• TomMon

Thailand eller Taiwan?

Jag och mannen håller som bäst på med hemutredningen, vi har stått i kö hos BFA i ett år. Funderingarna går kring Thailand (vi är där varje år, jag har jobbat där, plus att adoptionen därifrån är relativt "billig", men väntetiden är lååååång...) eller Taiwan (adoptionen går fortare därifrån, men det är dyrare). Det är ju så sjukt svårt att fundera kring hur man ska göra.

Hur funderade ni kring vilket land ni valde? Vi pratade igår om att det kanske kan bli så att barnet tycker det är jobbigt att återvända till landet som inte kunde ta hand om honom/henne? Det kanske blir en negativ upplevelse att vi har så nära band till Thailand, och att det isåfall är bättre att välja Taiwan av den anledningen?

Förvirrad... kom gärna med feedback!

TomMon

• Svar på tråden Thailand eller Taiwan?
  • Solvår H

Jag skulle valt Taiwan men bara av den anledningen att det flyter på mycket bättre där nu. Antalet barn som behöver föräldrar minskar väldigt i Thailand och för mig känns det som ett osäkert land i nuläget.

Jag tror inte det är negativt att ni har starka band till Thailand om ni adopterar därifrån, tvärtom, men som sagt, Taiwan är ett land det kommer relativt många barn från och det går mycket snabbare så jag skulle utan tvekan valt det.

• xena

BFA har inga kvotplatser till Thailand i år, så möjligheten att adoptera därifrån finns inte i år.

• Cerdrica
    xena skrev 2010-02-08 13:39:45 följande:
    BFA har inga kvotplatser till Thailand i år, så möjligheten att adoptera därifrån finns inte i år.
    Inte heller FFIA får skicka några ansökningar till Thailand i år. Antagligen kommer väl AC gå ut med samma besked. Tråkigt för de som väntar på att få skicka men bra agerat tycker jag då väntetiden drar iväg och blir längre och längre.
    Den som lever får se
  • Emeli

AC har heller inte fått några kvotplatser till Thailand i år. Till TS är svaret ganska givet: välj Taiwan så klart.

Jag tycker det är ett riktigt beslut som de thailändska myndigheterna har fattat. Det finns redan tillräckligt många ansökningar i landet. Tänk vad bra det hade varit om de kinesiska myndigheterna hade fattat samma beslut för några år sedan ...

• Solvår H

Som jag skrev igår, Thailand är inget säkert kort...

• TomMon

Tack för era svar, Taiwan är nog det som vinner när vi funderar över det hela också. Just pga tiden, den betyder så mycket att det nog är värt några tusenlappar till.

Jag visste inte att det inte blir ngn kvot alls i år från Thailand, jag fattade det bara som att kvoten inte kommit ännu, men då är det alltså kört för 2010? Det låter ju inte alls bra, då blir väntetiderna helt sjukt långa till Thailand då med andra ord... Tur att man inte hunnit skicka iväg några papper än, vad besviken man hade blivit. Hoppas det finns möjlighet för dem som gjort det att ändra sitt val.

Vad har ni valt för land? Jag hade så svårt att hitta aktiva trådar med Thailand/Taiwan, jag letade och letade (är ingen hejare på det här med forum, så det är nog hos mig felet ligger...).

Tack för era svar!
    Mvh
    TomMon

• Solvår H
    TomMon skrev 2010-02-08 21:33:13 följande:
    Tack för era svar, Taiwan är nog det som vinner när vi funderar över det hela också. Just pga tiden, den betyder så mycket att det nog är värt några tusenlappar till.Jag visste inte att det inte blir ngn kvot alls i år från Thailand, jag fattade det bara som att kvoten inte kommit ännu, men då är det alltså kört för 2010? Det låter ju inte alls bra, då blir väntetiderna helt sjukt långa till Thailand då med andra ord... Tur att man inte hunnit skicka iväg några papper än, vad besviken man hade blivit. Hoppas det finns möjlighet för dem som gjort det att ändra sitt val. Vad har ni valt för land? Jag hade så svårt att hitta aktiva trådar med Thailand/Taiwan, jag letade och letade (är ingen hejare på det här med forum, så det är nog hos mig felet ligger...). Tack för era svar!MvhTomMon
    Nyheten om att man inte får skicka ansökningar till Thailand kom idag men var väl inte helt oväntad då väntetiderna blir längre och längre.

Det finns flera familjer här som adopterar från Taiwan tror jag så du kan säker få svar på dina frågor om du startar en ny tråd om det. Det är ett fantastiskt land och adoptionerna verkar rulla på bra. Många äldre barn behöver familj men det finns även yngre. BFA söker familj till ett antal barn från Taiwan just nu.
  • MamaLily

Fast om du vill ha ett litet mindre barn så måste ju ni ju ändå vänta innan ni kan skicka till Taiwan eftersom det är kötid i Sverige.
    Och då är det ju jättebra om det i år är kvot till Thailand, för det kortar förhoppningsvis ner väntetiderna, så om ni kan komma med på nästa års kvot så har ni ett helt års ansökningar framför er som inte finns= snabbare barnbesked! Och så ni kan ju faktiskt vänta tills ni är aktuella om kanske ett år att skicka till Taiwan och se hur det då ser ut på Thailandsfronten.

Med tanke på era band till Thailand så skulle jag absolut satsa på Thailand om det inte skulle skilja för mkt i väntetid/ni orkar vänta. Jag tror det bara kan vara positivt för barnet att ni redan ni har en bra och positiv relation till landet. Om barnet under sin uppväxt får åka till landet flera gånger, då borde ju det bli mer naturligt! Ni påverkar ju också med hur ni förhåller er till adoptionen, med era attityder. Sedan när barnet blir tonåring så vet man ju aldrig, men då kanske man inte har lust att följa med föräldrarna på resa ändå, så det kanske spelar mindre roll om det är födelselandet eller Mallorca!

• Längtanväntan

Det finns en Taiwanlista på Yahoo om du är allvarligt intresserad kan du kontakta Pulkåkarn här på FL.

Vi är tre i familjen!!!
  • TomMon
    MamaLily skrev 2010-02-09 08:25:23 följande:
    Fast om du vill ha ett litet mindre barn så måste ju ni ju ändå vänta innan ni kan skicka till Taiwan eftersom det är kötid i Sverige. Och då är det ju jättebra om det i år är kvot till Thailand, för det kortar förhoppningsvis ner väntetiderna, så om ni kan komma med på nästa års kvot så har ni ett helt års ansökningar framför er som inte finns= snabbare barnbesked!
    Hmmm, jag är nog lite trög (och ny inom det här med adoptionsansökningar), men det där med kortare väntetider fattade jag inte. I min värld blir det så att de som köar "skjuts upp" pga att inga ansökningar tas emot i år, så att det nästa år är ännu längre väntetider till Thailand, eller?

Vi har redan stått i kö i ett år hos BFA, så det året som är kvar innan vi får skicka våra papper känns inte alls långt, det går så fort! (tur man lär sig att ha tålamod...!) Däremot blev jag lite osäker; visst är det endast ett land som man kan skicka iväg sina papper till? För ibland läser jag att några står i kö till lite olika länder, men är det då via olika organisationer, eller vad menar de?

Mvh
    TomMon
  • Cerdrica

Du kan bara skicka papper till ett land ja. Men skickar du till Taiwan via BFA kan du fortsätta vara medlem hos tex AC och samla kötid där och skicka till ett annat land (eftersom AC inte har Taiwan) sen när ni vill ha syskon.

För min del tror jag inte att väntetiderna i Thailand kommer sjunka, i alla fall inte på ett år. Det överges allt färre barn och det är många (från flera länder) som har papper i landet. Om man skickar om ett år (förutsatt att man får det) kommer man nog ha ett par års väntetid på bb ändå.

Jag hade satsat på Taiwan. Fast med tanke på hur väntetiderna växer i de flesta länder kan det bli så att det blir mer än två års väntetid för att få skicka till Taiwan. Väntetiden som anges är ju den som gäller just nu, bara så ni är medvetna om det.

Den som lever får se
  • TomMon

Tack för era svar! Ja, i nuläget "leder" ju nog Taiwan, men jag förstår att mycket kan hända på ett år, så vi får se!

TomMon

• Nimbus

Tänk bara på att väntetiden i Taiwan mellan bb och rb är lååååång, genom Bfa får ni räkna med att det tar ca. 8 månader tills ni får hämta ert barn.

• TomMon

Ja, den perioden kommer nog att vara den längsta i våra liv... Men (i genomsnitt) hur lång tid tar det innan man får BB från Taiwan?

Det är så många faktorer som spelar in när man funderar över länder, det är en riktig labyrint!

/TomMon

• Nimbus

Bfa säger att man får vänta 1-1½ år, men då tror jag att de räknar in tiden till rb i detta också. Just nu ligger väntetiden mellan bb och rb på minst 8 månader. Så väntan till bb borde väl ligga på runt 4-10 mån då.

Svar på tråden Thailand eller Taiwan?