• IdaVi

Äggallergitråden

Sara: Ok, vi får se hur det blir. Hoppas Idas äggallergi försvinner snart. Värre är det ju med nötallergin tyvärr!

Pyttis: Du får rapportera senare. Det verkar ju livsfarligt om det skulle vara så?! 

På Idas förskola slutade de servera ägg till frukosten då hon åt frukost där. För säkerhets skull. Jag är också rädd för att det ska hamna rester på golvet, som det ofta gör när barn äter mat. Ida pillade i sig en liten bit stekt äggvita hos mamma förra året och reagerade direkt med nässelutslag...

Nu får dom även hålla sig ifrån produkter med nötter eller ev. spår av nötter också. Krångliga är vi!      
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • IdaVi
    Ela: Naturligtv is inte, men här gäller även spår av nötter som det faktiskt kan stå på en del varor man köper. vi vet inte heller vilka nötter ännu, förutom jordnötter och hasselnötter. väntar på att få träffa läkare och göra RAST-test. Men vi har medicin om det skulle köra ihop sig.
    Köldallergi har min systerdotter också. Tror det går bättre nu när hon är lite större och känner när det börjar komma/bli kallt... 
  • IdaVi

*pustar ut* - Vad skönt att det inte finns ägg i deras bröd!

• IdaVi
    Sara: Vad häärligt!  Kompisens son var allergisk mot allt möjligt från födseln, men alla hans allergier (inkl. ägg) försvann redan efter 1,5 år.

Här tejpar de också prickarna och klistrar in i journalen. 

Måste bara fråga vad ni tycker. Vi var ju med dottern på barnkliniken häromveckan för att diskutera Idas allergier (nötter och ägg). Vi tog pricktester på både nötter och ägg i somras och ägg visade lika stort (vet dock inte skalan) som förra året.
    Ändå tycker läkaren att vi ska testa att ge henne en bit bulle som är penslat med ägg?! Känns det realistiskt?
    Iofs har hon "bara" reagerat med nässelutslag den enda gången hon fick i sig en bit äggvita (hela kroppen blev full med nässelutslag). Och som läkaren sa: "Ni har ju medicin om hon blir dålig". Que?!

Jag tycker själv att vi lika gärna kan vänta, eftersom pricktestet visade på fortsatt allergi.    

Hur hade ni gjort?  

Perfekt med ett tårtrecept nu när båda barnen fyller år i slutet av oktober!   
  • IdaVi

Ingen annan som blivit rådd att testa ägg (penslat på bulle) trots reaktion på pricktest för 3 månader sedan?

• IdaVi
    Sara: Reaktionen var lika stor som den varit tidigare, nästan större t.om. Men han tyckte att man kunde testa eftersom hon "bara" får nässelutslag av ägg. Och skulle hon reagera skulle vi bara ge henne hennes medicin. Känns ändå skeptiskt...
  • IdaVi
    Soffifi: Näe, det är Aerius. En tablett som läggs direkt på tungan och löses upp snabbt av salivet. Fick det i första hand för att ta om hon får i sig nötter av misstag. Men det innehåller nog samma som "vanliga" allergitabletter tror jag, men verkar nog fortare tror jag.
  • IdaVi
    Soffifi: Kanske är det för att nötallergin kommer så fort?! Ingen aning annars varför hon fått just de tabletterna

Kavat: Precis så jag känner. Jag kan lika gärna vänta, vi är ju vana att köra äggfritt ändå och med tanke på hur dåligt samvete jag fick henne när hon fick äta en 88:an i somras och fick åka ambulans så törs jag inte chansa...

Tack för era svar! Känns tryggt att ha er!    
  • IdaVi

Men tar man Tavegyl i förebyggande eller när man får i sig något av misstag?

• IdaVi

Tack för alla svar! Tänk att det fanns så många experter i tråden! Vi behöver ju inte ge henne någon medicin i förebyggande så vi har dom bara till hands och med oss alltid om hon får i sig av misstag.

Sen är jag ganska säker på att hon kommer bli ett "pollenbarn". Men det tar vi då... Hon har redan reagerat på kärnfrukter och jag och halva släkten är pollenallergisk  

Svar på tråden Äggallergitråden