Hjärtebarnen
Vi väntar vårt andra barn nu, eftersom sonen föddes med omfattande hjärtfel så har jag inte gett någon inom vården en lugn stund innan jag fått den hjälp jag anser mig ha rätt till. Här om veckan var jag o träffade barnkardiologen som kommer upp till sunderbyn då o då, o han kollade på hjärtat och ansåg att det ser bra ut. Med all den erfarenheten man har så förstår man ju att dom inte kan ge några garantier, små hål kan dom ju inte se.
Men jag kan ju inte låta bli att känna mig lite bitter ibland, när jag väntade första barnet så sa jag flera gånger att jag själv är född med hjärtfel o tyckte jag borde fått bättre undersökningar men det fick jag ju inte, jag visade många symtom på att något var fel, väldigt mkt fostervatten tex. Nu hade ju sonen lkg-spalt också. Men det är ju välkänt att mkt fostervatten kan tyda på fel hos barnet. Idag säger dom till mig att man får föda i gbg om barnet visar sig ha ett hjärtfel, TÄNK om dom sett att n-j hade fel på hjärtat, då hade jag fött honom i gbg, han hade fått hjälp direkt o inte över ett dygn efter förlossningen. Nu hjälper det ju inte att tänka så, men det gör mig så arg att man är så nonchalant mot blivande mammor, som dessutom själva är födda med hjärtfel, att man inte ens tar en extra titt på barnets hjärta, elr att man inte drar i nödbromsen trots alla varningsignaler som fanns när jag väntade.
Nu känner jga mig mkt friskare i denna graviditet, jag är inte alls lika stor nu som jag var vid samma tid med n-j, o alla ul tyder på att barnet ska må bra, hjärtmässigt iaf.
Men nu e jag ju skitjobbig att ha o göra med för sjukvårdspersonalen, o det är ju inget emot hur det kommer bli på BB, det finns personal som inte kommer få komma i närheten av mitt barn och det finns inte utrymme för dom att klanta sig det minsta lilla. någon nytta ska man ha av sina erfarenheter.