kanske kan fungera...
    Jag har hört och läst att ett ägg per ersättning. Alltså ersätt ett ägg med bakpulver och ett ägg med NoEgg, ett ägg med linfröavkok osv. Vad som funkar bäst vet jag inte, tycker det varierar lite efter recept i övrigt. Men helst ska man bara ersätta högst två ägg om det ska bli ok.
    Även fiber husk binder ju men funkar kanske inte så bra i muffins, men bättre till bröd osv.
  • Kavat
    GonzoQuest skrev 2010-11-09 20:37:57 följande:
    Hej!
    Jag har en tjej på 2 år som har haft äggallergi sedan hon var liten. Vi har bara tagit rast test och hon har höga värden på RÅ äggvita och katt. Men vi märker att hon reagerar på ägg i mat när hon är förkyld osv.. hon får kraftiga nällselutslag. Sedan en tid tillbaka har hon haft riktigt ont i magen ca 2 dagar i veckan. Hon gråter och säger aj, ont osv.. Kan inte ligga still och har extremt svårt att sova. Avföringen är normal men hon vill sitta på pottan hela tiden utan att det kommer nått. Det är inte urinvägsinfektion då vi kollat upp det flera gånger. Nu till frågan idag på em åt hon lite lite (ca en halv tesked) kladdkaka (köpt) . Hon fick lite nässelutslag runt munnen. 2 timmar senare åt hon flygande jakob (utan nötter) och efter det denna magsmärta. Kan äggallergiker reagera på kyckling?? Jag vet inte vad hon ätit tidigare då hon haft ont i magen då jag inte reflekterat över att det kan ha med äggallergin att göra, då hon inte tidigare har haft magproblem.

Hur ofta tar ni allergitest på era barn. Ninja har ägg, katt allergi men får även mycket nässelutsla då tex hundar slickar på henne (rasttest visar ej det). Tycker även hon reagerar på persilja!? kan man vara allergisk mot det? När hon tagit rasttest har de kollat allt, är kyckling också med då?

Kanske någon har en aning? :)
    Äter hon alltså ägg i tillagad form? Kladdkakan innehöll den ägg? (eftersom du skrev "Men vi märker att hon reagerar på ägg i mat när hon är förkyld osv")

Om det är så, så ta bort ägg i all form!
  • Kavat
    GonzoQuest skrev 2010-11-09 21:38:14 följande:

Tack för svar. Ja hon äter tillagat ägg i mat, brukar reagera lite med nässelutslag/prickar.. usch vad hemsk jag känner mig.  Kladdkakan innehöll ägg tänkte att den är tillagad, men samtidigt är den väldigt kletig så jag vet inte..  Ska nog kolla upp henne igen så att det blir någon ordning på det hela. Hon har också mycket eksem i armhålorna och knävecken och torr och knottrig hud med prickar, torra fläckar. Det är väl säkert också pga ägg.. 
    Det står överallt att äggallergin ska bli bättre och bättre ju äldre barnen blir och kanske tillslut växa bort. Är det vanligt att den blir värre och värre? De extrema reaktionerna då hon svullnat igen helt har hon inte haft på ca 1 år, men samtidigt börjar hon reagera oftare men mindre allvarligt.

Ska ta bort all ägg nu och kolla om det blir bättre och skippa kyckling.

Tack.

Skulle tro att utslag mm beror på ägg. Men tror inte att du behöver skippa kyckling i nuläget bara du tar bort allt ägg. Min son är kraftigt äggallergisk och reagerar om han tar i ett kokt ägg. Men han kan äta kyckling utan problem. Kan såklart variera, men jag hade nog inte tagit bort kyckling "i onödan".
    När min son fick i sig ägg så reagerade han med magont ca 2-3 timmar efter han fick det i sig, så jag tror skulle gissa att det var kladdkakan som ställde till det idag.

En allergi kan tyvärr bli sämre också, även om det vanligaste är att det blir bättre. Hos mina barn har allergin ändrat karraktär. Innan de var 2 år hade de inte så mycket eksem medans de ofta får det nu när de är 3 och 5 år.
  • Kavat
    Yosa skrev 2010-12-31 19:27:15 följande:
    Har ni stött på ägg i sockervadd någon gång?
    Nej, men inte kollat på så många ställen. Ska ju vara bara socker.. Så förstår inte vad ägget skulle göra för funktion...?
  • Kavat
    pwa010406 skrev 2011-03-24 12:15:33 följande:
    Jag vill gärna vara med här då jag har en son som troligtvis är äggallergiker! Hur reagerar era barn när de fått i sig ägg?
    Välkommen!
    Min mellankille fick hysteriskt ont i magen när jag åt ägg och ammade. Han reagerar när han tar i ett kokt ägg men nässelutslag och visar på RAST och något annat prov att han har en snabb reaktion. Han har inte fått i sig ägg sedan han var bebis, så vi vet inte hur han hade reagerat om han hade fått det i sig idag.
    Storasysters äggallergi visade sig också på test när vi testade henne då hon var 2 år. Hon undvek då själv allt med ägg i, så vi tolkade det som att hon själv märkte att hon mådde dåligt av ägg.
    Hon grät när det serverades pannkaka, tårta osv, för hon ville inte äta..

Min sista lilla bebis fick blåsor i rumpan och jag tog bort ägg det första jag gjorde när han kommit ut. Eller rättare sagt jag åt till två dagar innan han kom och sen dess har jag inte ätit eftersom han fick blåsor i rumpa, eksem och annat efter någon vecka. Jag vet inte hundra om det är ägg, men äter det ändå inte hemma pga hans syskons allergier så det var lättare att utesluta tills vidare. Han har liksom sina syskon flera allergier.
    Min man =barnens pappa hade äggallergi som liten och fick andnöd.
  • Kavat
    Billabong skrev 2011-04-15 12:44:32 följande:
    Aporopå andra allergier så har jag tänkt lite på det.

Ibland får min lille G (21 månader) lite rödfnasiga kinder och blir lite röd runt munnen - trots att han INTE ätit ngt med ägg i. Vi börjar därför misstänka ytterligare ngn födoämnesallergi, men har inte en susning om vad det kan röra sig om. Vi ser inget tydligt mönster i när det uppstår. Bara att han verkar reagera mot kiwi som han fick smaka härom veckan. Det är väl ganska "starkt" och relativt vanligt att man inte tål som litet barn? Det har jag iaf fått för mig att jag läst ngnstans.

Vilka andra saker är det vanligt/förekommande att man är allergisk mot när man är äggallergiker?
    (Tänker mig att det finns vissa former att korsallergier på samma sätt som med pollenallergi.)

Vad är era äggallergiska barn allergiska mot utöver ägg?

Tootoolah: Blodprov? Är det vanligt att man tar sådana vid födoämnesallergiutredningar? Här var det bara pricktest som gjordes och endast mot ägg, eftersom det var det han fått en kraftig reaktion på i somras.
    Om man tar de vanligaste allergierna hos barn så är de enligt denna ordning mjölk, ägg, soja/baljväxter, vete (havre), torsk (fisk) och nötter.

Kombinationen av mjölk och äggallergi verkar vanlig och det är ofta att de även är allergiska mot soja också. Och tål de inte soja så bör man vara väldigt försiktig med jordnötter som är en baljväxt!

Mina två äldsta är båda allergiska mot mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg, korn. Mellankillen tål enbart lax av de fiskar vi testat. Ägg är det enda som visar på rast på dem båda. Soja på dottern och sen sädesslagen på patchtest/lapptest på sonen.

Liten är allergisk mot mjölk och fisk, det är väl det jag med all säkerhet konstaterat, visar inget på RAST förmodligen för han är liten men även för att jag har tagit bort direkt när jag märkt att han mått dåligt av det. Jag helammade till han var 6 månader och skriv matdagbok i 5 månader..
    Ägg är jag också rätt säker på men har inte vågat provocera. Soja och baljväxter äter vi inte här hemma pga de andra barnens allergier och jag är själv glutenintolerant, så det har han inte heller fått i sig och bör inte testa det på länge heller enligt allergologen. (Med tanke på dåliga anlag så är chansen att han tål det liten..)

Nötter har barnen inte fått smaka på än eftersom det är så allergent. Kiwi likaså brukar vara väldigt allergent.
Svar på tråden Äggallergitråden