Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Välkommen hit: äggallergi yttrar sig olika på olika barn. Vissa är hyperkänsliga och andra är inte så känsliga. Att reagera när det kommer på huden är ganska vanligt!

Idag har jag griljerat vår skinka. Tog en tsk noegg med en msk vatten samt senap. Blev riktigt bra!

• Gladhannapanna

Har inte varit aktiv i den här tråden på länge, men idag känns det aktuellt eftersom vår dotter ska göra nytt pricktest imorgon, hon har ätit glass med ägg i av misstag utan att reagera men det var bara en sked glass så det är ju väldigt lite ägg hon fick i sig.

Min systerdotter har åkt ambulans två gånger i veckan pga jordnötter i skolans lokaler, hon reagerar på luftburet.

• Gladhannapanna

Hittills är råden att helt utesluta ägg, men hon har ju reagerat på pricktest hela tiden. Återkommer när maken rapporterat!

• Gladhannapanna

Dagens pricktest visade fortfarande en liten reaktion men de tror att det är på väg att växa bort så en uppföljning är planerad till i höst.

• Gladhannapanna

Ida: dricker din flicka mkt mjölk? Det är nämligen stoppande. Jag har ingen aning men gissar att förstoppningen beror på en ond cirkel, inte pga allergierna.

• Gladhannapanna
    nappe skrev 2013-03-10 21:57:20 följande:
    Hej.
    Jag hoppar in här då vårt barn nyligen fått äggallergi och hoppas kunna få svar från andra som lever med det.
    *Hur gamla var era barn när dom blev allergiska?
    *Hur löser förskolan det vid påsk? (pyssel och påskfirande med ägg)
    *Om barnet "endast" haft hudreaktion i form av exem och nässelutslag hur stor är chansen att det sätter sig som andningsbesvär?

Vårt barn visar inget på pricktest eller blodprov, och han åt ägg ca 5 dagar i veckan i 6 månader innan han fick en reaktion.
    Läkarna trodde först inte på allergi men efter utslutningsmetoden och ha "chockat" med ägg och fått kraftig hudreaktion nu båda gångerna vi testat med ägg efter 4 äggfria veckor så är det fastställt.
    Då vårt barn endast är 1 år så säger läkarna att det inte alltid visar på proverna?    

Hej och välkommen även om det trist att behöva vara här!
    Vår dotter har alltid haft torra fläckar på huden, ville inte äta pannkaka mm. Dagarna innan hon fyllde ett fick hon äggröra för första gången och kräktes och fick nässelutslag överallt där det kommit ägg. Hon reagerade på pricktest.

Vi har uteslutit ägg sedan dess, men ibland chansar vi när det står att det kan finnas spår av ägg. Hon blir dålig i magen när hon fått i sig små mängder har vi märkt.

Eftersom hon inte reagerar luftburet har förskolan kunnat servera ägg men hon har inte ätit eller petat på äggen. Hon bytte förskola i höstas och den nya förskolan hade planerat pyssel med äggskal men när vi sa att Julia inte kan vara med på sådant pyssel bad de tusen gånger om ursäkt och strök det pysslet direkt!

Att pyssla med äggkartonger tror jag hon fixar även om det inte är ngt jag skulle föreslå... Hon är fyra år nu och vi hoppas att det ska vara på väg bort!

När det gäller om det kan sätta sig på lluftrören eller ej så vågar jag inte svara, på Julia har det inte satt sig på luftrören i alla fall. 
  • Gladhannapanna

Vi gjorde nytt pricktest i veckan och reaktionen var så liten att barnläkaren ringde idag och sa att vi ska testa med en liten bit pannkaka eller liknande. Eftersom hon inte reagerat med luftvägsbesvär är sannolikheten liten för en allvarlig reaktion.

Jag hoppas verkligen att allergin växt bort!!!

• Gladhannapanna
    Billabong skrev 2013-04-13 12:57:51 följande:
    Vad roligt att hennes äggallergi verkar ha vuxit bort, GladHannaPanna!
    Vi ska prova med en liten bit muffins etc på en fredag så att vi har helgen att vänta ut en ev reaktion på. 
  • Gladhannapanna

En liten rapport från äggprovokationen!
    I fredags fick hon en halv pannkaka. gjord med ägg. Ingen reaktion alls. Igår bakade vi vanliga chokladmuffinsar och hon åt en hel utan reaktion!!! Ska få en till idag.

Det känns jättebra att hon inte reagerar på tillagat ägg. Vi känner ingen brådska utan kommer att hålla oss till saker som innehåller tillagat ägg ett tag, sedan kommer vi att testa typ majonäs eller liknande. Att äta kokt, stekt ägg eller äggröra känns inte så nödvändigt på ett tag, vi är nöjda med att hon kan äta vanlig pannkaka, bullar penslade med ägg mm. 

• Gladhannapanna

Fast ikväll bajsade hon lite dåligt men har inte klagat på ont i magen. Vi kommer att köra äggfritt framöver, men inte fundera lika mkt på om en bulle är penslad med ägg eller ej. Hon tål ju ganska bra iaf.

• Gladhannapanna

Yosa: på Max är det dressingen som innehåller ägg så en naturell hamburgare ska funka. Deras nuggets är äggfria men friteras i samma olja som produkter som innehåller ägg.

Vet inte med BK vi äter inte där, men om man frågar i kassan så brukar de ha bra koll!

• Gladhannapanna

Återkoppling från oss: Julia äter nu penslade bullar och någon muffin ibland, däremot säger hon att hon får ont i magen vid första tuggan av färsk pasta och även när hon fick rulltårta. Jag gissar att hon får någon sorts känning i munnen direkt och sedan ont i magen för det är konstigt att magen reagerar innan hon svalt Hur som helst, vi kör fortfarande mest äggfritt men är inte så petiga med just fikabröd. Dock har hon inte fått smaka på rent ägg eller produkter med ägg i som inte varit upphettade, typ dressing, majonäs, gräddbullar, glass etc. 

• Gladhannapanna
    Margaux skrev 2013-11-04 09:23:23 följande:
    Min son också!

Nu är han 3,5 och vi har börjat införa ägg försiktigt i kosten på prov. Ägg i pasta går bra, penslade bullar etc. Pannkakor fungerar inte än. Babysteps!
    Vi har också börjat försiktigt. Här funkar penslade bullar och en enstaka muffin, Provat pasta men då får hon ont i magen. EN liten pannkaksbit funkar men vi kör o princip helt äggfritt fortfarande. Förskolan kör äggfri kost men ibland är det ägg i fikabröd mm och då får hon smaka om hon vill. 
  • Gladhannapanna
    Yosa skrev 2014-02-04 20:41:56 följande:
    Vill bara inflika att Delicato chokladboll innehåller ägg
    VA? I så fall har de ändrat receptet för de har varit äggfria förut! måste kolla paketet i frysen!
Svar på tråden Äggallergitråden