Inlägg från: monchichi76 |Visa alla inlägg
  • monchichi76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Icka... Lycka till imorgon och grattis till gubbens jobb!

En fråga till er kunniga brudar..
    Satt och funderade på det här med kromosomtestet vi tagit. OM det är fel...vad är det då det visar? Vad är det som är fel?
    Kan det då vara orsaken till missfallen? Kan det ge DS?

Hittar inte så mkt om det på nätet..bara en massa om fostervattensprovet..
  • monchichi76
    TantTingeling skrev 2010-02-09 21:17:40 följande:
    Monchichi: Det finns en himla massa olika kromosomfel. Har någon av parterna ett fel i sina egna kromosomer, som de ju delar med sig av, så blir det därmed fel i embryots kromosomuppsättning. Har man kromosomfel så är det säkerligen det som är orsaken till missfallen (även om det såklart inte utesluter att man också kan ha andra fel). Jag läste i nån studie att man ändå har 20-80 % chans att klara en graviditet, beroende på vilken typ av kromosomfel man har. Det är dock bara drygt 5 % av alla med upprepade mf som har kromosomfel som orsak. Barn med DS kan man få även om man har helt normala kromosomer.
    Okey, tack så mkt. Du om nån borde extraknäcka som informatör inom detta område! Det är guld värt när det finns nån som kan ge svar!
  • monchichi76

En liten slemmig fråga så här på morgonsidan..  (hoppas det går bra)

Har ni nånsin haft blodblandat ÄLsekret?
    Alla gånger tidigare har jag haft de "vanliga"..de genomskinliga. Men denna gång så var det i början lite bruna stänk i och mot slutet var de lätt rosa.
    Måste bara vara ÄL-sekretet för tiden passar in och de är sega och trådiga.

Undra vad det kan bero på? Nån liten blödning som är kvar sen MA eller mensen kanske?

NN...spännande att höra vad du tyckte om akupunktören!

• monchichi76
    BettanB skrev 2010-02-10 10:35:44 följande:
    monchichi: Inte helt ovanligt med liten blödning i samband med ÄL, kan bli så när ägget ger sig ut på nya upprdag.
    Ja, jag har läst lite om det..men tyckte det var konstigt att det skulle bli en blödning i sekretet, för visst kommer väl det innan ägget släpper? Fast det kanske börjar sippra lite blod innan själva dumpningen av ägget sker..?
  • monchichi76
    Icka... Så härligt att ni fick se ett hjärta picka! Vilken vecka är du i nu?

Sanne..vet inte vad jag ska säga, det är så orättvist! Kram

BettanB..jag hoppas verkligen att det är en ÄL-blödning,då vet man att man haft en iaf
  • monchichi76
    icka76 skrev 2010-02-10 19:30:09 följande:
    Monchichi: Är nog precis i början av v.9. Altså 8+1-2.
    Härligt!!
  • monchichi76
    NN...min akupunktör tar 800kr för lite mer än 1½ timma. Jag får inga örter utan hon använder moxaljus (örtrökelse) på mig som en del av behandlingen.Sen berättar hon vad jag saknar i kroppen, som sen är upp till mig att inhandla eller inte. Jag har alltid ogillad när de ska försöka sälja en massa utöver.. Men för den delen kan det ju vara bra.

TT..Kanske jag fick blödning denna ÄL eftersom jag nyss varit hos min akupunktör. Hon arbetade mkt på just livmoderpunkterna sist...
  • monchichi76
    NinniNinna skrev 2010-02-11 09:29:22 följande:
    Stter hemma och jobbar på fm i dag och då har jag tydligen inte så stark arbetsmoral... ... kom på en fråga till om akupunktur... Han jag gick till frågade en massa frågor och sedan skrev han ner svaren på sin dator. När man går till läkare/psykolog/kurator osv, så har de ju tystnadsplikt, men här måste jag ju utgå från att han inte har det. Jag känner mig inte helt beväm med detta, hur har ni andra resonerat kring det?Kram
    Jag vet att min akupunktör har tystnadsplikt iaf. Det vet jag eftersom en bekant till mig arbetat där och hon berättade det. Jag tar för givet att alla som jobbar med människor har tystnadsplikt...

Angående längden på behandlingen så vet jag inte hur länge jag ska gå..hon talade om ca fem ggr. Men det beror på hur min kropp svarar. Sen går jag bara en gång i månaden..däremellan ska jag själv "arbeta" med min kropp.
    Det är nog väldigt olika hur de jobbar..
  • monchichi76
    BettanB skrev 2010-02-12 06:57:32 följande:
    G'morron, alla. Äntligen fredag.NN: Nej, tror inte att de egentligen har tystnadsplikt, men att de naturligtvis själv ändå arbetar så för att det är mest etiskt korrekt. Läkare, psykologer etc blir ju kontrollerade så att vi sköter oss. Jag bryter ju mot lagen om jag INTE är tyst. Akupunktörer har väl inget sådant? Vem som helst har ju dessutom rätt att kalla sig akupunktör.
    Nää..det är sant. De kanske inte har nån lag de måste följa. Bara att hoppas att de har sunt förnuft och har en egen variant av tystnadsplikt..

Gillar inte alls att det är fredag Nu är det slut på ledigheten och jobbet kallar igen.. Ibland skulle jag vilja ha ett sju-fyra jobb så man är ledig då de flesta andra är det. Men det är bara till att bita ihop
  • monchichi76

Nu är nog ÄL avklarad..tror jag..
     Har inte haft min typiska äl-värk men har känt av att det stuckit till rejält några sekunder vid en äggstock. Sen har har jag även haft tjockt sekret (blodblandat) och ömma bröst. Så nu är den långa väntan igång..om vårt eget lilla OS har gett nåt reslutat eller ej. Låt tiden gå fort!

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3