Billabong skrev 2011-04-15 12:44:32 följande:
Aporopå andra allergier så har jag tänkt lite på det.
Ibland får min lille G (21 månader) lite rödfnasiga kinder och blir lite röd runt munnen - trots att han INTE ätit ngt med ägg i. Vi börjar därför misstänka ytterligare ngn födoämnesallergi, men har inte en susning om vad det kan röra sig om. Vi ser inget tydligt mönster i när det uppstår. Bara att han verkar reagera mot kiwi som han fick smaka härom veckan. Det är väl ganska "starkt" och relativt vanligt att man inte tål som litet barn? Det har jag iaf fått för mig att jag läst ngnstans.
Vilka andra saker är det vanligt/förekommande att man är allergisk mot när man är äggallergiker?
(Tänker mig att det finns vissa former att korsallergier på samma sätt som med pollenallergi.)
Vad är era äggallergiska barn allergiska mot utöver ägg?
Tootoolah: Blodprov? Är det vanligt att man tar sådana vid födoämnesallergiutredningar? Här var det bara pricktest som gjordes och endast mot ägg, eftersom det var det han fått en kraftig reaktion på i somras.
Om man tar de vanligaste allergierna hos barn så är de enligt denna ordning mjölk, ägg, soja/baljväxter, vete (havre), torsk (fisk) och nötter.
Kombinationen av mjölk och äggallergi verkar vanlig och det är ofta att de även är allergiska mot soja också. Och tål de inte soja så bör man vara väldigt försiktig med jordnötter som är en baljväxt!
Mina två äldsta är båda allergiska mot mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg, korn. Mellankillen tål enbart lax av de fiskar vi testat. Ägg är det enda som visar på rast på dem båda. Soja på dottern och sen sädesslagen på patchtest/lapptest på sonen.
Liten är allergisk mot mjölk och fisk, det är väl det jag med all säkerhet konstaterat, visar inget på RAST förmodligen för han är liten men även för att jag har tagit bort direkt när jag märkt att han mått dåligt av det. Jag helammade till han var 6 månader och skriv matdagbok i 5 månader..
Ägg är jag också rätt säker på men har inte vågat provocera. Soja och baljväxter äter vi inte här hemma pga de andra barnens allergier och jag är själv glutenintolerant, så det har han inte heller fått i sig och bör inte testa det på länge heller enligt allergologen. (Med tanke på dåliga anlag så är chansen att han tål det liten..)
Nötter har barnen inte fått smaka på än eftersom det är så allergent. Kiwi likaså brukar vara väldigt allergent.