Inlägg från: Klunsen111 |Visa alla inlägg
  • Klunsen111

Hjärtebarnen

Det där med kräkande är väldigt vanligt bland hjärtbarn. Det som vi av en slump märkte hjäpte bra var att spä ut maten med mer vatten än vanligt så den blev tunnare. Vår gosse behöll mer av sin mat efter att vi börjat med det. Vi sondmatade ju såklart för det går ju inte om man ammar ...

Lycka till alla små! Känner med er och vet vilket helvete ni går igenom med grubblerier! Min älskade hjärtepojke Harry är i alla fall en frisk och glad gosse på 2 och 1/2 år nu. Han opererades för vsd och asd när han var sex månader. Vi sondade två månader innan och en och en halv månad efter op.

• Klunsen111

Min kille hade både ASD och VSD. Det var bara ASD-hålet som upptäcktes på BB så det var inte förrän jag sökte för att han inte gick upp i vikt, var blek och snabbandad som det andra hålet hittades. ASD-hålet trodde de skulle växa igen men det hade inte gjort det så när de stängde VSD-hålet satte de ett par stygn även över ASD:n.

Jag vet ju inte om han behövt opereras för det lilla hålet. Har aldrig tänkt på det. Hamnade i skuggan av allt annat som hände. Lycka till i alla fall!

När vi var inne i Lund var där en pojke som opererades för ASD. Det gjordes med titthålskirurgi och de åkte hem samma dag. Kan ju hoppas att det är ett alternativ som funkar för er. Kram!

• Klunsen111

minahjärtebarn: Vad väger han och hur lång är han?  Min gosse hamnade också på efterkälken redan från födseln och är nu 2,5 år och väger 10,6kg och är 86cm lång. Ändå har han tagit sig det sista halvåret.
    Det är inget ovanligt med hjärtebarn som är små och smala. Snarare regel än undantag...

• Klunsen111

Svar på frågan om utbuktningen: Det har min Harry också fått men det är ingen som tycker att det är konstigt. En läkare sa att så kan man se ut utan att ha opererats också. Jag tycker dock att det ser ut som om det växt ihop lite klumpigt...

• Klunsen111

Jag har en gosse på tre år som opererade sitt VSD när han var sex månader. Han är friskförklarad sen ett år. Nu har det hänt två gånger att han blivit blå om läpparna och är väldigt kall om händer och fötter. Ena gången tempade jag honom och han låg på 35,7! (Det var en rumpe-temp)
    Några timmar efter att jag märkt att han var kall fick han 40 graders feber som varade i ca 20 timmar och sen försvann den och han var helt frisk igen fast trött och sliten. Konstigt va? Någon som varit med om något liknande??

Han har även en del hosta som kommer och går. För några månader sen fick vi ringa ambulansen då han fick ett krupp-anfall. Det gick snabbt över och har inte hänt igen sedan. Är det vanligt bland hjärtebarn med krupp och hosta? Jag tycker att det verkar som om lungorna tagit skada av den tid han var hjärtsjuk och att de inte hämtat sig riktigt ännu.

Han är fortfarande liten. 12 kg och 85cm lång så han får Minimax istället för välling två gånger om dygnet. Han äter små portioner men matvägrar aldrig!!

Spännande att höra om någon har erfarenheter av detta.

• Klunsen111

Ogi: Tack för ditt svar. Känns bra att ngn annan varti med om liknande. Harry var faktiskt kall efter jag hämtat honom på dagis så det hade ju inget med sömn att göra då. I natt fick han feber igen. Över 39 och jag gav en stolpilla Alvedon och han är leker nu med känns inte helt ok. Blir lite blå om händer och fötter.
    Funderar på att ringa Barnmottagningen och be om en telefontid. Tänker att febertopparna beror på tänder som är på väg. Han har en hörntand som bara är en liten vit stump nu. Brorosorna fick ofta feber när de fick tänder. I och för sig inte när de var tre år gamla....

• Klunsen111

OGI: Jag tog upp febertopparna med dagispersonalen och fick då veta att det var många barn på dagis som drabbats av detta så jag ringde aldrig. Det var nog bara jag som förstorade upp en liten bacill till en större grej... Lätt att det blir så med den erfarenheten av "hjärtsjukan".

• Klunsen111

Vi var på hjärtultraljud på BB pga blåsljud och läkaren såg ngt "konstigt" men efter att ännu en läkare kollat blev Harry friskförklarad med återbesök om ett halvår. På tvåmånaderskontrollen tyckte barnläkaren jag skulle åka till barnakuten dagen efter redan och där konstaterades att det "konstiga"  var ett VSD. Harry var sex månader när han operades. Han ligger hela tiden minst ett halvår efter i utvecklingen. Var elva månader innan han satt själv t ex. Nu är han tre och hur tuff som helst!! Liten och klen men pigg som en mört. Dock har vi lite problem med hosta och slem på morgnarna men det kan man ju ta!

• Klunsen111

White Angels: Jag har två gossar att jämföra med och Harry ligger ett halvår efter dem på att sitta, gå och krypa och sånt där. Talet var exakt samma.

Svar på tråden Hjärtebarnen