Äggallergitråden
En liten fråga till er med ngt äldre barn:
Hur gjorde ni med 18-månadersvaccinationen (MPR)? Gavs den på barnkliniken på sjukhuset eller gavs den inte alls till ert äggallergiska barn?
En liten fråga till er med ngt äldre barn:
Hur gjorde ni med 18-månadersvaccinationen (MPR)? Gavs den på barnkliniken på sjukhuset eller gavs den inte alls till ert äggallergiska barn?
Ett par andra allmänna frågor:
Hur ofta testas era barn för sin äggallergi?
Hur länge/vid vilken ålder har deras äggallergi minskat/försvunnit helt?
Har den försvunnit helt mellan två kontroller eller minskar den vanligen gradvis?
Vilka har barn som fortfarande är äggallergiska o hur gamla är de?
Jag förstår att det är olika mellan olika barn, men är nyfiken på era (barns) erfarenheter kring detta.
Och självklart ett tack till er andra som också svarat om MPR-vaccinationen!
Vilken grad av äggallergi har din ditter, Mama Mia?
Vår äggallergiske pojke har grad 4 (5-gradig skala) och har fått direktiv om att helt och hållet undvika ägg i alla former även i ytterst liten mängd. HELT äggfri kost mao.
Informerade de inte i samband med pricktestet vad som skulle vara bäst för er dotter vad gäller ev. intag av ägg i någon form?
Inom ett år från förra pricktestet kommer vi göra om det för att se om det blivit lindrigare. När allergi-ssk/barnläkaren anser att hans allergi är så pass mkt mindre att det är lämpligt att börja provocera honom med ägg så kommer han att få äta sockerkaka med ägg i på barnkliniken. Om det går bra får vi sedan tydliga instruktioner om hur och i vilken mängd vi kan öva att återinföra ägg i hans kost.
Enligt all info jag läst och fått muntligen är det oerhört viktigt att helt låta bli att ge honom ägg under ca ett år - för att ge kroppen en möjlighet att slippa reagera på det.
Kanske är din dotters äggallergi av betydligt lindrigare art och att ni därför inte fått direktiv att helt utesluta ägg på samma sätt?
Yosa: Jag hade ringt och frågat i förväg innan jag bokat hotellövernattningen. Alternativt hade jag självklart frågat innan jag gett honom ngt alls från frukostbuffén. Men då är som sagt vår son väldigt allergisk.
Apropå hotellfrukostar:
Är det ngn av er som rest utomlands med ert äggallergiska barn? Hur har det fungerat med maten? Vart åkte ni och vad hade ni för ev. problem? F
Hejsan!
Tack för Er bokning hos oss via HotelSpecials. Det kommer att finnas äggfritt bröd på frukosten under er vistelse hos oss. Jag har pratat med köksansvarig om detta.
Varmt välkomna!
Med vänlig hälsning
Lena Sjöquist
Receptionen
Quality Hotel Örebro