Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Fialisa: Inboxar hans uppgifter, men du kan även testa att ringa till obstetriska mottagningen på Helsingborgs lasarett och fråga efter honom. Jag tror att han vill att man tar innohep så länge som möjligt, men att man skall sluta v.37 för att det inte skall inverka menligt vid förlossningen (vet exempelvis inte om de ger EDA om man tagit innohep hela vägen fram).

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

sugarrush: Härligt att du hittat en bra läkare. Pregnyl har hjälpt många (tog själv låg dos tidigt i den här graviditeten), men jag tycker nog att man bör komplettera med innohep/fragmin (åtminstone ASA); har för mig att pregnylen är lite proppbildande (precis som vårt naturliga hcg) dessutom.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Cali: Vill bara påpeka att det är en jättelik skillnad mellan att gå till kurator och att gå till psykolog. Det är inte okej att skriva kurator/psykolog på det viset. *muttrar* Som att skriva murare/arkitekt, usk/läkare.... Typ..

mojutten: Låter som om du klättrat upp ur svackan. Vad skönt. Bra att du försöker hitta roliga saker att göra.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

sugarrush: Trombyl är ASA (acetylsalicylsyra); fördelen med trombyl framför albyl minor är att man slipper hålla på att dela, annars funkar det lika bra egentligen. Kanske bättre att lägga krut på fragmin/innohep i stället? Om du tycker det känns aktuellt...
    Och du vet att det inte räcker att vara nakna ihop i samma rum va? .-D

Cali: *viftar-förmanande-med-fingret* även här. STOR skillnad mellan kurator och psykolog. Mao helt fel att skriva kurator/psykolog; lite som att skriva undersköterska/läkare... *muttrar*

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Men för h-vete. Det VAR ju samma tråd. Gah! Ledsen Cali att jag förmanade dig dubbelt upp. SÅ illa var det ju inte. Tror jag läste något om att synen kan bli sämre när man är gravid; det kombinerat med allmän förvirring ställer till det för mig allt som oftast numera..... Foten i munnenSkäms

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

sugarrush: Håller tummarna stenhårt för fin julklapp som varar.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

mojutten: Ja, det brukar ju tyvärr bli så att man snubblar lite då och då ändå.. Men oftast håller man balansen allt bättre med tiden. Och råkar man ramla så får man ta det då och tänka att det finns de omkring en som hjälper en upp igen.
    Jo, jag håller med Leif, tror att paus kan vara bra ibland. Låta immunförsvaret lugna ner sig ett par hack; det är ju oftast lite extra aggressivt just efter ett mf/ma (om mf/ma:t berott på immunologiska faktorer).

McYama: Hej och välkommen till oss. Beklagar dina missfall. Vill ändå påminna om att du rent statistiskt ligger väldigt bra till vid en ny graviditet; ett missfall är tyvärr oerhört vanligt, även så två. Tre eller fler mf/ma på raken är däremot ytterst ovanligt. Är inte många ens i den här tråden som haft så många. Inte för att de missfall man ändå haft blir mindre smärtsamma, men det är kanske lite lättare att se på framtiden med tillförsikt. Chansen att det skall gå vägen för er nästa gång är MYCKET större än risken att det skall gå illa. Och skulle de ändå vilja sig så illa, så har ni då rätt till utredning. Under tiden skulle jag vilja slå ett slag för ASA (acetylsalicylsyra); många i tråden har behandlat med det -på egen hand eller genom läkare- och då lyckats. Testa 1/3 Albyl minor om dagen från ägglossning nästa gång ni försöker.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

NN: Oh nejnejnej... Gråter Usch vad ledsen jag blir. *kramar-om*
    Du vet att vi finns här för dig närhelst du behöver oss. *kram*

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

NN: Skönt att höra att ni hittat tillbaks till att vara ett stöd för varandra även om det inte är det minsta konstigt att alla känslor kan behöva komma ut i form av ilska gentemot varandra. Vore konstigt om ni INTE var arga i mitt i den här sabla röran.
    Förstår så väl att det känns hopplöst just nu, men det ÄR det faktiskt inte. Ni har ju egentligen inte provat särskilt många behandlingar alls; det finns mycket kvar som kan hjälpa er enormt. Innohep och dr LM är en väldigt bra början. Jag har extra prednisolon kvar om du skulle vilja ha.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

sugarrush och Mc Yama: Tror alla i tråden förstår hur ni känner där. De allra flesta av oss har blivit omsprungna och ofta flera gånger om. Jag vet själv flera som har fått 2-3 barn under tiden vi kämpat. Glad för dem, men ont gör det. Har kämpat i den här sörjan sen 2006 och fick första missfallet 2007, men nu hoppas vi ju att vi skall komma vvidare till slut.

Det FINNS behandling, det vill jag att ni skall komma ihåg allihop. Man kan "trappa upp" lite försiktigt om man vill; börja testa ASA (trombyl på recept eller albyl minor), progesteron (extra av kroppens egna hormon för att bibehålla graviditet), pregnyl (hcg i sprutform, för extra stöd i tidig graviditet), innohep/fragmin (blodförtunnande som många läkare numera skriver ut trots att proverna inget visar), prednisolon (kortison för att lugna ner ett aggressivt immunförsvar så embryot får tid att fästa ordentligt utan att kroppen stöter bort det). Hjälper inget av det så FINNS det kraftigare saker att ta till, men då får man ge sig utomlands; finns trådar här på fl med tjejer som bla åker till dr G i England och får hjälp (han jobbar i enlighet med dr Beers forskning). Finns även en väldigt duktig läkare i Köpenhmn, men den kan vara trixigt att få remiss (han kräver det).

För mig har det nu funkat med: ASA, innohep och prednisolon från ägglossning, progesteron och pregnyl från plus. Därtill extra vitaminer av olika slag (bla E-vitamin och folsyra för att stärka upp celldelningen). ASA och innohep till v.37 övriga slutade jag med innan v.12.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3