• Jemema

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Cali, jag tror att man tar äl-sprutan för att veta säkert exakt när ägget släpper.
    Konkreta tips? Hrm... För det första så tar det tid. Det är nu snart ett år sen jag var gravid sist, tio månader sedan ma. Man får acceptera att det går upp och ner, och göra det som känns rätt just idag. Jag och min sambo har en ny gemensam hobby, och det är jättekul! Man kan ju inte gå omkring och INTE tänka på att man är ofrivilligt barnlös, alltså får man försöka ERSÄTTA tankarna med nånting annat. Som en ny gemensam hobby! Sen skiter jag högaktningsfullt i sånt som jag vet får mig att må dåligt. Jag träffar inte vänner med småbarn, det känns hemskt på ett sätt, men som sagt, det struntar jag i.

Bettan, nu är det snart dax att byta sidfot

• Jemema

Cali, så tråkigt Sänder kramar! Cali, jag vill ju vara lite hemlig här på fl, vill inte att någon ska lista ut vem jag är Det är så skönt att vara anonym!

Ninni, grattis till mensen Kör ni på nu i den cykel som kommer?

• Jemema

Breaking news!! Jag har plussat!!!!! Förvånad Skrattande Läkaren sa under vår utredning att chanserna att jag skulle bli gravid den vanliga vägen var näst intill obefintlig. Sen sa han: "Men det finns ju dom som vinner på Lotto också!" Det är ett mirakel! Fattar inte att det är sant, men det ÄR sant!!

• Jemema

TT, grattis!! Det låter som att det var sådär alldeles underbart

Tack för alla grattis Hjärta 
    NN, vi firar inte alls faktiskt. Och i detta forum behöver jag ju inte förklara varför Fast ärligt talat så tror jag inte att någon av oss har begripit att det är sant...

• Jemema

NN, jag menade inte så Skäms Konstigt att man ser i efterhand att det man skrev inte alls blev som man hade tänkt... Klart att vi är glada! Men det känns som att vi går på tå och knappt vågar andas..

Bettan, det är verkligen ett steg i rätt riktning Och om det nu skulle bli mf så är det intressant att veta att jag kan bli spontant gravid och det är någonting jag inte vågat drömma om! Så DET är jag såklart jätteglad för

• Jemema

Bettan, jag har ju min teori. Innan vi ville "skaffa barn" tog jag Methotrexate och Orudis Retard mot min reumatism. Det står ingenstans att mtx hämmar äl men jag vet flera andra som haft samma problem. Att orudis hämmar äl är känt. Men det tänkte jag ju inte på när jag tog medicinen, svårt att få barn drabbar ju bara andra Drömmer Om man ser till mina behandlingar så har det gått bättre och bättre för varje gång. Första IVF ingen graviditet, trots 6 återförda embryon. Andra IVF gravid, mf i v5. Tredje IVF gravid, ma v9. Och nu har det gått fem och ett halvt år sedan jag tog de där medicinerna, och det kanske var det som krävdes för att få igång min äl? Nu kanske min kropp äntligen är redo att vara gravid på riktigt?

• Jemema

icka, shit vad fort det har gått!! Jag startade med Trombyl direkt efter plus. Dessutom ökade jag på Prednisolon från en halv tablett till en hel. Började med Folacin också, lite orolig eftersom man ju bör ta det redan innan man börjar försöka.

• Jemema

Bettan, har du koll på de senaste studierna på Enbrel? Det jag har hört är att man rekommenderas att sluta när man sett hjärtaktivitet. Men jag har också hört enstaka fall där man fått fortsätta med Enbrel hela graviditeten utan påverkan på fostret.
    Förra gången slutade jag med Enbrel, och jag undrar och undrar om det påverkade att det blev MA.....

Har förresten pratat med en BM idag, undrade om jag kunde få komma på vul. Men man måste såklart ha det där inskrivningssamtalet först. Känns ju helt meningslöst att sitta där och prata om mina alkoholvanor om jag inte ens vet att det finns ett levande foster!!??? Hon sa att jag kunde gå privat isf. Men jag gick med på att boka ett första samtal med en BM. Om ett par veckor. Jag är inte redo än Denna BM som jag pratade med rekommenderade mig att tänka positivt. Att varje graviditet är unik och inte alls behöver bli som den förra. "Så tänk inte på den, utan utgå ifrån att det kommer att gå bra nu!" MÄH!!!???? Jag hade ju dragit hela min historia för henne, hur F*N kan hon säga så till mig?? Jag sa faktiskt ifrån. Jag förstår att hon sa det i all välmening, men det funkar inte så.

Förlåt om det blev gravidprat men jag vet inte var jag ska ventilera mig Tråden jag länkade till i förra inlägget känns knappast lockande...

• Jemema

mojutten, tack för dina ord Jag får vul om jag vill verkar det som, men jag måste gå på inskrivningssamtal först. Det kan låta enkelt, men det är en gigantisk tröskel för mig. Får ångest av att bara TÄNKA på att gå dit öht

• Jemema

Hej! Kikar in med en glad nyhet Jag var på ul igår och såg ett litet pickande hjärta Hjärta Vecka 7+5, precis enligt mina beräkningar på en 30-dagars cykel. Förra gången dog lill*n i v 8+5 så nu väntar två oroliga veckor innan nästa ul...

Kram alla!!

• Jemema

mojutten, usch så jobbigt Jag har också känt så i förhållandet emellanåt, att vi inte haft samma behov av att prata eller deppa för att det är som det är. Jag gick och pratade med en psykolog under våra IVF-behandlingar, det var jättebra! Hon hjälpte mig att förstå mycket som hände i förhållandet också, varför vi tänker och reagerar olika ibland. Har du någon professionell du går till? Jag tror det är viktigt för oss att tänka på att männen också tycker det är väldigt jobbigt allting. Vi har bara olika sätt att hantera det.
    En sak har jag lärt mig, man ska inte vara ledsen för att man är ledsen!! Har du en deppig period just nu så försök inte tränga undan de känslorna. Det kommer att bli bättre snart igen, det går ner o det går upp. Stora kramar!!

• Jemema

mojutten, det låter bra att det känns bättre idag! Jag känner verkligen igen mitt eget förhållande i det du skriver. Jag är grubblaren och han lever i nuet. Det låter härligt med promenad i solen!! 

• Jemema

Lilli, välkommen hit Din historia liknar min, jag blev också gravid på IVF 2 & 3 men fick MF. Nu blev jag (också) gravid spontant i augusti, ett mirakel!! Tråkigt att du fick mf, men på ett sätt är det ju ändå skönt att veta att det faktiskt går... sen efter ett par mf är ju inte den tanken så kul längre Obestämd Men jag säger i alla fall grattis till din spontana graviditet! Tyvärr vet jag ingenting om biopsin du ska göra, det är nog bättre att ställa frågan i IVF-trådarna. Här är det nog bara jag som har gjort IVF, hoppas jag inte blandar ihop det nu.. Lycka till med FET!!

Ninni, skönt att ni kommit igång med utredningen!

mojutten, hoppas ni får en trevlig helg

• Jemema

NN, GRATTIS!!!! Underbart! När jag testade var jag i v 6 och hade druckit vin så sent som kvällen innan jag testade. Innan testet funderade jag på hur jag kunde bli bakis på ett glas, men det var ju inte den sortens illamående skulle det visa sig Jag är i v 17 nu Tror inte alls att du ska oroa dig för ditt leverne innan testet, det är ju så det funkar för de allra flesta, och det brukar gå finfint. Håller tummarna för att det ska hålla hela vägen för dig nu!!

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3