Inlägg från: Soffifi |Visa alla inlägg
  • Soffifi

Äggallergitråden

Måste bara berätta att jag gjorde plättar igår, första gången sedan vi fick reda på vår dotters äggallergi. Jag är dessutom laktosintolerant så jag var lite skeptisk till resultatet. Men, plättar på vetemjöl, grahamsmjöl, laktosfri mjölk, havredryck och 1 tsk bakpulver istället för ägget blev superbra! Både mannen och dottern åt som tokar. :)

Kan varmt rekommenderas! 

• Soffifi
    Karla79 skrev 2011-08-09 10:46:42 följande:

Vad tycker ni om detta infoblad inför dagisstart?

Ruben måste undvika:

Ägg i alla dess former, både rått och tillagat Majonnäs Livsmedel där det står “spår av ägg” Lysozym (E1105), ett konserveringsmedel i lagrade ostar Ovo betyder ägg

Var observanta och läs innehållsförteckningar på:

Bröd Kakor, bakverk, pajer Färdigpanerad fisk, färdiga köttbullar o. dyl “Röror” som kan innehålla majonnäs Lagrad ost Ströbröd Glass Pasta Leverpastej

Var särskilt observanta vid födelsedagar då föräldrar skickar med bullar/tårta etc. Jag kommer att lämna egen fika som ni kan ha i frysen till dessa tillfällen.

Till pannkakor kan man använda bakpulver eller äggersättning.

Allergiska reaktioner som kan uppstå och kräver akutvård är:

Andnöd/astmatiska besvär Anafylaktisk chock Rodnad runt munnen Svullna läppar Kräkningar (om man ej misstänker magsjuka) Nässelutslag över hela kroppen

Då han aldrig har blivit utsatt för ägg vet vi inte vilken reaktion det är troligast att han får. Allergin har bara synts på pricktest.

Han bär alltid med sig medicinen Aerius som ska användas om han får nässelutslag eller klåda.

Han får inte pyssla med äggkartonger vid påsk då dessa kan innehålla spår av ägg.

Ser bra ut. Vi ska byta fsk nu och funderar på hur mycket man måste informera, är lite osäkra på hur allvarlig vår dotters äggallergi är då hon tidigare ätit ägg och nyligen fått allergin konstaterad. Tror hennes symptom mest är eksem och magproblem.
    Måste man ge en så här infolapp då tror ni? 
  • Soffifi
    Minifer skrev 2011-08-21 17:50:16 följande:
    någon som har ett bra recept på äggfri fläskpannkaka? Försökte annpassa pankisreceptet, men det gick inte så bra :D
    Har du testat No Egg?
  • Soffifi
    Gladhannapanna skrev 2011-08-21 21:42:26 följande:
    Jag har provat med noegg men det blev inte bra alls!
    Jaså? Jag har bara gjort vanliga pankisar och plättar iofs men de blev supergoda. :)
  • Soffifi
    Minifer skrev 2011-08-23 02:16:24 följande:
    Vanligt pannkaksrecept har jag som blir superfrasiga och goda, godare än mina pannkakor med ägg (recept finns på min matblogg som är länkad till i sidfoten, är med bakpulver), men ugnspankis var svårare.. hur funkar noegg? Är det pulver eller flytande? Smakar det något? Dyrt?
    No Egg är ett pulver som man blandar med vatten och ersätter äggen med. Minns inte hur dyrt men det var enkelt tycker jag. Gjorde tårtbotten i somras som funkade fint.
    Smakar nog inget, vad jag tänkte på iaf..

• Soffifi

I morrn eftermiddag ska jag med dottern till barnallergologen för att göra uppföljning på testen vi gjorde i våras. Hon var då allergisk mot jordnöt, sesam och ägg enligt pricktest. 
    Symptomen har varit eksem och förstoppning plus enstaka utbrott av nässelutslag.

Har ni några tips på vad jag ska fråga efter, tror vi ska få RAST och pricktest. Något man ska be dem kolla?

Tack på förhand! 

• Soffifi

Hej!

Nu i veckan var vi hos läkare och gjorde nytt pricktest på ägg samt fick reda på resultat på blodprov vi gjorde för nån vecka sen.

På ägg hade hon ett värde på 0,32 och enligt läkaren räknas det inte alls som allergi när det är 0,3 eller under det. Hon fick en liten reaktion på pricktestet också.
    Nu sa läkaren att vi skulle testa att ge tillagat ägg hemma i små doser, t.ex. sockerkaka.

Låter detta normalt?
    Vi har inte märkt några kraftiga reaktioner men hon har eksem och problemmage.
    Hon är även allergisk mot sesam och jordnöt.

Tack på förhand! 

• Soffifi
    saffe skrev 2011-09-26 08:10:50 följande:
    Min dotter är allergisk mot ägg, trots att det inte visar något alls vare sig på pricktest eller RAST-test. Så visst kan man vara allergisk ändå. Hon får eksem och kräks, diarre´... Här har vi inte gett henne något ägg att äta överhuvudtaget, utan när det är dags att provocera har vi strukit ett ägg över ryggen (förenklat, hemmagjort lapp-test). Varje gång har hon fått eksem där ägget varit, så därför finns det ingen ide´att plåga henne med att ge henne det att äta.
    Jaså? Hur gör ni då med ägget? Är det kokt eller rått, bara vita eller gula?

• Soffifi
    Twixie skrev 2011-09-26 11:02:10 följande:
    Vi (jag) brukar pröva med kokt ägg då det är mindre allergent än rått ägg i allmänhet, då också riktigt hårdkokt. Känner lite att så länge han reagerar på kokt (som ska vara mindre allergent) så kommer han reagera på rått också. Och så länge han reagerar på kokt ägg så är han allergiskt. Brukar ta vitan för den är mest allergener i.
    Tack för tips, ska testa detta.

• Soffifi
    Billabong skrev 2011-09-26 23:45:24 följande:
    saffe: Hur länge var din dotter äggallergisk enligt pricktest/RAST? Hur gammal var hon när äggallergin bröt ut och när konstaterades den vara borta (även om den nu inte är det)? Hur yttrade sig hennes allergi tidigare? Hur gör ni nu med äggfri kost på fsk/skola?

Förra veckan gjorde vi pricktest på min son, G, som fyllde 2 år i somras och som varit äggallergisk i drygt ett års tid. Enligt allt jag läst, här och på andra ställen, såg vi inget hopp om att allergin skulle förbättras förrän framåt 5-årsåldern. Döm om min/vår förvåning när pricktestet inte gav ngn som helst reaktion!
    (För ett år sedan fick han en 4:a på 5-gradiga skalan.)

Är det ngn annan som fått bort äggallergin så här snabbt genom att hålla barnet på äggfri kost?

Hur har återinförandet av ägg i kosten skett för er? I vilken takt har ni återfört ägg?

Vi ska få kallelse för äggprovokation på sjukhuset senare i höst under överinseende av barnallergisjuksköterska/barndietist samt att de har en barnläkare på stand by ifall han får en reaktion. Har ni andra också gjort på detta sätt?

Soffifi: Hur länge har ditt barn varit äggallergiskt? Ert återinförande av ägg låter inte alls lika strikt som vårt... Men har barnet kanske inte fått ngn regelrätt allergichock tidigare?            
    Tror det är ungefär ett år, knappt sen vi fick reda på det. Hon testades då egentligen på grund av att hon reagerat kraftigt på andra födoämnen. Har inte sett något vi relaterat direkt till ägg.
    Hon har aldrig haft mer än 1 på den skalan du nämner, nu endast 0.32. Vid 0.3 är det ingen allergi alls enligt barnläkaren.
Svar på tråden Äggallergitråden