• Marianne76

Hur lång var er väntan

Jag och min man har nyligen blivit färdiga med hemutredningen, men har tyvärr inte stått i kö någon längre tid i någon adoptionsförening. Nu undrar jag om någon där ute har lust att dela kring hur länge Ni har väntat/stått i kö innan ni fick ert efterläntade barn?

Läntar...

• Svar på tråden Hur lång var er väntan
  • Emeli

Du kan inte dra några slutsatser utifrån hur länge de har stått i kö som kommer hem med barn NU eftersom väntetiderna ändras hela tiden och många olika faktorer spelar in. Det handlar dels om vilka ni själva är, dels vilket barn ni kan tänka er att adoptera. Om ni är fullt friska, välutbildade, i 30-årsåldern, varit gifta minst tre år, är kyrkligt aktiva osv är ni lättplacerade och platsar sannolikt in på de flesta länder. Om ni dessutom inte har några begränsningar i hur länge ni kan stanna i barnets födelseland kan det gå fort för er att få barn. Tyvärr ser inte verkligheten ut så för de flesta av oss. De flesta får idag vänta 2-3 år innan de får skicka sin ansökan till något land. Sedan tillkommer väntan på ett barnbesked, och den tiden ändras hela tiden och är dessutom olika för olika länder. Slutligen ska man vänta på resebeskedet. Det kan ta allt från ett par veckor till ett år, beroende på land.

Hur lång tid har ni varit sökandemedlemmar?

• skogstjejen19

Vi har inte fått barn ännu, men svarar ändå.
    pga av att vi inte passar in på så många länder går det långsammare för oss än vad det kanske skulle behövt göra.
    Vi har kötid från början av 2007.

Lyckatill och hoppas att ni passar in på många olika länder

• Marie IE B

Blev medlemmar i FFIA sommaren 2005, gjorde hemutredning och gick utbildning hösten 2005, fick medgivande januari 2006,skickade vår ansökan till Kina mars 2006 och kom hem med vår lilla prinsessa i oktober 2009.

• Solvår H

Det finns ju barn det inte är kö för. Vi har adopterat två gånger utan att ha någon kötid alls.

BFA söker just nu par med medgivande på upp till fyra år och/eller barn med särskilda behov från Taiwan. Det är ingen kö. Det är inte heller någon kö för att få adoptera från Kinas 48h-lista. Utöver det så söker både FFIA, BFA och AC föräldrar till en hel hög härliga ungar. Till dem är det inte kö alls.

• KimKatt

För oss tog det ganska exakt 2 år från det att vi ställde oss i kö och samtidigt anmälde oss för hemutredning tills det att vi kom hem med vår lilla pojke från Nigeria. Vi hade lite tur oxå för när vi ställde oss i kö för Nigeria var den relativt kort och vi hade turen att ganska snabbt komma längst upp så att vi kunde skicka våra papper. Iofs vann vi ju då (september 08) på att vi hade kötid sedan juli 07.

• chatnoir

För oss tog det också ganska exakt två år från att vi anmälde oss för hemutredning till dess att vi var hemma med sonen. Vi anmälde oss för hemutredning i maj -07 och fick medgivande i juni -08. Samtidigt startade Kina sin 48-timmarslista för barn med SN och vi bestämde oss för att satsa på den. Andra alternativ hade varit Nigeria, som Kimkatt, eller att skicka handlingar som pilotfamilj till Madagaskar. Allt sammantaget kändes Kina som det bästa alternativet för oss. Vi fick barnbesked sex dagar efter att vi skickat ansökan till Kina (18 september -08), sen kom den låånga väntan på att få hämta sonen. 20 april fick vi honom i våra armar och 1 maj kom vi hem.

• Namaste72
    Solvår H skrev 2010-02-08 21:21:32 följande:
    Det finns ju barn det inte är kö för. Vi har adopterat två gånger utan att ha någon kötid alls. BFA söker just nu par med medgivande på upp till fyra år och/eller barn med särskilda behov från Taiwan. Det är ingen kö. Det är inte heller någon kö för att få adoptera från Kinas 48h-lista. Utöver det så söker både FFIA, BFA och AC föräldrar till en hel hög härliga ungar. Till dem är det inte kö alls.
     Fast det stämmer ju egentligen inte. Det finns ju en massa olika krav som måste uppfyllas för att kunna komma ifråga för de här barnen, inte sant? Äktenskapstid, religion, utbildningsgrad, inkomst osv osv.
    Jag tycker det är viktigt att påpeka det här så att inte folk tror att det bar är att adopterad dessa barn hur som helst...
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Solvår H
    Namaste72 skrev 2010-02-09 09:22:47 följande:
     Fast det stämmer ju egentligen inte. Det finns ju en massa olika krav som måste uppfyllas för att kunna komma ifråga för de här barnen, inte sant? Äktenskapstid, religion, utbildningsgrad, inkomst osv osv. Jag tycker det är viktigt att påpeka det här så att inte folk tror att det bar är att adopterad dessa barn hur som helst...
    SJälvklart har länderna krav på föräldrarna. Men det är inte flera års till de här barnen. Vi har själv adopterat två gånger de senaste tre åren, utan en enda dags kötid. Jag vet flera som gjort det nu också, utan kötid. Men självklart måste man passa in på landet i fråga och ha ett giltigt medgivande.
  • Pendo

Vi anmälde oss till familjerätten i januari 2008, utredningen godkändes november 2008, vi skickade papper till Kenya i maj 2009 (den kötid vi hade då hade inte behövts då det inte är kö till Kenya) vi fick barnbesked augusti 2009 och 1 september 2009 fick vi Ida.

Lycka till!!! / Anna

• Helle68

Vi hade kötid hos BFA sedan i mars 2007 och fick påbörja vår ansökan till Slovakien i april 2008, men vår väntan förkortades något jämfört med andra i kön eftersom landet just då prioriterade par med syskonmedgivande. Annars hade vi säkert fått vänta längre. Vi kom hem med våra tvillingar i juli 2009.

Från det att vi påbörjade hela adoptionsprocessen genom att anmäla oss för hemutredning tills dess att vi landade på Landvetter tog det ganska exakt två och ett halvt år.

Lycka till!

• Marianne76

Hejsan.

Jag och min man kan nog stå i kö till de flesta länderna, men vi vill i dagsläget(detta kan dock ändras) helst få ett yngre och relativt friskt barn - behöver inte vara helt friskt.

Vi har dock tyvärr ej varit medlemmar särskilt länge i någon förening vilket gör att vår väntan kommer vara väldigt lååång och därför vill jag veta hur lång tid vi kommer få vänta på ett ungefär. Vi har ett visst tycke för asien.

Hej, Maggie.

• KimKatt

Om ni är inne på Asien kan det ta lång tid, flera år from nu.

• Emeli

Vilken organisation söker ni genom? De har ju inte samma länder. Tänker ni er hela Asien, eller dras ni mer åt Sydostasien alternativt Indien/Sri Lanka? Uppfyller ni kraven de olika länderna ställer? Om ni kan tänka er ett barn med sn kanske ni kan passa på Kinas 48-timmarslista. Var dock medvetna om att allt fler har upptäckt denna möjlighet och väntetiden för att få ett någorlunda litet barn med lättare sn har dramatiskt ökat.

Till Kina kan ni skicka ansökan direkt, men jag vågar inte tänka på hur lång väntetiden kommer att bli. Den är oöverblickbar. Du kan absolut inte gå efter hur länge de väntat som kommer hem med barn nu har väntat. Dessa prövade människor har väntat ca 4 år, när de skickade sina ansökningar var väntetiden ett drygt halvår (och det var vad de stenhårt trodde på - då).

Thailand har precis stoppat alla ansökningar från Sverige. Stoppet gäller hela 2010. Vad som gäller efter det står skrivet i stjärnorna. En sak är i alla fall säker - det kommer att ta mycket lång tid att få bli förälder till ett thailändskt barn. Vietnam är stängt för nya ansökningar på obestämd tid. Samma sak gäller Kirgizistan.

Korea fungerar bra, men många är intresserade av det landet och köerna växer dag för dag.

Indien håller på att lägga om sina rutiner. Det återstår att se vad det kommer att innebära.

Från Sri Lanka kommer enstaka barn. Oftast finns en anknytning till landet hos de som adopterar därifrån. Filippinerna är också en kontakt som det kommer mycket få barn ifrån.

Taiwan tycks fungera bra i dagsläget, men det gäller att uppfylla kontakternas krav. För den som kan adoptera genom CSS är det inte så lång kö. Kolla med BV. BFA förmedlar också barn därifrån. Såvitt jag förstår är deras kontakter inte lika hårda med det kristna engagemanget hos de blivande föräldrarna, men härifrån brukar barnen vara lite äldre.

Det är tråkigt att ni inte anmälde er som sökande det första ni gjorde, innan ni gjorde er utredning. Ni hade då vunnit en hel del väntan och era möjligheter att ganska snabbt komma fram i de galopperande köerna hade varit betydligt bättre. Som det är nu bör ni nog vara mycket flexibla, antingen med ålder på barnet eller vilket land ni ska adoptera från. Om ni klarar en adoption från Kenya kan det gå mycket fort att få barnbesked och många av barnen därifrån är mycket små och såvitt jag vet friska. Kan det vara något för er?

• elsa77

För oss tog det 1,5 år från det att vi anmälde oss för hemutredning.. när vi fick medgivander så tog det 8 månader tills vi var hemma igen

• Marianne76

Hej.

Vi passar nog in i de flesta länder profil... men vi har nog inte möjlighet att vara borta från nära och kära i över ett halvår och pga detta faller Kenya bort.

När det gäller sn så har vi lite farhågor kring detta - inte mycket men en del. Eftersom varken jag eller min man har barn - ingen barnerfarenhet - så skulle vi helst vilja ha ett friskare barn. Vi förstår dock att man inte har några garantier i livet :)

Elsa, vilket land adopterade ni er solglimt ifrån och var det längesedan?

Hej och tack för alla svar.

Svar på tråden Hur lång var er väntan