Hur gick eran andra förlossning?
Hej! Jag undrar hur det gick för er som fick stora bristningar i underlivet av eran första förlossning att föda andra gången? Är beräknad att få mitt andra barn om lite mindre än 3 veckor, har ångest!
Hej! Jag undrar hur det gick för er som fick stora bristningar i underlivet av eran första förlossning att föda andra gången? Är beräknad att få mitt andra barn om lite mindre än 3 veckor, har ångest!
Det gick bra. Jag hade passat på att lära mig psykoprofylax och hur jag skulle krysta rätt inför andra förlossningen, så jag sprack ingenting!
Tack! Någon mer??
puffar
Vill också veta fler... råkade du ut för en sfinkter ruptur så rekommenderar jag dig att söka upp sfinkter rupturtråden, där finns det en massa kunnigt folk på ämnet!
Det gick bra trots att det gick dubbelt så fort som första gången. Inga sår alls! Första gången fick jag sy några stygn.
(Jag antar att det är bara vaginala förlossningar du pratar om)
Fick en sfinkter grad 3 med första barnet (en son) och denna gången sprack en del bakåt igen men inte lika allvarligt. Var inne på förlossningen i mindre än en och en halv timme innan dottern kom ganska lätt på 5-6 minuters krystvärkar och med bara lustgas.
De största skillnaderna var bl a att dotterns förlossning gick nästan dubbelt så snabbt som sonens, vilket gjorde att jag var sååååååå mycket piggare än efter sonens förlossning. Sen sprack jag ju inte lika allvarligt så jag kände mig helt ok igen redan efter 5 dagar till skillnad från att inte känna mig normal på flera månader efter sonen.
Med 1:an blev det igångsättning och det tog 8 timmar från första värken. Avsllutades med sugklocka och fick sy ett stygn.
Med 2:an hade jag förvärkar från fredagen till måndag morgon. 4 värkar i timman. Inte så farligt men kl 0700 på måndag morgon började de bli starkare, kl 0915 kom vi in till Antenatal och omkring kl 0945 var det som någon tryckte på knappen. Värkar i ett och öppen 4 cm. De sprang upp med mig i rullstol till förlossningen. I hissen kände jag krysningsvärkar, när jag kom fram till sängen tog 4 andetag av lustgas för att lugna ner mig, när jag var på väg upp i sängen såg de att huvudet var på väg ut och när jag la mig tillbaka så kom resten av kroppen ut. Han kom med segerhuva och bm punkterade den och vattnet sipprade ut. Sprack inget!!! Helt fantastiskt! Eftersom jag hade en svår första förlossning var jag livrädd men nu känner jag att jag kan föda barn igen närsomhelst
Kan säga att på väg upp i hissen skrek jag till bm att hon skulle meddela narkos läkaren att jag var där så de skulle förbereda eda eller kejsarsnitt om det skulle vara nödvändigt.
Så ställ in dig på en sak, det blir aldrig som man tänkt sig och en förlossning skiljer sig helt från nästa.
Var det inte STORA bristningar som TS funderade över? Några stygn räknas väl inte direkt som större bristningar...
Jag skulle också vilja höra om fler som fött vaginalt efter större bristningar, tex sfinkter rupturer eftersom jag själv är i samma läge...
Puffar. Fick ingen reptur, men sy "flertalet suturer" och hade ont i flera månader efteråt. Gravid med 2:an nu.
Med första sprack jag massor, med tvåan gick det mycket bättre även om jag sprack då oxå.
jag berättade för bm att jag var rädd för att spricka så där mycket igen och hon hjälpte mig genom att verkligen skälla på mig om jag krystade när jag inte hade riktiga värkar.
Med första sa de ingenting och jag pressade på mest hela tiden så det var inte så konstigt att jag fick sys i flera timmar efteråt.
Hej! Nu har min bebis kommit fram...helt fantastiskt, fick en helt annan upplevelse än första gången! Det gick snabbt och bra, vissa av de gamla stygnen gick upp, flertalet invändiga och 4 utvändiga, men det känns på ett helt annat sätt, var hur pigg som helst efteråt, kunde direkt sitta osv. Jag hade en sfinkterruptur grad tre förra gången, tack och lov gick bristningen inte lika långt.
Jättegrattis! Vad skönt att du också fick en så mycket bättre upplevelse.
Lycka till med bebisen