Inlägg från: MiaMarias |Visa alla inlägg
  • MiaMarias

Maj/Juni/Juli tråden 2008 del.8...

Imorgon ska vi ta tåget upp till Dalarna och mina föräldrar, det kommer bli spännande. =)

Vagnen har punktering, så han får på sig gåselen redan här hemma, vagnen skulle vi ändå inte ha med, hade tänkt ta sambon med, så kunde vi haft Gabriel i vagnen och sen kunde sambon ta med vagnen hem.

Jag kommer ta sambons stora fjällryggsäck, så händerna kommer vara fria =)

ny mobil har jag också, riktigt roligt. vi startar vår resa kl.07 här från våran lilla busshållsplats och sen är vi framme i den lilla byn kl.16.15, så det är hela dagen.

I och med att vagnen har punktering så cyklade vi till dagis idag, en liten lagom färd på 3 minuter. Jag trodde ju att det bara var lite slut på luft igår, så vi pumpade vagnen på sportex på nova, där är de trevliga. men imorse när vi skulle iväg en stund innan nio så visade det sig punka.

Kom ju på sen att vi skulle cykla, så in med vagnen, upp till lägenheten och hämta våra cykelhjälmar, sen ner i källaren och hämta cykeln.

Gabriel gillade att cykla till dagis, så det ska vi nog göra fler gånger nu, det går ju så snabbt. På vägen hem sa han att han tyckte det var mysigt att cykla. =)

En rolig sak som hände: innan maten, så pekade Gabriel på telefonen och sa att han skulle ringa ett samtal. hihihi  få se om han sitter på kontor när han ska börja arbeta.

• MiaMarias

Nu är det dags att sova, ni får ha det så bra, så kommer jag tillbaka på onsdag.

kanske smyger in i helgen, och kollar läget lite när jag är i Dalarna också, vi får se.

Jag ska träffa många släktingar, fixar till en kusinträff, min kusin fick en dotter i oktober 08, så det var roligt.

Hoppas få till ett kort på mormor och alla hennes 3 barnbarnsbarn, det blir roligt att ha i framtiden. jag träffade ju min mormors mor, hon blev 89 år, så henne minns jag, då jag var 11 när hon dog.

ha det gott alla tråd-vänner =)

• MiaMarias

Hejsan på er alla

Vi har det bra här uppe i Dalarna, dock slutade inte tågresan så bra.

Vi satt på det sista tåget, det åkte iväg, men en stund senare säger dem att på nästa hållplats ska alla kliva av och få åka buss en bit -6 mil för att sedan ta rälsbussen igen därifrån, de sista 3 milen som vi hade.

Sen hade ju Gabriel ätit lite, han var mätt, men skulle ju ha bälte på sig.
    På bussen säger han sen att han har ont i magen, och blir åksjuk(jag hann få fram en påse).

Resten av bussresan fick han sitta i mitt knä och titta på vägen istället, vi satt längst fram.  Vi kom en halvtimme försenade.

• MiaMarias

Idag har vi varit och tittat på får och lammungar, lammen var bara ca en vecka gamla och så söta. Vi fick gå in till dem och det gillade Gabriel, när vi skulle gå ut för att låta fåren få äta lite så ville ju han stanna kvar.

han kanske blir fårfarmare när han blir stor, men han fick gå utanför hagen ändå när de skulle äta.

Det är underbart väder här och här ligger snö kvar, dock är det lite geggigt på gården.

Nu är det dags att sova, godnatt allihopa..

På tisdag börjar den långa vägen hem till Lund igen, den kommer jag skriva om när jag får tid, kanske på tisdag kväll eller onsdag.

• MiaMarias

Hejsan

Resan hem gick bra, men tyvärr började den med en tågbuss-resa på 2 timmar, och nu vet vi ju att han blir åksjuk, så vi kunde ju inte göra så mycket annat än att titta på vägen och då blir man ju trött för det är långtråkigt så somnar man.

Gabriel sov i 1 timme, så då kunde jag ju glömma att han skulle sova mellan Borlänge-Mjölby. På tåget kunde vi ju gå fram och tillbaka, läsa böcker, äta, och ta det lite lugnt och titta ut genom fönstret här också.

Framme i Mjölby hade vi ju en halvtimme innan tåget skulle gå, så jag satte på honom gåselen, och nu har mamma förlängt den delen man har runtom magen, för det behövdes verkligen, så nu kan man använda större del av kardborrbandet.

På x2000 var det lite långtråkigt och sen började ju han bli väldigt trött och gnällig och inget hjälpte, han sa sen att han ville sitta i vagnen, den lilla sulkyn som vi fick med oss tillbaka. Jag knölade in vagnen framför våra säten, den fick plats, dock inte fullt ut, men tillräckligt för att fälla upp sätet iallafall, sen somnade han.

Vaknade när vi kom upp till kullerstensgatorna i Lund.

Inte kommer vi göra dessa resor ofta, men minst en gång om året ska vi ju upp och hälsa på mormor och morfar.

Vykortet till dagis hade kommit, och det hade de läst upp på samlingen. =)
    "hälsning från Grönland" =) hihi-centrum heter så däruppe.

Lite roligt då man ju kan säga att det tar 20 minuter med bil upp till Grönland, för inte tänker man ju på den lilla orten utan landet långt långt bort. =)

• MiaMarias

Hannajo: Jo lite stökigt, men bättre med tågbuss hela vägen än som det var på ditresan sista sträckan tåg-buss-tåg.

• MiaMarias

Jo, riktigt härligt med vår och det märks ju härinne också att vi alla är ute istället för att sitta här framför datorn.

Nu ska man ju vara ute istället.

Hemma hos mina föräldrar har det snöat lite igen, bor ju bara ca 1 timmes bilfärd från Sälen.

Idag jobbade jag långpass 8-19.30, så det är riktigt skönt att vara hemma hela helgen nu och ta det lugnt.

• MiaMarias

Här har vi lite sömntrots, vi har ju 2 sängar i hans rum.

Först stora sängen,spjälsängen,stora sängen,spjälsängen och där blev jag trött och han skulle sova i spjälsängen ville jag.

Sen började han ju vrida på sig, men fick ju lägga ner honom igen hela tiden och sen började han gråta. Jag frågade om jag skulle vagga honom och det ville han och han ville jag skulle sjunga sov du lilla videung, så så blev det och sen somnade han i min famn.

Imorgon tror jag att jag plockar bort spjälsängen, för han sover ju ändå mest i stora sängen och med 2 sängar i samma rum blir det ju bara spring mellan.

• MiaMarias
    Jenna82 skrev 2010-04-18 21:15:36 följande:
    Ja Leia säger också R helt klockrent, det gjorde inte mina andra kids förrns vid 2 resp.3års ålder. Men sen har Leia lättare för ord med K i också. Leia pratar på fast tar paus mellan varje ord hän säger..t.ex: "Djuret (rådjuret)...botta (borta)...sover...skogen" Som en hel mening fast utan "är, och, var, i" m.fl.. Pratar era små också så? O nu har hon börjat visa temperament o blivit så envis.. så då blir det "okej men då får Leia inte gå ut då, då lägger jag tillbaka kläderna"..."NEEEEJ!!" o DÅ efter en stund så kan hon låta en klä på henne. Men ibland envisas hon bara för att envisas liksom. Man märker nu att de börjar bli stora, bli egna små personer med egna viljor. 
    Ooo ja, egna viljor känner jag igen, väldigt mycket finns det här och blir det inte som man vill blir man arg och sen ledsen.

riktig 2-årstrots.
  • MiaMarias

Tänk vad nattningen har blivit så otroligt mycket lättare nu när vi har monterat ner spjälsängen.

Nu har han bara stora sängen att välja på, gott om plats i 105*200, lite mer lekyta blev det där spjälsängen stod, funderar lite vad man kan göra, men samtidigt är det skönt med den ytan att vara på.

nattningen går på ca 20 min nu, dricker välling och sen pratar lite om dagiskompisarna också.

Här har det varit underbart vårväder idag, gick till folkets park här i Lund där de hade västerdagen. Alltid lika trevligt och om barnen vill så finns det brandbil/ambulans och polisbil som de kan testa att sitta i.

Om Gabriel hade fått som han velat hade han suttit i brandbilen hela dagen, han fick ta en hjälm på sig också.

Vi åt lite korv med bröd till lunch därborta och sen hem och sova ett par timmar och efter det ut i fina vädret och leka ett par timmar igen.

Sen blev det pannkakor till kvällsmat ute på balkongen. =)

Svar på tråden Maj/Juni/Juli tråden 2008 del.8...