Inlägg från: Ineedanick |Visa alla inlägg
  • Ineedanick

Hjärtebarnen

Lotta m Tova skrev 2012-06-19 20:47:03 följande:
    Hej!

Spännande att det är så nära, ska hålla tummarna.

Beroende på var ni ska bo, på patienthotellet och avd 67 och Ronald har ju alla tvättmaskin så det är inget problem.

Något som kan vara bra att ha med är kryddor om ni ska laga mat, det går att göra både på avdelningen och på Ronald, kryddor är ju rätt dyrt att köpa så ta med er favoriterna.

Ett annat tips är att skriva dagbok, jag gjorde det inte och har ångrat mig rejält, bara några rader per dag räcker, jättekul att kunna läsa för barnet sen, man tror man ska minnas men man glömmer vissa saker och blandar ihop.

Sedan att om ni kan alltid vara båda när ni får information osv fr ofta tar man in olika saker, bra med fyra öron.

Lycka till /Lotta                

Å kryddor! Va bra tips! Jag trodde faktiskt det fanns. Har fått för mig att basgrejjer att laga mat med fanns.

Vi ska nog bo på patienthotellet först, men flyttar nog snarast till Ronald för att få tillgång till kyl. Vi har verkligen inte råd att lägga 160*2/dag på mat, så vi tänkte vi får leva lite festivalliv med tunnbröd och räkost . Och hitta närmsta Ikea med mat

Ja absolut vara två! Papper och penna också tror jag

Tack för svar!
  • Ineedanick
    Lotta m Tova skrev 2012-06-20 20:41:31 följande:
    Det kanske finns mer kryddor på Ronald, vi fick aldrig bo där vet inte om det berodde på att hon inte hade syskon, så vi lagade mat på 67:an och bodde ¨på patienthotellet, det finns kyl där medan ni väntar på Ronald.

På bm som ringde lät det som vi fick välja lite själva vart vi ville bo. Dock nämnde hon bara Ronald och patienthotellet. Inget om någon avdelning. Bara 44:an (tror jag det var där jag skulle ligga efter snittet någon dag).. Vi åker ner dagen innan snittet, då får vi mer info. Jag blir glad bara vi får ett eget rum med sängar och toalett
  • Ineedanick
    Lotta m Tova skrev 2012-06-21 18:45:00 följande:
    Alltså 67:-an är barnhjärtavdelningen och dit kommer ni så småningom vi kom dit från neo innan op och efter op är det där en av er kommer att bo med barnet.

Då har vi det nog olika, för sköterskan sa att vi kommer att bo på Ronald eller patienthotellet nattetid, jag och min man tillsammans. Va konstigt.
  • Ineedanick
    Lotta m Tova skrev 2012-06-21 19:54:19 följande:
    Ja så länge bebben ligger på neo eller iva, men när han är frisk nog så är det avdelningen som gäller.

Va konstigt att de inte sa något om det! Vi som par vill ju inte gärna dela på oss! Ska fråga dem mer när vi kommer till Lund på måndag. Kan ju vara skönt att ta varannan natt iof, så man får sova ut, men jag har aldrig sovit utan maken, så det blir väl att man ligger vaken ändå! Jag trodde vi skulle bo på ett eget rum tillsammans eftersom det var det de sa. På dagen vårdar vi vårt barn, och på kvällen går vi till vårt rum.

Jaja, få se vad de säger på måndag. Huvudsaken är att vi sover och får vara ihop efter snittet, och det skulle vi!
  • Ineedanick

Kan ju passa på att fråga dig eftersom du har erfarenhet; hur kommer det sig att det bara är en förälder som sover med barnet? Är det på grund av platsbrist? Hur ser avdelningen ut, jag antar att barnet inte har eget rum då eftersom det bara är en förälder som får sova där. Ligger han tillsammans med andra barn och föräldrar? Jag hatar att vara bland främmande folk, så det låter lagom lockande. Hur länge brukar barnen ligga på den avdelningen? Jag läste en blogg där föräldrarna fick bo ihop med barnet på patienthotellet när det blev stabilt, så det får man hoppas på!

Jag hoppas det är en liten fighter jag har i magen! Jag håller på och "preppa" honom med bra mat, så han ska vara fit for fight nästa vecka!

• Ineedanick

Va skönt det låter att man kan stanna sent i allafall! Jag trodde att det var som vanliga besökstider att man var tvungen att gå vid 18 eller liknande. Och man kan ju alltid hålla tummarna för att det inte är så många då som i ert fall Sophia så man kanske får någon natt ihop.

Jag börjar tycka synd om min son som kommer spendera tid själv efter op, har kommit ur magen å få ligga ensam. Usch, hoppas hela vistelsen går fort och att han läker lika bra och fort som er tös Lotta.

Jag vågar inte säga ja direkt till att träffas eftersom jag inte vet hur jag kommer hantera situation där nere. Jag har ju min härliga panikångest jag lider av, så hela den här historien är ju inte exemplarisk för mig! Jag gillar inte att bestämma möte med folk, och sen får jag en ångestattack och måste ställa in i sista sekund. Får så dåligt samvete då .. Men funkar det bra där nere kikar jag in på forumet å hör av mig ..

• Ineedanick
    idamarja skrev 2012-06-23 23:48:56 följande:
    Jag vet inte alls hur det är i Lund, men anledningen till att man bara kan vara en förälder brukar vara platsbrist, sjukhusen är ofta omoderna och inte anpassade efter modern vård, då föräldrarna är delaktiga. 

Det viktigaste är att vara hos barnet så mkt som någonsin är möjligt, om man sen kan vara båda är det ju en stor bonus. I göteborg när man får eget rum, om man får det vill säga, så får man en säng utöver barnets säng, sen får ju den andra föräldern sova i fotöljen eller nått sånt om man vill, men dt finns dessvärre inte plats för två sängar. om dom inte byggt ut sen vi var där sist.

Det viktigaste att komma ihåg är att finnas där för sitt barn, o sen blir allt annat mindre viktigt, som att ligga på gemensam sal med andra människor, det är nog ingen som tycker om det, men samtidigt är man glad när man kommit dit, för då är man förhoppningsvis ett stort steg närmare hemgång.      

Jo, har det dock infört i mina journaler/Aurorabrev att jag gärna sover med min man, och de har lovat att göra vad de kan. Personalen i Lund verkar hur goa som helst! I och med min panikångest underlättar det ju för mig om jag får sova med min man. Det blir ju svårt för mig att finnas där för barnet om jag själv inte mår bra. Som tur var lider inte min man sv. Något sådant och har inget problem med främmande folk, så i värsta fall sover han på avdelningen. Vi är ju två föräldrar så omtanke och närhet kommer sonen få i överflöd!
  • Ineedanick
    2små2stora skrev 2012-06-24 00:06:35 följande:
    Jag jobbar på en nybyggd neoavdelning där det numera finns plats för båda föräldrarna. Både när barnen ligger på intensivvården och när de blir friska nog att vårdas på familjerum.

www.karolinska.se/OM/press-nyheter/pressrum/Pressbilder/Europas-modernaste-neonatalavdelning/

Bakom dörren i mitten bilden är föräldrarnas krypin där de har säng, TV och dusch/toalett.  

Sånt hade varit exemplariskt, men man förstår ju att det inte går att ha sådant på varje sjukhus då det måste vara en enorm kostnadsfråga! Men skönt för de som hamnar där.
  • Ineedanick

Det är ingen som har snittats med hjärtebarn? Jag snittas på tisdag och sitter och funderar på lite när de tar och opererar honom. Tänk om man missar honom helt eftersom man måste ligga på uppvaket 2-4 timmar, sen kanske han är på op.. Tusen frågor! Jag är rejält avundsjuk på de som åker in och föder, får va med sitt barn och sedan åker hem och lever familjeliv 6 timmar senare.

• Ineedanick
    idamarja skrev 2012-06-23 23:48:56 följande:
    Jag vet inte alls hur det är i Lund, men anledningen till att man bara kan vara en förälder brukar vara platsbrist, sjukhusen är ofta omoderna och inte anpassade efter modern vård, då föräldrarna är delaktiga. 

Det viktigaste är att vara hos barnet så mkt som någonsin är möjligt, om man sen kan vara båda är det ju en stor bonus. I göteborg när man får eget rum, om man får det vill säga, så får man en säng utöver barnets säng, sen får ju den andra föräldern sova i fotöljen eller nått sånt om man vill, men dt finns dessvärre inte plats för två sängar. om dom inte byggt ut sen vi var där sist.

Det viktigaste att komma ihåg är att finnas där för sitt barn, o sen blir allt annat mindre viktigt, som att ligga på gemensam sal med andra människor, det är nog ingen som tycker om det, men samtidigt är man glad när man kommit dit, för då är man förhoppningsvis ett stort steg närmare hemgång.      

Jag måste bara fråga; men varför hamnar man på gemensam sal när man närmar sig hemgång? Sover massa barn och föräldrar ihop i samma rum då?

Ni får alla ursäkta att jag ställer så mycket frågor och låter korkad rent ut sagt, men det är för att jag är livrädd och rätt ångestfylld. Jag gillar inte att resa på grund av ibs, och gillar inte sjukhus å främmat pga panikångest. Är även livrädd för snittet; så det är stora moment jag bävar för här hemma.

Jag försöker bygga upp en mental bild av vad som väntar. Fick ju gå på Aurora när de sa att det var ok att föda på hemsjukhuset, och det hjälpte jättemycket! Sen ändrade sig läkarna bara för några veckor sedan. Och det var lite som mattan rycktes undan fötterna. Så nu blir det i en främmande stad, och jag är faktiskt rädd.

Återigen; ursäkta alla dumma frågor!
Svar på tråden Hjärtebarnen