Hjärtebarnen
Låjsan: Vilken fin artikel i Hjärtebarnstidningen. Det trillade allt några tårar när jag läste...
Låjsan: Vilken fin artikel i Hjärtebarnstidningen. Det trillade allt några tårar när jag läste...
Kikidil: Låter tufft för er! Håller tummarna att prickarna beror på ngt annat ofarligt och att ni får reda på vad felat är hos L.
I morgon ska Harry på treårskontroll på BVC. Lite nervös är jag allt... Vad väger han nu och kommer de säga något om hans vikt och längd? Hans utveckling annars är inget jag bekymrar mig över. Han fixar allt som det står att de ska kolla!! Cykla trehjuling och rita cirklar och pratar ju oavbrutet hela dagarna!!
12kg och 90cm lång!! Ett hopp på kurvan blev resultatet på treårs-kontrollen! Lycklig mamma!!
3busfrön: Hoppas J blir bättre och börjar äta! Hemskt att se de små bli smalare när de inte mår bra.
Flickan fin: Håller tummarna att allt är ok på nästa undersökning.
Vår lille kille är opererad för VSD och friskförklarad. Han var en vecka i Lund under sin operation. Allt gick jättebra. Han var ju sex månader bara så dagis var inte aktuellt men jag kan tänka att en månad får man nog vara hemma. Nu öppnade de ju upp bröstkorgen under operationen. Det kanske de inte behöver på er tjej. Lycka till i alla fall! Det går säkert jättebra!
lillebebisen: Fy vilken start på lillans liv! Vad bra att ni åkte in! Vi fick vänta tills vår kille var sex månader på operation. Han var snabbandad ca 60 andetag/minut, och svettades så kudden var alldeles blöt när han sovit. Han sov nog 18-20 timmar om dygnet tills han var fyra månader. Hans VSD var 9mm och han hade även ett mindre ASD. Båda korrigerades med operationen. Efter den var det tufft i några månader men efter han fyllt ett vände det. Det värsta var att få i honom mat. Från han var fyra månader åt han endast via sond i näsan. Vi fortsatte en och en halv månad efter operation. Han kunde inte äta ngt annat heller. All mat klöktes han av. Typ gröt och sånt. Nu är han en pigg men liten treåring! Det enda som vi märker är att han får problem med mycket slem vid förkylning och då kräks han. Han har haft lunginflammation två gånger och är känsligare än våra två andra gossar. Lycka till och fråga mera här om du undrar!
lillebebisen: Vad fint du skrivit! Beskriver många känslor som jag tror att vi alla här känt och kanske känner. Kram och lycka till! Måste berätta att jag tyckte det var skönt när det väl blev dags för operationen. Den gjorde en sådan enorm skillnad! Vi fick en annan gosse efter den. En liten en som orkade vara med, skrattade och jollrade. Jag är så innerligt tacksam för den svenska hjärtsjukvården<3<3<3
Jag läste i en artikel i Hjärtebladet att brässen tas rutinmässigt bort på hjärtbarn vid operation. Brässen producerar vita blodkroppar och har en funktion vad gäller immunförsvaret. Den tillbakabildas senare i livet.
Nu undrar jag om det nu är så att de tagit bort brässen på Harry - borde inte vi blivit underrättade om det då? Harry har ju varit hårt drabbad av sjukdomar och detta kan ju ha med det att göra. Nån som vet något om detta??
MickisH: Tack för ditt svar! Jag ska fråga nästa gång vi är hos läkaren hur det är i Harrys fall. Intressant...
Stort grattis Bebiis08!! Lycka till!
Mollz: Härliga besked!
HjärtatAlicia: Grattis till sonen!!
Vad jobbigt med ett barn till med hjärtfel! Håller tummarna att det inte är allvarligt. Tur att han var stor så han har lite att ta av!
Varför får Hjärtbarn ont/värk i benen? Har läst om flera som har det och min son (som nu är friskförklarad från sitt VSD) klagar ofta över värk i benen nu när han är fyra år och har gjort det i ca ett års tid. Har frågat doktorer och det har tagits prover men inget har hittats. De gjorde även ultraljud på hjärtat och allt såg bra ut. Jag är extra orolig för min lille gosse för han blir hårt drabbad när han blir sjuk. Är 96cm lång och väger 14,3kg. Följer sin kurva:)
Nån som vet nåt om värk i benen? Kan det vara så enkelt som växtvärk? Ett tag var det särskilt illa på nätterna då jag fick massera hans fötter tills det gått över.
Han hade Pulmicort och Airomir för förkylningsastma när han var mindre men efter samråd med läkaren togs det bort. Han har problem med mycket slem så fort han blir det minsta förkyld men det är bara på morgonen nu innan han kommer igång. Jag tycker att han ofta ser eländigt blek ut och liksom rodnad runt ögonen (utan att han har kliat sig eller verkar märka något själv).
Tror själv att det är växtvärk i benen. Men vet inte säkert!
Ok! Ska snart till BVC-läkaren så då ska jag fråga om astma!
spiran86: Lycka till! Hoppas hon blir frisk från viruset och att det inte är något allvarligt med hennes hjärta.
Mikaela Hultman ang. facebook-gruppen: Vill du lägga till mig med? Jag vänfrågade dig just!
FridaBo: Min gosse hade blåsljud vid läkarkontrollen på BB men det var inte så mycket med det. Vi skulle ¨å en tid om några månader för att kolla upp det. Men så växte han inte som han skulle och sov hela tiden så på två-månaderskontrollen sa bvc-läkaren till sköterskan att ringa barnakuten och säga att vi skulle dit dagen efter. Där görs ett riktigt ultraljud och de hittar hål mellan kamrarna och mellan förmaken. Dessa hålen stängdes vid en operation när gossen var sex månader och efter det har han mått bra. Han är ju liten och klen och sjuk ofatre än de andra barnen varit men inget allvarligare. Se till att få hjälp i tid om han äter dåligt. Kändes som om det nästan gick för långt innan vi fick hjälp med maten/matningarna. Han fick sond två månader innan och fortsatte med det två månader efter operationen.Lycka till!!
Kokosbulle: Vi har samma problem med vår pojke. Nu fyller han fem om en månad och är 100cm lång och väger 15kg. Han blir lätt tagen för att vara 3-4år. Han är liten i maten helt enkelt. Klagar ofta på ont i magen och har kräkts ganska mycket förut. Tror det berodde på slem mest. Det känns som om vi bara kan få honom att äta så mycket att han klara sig - inget som han kan gå upp i vikt av. Ha är förtjust i glass och det kan han äta flera gånger om dan om han får. Ibland får han ju glass bara för att jag är glad för det som han får i sig... Jag har fått frågan om jag vill ha remiss från BVC för utredning av låg vikt men sist tackade jag nej för jag visste att de inte skulle hitta något. Hoppas ni får klarhet i om den låga vikten "bara" beror på att hon är liten i maten så det inte är nåt annat!