Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Äggallergitråden

En liten fråga till er med ngt äldre barn:

Hur gjorde ni med 18-månadersvaccinationen (MPR)? Gavs den på barnkliniken på sjukhuset eller gavs den inte alls till ert äggallergiska barn?

• Billabong
    Miralicia skrev 2010-08-22 10:44:55 följande:
    Här är läkemedelsverkets rekommendationer om vaccination av allergiska barn: www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjuk...

Dvs de allra flesta äggallergiker går att vaccinera som vanligt på BVC när det handlar om MPR.

Personligen valde jag att avvakta lite med den vaccinationen (och det gjorde jag även med den dottern som inte är allergisk). En av anledningarna till att jag valde att vänta med lillasyster var att se om hennes äggallergi blev lindrigare samt att hon skulle få bli lite större så att hon hade lite mer motståndskraft och lättare klara av en ev allergisk reaktion på vaccinet (även om jag nu inte trodde att det skulle utgör något problem). Så hon fick den nu i våras när hon just fyllt fyra. Kanske att hon fick en aning eksem i böjvecken av den - eller så fick hon i sig något annat hon inte tålde på dagis i samma veva eller att hon i smyg fick tag på något ur syskonens godispåsar.Obestämd
    Tack för jättebra info!
    Det borde alltså inte vara ngn fara att ge vaccinationen då han "bara" har en grad 4-allergi på ägg. Vi har iofs sedan allergichocken inträffade inte låtit honom hålla i ägg eller inandas från äggkartongen... Men det känns osannolikt. Då borde han väl fått en grad 5-allergi dessutom på pricktestet?

Skulle själva MPR-vaccinationen alltså kunna förvärra själva äggallergin och minska chanserna för att den växer bort/minskar av sig själv?
  • Billabong

Ett par andra allmänna frågor:
    Hur ofta testas era barn för sin äggallergi?
    Hur länge/vid vilken ålder har deras äggallergi minskat/försvunnit helt?
    Har den försvunnit helt mellan två kontroller eller minskar den vanligen gradvis?
    Vilka har barn som fortfarande är äggallergiska o hur gamla är de?

Jag förstår att det är olika mellan olika barn, men är nyfiken på era (barns) erfarenheter kring detta.

• Billabong

Vilken grad av äggallergi har din ditter, Mama Mia?
    Vår äggallergiske pojke har grad 4 (5-gradig skala) och har fått direktiv om att helt och hållet undvika ägg i alla former även i ytterst liten mängd. HELT äggfri kost mao.
    Informerade de inte i samband med pricktestet vad som skulle vara bäst för er dotter vad gäller ev. intag av ägg i någon form?

Inom ett år från förra pricktestet kommer vi göra om det för att se om det blivit lindrigare. När allergi-ssk/barnläkaren anser att hans allergi är så pass mkt mindre att det är lämpligt att börja provocera honom med ägg så kommer han att få äta sockerkaka med ägg i på barnkliniken. Om det går bra får vi sedan tydliga instruktioner om hur och i vilken mängd vi kan öva att återinföra ägg i hans kost.
    Enligt all info jag läst och fått muntligen är det oerhört viktigt att helt låta bli att ge honom ägg under ca ett år - för att ge kroppen en möjlighet att slippa reagera på det.

Kanske är din dotters äggallergi av betydligt lindrigare art och att ni därför inte fått direktiv att helt utesluta ägg på samma sätt?

Yosa: Jag hade ringt och frågat i förväg innan jag bokat hotellövernattningen. Alternativt hade jag självklart frågat innan jag gett honom ngt alls från frukostbuffén. Men då är som sagt vår son väldigt allergisk.

Apropå hotellfrukostar:
    Är det ngn av er som rest utomlands med ert äggallergiska barn? Hur har det fungerat med maten? Vart åkte ni och vad hade ni för ev. problem? F

• Billabong
    Karla79 skrev 2010-09-08 22:00:18 följande:
    Såg att ni har diskuterat vaccinationer ovan, måste berätta vad som hände oss på 8-månaderskollen häromdagen på BVC. Vi hade precis pratat om att sonen har ägg- och mjölkallergi och att vi ska till allergologen igen i november. Sedan började sköterskan leta efter en tid då sonen skulle få en speciell vaccination för att pappan är från Asien, jag tror det var TBC. Kanske hette sprutan BPR? Anyway, vi fick en tid, och sedan kom JAG på att men vänta, är det OK att ta denna om man är äggallergiker? Och då blev hon jätteosäker och sa att det var bäst vi avvaktar. Alltså inget ont om BVC för jag vet att de inte är allergiexperter, men ibland blir jag så trött på att man måste hålla reda på allting själv.... kan ju inte vara första gången de har en äggallergiker på mottagningen liksom.
    Vad dåligt! När vi kom till BVC för 1-årskontroll en knapp månad efter äggallergiutredningen så hade de fått ta del av vad som framkommit på sjukhuset. BVC-sköterskan hade noggrannt kollat upp vad som gällde för de vaccinationer som var aktuella och strax innan gjorde hon en dubbelkoll med sina kollegor för att få allt bekräftat.

Hon nämnde då själv just detta med att han inte skulle få sin MPR-vaccination vid 18 månaders ålder på BVC utan få göra den på sjukhuset. Vilket verkar vara ngt överdrivet förfarande med tanke på artikeln Miralicia länkade till.
  • Billabong
    Yosa skrev 2010-09-09 19:04:45 följande:
    Citerar mig själv ovan.
    Jag mailade hotellet igår och har idag fått svaret:

Hejsan!

Tack för Er bokning hos oss via HotelSpecials. Det kommer att finnas äggfritt bröd på frukosten under er vistelse hos oss. Jag har pratat med köksansvarig om detta.  

Varmt välkomna!

Med vänlig hälsning
    Lena Sjöquist

Receptionen
    Quality Hotel Örebro

DET KALLAR JAG SERVICE!!

Verkligen superbra service!
  • Billabong
    Mama Mia skrev 2010-09-10 21:20:23 följande:
    Han sa inte så mycket alls. Det blev inte så mycket tid för "eftersnack" efter testet eftersom skruttan var så arg över att alla hållt på så mycket med henne, stuckit coh så. Hade det varit mer lugn och ro hade man kanske kommit på lite frågor som nu kommer i efterhand istället.

Men att tillåta  lite ägg ibland tycker jag känns bra, så länge vi inte märker nåt.
    Billabong skrev 2010-09-08 22:05:54 följande:
    Vilken grad av äggallergi har din ditter, Mama Mia?
    Vår äggallergiske pojke har grad 4 (5-gradig skala) och har fått direktiv om att helt och hållet undvika ägg i alla former även i ytterst liten mängd. HELT äggfri kost mao.
    Informerade de inte i samband med pricktestet vad som skulle vara bäst för er dotter vad gäller ev. intag av ägg i någon form?

Inom ett år från förra pricktestet kommer vi göra om det för att se om det blivit lindrigare. När allergi-ssk/barnläkaren anser att hans allergi är så pass mkt mindre att det är lämpligt att börja provocera honom med ägg så kommer han att få äta sockerkaka med ägg i på barnkliniken. Om det går bra får vi sedan tydliga instruktioner om hur och i vilken mängd vi kan öva att återinföra ägg i hans kost.
    Enligt all info jag läst och fått muntligen är det oerhört viktigt att helt låta bli att ge honom ägg under ca ett år - för att ge kroppen en möjlighet att slippa reagera på det.

Kanske är din dotters äggallergi av betydligt lindrigare art och att ni därför inte fått direktiv att helt utesluta ägg på samma sätt?
    Grad? Det blev en 2a på pricktestet, är det det som är graden? Är det 5-gradig skala även på pricktest? I så fall är det väl rätt lindrigt, eller?
    Ja, det är pricktestet som har den 5-gradiga skalan jag nämnde. Vet inte hur lindrigt 2 är, men avsevärt lindrigare än 4 som min pojke fick förmodar jag... Kanske är 2 så lindrigt att det är ok att ha lite ägg i maten? jag vet inte alls vad som gäller för lägre grader av äggallergi, bara att vår pojke som hade 4 inte ska få i sig minsta lilla äggbeståndsdel alls ens i lagad mat.

Låter jättekonstigt att ni inte fick några kostråd och allmänna förhållningstips/regler. Har/ska ni träffa en dietist? Allergisjuksköterska? Om inte, ring dem och fråga. Gör dem uppmärksamma på att ni inte fick något av detta efter själva pricktestet.
    Kavat skrev 2010-09-08 21:26:21 följande:
    Vad säger hennes läkare?

Numera sägs det att man ska ge till den nivån barnet klarar utan reaktioner.
    Men vad som är reaktioner är jätte svårt att veta när de är så små tycker jag. Sömnproblem, överaktivitet och annat är också symptom, fast sällan lika tydliga om man inte vet vad man ska kolla efter.
    Äggfläckar kan ge  torra vita fjällande fläckar när de är inaktivt och röda när de fått i sig ägg. Torr hud och eksem är ytterligare symptom.
    Sen vart man lägger gränsen av vad man tycker är ok hos sitt barn är ju upp till var och en.

Tänk bara på att symptomen kan ändra sig med åldern och för varje gång. Dvs. idag kanske hon får diarré om ett par månader kanske hon får eksem eller blir förstoppad.

Hoppas ni kan hålla äggnivån, lättare att kunna ge lite om barnet mår bra.
    Men, det där med att man ska "ge till den nivån barnen klarar utan reaktioner" - hur har du fått veta hur mkt ägg du ska ge ditt äggallergiska barn? För det är ju inte så att man ska testa sig fram själv väl? Eller det kanske man ska efter att ha undvikit ägg en längre tid. Vilken grad av allergi har/hade ditt barn när ni började provocera med mindre mängder ägg? Förmodar att det var under övervakning/doseringsanvisningar från allergimottagningen?
  • Billabong
    Kavat skrev 2010-09-11 18:23:20 följande:
    Jag har inte gjort det men Blå Myran. Min  lille kille reagerar på enbart kontakt med ägg så han får absolut inte utsättas för ägg. Så i vårt fall är det noll tolerans.
    Men hur man gör och var man gör det beror ju på reaktioner och testar. Men om man nu redan gett ägg utan att märka av allergin så tydligt så får ju barnet inte andnöd och då kanske en viss mängd tillagat funkar. Men det där berhöver man ju diskutera med läkaren också. Man ska ju aldrig ge ägg till ett barn som reagerat kraftigt på eget bevåg!
    Ok.
    Vi kommer göra om pricktestet minst en gång om året och när allergin är avsevärt lindrigare - eller han inte reagerar alls så kommer vi få ett schema för återinföring av ägg i kosten. Som jag förstod det på allergissk så är det då viktigt att föra in ägg igen väääääääääääldigt långsamt och försiktigt.
  • Billabong
    Miralicia skrev 2010-09-11 19:36:06 följande:
    Och har man ätit ägg utan att märka några symtom av tillagat ägg fram tills det att man gjort pricktest som då visat positivt för ägg är det oftast bara bra att fortsätta ge ägg i den mängd som tolereras utan att få några symtom - för att bibehålla den tolerans man har mot ämnet istället för att börja ha nolltolerans för allt med ägg, då kan toleransen istället minska om man har viss tolerans och tar bort det helt. Även om man skulle få reaktion av ägg i tex majonäs/glass (eftersom det då är rått), men kan äta tillagat ägg utan att få någon reaktion (proteinetstrukturen i ägg förändras mycker mer än andra ämnen av värmebehandling)  så bör man låta bli ägg i rå form, men fortsätta att ge tillagat ägg - just för att bibehålla toleranser.

Har man fått kraftiga reaktioner även av tillagat ägg tidigare så brukar man följa med pricktest hur det utvecklar sig. När pricktestet ger väldigt små/inget utslag så brukar det vara att man då börjar att testa med att väldigt försiktigt prova att introducera små, små mängder med tillagat ägg. Och då börjar man ugnsbakat ägg som varit inne länge i ugnen som tex  några smulor av sockerkaka innehållande ett ägg (eller ibland att man börjar med enbart äggulor eftersom huvuddelen av proteinet finns i vitan) och därefter ökar mängden så att det blir först när det funkar med någorlunda normala mängder med ugnsbakat ägg som man testar med stekt ägg som tex pannkakor och föst när det går med stekta saker med ägg i att man testar med rent ägg i kokt/stekt form. Och om det också går så testar man med rått ägg i form av glass/majonäs etc.   I korta drag hur man brukar gå till väga.

Och sen förekommer det ju också att såväl pricktest som blodprov kan visa falskt positivt, dvs att det ger utslag på test men att det inte uppstår några symtom över huvud taget när man utsätts för ämnet  - även om det är betydligt vanligare att det visar falskt negativt, dvs visar inget på tester men symtom vid intag.
    Tester är ändå bara ett hjälpmedel och en ledtråd man kan använda sig av, det absolut viktigaste är hur man reagerar på intag av ämnet.
    Stort och varmt tack för en väldigt tydlig och informativ beskrivning!
    Förstår också nu varför det är just sockerkaka han ska få prova första gången när testet tillåter det. Det ska han då få äta på allergimottagningen.
    *Håller tummarna för litet/inget utslag på nästa pricktest*
Svar på tråden Äggallergitråden