Inlägg från: Soffifi |Visa alla inlägg
  • Soffifi

Äggallergitråden

Billabong skrev 2011-09-27 18:14:24 följande:
    Nej, det är inte samma skala eller samma test. Vi har aldrig gjort RAST-test utan fick en 4:a på pricktestet, där jag har uppfattat att 5 är max.
    Hmm.. På vårt pricktest sa de bara att det blev en röd prick, alltså att hon reagerade..
  • Soffifi

Behöver lite hjälp.

Idag när jag hämtade på dagis berättade de att vår dotter ätit en kanelbulle och blivit röd runt munnen efter det. De hade glömt av att de var penslade med ägg, vilket hon inte tål. Hon var fortfarande lite rödflammig när jag hämtade henne men de sa att det varit värre tidigare, nu har det övergått i mestadels röda prickar.

Hon har även bajsat nu ikväll och det var blod i bajset och i rumpan när jag torkade. Hon var lite förstoppad nu så det kan bero på det men annars, kan det ha samband med äggreaktion?

Vi har ju inte själva upptäckt att hon reagerat på ägg därför vet vi inte vilka symptom vi ska förvänta oss.

Tacksam för svar! 

• Soffifi
    Soffifi skrev 2011-10-04 19:51:17 följande:
    Behöver lite hjälp.

Idag när jag hämtade på dagis berättade de att vår dotter ätit en kanelbulle och blivit röd runt munnen efter det. De hade glömt av att de var penslade med ägg, vilket hon inte tål. Hon var fortfarande lite rödflammig när jag hämtade henne men de sa att det varit värre tidigare, nu har det övergått i mestadels röda prickar.

Hon har även bajsat nu ikväll och det var blod i bajset och i rumpan när jag torkade. Hon var lite förstoppad nu så det kan bero på det men annars, kan det ha samband med äggreaktion?

Vi har ju inte själva upptäckt att hon reagerat på ägg därför vet vi inte vilka symptom vi ska förvänta oss.

Tacksam för svar! 
    Puffar lite och lägger till att hon vaknade senare på kvällen och kräktes..

• Soffifi
    Sousafon skrev 2011-10-06 19:43:42 följande:
    Låter ju som att hon reagerat på ägget. Ni visste redan att hon var allergisk men visste inte hur hon reagerar, eller vad var frågan?

Allt det du skriver kan säkert bero på äggallergin. Blod i avföringen vet jag inget om, men de andra sakerna är väl typiska allergireaktioner som säkert kan bero på att hon ätit ägg. Min pojke får nässelutslag och kräks med mera av ägg.
    Vi var nyligen och testade henne igen, på RAST visade det knappt någon allergi alls, på pricktestet en liten reaktion. Läkaren tyckte då att vi skulle börja ge sockerkaka och liknande med ägg i små mängder. 

Nu verkar det att hon reagerade rätt starkt på EN liten bulle som endast var penslad med ägg. Då kan väl inte allergin vara borta? 
  • Soffifi
    Sousafon skrev 2011-10-07 08:13:02 följande:
    Nej, det låter ju inte så. Ring och prata med läkaren och säg att ni har provat med ägg nu. Om ni är ganska säkra på att hon inte fått i sig något annat också...
    Det är ju så svårt att veta när det händer på dagis, enligt dom var det inget annat hon är allergisk mot som hon fick i sig. Men vi ska kontakta läkaren igen.
  • Soffifi
    IdaVi skrev 2011-10-10 09:32:10 följande:
    Sara: Reaktionen var lika stor som den varit tidigare, nästan större t.om. Men han tyckte att man kunde testa eftersom hon "bara" får nässelutslag av ägg. Och skulle hon reagera skulle vi bara ge henne hennes medicin. Känns ändå skeptiskt...
    Har ni fått medicin mot nässelutslagen? Är det Tavegyl, eller nåt annat?
  • Soffifi
    IdaVi skrev 2011-10-10 18:56:25 följande:
    Soffifi: Näe, det är Aerius. En tablett som läggs direkt på tungan och löses upp snabbt av salivet. Fick det i första hand för att ta om hon får i sig nötter av misstag. Men det innehåller nog samma som "vanliga" allergitabletter tror jag, men verkar nog fortare tror jag.
    Aha, vi har inte fått något annat än Tavegyl och det verkar ju bara på symptomen.
  • Soffifi
    Kavat skrev 2011-10-11 13:35:13 följande:
    Aerius och tavegyl är båda antihistaminer. Aerius smältablett innerhåller inte sorbitol och är lättare att ta med sig. Tavegyl kan vara lite sövande och det sägs att det kan lindra klåda mer än aerius.
    Aerius sägs vara en modernare variant av tavegyl, i vissa fall är det ju inte så bra att bli sömnig så tavegyl brukar man rekomendera att ge till kvällen.

Så i princip är det samma sak, fast man får nog själv bedömma skillnaderna och hur det funkar, men kan vara bra att veta att de är lite olika, men ändå samma.
    Tack!
  • Soffifi
    IdaVi skrev 2011-10-12 20:35:15 följande:
    Men tar man Tavegyl i förebyggande eller när man får i sig något av misstag?
    Vet inte hur det är rent allmänt men vi har fått det att ge vid en allergisk reaktion.
  • Soffifi

Hallojs!

Ska göra egen rödbetssallad bl.a. som då ska vara majonnäs i. Läste att man kunde ta äggfri majonnäs och letade efter det idag på ICA Maxi. De hade säkert 10-15 olika men ingen äggfri. Vet nån var man hittar det? Står de på nån särskild hylla?

Tack! 

• Soffifi
    Soffifi skrev 2011-12-20 15:19:03 följande:
    Hallojs!

Ska göra egen rödbetssallad bl.a. som då ska vara majonnäs i. Läste att man kunde ta äggfri majonnäs och letade efter det idag på ICA Maxi. De hade säkert 10-15 olika men ingen äggfri. Vet nån var man hittar det? Står de på nån särskild hylla?

Tack! 
    Har inte fått nåt svar än. Äggfri majonnäs?
  • Soffifi
    Kavat skrev 2011-12-23 16:55:15 följande:
    Jag tror inte det finns. Det fanns någon gjort på ärtor förr, men vet inte om den finns kvar. Fanns även en light-variant som var typ förtjockningsmedel i, men har inte hittat den heller... Så tyvärr...

Förra året gjorde jag rödbetssallad, men rödbetor, äpple, svart peppar, salt och majon var kokosgrädde som kokats tjockare med rismjöl. En variant, eller med havre som förtjockas med maizena eller liknande borde bli ung samma sak. Det blev i alla fall lite krämigare.
    En snabb fråga till: Hur är det med kaviar och rom? Tål man det?
  • Soffifi
    Kavat skrev 2011-12-24 10:00:26 följande:
    Ja, det brukar inte vara ägg eller mjök i rom. Så tål man inte fisk brukar det funka. Kaviar kan innehålla lite annat, men har nog aldrig sett med ägg eller mjölk i. Men läs, så klart!
    Tänkte mest eftersom det per definition är ägg. Men om man är allergisk mot ägg kanske det bara är just hönsägg? 
  • Soffifi
    Miralicia skrev 2011-12-24 10:05:50 följande:
    Kung Markatta har Plamils majonnäs som är gjord på ärtprotein. Finns både "vanlig" majo och vitlöksmajo
    Tack!

Fick i brist på annat göra rödbetssallad med bara creme fraiche till lilltjejen, hon tål ju mjölk iaf. :) 
  • Soffifi

Ni har inte Tavegyl eller nåt liknande att ta oralt? Man vill ju inte gärna att de små ska få kortison i ögonen..

• Soffifi

Hej alla! Hoppas ni haft en fin jul. Jag skulle behöva tips på enkla glassrecept utan ägg som även enkelt går att göra laktosfria. Gärna lite lyxiga då vi ska göra efterrätten till nyårsfesten. Är det förresten någon som lyckats med äggfri kladdkaka så tar jag gärna recept på det också. Tack på förhand!

• Soffifi

Hej allihopa!

Har en dotter som på pricktest visat allergi mot bl.a. ägg och fått eksem som symtom på detta. Nu har vi börjat testa att ge henne grejer med lite ägg i som t.ex. pannkaka. Vi har inte märkt något eksemutbrott vid de här tillfällena och börjat fundera på om hon kanske växt ifrån sin allergi nu. Hon är tre år.

Har ni några tips på hur man bäst kan provocera för att se om de reagerar? 

• Soffifi
    Vår lilla godis skrev 2012-04-03 22:02:02 följande:
    Vad skönt att ha det så som ni har! Vi har en dotter på snart 3 år också, och hon älskar ägg, pannkakor osv. Frågar ofta varför hon inte kan äta det (äter dock på dagis) och att hon saknar det osv. Lite tråkigt...

Ja, jag antar att han reagerade i luften. Eller genom att vi hade det på händerna, och sedan tog i honom. Så var det i alla fall när vi var inne på akuten med honom. Han fick nässelutslag när min syster höll i honom, de formades efter hennes fingrar, som handavtryck i nässelutslag! Det var hon som hade vispat pannkakorna. När jag höll honom lugnade det sig. Barnspec.mott. har inte sagt så jättemycket, utan la det mesta på oss. Där och då tyckte jag att det var väldigt jobbigt, men nu har man ju lärt sig leva med det. Antar att frågeställningarna och funderningarna aktualliseras nu eftersom det snart (om 4 mån) är dags för dagisstart för lillen. Har även en tid hos barnspec.mott nästa vecka för kontroll, så jag tänkte ta upp lite frågor då.

Hur har det gått för era små med allergier på dagis? Han har fått plats på samma som storasyster, och hon kommer hem varje vecka med något hon bakat (med ägg, oftast). Alla barnen älskar att baka, känns ju tråkigt om de ska behöva sluta med det för att vår son kommer och inte tål ägg i lokalen... Eller när dom äter... Tycker att man såååååå ofta stöter på folk som säger typ "jaha... är han ägg- och mjölkallergiker? Vad tråkigt att inte kunna dricka mjölk...." Och så tror de liksom att det är just den rena mjölken som är problemet och tänker inte längre. De brukar bli helt chockade när jag säger att det är mjölkprodukterna och alla grejer som innehåller ägg eller spår av ägg som är jobbiga att undvika. Och sedan kan de i nästa mening ändå fråga om han typ vill smaka lite yohgurt, och förstår då inte att detta är en mjölkprodukt, osv.... Tänk om dagispersonalen också resonerar så? Det skulle ju kunna bli katastrof! Och även om man lyckas förklara för de viktigaste fröknarna exakt hur det ligger till så kan det ju komma någon annan som inte tänker. Tycker alltid att det är mycket vikarier där, och att personalen flyttar runt på avdelningarna. Hur har det gått för er andra med detta?
    Såg bara pannkaksgrejen och vill tipsa om No Egg och havredryck istället för det som lilleman inte tål. Blir supergott och frasigt. :)
  • Soffifi
    Vår lilla godis skrev 2012-04-20 19:19:03 följande:
    Tack! Har du något recept? Eller är det bara att byta äggen mot no egg och mjölken mot havredryck kanske? Ska testas, tack! :) Har testat byta ägg mot bakpulver förut, smakade sådär...

Vi har bytt rakt av bara. På paketet till No Egg står ju hur många matskedar vatten plus pulver man tar för att ersätta ett ägg.

Vårt recept är så här iaf:

4 dl mjöl (3 vete, 1 graham)

4 dl havredryck

1 ägg (ersatt med No Egg)

En nypa salt och 1msk socker.

Lycka till! :)
  • Soffifi
    Vår lilla godis skrev 2012-04-22 19:40:03 följande:
    TACK!!! Ska testa ditt recept, hoppas det blir gott! Saknar pannkakor ibland, och särskilt storasyster saknar det mycket! 

Kul! Hoppas det blir lyckat. :)
Svar på tråden Äggallergitråden