Inlägg från: TomMon |Visa alla inlägg
  • TomMon

Thailand eller Taiwan?

Jag och mannen håller som bäst på med hemutredningen, vi har stått i kö hos BFA i ett år. Funderingarna går kring Thailand (vi är där varje år, jag har jobbat där, plus att adoptionen därifrån är relativt "billig", men väntetiden är lååååång...) eller Taiwan (adoptionen går fortare därifrån, men det är dyrare). Det är ju så sjukt svårt att fundera kring hur man ska göra.

Hur funderade ni kring vilket land ni valde? Vi pratade igår om att det kanske kan bli så att barnet tycker det är jobbigt att återvända till landet som inte kunde ta hand om honom/henne? Det kanske blir en negativ upplevelse att vi har så nära band till Thailand, och att det isåfall är bättre att välja Taiwan av den anledningen?

Förvirrad... kom gärna med feedback!

TomMon

• Svar på tråden Thailand eller Taiwan?
  • TomMon

Tack för era svar, Taiwan är nog det som vinner när vi funderar över det hela också. Just pga tiden, den betyder så mycket att det nog är värt några tusenlappar till.

Jag visste inte att det inte blir ngn kvot alls i år från Thailand, jag fattade det bara som att kvoten inte kommit ännu, men då är det alltså kört för 2010? Det låter ju inte alls bra, då blir väntetiderna helt sjukt långa till Thailand då med andra ord... Tur att man inte hunnit skicka iväg några papper än, vad besviken man hade blivit. Hoppas det finns möjlighet för dem som gjort det att ändra sitt val.

Vad har ni valt för land? Jag hade så svårt att hitta aktiva trådar med Thailand/Taiwan, jag letade och letade (är ingen hejare på det här med forum, så det är nog hos mig felet ligger...).

Tack för era svar!
    Mvh
    TomMon

• TomMon
    MamaLily skrev 2010-02-09 08:25:23 följande:
    Fast om du vill ha ett litet mindre barn så måste ju ni ju ändå vänta innan ni kan skicka till Taiwan eftersom det är kötid i Sverige. Och då är det ju jättebra om det i år är kvot till Thailand, för det kortar förhoppningsvis ner väntetiderna, så om ni kan komma med på nästa års kvot så har ni ett helt års ansökningar framför er som inte finns= snabbare barnbesked!
    Hmmm, jag är nog lite trög (och ny inom det här med adoptionsansökningar), men det där med kortare väntetider fattade jag inte. I min värld blir det så att de som köar "skjuts upp" pga att inga ansökningar tas emot i år, så att det nästa år är ännu längre väntetider till Thailand, eller?

Vi har redan stått i kö i ett år hos BFA, så det året som är kvar innan vi får skicka våra papper känns inte alls långt, det går så fort! (tur man lär sig att ha tålamod...!) Däremot blev jag lite osäker; visst är det endast ett land som man kan skicka iväg sina papper till? För ibland läser jag att några står i kö till lite olika länder, men är det då via olika organisationer, eller vad menar de?

Mvh
    TomMon
  • TomMon

Tack för era svar! Ja, i nuläget "leder" ju nog Taiwan, men jag förstår att mycket kan hända på ett år, så vi får se!

TomMon

• TomMon

Ja, den perioden kommer nog att vara den längsta i våra liv... Men (i genomsnitt) hur lång tid tar det innan man får BB från Taiwan?

Det är så många faktorer som spelar in när man funderar över länder, det är en riktig labyrint!

/TomMon

Svar på tråden Thailand eller Taiwan?