Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Jag har provat "no egg" i pannkor, funkar ok i tunna pannkakor men tjockpannkakan gick inte att äta. Någon som har ngt bra recept på tjockpannkaka utan ägg?

Jag har läst på tuberna med köpt kristyr och hittar inget som skulle kunna vara ägg, men när dottern åt en pepparkaka emd kristyr kräktes hon, men det kan bero på att hon ätit ngt annat som retade, typ en garntråd!

har inte vågat ge med kristyr fler gånger, har någon någon erfarenhet av detta?

• Gladhannapanna
    mamma till tre troll skrev 2010-12-20 15:03:38 följande:
    de var inte pepparkakan då?
    vanliga tunna pannkakor har jag bara kört lite bakpulver o de har gått jättebra tjockpannkaka har jag inte provat..
    Nej, det är inget ägg i pepparkakan, det har jag kollat och hon har ätit flera utan kristyr som gått bra.

Jag har också använt bakpulver i vanliga pannkakor men tycker att de blir lite pösiga och inte lika goda själv att äta. Trevligt att slippa göra två varianter!
  • Gladhannapanna
    Miralicia skrev 2010-12-20 22:30:53 följande:
    Var det köpt kristyr då som var på just de pepparkakorna när hon kräktes?
    För annars om man gör egen kristyr är det ju oftast ägg med i kristyren.
    Köpt kristyr på ica, jag valde att köpa just för att det är ägg i den man gör själv.
  • Gladhannapanna

Jag var med min tvååring på barnmottagningen och gjorde pricktest på ägg för att kolla om allergin gått över. Hon fick en trea idag och en tvåa förra året, sköterskan sa att det kan bero på dagsformen.
    Julia blir också prickig mm runt munnen, jag frågade om det men hon sa att det bara är en överkänslighet mot tex tomat, choklad mm. Jag tror att det stämmer.

• Gladhannapanna

På vår förskola får de ägg till fredagsfrukosten, personalen är noga med att Julia inte får i sig ngt. Hon har inte reagerat när hon rört vid äggkartonger, men då har vi tvättat händerna direkt. Hon är bara två men har full koll på att hon inte ska äta ägg.

• Gladhannapanna

Ett annat tårttips!

Gör chokladbollssmet och tryck ut i en form med löstagbar kant. Pensla med smält choklad och strö på strössel.

Billigt och många barns favorit! Går ju att kombinera med glass eller grädde om man vill.

Vi hade glasstårta på dotterns kalas.

• Gladhannapanna
    Mamma till H o F skrev 2011-04-19 18:43:05 följande:
    Hej på er!
    Jag undrar vilket tårtbottenrecept ni använder? Jag brukar baka den med äppelmos och vicyvatten, den blir hög och fin, men "svampig" och "tung" har ni några tips?
    Jag har ett recept på kardemummakaka som är utan ägg som jag använder men utan kardemumma.
  • Gladhannapanna

Julia hade torra fläckar på kroppen från början nästan. Jag är ingen äggälskare så hon fick inte i sig så mkt medan jag ammade. Trots äggfri kost i ett år har hon fortfarande tendenser till torr hud trots att vi smörjer efter varje bad. Jag tror att hon har känslig hud helt enkelt!

Svar på tråden Äggallergitråden