• IdaVi

Äggallergitråden

Tackar Sara för att jag hittat hit !
    Kommer nog ha nytta av denna tråd iom dotterns äggallergi. Skönt att få tips, råd och stöd av andra i samma situation. Och snart vankas 2-årskalas med tårtbak och annat och då är det ju bra att få lite nya idéer.  

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • IdaVi

Hoppar in med en liten fråga om ugnspannkaka. Kan man göra äggfri ugnspannkaka som smakar bra och får "vettig" konsistens? Nån som har något bra recept för jag är så himla sugen på det och har köpt hem två nya syltburkar

• IdaVi

Vår dotter reagerar även via kontakt med ägg. Hon får utslag/eksem om man tar på henne efter att ha hanterat ägg. Därför har de slutat ge barnen kokt ägg till frukost på fsk. Ida går på ett litet dagis med bara en ugn, så allt hanteras ju i samma miljö så att säga. Men det tror jag inte hon reagerar på. Det är bara hon som har matallergi och eftersom de har en egen kockerska så gör hon de dagar det behövs specialmat enbart till Ida. Känns ganska lyxigt!

• IdaVi
    Yosa: Vilken bra mamma och vilket bra tips från dig! Nu planerar vi ingen resa ännu eftersom Ville bara är 3 månader. Men jag fyller jämnt (för 23 är väl jämnt ) om 3 år så då bär det av någonstans där det är varmt och skönt Om inte allergin har försvunnit då vill säga.
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • IdaVi
    Sara: Har ett gott pannkaksrecept, men med "vanlig" mjölk:

2,5-3 dl vetemjöl (eller 1 dl grahamsmjöl ´1,5-2 dl vetemjöl)
    Salt
    6 dl mjölk
    1,5 tsk pofiber
    1,5 tsk bakpulver.

Blanda de torra ingredienserna och sedan mjölken. Smaklig spis!
  • IdaVi

Där hann trållmor svara före mig

Så försöker jag återigen komma på något gott att laga till middag ikväll. Att det alltid är lika svårt?!

• IdaVi

Hittade ett recept på äggfria chokladmuffins jag testade förra veckan. Men tyvärr tog jag olja istället för smör och jag tyckte oljesmaken tog över Och så blev de väldigt kompakta och inte alls som jag hade velat. Men smeten var väldigt god

• IdaVi

Hallå tråden!

Tänkte bara kolla om någon vet någon sorts pesto (grön) som man kan ge äggallergiker. Ida har fått prickar när hon ätit ICAs och Zetas pesto, trots att det inte står något om att parmesanosten innehåller ägg.

Iofs kan jag ju göra min egen pesto, men det är ju bekvämt att köpa färdiggjord

• IdaVi

Toot: Oj då! Då kanske det är något annat hon inte tål. Skulle iofs inte förvåna mig. Men de har aldrig testat henne för nötallergi. Däremot är jag känslig mot hasselnötter, syrran och svärfar nötallergiker så det finns ju i släkten. Får hålla mig ifrån det så länge och äta det i smyg

• IdaVi
    Tootoolah: Lite sent svar, har varit full rulle över påsken Ida är 2,5 år. Ska träffa barnläkaren på måndag, ska prata med henne om ev. nötallergi då och se om hon kan fixa remiss. Det gjorde hon så bra sist

Vad mycket bra recept och tips på tårtor! Imorgon ska vi på 2-årskalas och jag fick ringa och kontrollera vad som skulle bjudas på. Och naturligtvis kladdkaka med ägg. Men hon hade iaf köpt äggfri glass och kex så det finns något för Ida
Svar på tråden Äggallergitråden