• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • iser

Tack för svaret Yosa! Nu ska vi få remiss för undersökning. När jag pratade med läkaren i dag blev jag lite deppig. Helt appropå så sa han att hon säkert skulle få pollen- och pälsdjursallergi också. Att det är ungefär 50 % risk eftersom hon har äggallergi.

Efter att vi var på akuten och hon fick några sorts tabletter som skulle lindra allergibesvären försvann även hennes små ekem som hon haft länge. Nu märkte jag att hon börjar få exem på magen igen. Hon har träffat en katt i dag men sen håller jag på att göra en paj med äggstanning till oss vuxna. Så frågan är om det är ägg eller katt... Är era barn känsliga mot ägg även om de inte äter det?

Tror ni man kan be läkarna göra pricktest för pälsdjur när de gör det för ägg? Eller tror ni man måste ha olika remisser för olika allergier.

• Kavat
    Glittrax skrev 2010-03-24 09:56:24 följande:
    Hej. vill fråga nån här som kanske vet? Misstänker nån form av allergi hos min dotter på snart 2,5 år. hon har böjveckseksem som blossar upp ibland och väldigt torr i huden. För några dagar sen skulle vi baka en chokladkaka och dottern doppade genast händerna i äggen i bunken och smaskade.. märkte inget då men så fick hon slickepotten och när jag skulle tvätta henne runt munnen har hon stora blåsor runt munnen och även röda fläckar på halsen.. hon klagade  även på ont i magen. baddade med en kall handduk och blåsorna försvann men hon var rödblossig runt munnen. Det röda runt halsen försvann på en gång. Ringde sjukvårdsrådgivningen men eftersom det lugnat ner sig och det inte var nåt akut så fick jag ingen hjälp men nu undrar jag, vart ringer jag och ber att få ett allergitest? Bvc först? förmodar ju att man ska ha en remiss? Eftersom både jag och sambon är allergiska mot nötter, stenfrukter, pälsdjur och annat, men inte ägg, (dock uteslöt jag det då jag själv var liten just på grund av böjveckseksem) så är det ju inte konstigt OM hon skulle vara allergisk med, men kan man vara allergisk mot rått ägg men tåla kokt och lagat? osv.. funderar även om det var kakaon hon reagerade på, en helt ny sort som vi aldrig använt tidigare.. som jag slängt för att inte göra nån miss igen.. hon har ju smakat av smet när man bakat tidigare men inte märkt nåt då. nån med tips?
    En allergi kan komma när som helst, så att hon klarat rått ägg innan betyder inget, om det var ägg som hon reagerade på. Sen spelar mängden roll också.

Jag hade ringt direkt till en allergimottagning, barnmottagning om sådan finns där du bor. Det är bara en omväg att gå genom BVC och brukar ta mycket längre tid, helt i onödan alltså.
    Allergier är ärftligt men inte just en speciell allergi.
    Och ja, vad jag vet så blir det alltid större reaktioner av rått ägg än tillagat.
  • Kavat
    iser skrev 2010-03-24 20:04:23 följande:
    Tack för svaret Yosa! Nu ska vi få remiss för undersökning. När jag pratade med läkaren i dag blev jag lite deppig. Helt appropå så sa han att hon säkert skulle få pollen- och pälsdjursallergi också. Att det är ungefär 50 % risk eftersom hon har äggallergi. Efter att vi var på akuten och hon fick några sorts tabletter som skulle lindra allergibesvären försvann även hennes små ekem som hon haft länge. Nu märkte jag att hon börjar få exem på magen igen. Hon har träffat en katt i dag men sen håller jag på att göra en paj med äggstanning till oss vuxna. Så frågan är om det är ägg eller katt... Är era barn känsliga mot ägg även om de inte äter det? Tror ni man kan be läkarna göra pricktest för pälsdjur när de gör det för ägg? Eller tror ni man måste ha olika remisser för olika allergier.
    Mina barn har diverse allergier och båda är äggallergiska liksom min man var när han var barn. Ingen i våran familj har allergi mot djur eller pollen vad vi vet. Har själva två katter, bor brevid björkar, hästar, hundar mm liksom mina föräldrar ofta har olika hundar hemma efter att deras blev för gammal så är de hundvakter och barnen hjälper gärna till.
    Så visst finns risken, men räkna inte med det.

Min son reagerar på ägg om han får det på sig, tar i ett. Och ja, man kan reagera luftburet också. Vet dock inte säkert angående det för vi har inte ägg hemma och överallt där de har ägg så finns det även vete, som han reagerar liknande på med eksem och mage.
  • iser

Skönt att läsa ditt inlägg K Kavat! Läkaren sa det med en sån självklarhet att det nästan kändes predestinerat. Iofs så har vi dessvärre haft ganska mycket läkarkontakt angåeende vår dotter när det gäller andra saker och en sak jag lärt mig är att läkare kan uttrycka sig lite klumpigt. Så jag ska försöka att inte oroa mig förens jag ser klara tecken. Men helt plötsligt känns det som jag ser tecken på allergier överallt

• Twixie

Vår läkare förklarade att det är VANLIGARE att man också utvecklar allergi mot pollen om man har äggallergi men att det är ovanligt att barn under fyra får pollenallergi. Men alla läkare säger olika. Man blir van efter ett tag. Kommer på mig själv med att läsa på förpackningar även när jag köper lunchmat till mig själv trots att jag inte har någon allergi bara för att jag alltid läser av gammal vana. Några fallgropar med ägg är parmesan som många sorter innehåller ägg, vissa tandkrämer (Sensodyne Sensitive - vuxen) innehåller ägg. Många köpemaränger innehåller dock INTE ägg om man vill ha någon köpe tårtbotten... RisiFrutti innehåller ägg men inte MannaFrutti.

Såg i veckan att Knorrs kycklingfond innehåller ägg!!!! Står dock inom parantes för "arom" men vågar inte chansa. Känns som äggarom på något sätt är utvunnet av ägg? Missade att läsa på den (tog den i farten) som tur var läste farmor innan hon hällde i då hon är allergisk mot vitlök och såg att det stod ägg också!

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Någon som har något bra recept på matmuffins? Allts muffins med lite grövre mjöl och där man kan ha i t.ex. oliver och bacon och sådana saker?

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Icis86

Hej Alla!

Idag var vi på pricktest med vår son Lucas snart 7 mån. Han är sedan tidigare överkänslig mort mjölkprotein men jag har tyckt att vissa utslag och syntom inte försvunnit och därför testade vi även ägg.
    Vilket visade att han även är överkänslig mot detta.
    Men jag blir så ledsen! Man får ju inga svar från läkare, dietister m.m.. alla hymlar och försöker gå runt frågorna man ställer...
    Hoppas att ni alla kommer med bättre svar än de där knäppskallarna på sjukhuset..

Jag har tyckt sedan vi gick över till mjölkfri kost att många av Lucas utslag och tex. blod i bajset m.m försvann. men han har fortfarande ett märke på kinden, lika stort som en enkrona och ibland bajsar han även grönt och slemmigt (som han gjorde då han åt mjölk)

På sjukhuset sa de att Lucas förmodligen inte är så känslig för ägg och att de tycker vi kan fortsätta som vanligt..
    Vad säger ni om det ?

• Kavat
    Icis86 skrev 2010-03-30 21:26:57 följande:
    Hej Alla! Idag var vi på pricktest med vår son Lucas snart 7 mån. Han är sedan tidigare överkänslig mort mjölkprotein men jag har tyckt att vissa utslag och syntom inte försvunnit och därför testade vi även ägg. Vilket visade att han även är överkänslig mot detta. Men jag blir så ledsen! Man får ju inga svar från läkare, dietister m.m.. alla hymlar och försöker gå runt frågorna man ställer... Hoppas att ni alla kommer med bättre svar än de där knäppskallarna på sjukhuset.. Jag har tyckt sedan vi gick över till mjölkfri kost att många av Lucas utslag och tex. blod i bajset m.m försvann. men han har fortfarande ett märke på kinden, lika stort som en enkrona och ibland bajsar han även grönt och slemmigt (som han gjorde då han åt mjölk) På sjukhuset sa de att Lucas förmodligen inte är så känslig för ägg och att de tycker vi kan fortsätta som vanligt.. Vad säger ni om det ?
    Hej och välkommen!
    Jaa du, mina barn fick runda fläckar i 1-5 kronors format. De var ilsket röda när de fick ägg och blev vita och fjälliga och torra när de inte fick i sig ägg.

Om jag var du så hade jag tagit bort ägg ur hans kost helt i en månad för att se om det blev någon skillnad och sedan provocerat. Han har kanske fler symptom eller mår sämre av det än vad ni vet om, eller så är det inte ägg som är orsaken till utslag och diarré utan något annat?
    En vanlig kombination av allergier är mjölk, ägg, soja och sojasläktingarna (kolla min sojablogg). Så skriv gärna matdagbok under den månaden ni tar bort där ni även skriver in eventurella diarréer och annat och fortsätt sedan att skriva när ni ger ägg för att sedan kunna visa läkaren (och för att själva komma ihåg!)

Kan man ge små doser utan reaktion så är det det bästa säger vissa läkare, men hur vet man om de har symptom som beror på ägg om man inte testat att ta bort!?
  • Icis86
    Kavat skrev 2010-03-31 13:04:17 följande:
    Hej och välkommen! Jaa du, mina barn fick runda fläckar i 1-5 kronors format. De var ilsket röda när de fick ägg och blev vita och fjälliga och torra när de inte fick i sig ägg. Om jag var du så hade jag tagit bort ägg ur hans kost helt i en månad för att se om det blev någon skillnad och sedan provocerat. Han har kanske fler symptom eller mår sämre av det än vad ni vet om, eller så är det inte ägg som är orsaken till utslag och diarré utan något annat? En vanlig kombination av allergier är mjölk, ägg, soja och sojasläktingarna (kolla min sojablogg). Så skriv gärna matdagbok under den månaden ni tar bort där ni även skriver in eventurella diarréer och annat och fortsätt sedan att skriva när ni ger ägg för att sedan kunna visa läkaren (och för att själva komma ihåg!)Kan man ge små doser utan reaktion så är det det bästa säger vissa läkare, men hur vet man om de har symptom som beror på ägg om man inte testat att ta bort!?
    Ja, det var det jag menade också.. frågade varför de inte gör ett pricktest för soja också men jag fick som svar att de bara gör ett test i taget.
    Ska utesluta ägg och se vad som händer!
    Tack för att ni finns här iaf!
  • Prince or Princess

ett test i taget?? vi gjorde kanske 10 olika samtidigt! på både pricktest och blodprov

Svar på tråden Äggallergitråden