Inlägg från: NinniNinna |Visa alla inlägg
  • NinniNinna

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Nej, nu måste jag ta och skaka liv i tråden Glad Hur är det med alla? Skriv en rad så jag inte måste spamma tråden själv FlörtGlad

Ego: här är det fortfarande prog. och de pms-liknande bieffekterna. Är lite orolig för att mannen ska ta ut skilmsässa ibland.... Flört Skulle på fest i helgen, så jag testade även fast det var för tidigt. Det jag hade förberett mig på var att det skulle bli ett falskt plus, pga av prog., men det blev minus så nu är det bara att vänta in mensen. Jag vet att det var tidigt, men ett annat tecken på att jag inte är gravid är att symptomen avtar istället för att bli starkare, så alla symptom har nog berott på prog. Det är ju ingen fara såklart eftersom detta var första försöket efter sista ma, det är bara lite surt precis nu när räkningen från inseminationen dimper ner i brevlådan...

Stor kram till alla!

• NinniNinna

Mojutten: Vad bra att du kan fokusera lite på det positiva, även fast jag vet att det är svårt ibland. Vad bra att utredningen är igång. Varför ska din man lämna två spermaprover? Min man lämnade bara in ett. Vad är nästa steg för er?

Snigelkatt: vad skönt att höra att det ser lite ljusare ut för dig! Tycker också att jag brukar bli lite mer postiv i äl-tider. Och vad bra att du slutat röka! Även om du inte rökte mycket innan, så kan du ju ändå se det som att du gjort något viktigt nu för att öka chanserna. Håller tummar och tår för att det går vägen den här månaden! Har inga resetips på rak arm, men ska fundera på det. Låter mysigt!

Ego: testade i dag igen för säkerhets skull (man ska ringa dr LM så tidigt som möjligt om man är gravid), men det är fortfarande (helt väntat) negativt. Det är lite svårt att veta när mensen ska komma eftersom de framkallade äl lite tidigare den här månaden. I dag är det 14 dagar sedan äl, men enl. min vanliga cykel borde mensen komma till helgen. I nuläget känns det dumt att fortsätta med prog. Hur hade ni gjort?
    ..och så har jag en fråga till... Ni som har testat prog. och inte blivit gravida, har ni märkt av förskjutningar i mensen eller har den kommit som den ska?

• NinniNinna

Mojutten: intressant. Håller tummarna för bra resultat på spermaprovet! Tog du prog. hela vägen fram till mens? Funderar på att sluta nu, men det kanske inte är en bra idé? Kram

• NinniNinna

Mojutten: Tack för infon. Jag tror att jag slutar i dag trots allt. Har nog aldrig varit gravid då testet inte varit positivt 14 dagar efter äl. Känns onödigt att fortsätta ta hormoner i onödan. Hoppas det var bra på jobbet i dag!

• NinniNinna

Pimpinella: vad bra att du fått remiss för TSH-prov. När tog du det sist?
    Menar du att du tar rosenrot? Kul att det funkar bra för dig! Jag har aldrig testat det med fick starkare äl av bidrottninggele. Har dock hört om flera som fått biverkningar av det, så jag kan inte rekomendera det till andra.

Vi hade långa diskussioner här hemma och bestämde oss för att fortsätta med prog ett par dagar till för säkerhets skull. Känner mig bara orolig för att vi aldrig ska få det utskrivet igen om/när jag verkligen blir gravid...

Menar du att du inte alltid plussar trots att du är gravid? Berätta gärna mer om det!

Lycka till under äl-perioden Flört

• NinniNinna

Mojutten: nej, det är ju bara knäppt att fundera över detta i huvud taget egentligen, men det beror nog på att jag alltid (trots att det kanske inte märks här Flört) är lite skeptisk till läkemedel och inte vill ta något i onödan. Sen så är det också en  rädsla för att använda upp all prog nu och sen kanske inte få det utskrivet igen. Vi har ju liksom ingen läkare egentligen, utan får det vi betalar för. Prog fick jag för att vi betalade för en insemination. Men jag ska släppa det nu och vara tacksam för att jag fick läkemedel för en gång skull Glad. Hur är läget med dig i dag?

• NinniNinna

Mojutten: ja, det är verkligen skit att man ska behöva oroa sig för allt. Innan jag hamnade i den här situationen, så har jag nog alltid trott att om jag får ett medicinskt problem, så skulle det finnas någon hjälp att få. Har lärt mig mycket av det här....
    Nej, det blir inga fler inseminationer inom överskådlig tid dels pga av biverkningen jag fick på slemhinnan av pergotime och dels pga av priset. De har höjt priset till 6000kr och det känns lite tufft.... Tyvärr kommer vi nog missa äl nästa månad för min man ska resa bort. Känner redan nu stressen inför det... Man blir verkligen galen i den här situationen!
    Men jag ska inte bara klaga. Vi har fått datum för när utredningen för adotionsmedgivande inleds, så snart kommer mycket att handla om det. Ska bli så skönt att byta fokus!
    Jobbigt med de gravida på jobbet...  Skönt att det blir helg nu så du slipper dem ett tag!
    Vilken fas är du i nu? Äl på g Glad? Kram

• NinniNinna

Mojutten: lovar att hålla dig uppdaterad kring adoptionsprocessen Glad

Vad tråkigt att det känns hopplöst. Känner igen känslan från när vi försökte i ett år utan resultat, det var nog det värsta jag varit med om.... Låter klokt att ställa in brunch med gravidmagar. Man ska ju inte plåga sig mer än nödvändigt Glad.

Pimpinella: aha, då kanske det är dags för mig att kolla TSH igen då. Får kolla upp det där..

Det är tyvärr inte alls klart att jag får prog. Jag har pratat med ett antal läkare kring det under åren och ingen har gått med på att skriva ut det. Det tycks som att den allmänt rådanda uppfattningen i min stad är att prog. bara ger placeboeffekt (om något) och att det inte är nödvändigt för en person som har regelbunden äl och mens.

Nej du får inte på skallen, men du får gärna berätta hur du lyckats få insemination för max 600kr/högkostandskort???? Då förstår jag det som att du får det genom vanliga vården och det låter helt otroligt för mig. Fantastist bra jobbat Glad

• NinniNinna

Pimpinella:  tack för tipset, det är nog värt att titta på alternativ i andra städer nu. 6000kr är för mycket och det känns verkligen så nu när det inte tog sig.... Men visst, skulle man få sitt barn så skulle man ju aldrig tänka på kostnaderna! Troligtvis kommer vi inte betala för fler behandlingar nu, utan fortsätta på egen väg. Om det blir adoption så kommer det att kosta ca 150 000 kr, så det kan ju vara vettigt att börja lägga undan pengar till det. Jag blir iaf jätteglad över att du har hittat en läkare som hjälper dig! Det är så kul att få höra de här positiva exemplen ibland Glad När är det dags för inseminationen? Kram

• NinniNinna
    mojutten skrev 2011-03-24 08:23:33 följande:
    Pimpinellan, jag är också intresserad. Har du frågat läkarna om det för jag plussar sent och är orolig att en del av mitt problem är att jag har för lite prog. Och att min kropp inte producerar nog hcg och inte fattar att den är gravid. Detta är så klart bara mina spekulationer.

NN, det är väl ingen fara att ta progesteronet lite längre, annat än att din cykel blir lite förskjuten?
    Mojutten: jag har ingen medicinsk utbildning eller personlig erfarenhet av det du och Pimpinella skriver om (jag plussar alltid i rimlig tid när jag är gravid), men jag tycker att din teori låter logisk. Ska du prata med din läkare om det?

Pimpinella: nej, man vill ju vara i form vid inseminationen, så jag förstår att du vill att din man ska vara frisk. Kollar de spermierna innan inseminationen? Det gör de på min klinik.

Ego: tog sista prog i lördags morse och i går startade mensen. Det kom inte mycket, men i dag är det igång på riktigt. Känns så skönt mitt i allt annat att mensen iaf kommer som den ska.
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3