Äggallergitråden
Synd att hon verkar vara äggallergisk, men bra att ni nu vet vad hon ska undvika.
För att få äggfri kost vid förskolorna här behövs ett läkarintyg, kolla upp om det är detsamma hos dig.
Vad roligt att det gick så bra på provokationen.
Skönt att han inte reagerar på luftburet längre.
Kan tyvärr inte ge dig svar spökplumpen, då min äggallergiske son inte reagerar på luftburet.
Tråden finns säkert kvar som favorit hos många. Men för att slippa vänta på svar rekommenderar jag att du kontaktar ditt sjukhus barnallergimottagning.
Kan inte skriva alfabetets tre sista bokstver... Ber om verseende. Han krktes inte men fick rejl diaree. Inga nsselutslag eller uppsvullnad som han ftt tidigare nr han ftt i sig gg. Menar du att vi ska kolla honom med blodprov fr andra allergier ocks eller bara fr gg?
Tack Margaux, det ska testas! :o)
shine: Vi har tyvärr inte fått göra ngt RAST-test, endast pricktest och där låg sonen som 1-åring på 4, som 2-åring gav det inget utslag (falskt negativt) och som 3-åring fick han en 3:a, så det har minskat lite.
Är det någon av er som rest i Thailand med äggallergiskt barn? Något särskilt att se upp med som man kanske inte tänker på innehåller ägg?
Och hur fungerar det med att flyga reguljärt, brukar flygbolagen kunna erbjuda äggfri kost? Vi åker med Qatar. Ska så klart ringa dem också, men bra att veta lite innan vad jag kan förvänta mig.
Min äggallergiske son fick, liksom GladHannaPanna, sin allergi när han åt äggröra ett par dagar före sin 1-årsdag. Han hade då nyligen haft 3-dagarsfeber och läkaren menade att det kunde vara därför, att immunförsvaret var nedsatt efter sjukdomen. Jag vet inte jag...
Han reagerade snarlikt; svullnaden upp om läppar, öron och fick intensiv klåda över hela ansiktet som sedan spred sig över bröst, mage, rygg, överarmar och lår. Åkte in till barnakuten och där fick han syrgas, adrenalin och Betapred. Han andning påverkades inte och när jag rådfrågade läkaren inför förskolestarten sa hon att barn brukar reagera på sin äggallergi likadant som de gjorde första gången. Vid andra allergireaktionen ett drygt år senare (i samband med en provokation) blev han lite tungandad men verkade ändå kunna andas. Den gången åkte vi inte in med honom utan gav Betapred och Aerius.
Han kan utan problem sitta vid samma bord som oss när vi äter ägg hemma och även på förskolan. Reagerar alltså inte på luftburet ägg. Så vi har inte haft anledning att ge förskolan restriktioner vad gäller påskpyssel.
Vi har aldrig fått ta RAST-prov på honom (blodprovet heter så) utan bara pricktest.
Ett par månader efter äggallergin bröt ut hade han en stark 4:a på den 5-gradiga skalan.
Ett år senare fick han inte ngt utslag alls, det var därefter vi gjorde provokationen - som tyvärr visade att äggallergin var kvar och kraftig. Vet inte varför det blev så, kanske rispades inte huden i testet rätt...?
Nu i höstas var det dags igen för kontroll och han fick då en tydlig 3:a på pricktestet. Ingen provokation är aktuell då, utan den ska vara 1 eller max en svag 2:a enligt vårt sjukhus rutiner.
Han är nu 3,5 år gammal och jag tror hans äggallergi kommer mildras lite till för att förhoppningsvis *peppar peppar* vara så gott som borta om 3 år eller så. Det är tydligen vanligt att den växer bort kring skolstarten när den debuterar kring 1-årsåldern.
Vi märkte inte av att han var känslig mot ägg innan händelsen med äggröran vid 1-årsdagen.
Vad roligt att hennes äggallergi verkar ha vuxit bort, GladHannaPanna!
Vad roligt att det gått så bra när hon fått prova att äta ägg. Härligt Gladhannapanna!